Permalänk
Medlem

@Startale: Ja, men du har valt ett 750W platinum agg för 1599 kr, det finns ett Seasonic 850W Focus+ gold för 1399 kr som är likvärdigt och ett bättre val om du inte vill spara ström.

Jag använder det själv med en Threadripper 1950X, 32GB DDR4, tre st M.2 NVMe diskar, en Optane disk, en WD black, och ett GTX 1080 Ti samt 7 chassifläktar, rekommenderas varmt.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

"Seasonic's Focus Plus Gold line went out with a bang. The good kind of bang. The 850W model in the line has somehow managed to be the best of the lot of them. It's insanely stable, the price is low enough to steal everyone's thunder, and it comes in a small package with a 10 year warranty. What's not to like?"

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: ändrade till 850 W gold, något annat tips du har på hjärtat?https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094165/

Permalänk

Mindre och snabbare SSD

@Startale:
Du borde ha en snabbare SSD. Den du visar har bara vanliga prestanda

Permalänk
Medlem

@Startale: Ser grymt bra ut, om du har pengar så är detta moderkortet ännu bättre, svalare VRM / strömförsörjning och större kylblock för dem, samt lite läckrare RGB och passiv kylning för din M.2 disk, ljudet är också lite bättre. Notera att detta är finlir : ) Det är en skillnad mellan dem dock, det skall du vara medveten om.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z390-AORUS-MASTER-rev-10...

Isåfall blir det;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094181/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@makatech: Jag borde varit tydligare, du har rätt i att det kan finnas 360 varianter som är bättre, men designmässigt är den bäst, den slår flera st 360 i tester, hoppas Corsair släpper en 360 variant med samma block.

Som helhet är den överlägsen, tysta fläktar, bästa blocket, RGB, what more could a man want : )

Mvh

Bra intressant inlägg, tack, mitt intryck är också att Corsair fått till det med H115i Platinum, de verkar hittat en sweetspot på pris/kvalitet/prestanda.

Ändå lite roande att den maffiga sex fläktars Arctic Liquid Freezer 360 kommit helt i skymundan och inte ens får vara med i tester/jämförelser som dessa. Ja, den har 2-3 år på nacken, Asetek pumpen är inte av senaste generation, fläktarna är inte alls lika premium men frågan är om den inte skulle placera sig allra överst ändå sett till prestanda (hur bra den kyler)?

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Du har rätt i sak men en vanlig användare märker noll skillnad mellan en NVMe disk och en SATA, den är endast mätbar i tester, när spel och program laddas handlar det om sekunder på sin höjd.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Greyguy1948: Du har rätt i sak men en vanlig användare märker noll skillnad mellan en NVMe disk och en SATA, den är endast mätbar i tester, när spel och program laddas handlar det om sekunder på sin höjd.

Mvh

Sedan för att relatera till några andra trådar här så kan nvme enheter blir mycket varma även om det verkar variera lite mellan olika moderkort och nvme enheter.

Permalänk
Medlem

@makatech: Det är möjligt, men Corsair har verkligen lyckats med denna version av sin populära kylare : ) Bra design av Asetek.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: det ser ut så här nu då, men måste fråga, vad är det för skillnad mellan detta grafikkortet och t.ex det jag hade ifrån början? https://www.inet.se/produkt/5406789/asus-geforce-rtx-2080-ti-... förutom, annan kylarlösning och annat märke? Det skilljer ju 3.000 kr i priset.

Behövs det även några fler chassi fläktar utöver dem som levereras med chassit? Isåfall, något tips på vilka man ska välja?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094261/

Permalänk
Medlem

@Startale: ASUS kortet har ex. en kontakt utifall du vill koppla in en PWM fläkt direkt mot kortet för att kunna få ett bättre flöde som följer med grafikkortets temp, det har mer RGB, snäppet större kylare, och en custom PCB med vassare komponenter.

Kortet jag har lagt i din korg är väldigt prisvärt, prestandamässigt blir det likadant, STRIX kortet går att klocka högre men i övrigt så skiljer det inget, komponentmässigt är det i klass eller bättre än Nvidias egen referens PCB.

Det är en smaksak och handlar om OC förmåga : )

Jag tycker ej det är värt 3000 kr mer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

vilken isåfall bör jag välja? är https://www.inet.se/produkt/6902420/seasonic-focus-plus-850w-... ett bra alternativ?

tjenare, budgeten ligger väll runt 40-45k men skulle något få det till 46k så skulle det inte göra någon speciel skillnad

Ja, den du länkade till ovan är ett bra alternativ.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Aeig: okej tack! Skulle du köra på som det ser ut nu, eller borde man slänga in några fler chassi fläktar? isåfall vilka.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12094303/

Permalänk
Medlem

@Startale: Nej, det är bra som det är, fläktarna som medföljer är tysta.

Du får tre st, lämpligast är att sätta Corsair kylaren i toppen som utblås, eller i fronten som intag, och därefter placera en 140mm i bak som utblås, och de resterande två 140mm fläktarna antingen som utblås i toppen om radiatorn är i fram, eller intag i fram om radiatorn är i topp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

köp windows på typ scdkeys.com så får du den mycket billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Aeig: okej tack igen, du och alla andra har varit till mycket hjälp.

Permalänk
Medlem

Älskar hur alla typ bygger sin drömdator med Compulsive. =D

Förväntar mej grymmar bilder på bygget. Alltid undrat hur inets byggen ser ut.

Permalänk
Medlem

@employed: om du vill så kan jag lägga upp lite bilder när jag fått datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

@Aeig: Tjenare, om jag inte ska överclocka 9900n eller grafikkortet, så räcker det som jag har just nu eller?

Det går inte att garantera men det känns som att 750W räcker bra, om du inte skall överklocka hårt. Jag kör min 2700X utan limits så att PBO klämmer ut 170W ur den (105W TDP original) och det med ett 1080Ti på ett 550W agg.

Ännu har ingenting falerat, men jag ligger på gränsen min rigg drar nog ca. 500W i load, samtidigt är aggen som effektivast just närmast sitt max.

2080Ti drar mer än 1080Ti, men du har 200W mer i agget och skall inte klocka så marginalerna borde vara på din sida.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Startale:

@Aeig: okej tack! Skulle du köra på som det ser ut nu, eller borde man slänga in några fler chassi fläktar? isåfall vilka.

Du tjänar några kronor på att ta chassit som har usb-c i fronten från fabrik,
Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG
https://www.inet.se/produkt/6902940/fractal-design-define-r6-...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt corsair h115i mot en NZXT Kraken X72. Enligt personal på inet hade de fått flera returer på trasiga corsairs, men aldrig en kraken, så mitt val föll iaf på en sådan. Sen hade jag också dumpat den mekaniska hårddisken, de låter förjävligt och är mindre pålitliga. Om du gör det så lär du inte heller behöva buren i Define R6, och kan då istället köra på Define S2, så slipper du lägga till den där usb-c-kittet, och sparar någon hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vozzen:

Jag hade bytt corsair h115i mot en NZXT Kraken X72. Enligt personal på inet hade de fått flera returer på trasiga corsairs, men aldrig en kraken, så mitt val föll iaf på en sådan. Sen hade jag också dumpat den mekaniska hårddisken, de låter förjävligt och är mindre pålitliga. Om du gör det så lär du inte heller behöva buren i Define R6, och kan då istället köra på Define S2, så slipper du lägga till den där usb-c-kittet, och sparar någon hundralapp.

"Personalen" på @Inet påstår detta?

Extra intressant också med tanke på att båda två aio systemen tillverkas av Asetek? Frågan är om @Inet verkligen syftar på den nyare H115i Pro RGB, H150i Pro RGB serien samt nu den allra senaste H115i Pro Platinum eller om de syftar på äldre modeller från Corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

"Personalen" på @Inet påstår detta?

Extra intressant också med tanke på att båda två aio systemen tillverkas av Asetek? Frågan är om @Inet verkligen syftar på den nyare H115i Pro RGB, H150i Pro RGB serien samt nu den allra senaste H115i Pro Platinum eller om de syftar på äldre modeller från Corsair?

Rätta mej om jag har fel men H115i pro har den nya generationen pump från Asetek medans NZXT har den äldre. Har hört en del om den äldre versionen H115i (alltså icke PRO) skulle ha problem men inte mycket om PRO-versionen. Den nya Platinum har dessutom en en Coolit pump.

Hur som helst så har man garanti på den så om den börjar låta så är det bara att skicka tillbaka den. Kan tänka mej att garantin "blir ännu bättre" om inet sätter ihop den till dej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Rätta mej om jag har fel men H115i pro har den nya generationen pump från Asetek medans NZXT har den äldre. Har hört en del om den äldre versionen H115i (alltså icke PRO) skulle ha problem men inte mycket om PRO-versionen. Den nya Platinum har dessutom en en Coolit pump.

Hur som helst så har man garanti på den så om den börjar låta så är det bara att skicka tillbaka den. Kan tänka mej att garantin "blir ännu bättre" om inet sätter ihop den till dej.

Intressant, visste inte att Corsair gjort Platinum med Coolit och inte med Asetek.
https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/corsair_h10...

"With their RGB Platinum series, Corsair has decided to team up with CoolIT, moving away from the Asetek design used in the PRO RGB series, while also transitioning to faster fans that offer the same speeds as boxed Corsair fans. This means that Corsair is using a new coldplate design with their RGB Platinum series, as well as a quieter pump, both of which are designed to offer end-users increased performance."

Permalänk
Medlem

Intressant, jag trodde det var Asetek. Corsair har använt CoolIT tidigare, för ett par år sedan.

Kul, då höll deras varianter större kvalité så det verkar onekligen hänga kvar.

https://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=73785

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tjenare, det är inget jag behöver ändra över fläkten då om jag uppfattat det rätt?

Permalänk
Medlem

@Aeig: Då är det väl bättre han köper Master

https://www.inet.se/produkt/1901301/gigabyte-z390-aorus-maste...

Jag ska själv bygga dator 9900k med 2080 TI, och vad jag förstått så behöver man ett Master för att man ska nå full potential med processorn.