Hjälp! Uppgradering från i5 2500k till 9600k

Permalänk
Medlem

Hjälp! Uppgradering från i5 2500k till 9600k

Hej! Länge sedan man byggde dator.
Fick ett impuls il tidigare idag och byggde ihop en ny dator.

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB
Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB
Intel Core i5-9600K
ASUS TUF Z390-Plus Gaming (Wifi)

Jag valde detta moderkort. till en i5 9600k

ASUS TUF Z390-Plus Gaming (Wifi)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

Nu när jag läser runt blir jag lite osäker på om moderkortet lämpar sig för överklockning?
Vill gärna kunna köra kring 5ghz. Tror ni det kommer att gå?

Har jag valt fel mobo? Om så är fallet måste jag ändra den redan lagda beställningen!

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

@Eki: Har själv ett äldre Z97-TUF, överklockat min 4790K på den, utan problem. Men generellt med dagens moderkort, är det ROG som gäller för högre överklock, då de har spännings regulatorer som klarar av betydligt högre watt än Z-modellerna. TUF ligger lite i mitten där, så kolla upp det innan köp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Tack. Har mailat kundtjänst och ska försöka stoppa ordern.
Måste nog ta ett annat moderkort, för vill inte missa O/C möjligheterna

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

@Eki: Så länge du inte behöver öka spänningen allt för högt, borde TUF kortet fungera bra. Så det behöver inte vara skit.
Men om man vill uppnå maximalt OC, vill man veta att det i alla fall inte är moderkortet, utan CPU som sätter gränsen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@turbonisse
Bara det går att O/C med kortet kommer jag nog vara nöjd.
Är inte ute efter några rekord. 4.8-5.0 blir en fin upgrade för mig.

Blev bara orolig jag valt ett moderkort som inte kunde O/C alls tilsammans med en k processor

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eki:

@turbonisse
Bara det går att O/C med kortet kommer jag nog vara nöjd.
Är inte ute efter några rekord. 4.8-5.0 blir en fin upgrade för mig.

Blev bara orolig jag valt ett moderkort som inte kunde O/C alls tilsammans med en k processor

Z390 har stöd för överklockning oavsett

Permalänk
Medlem

@Eki: Hej, jag ska först bara säga att jag inte är superexpert på moderkort och överklockning, även om jag pysslat lite med det och tycker det är kul. Tänker som följer inför val av moderkort för samma CPU som du valt. Jag vill att moderkortet ska kunna ge vad som behövs utan tvekan och till bra temperaturnivåer för VRM och för själva kretskortet och dess kopparbanor, även inför en eventuell framtida uppgradering av CPU till i9-9900k. Det är inte precis låga strömmar man leker med. Är lite av den oroliga typen som gillar att minimera risker, som att moderkortet ryker. Vid senaste överklockningen drog CPUn ca 160 Watt, och då vill man hellre ha lite överdimensionerade grejjer.

Antagligen funkar det alldeles utmärkt med det moderkortet och den CPUn, men inte alls lika självklart om man vill kräma ut mycket ur en i9-9900k. Om inte annat så är det skönt och kul att veta att det sitter kapabel hårdvara i datorn, lite mjuk faktor, men ändå. Det kliar i fingrarna att pressa ut ganska mycket ur den kommande CPUn.

Så, det jag har fastnat för är GIGABYTE Z390 Aorus Pro som ska ha kraftfull VRM för den prisklassen. Bioset verkar visserliten ganska svårnavigerat, finns någon YT-video på det. MSIs är enklare med det grundläggande för OC samlat. Men jag väljer ändå GIGABYTE.

Här är en rek från TECHSPOT om GIGABYTE "Best Value All-Rounder"

Hittade LGA 1151 Mainboard VRM Liste, intressant sammanställning.

Min topp-tre-lista blev så här:

1. Gigabyte Z390 AORUS PRO WIFI

2. MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC

3. ASUS ROG STRIX Z390-E GAMING

Tänkte att det kanske kunde ge dig något tips på vägen, eller att andra kommer med nyttig kritik på dessa alternativ.

EDIT: Läste nu att du skrev "Är inte ute efter några rekord", utan kanske undrade mest om det gick att överklocka med det valda moderkortet. Så om du precis som föregående inlägg säger väljer en Z390 så kommer du att kunna överklocka som du önskar. Så med det avklarat så kanske det kan vara intressant att välja moderkort efter features, som antal USB-portar, audio-chip, antal 4-pin-kontakter för fläktar, etc.

Läste nu att du skrev "Är inte ute efter några rekord"
Permalänk
Medlem

9600k är redan utdaterad för spel då dom idag använder 8 trådar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

9600k är redan utdaterad för spel då dom idag använder 8 trådar.

Haha. Nej.

Permalänk
Medlem

@Eki:

Hittade i ett inlägg i Z370 / Z390 VRM Discussion Thread en intressant sammanställning av Z390-moderkort utifrån Power Delivery. Längst ner i listan återfinns kort som även anses väl bantade med avseende på features.

Kan nog vara en god idé att försöka hålla sig ifrån de enklare/sämre korten som i listan är markerade med rosa och gult, bland annat det ASUS TUF Z390-Plus Gaming som du nu försöker att stoppa ordern på.

Notera "Safe choices for the i9-9900k" i grönt

EDIT: Are Budget Z390 Motherboards a Scam? VRM Thermal Test

Länk till Are Budget Z390 Motherboards a Scam? VRM Thermal Test
Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp.

Efter lite om och män gick jag vidare med tuf kortet.
Vill bara komma lite över mina nuvarande 4,4ghz.
Wifi kortet var också en av anledningarna till att jag valde det, då jag slipper köpa nytt wifi kort :).

Tack för er tid!
Såg tidigare den där bilden där tuf kortet är markerat i rött.
Var bla det som fick mig att tänka till, men en i9 kommer inte bli aktuellt för mig, då detta bara är en speldator.

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback:

Ångest hära slutade med att jag beställde ett Gigabyte Aorus pro wifi ikväll.
Desutom till bättre pris än tuf kortet som jag returnerar.

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Du gjorde nog rätt val. Jag gjorde just en liknande uppgradering och köpte ett budgetmobo. Min OC verkar begränsas av spänningsregulatorn, trots hyffsade core temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nomisevh:

Du gjorde nog rätt val. Jag gjorde just en liknande uppgradering och köpte ett budgetmobo. Min OC verkar begränsas av spänningsregulatorn, trots hyffsade core temps.

Vore kul att veta vilken mobo, processor och hur långt du kommer? (Clock/temp/volt?) Och vad du kört för tester?
En del kanske skulle tycka din clock är precis lagom och kan spara pengar på mobo, för det är inte de billigaste modellerna som har kraftigaste spännings regulatorerna.
För andra kan det vara ett varnande exempel.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Klantskalle!!!

Vilken soppa detta blev.

Det vara detta kort jag beställde.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4957069

Fort var det gjort, nu ser jag ju till min för tvivlan att det kort jag beställt är ett mini itx kort?
Vad innebär det?

Kan jag montera detta i en vanligt atx chassie? NZXT H2

I värsta fall kör jag på tuf kortet och returnerar det andra...

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Rog Strix Z390F som jag kör med en 9900k. Det är processorn som stoppar innan kortet i alla fall. 5.2 utan ht och 5ghz med HT. Sen blir processorn för varm. 90 grader i prime 95 med en Noctua NH-D15 på full fräs med massor av luft i chassiet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Det kommer säkerligen funka fint, majoriteten av alla moderkortstillverkare brukar inkludera överklockning i sina mobos, det är det som säljer!

Permalänk
Medlem

Du bör kunna montera ett mini-itx i ett ATX chassie, men det är väl bäst att du kollar upp detta med tillverkaren av chassiet.
Vad det innebär i övrigt är att du får ett mycket mindre moderkort med färre expansionsmöjligheter. Kanske är lite tightare kring cpu-sockeln också. Brukar kunna vara lite färre sata och m.2 anslutningar också pga den mindre ytan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Eki: Bara att byta Det viktiga är att det slutar med det moderkort som helst vill ha så att du blir nöjd. Med den CPU du valt och med måttlig ambition när det gäller överklockning så är strömförsörjningen inget problem även på enklare moderkort. Det är mer upp till dig om du vill kunna ha möjligheten att klämma i en i9-9900k i framtiden eller ej. Rent praktiskt är det bra med många USB-portar på baksidan, så då är det finfint med Gigabyte Z390 AORUS PRO WIFI. Använder själv USB: Mus+tangentbord+skrivare+scanner+WiFi+Webcam+sladd till telefonen....

Permalänk
Medlem

Ledsen för allt strul.
Nu kör jag med tuf kortet som ligger på posten och väntar. Returnerar itx kortet.

Återkommer senare med hur många mhz det blev

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Fått datorn!

Skruvade ihop burken sent igår!

Testade lite snabbt med auto O/C featuren och datorn rullar på I 4850ghz nu.
vcore uppe I hela 1,408 vilket jag tycker verkar på tok för högt.

minnena går I 3021mhz (ska undersöka om dessa går att köra högre.)

Ska försöka sätta in mig I bios imorgon och testa lite manuell O/C

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Liten update har börjat med manuell OC nu och det verkar riktigt stabilt än så länge.

5ghz med 1.296 vcore (håller nu på att testa sänka tills det börjar bli problem.)

Kör minnena I XMP2 DDR 3000.

Riktigt nöjd än så länge.

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

9600k är redan utdaterad för spel då dom idag använder 8 trådar.

Man borde bli bannad för att påstå något så dumt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Man borde bli bannad för att påstå något så dumt.

Man borde bli bannad för att bryta mot trivselregler, gissar vi kanske ses där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Eki: Har själv ett äldre Z97-TUF, överklockat min 4790K på den, utan problem. Men generellt med dagens moderkort, är det ROG som gäller för högre överklock, då de har spännings regulatorer som klarar av betydligt högre watt än Z-modellerna. TUF ligger lite i mitten där, så kolla upp det innan köp.

Njä, källa på att det är endast ROG som gäller om man vill pressa på extra?

Har sett på Youtube att Gigabyte är riktigt bra också, även andra moderkort i samma prisklass klarar av att pressa de där extra om man vill..så man är absolut inte bunden till Asus i dessa övre prisklasserna..

Asus behöver konkurrens så de kan skärpa till sin kundservice.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Njä, källa på att det är endast ROG som gäller om man vill pressa på extra?

Har sett på Youtube att Gigabyte är riktigt bra också, även andra moderkort i samma prisklass klarar av att pressa de där extra om man vill..så man är absolut inte bunden till Asus i dessa övre prisklasserna..

Asus behöver konkurrens så de kan skärpa till sin kundservice.

Nu tolkade du allt mitt inlägg som djävulen läser bibeln.
Vi pratade Asus, av dem är det endast rog som har riktig strömförsörjning för seriös OC.
Jag har inte skrivit att bara Asus kan leverera och ingen annan verkar ha tolkat mig så heller?
Strax efter postades också en källa på det, (inlägg 10) som visar precis vad jag skrev. Plus att den även inkluderar andra märken.
Läs av listan. Den torde avsluta debatten om val av märke.
Det viktiga att ta med sig är att om man skall OC, kanske ett budget kort inte är bästa valet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

En 9600K är nog ingen fara att klocka ens med ett budget-Z390, det är 10 färre trådar än 9900K som samma moderkort också måste klara av. Finns alltså en hel del reserv att ta av. Hade TS haft en 9900K kanske valet av moderkort inte hade varit hundra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mig veterligen, har alla moderkort funktioner i bios (och program i Windows) för att överklocka.
Skilnaden mellan ett kort för en tusenlapp och en annan för åtskilliga tusenlappar, ligger i valet av och mängden av komponenter.

En processor utan "K" kan överklockas ca 100MHz med multipeln på 102, utöver det börjar det i de flesta fallen bli instabilt. Men det är ändå 100MHz gratis prestanda.
Detta skall alla kort klara.

En "K" processor med upplåst multippel, kan i princip överklockas hur högt som helst. Här är det bara två faktorer som begränsar, bortsett från valet av kylning.
*Kvalitén på chippet. (Kisel-lotteriet.)
*Kapaciteten hos moderkortet att leverera en stabil spänning.

Den förra kan man inte göra så mycket åt, om man inte har väldigt mycket pengar. (Om man har det, finns det bättre lösningar.)

Den senare kan man påverka ganska mycket.
Om man hade tur i kisel-lotteriet och fick en bra prolle men har snålat på kortet, så kommer man inte längre än med otur i kisel-lotteriet.

De sämsta moderkorten klarar av att leverera ungefär 125W.
Det är obetydligt högre än en normal processor med ett tdp på 95W.
Överklocka 100-200MHz och du är framme vid blåskärm.

Med ett lite bättre kort, än "botten skrapet" bör man klara moderat överklockning. Dvs. Nå 5GHz utan att strömmen skall vara den begränsande faktorn.

Vill man över 5.0GHz, bör man satsa på ett kort som klarar att leverera och kylning likaså.

Behovet av ström är inte linjärt. Den är mera som botten på en "sinuskurva" (<-google is your friend!) Och du börjar inte överklockningen längst ner på botten av kurvan. Du kliver på en ganska bra bit upp.
Så varje Hertz du ökar, kräver mera volt än Hertzen innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha. Nej.

Eller jo, beror på vilket spel du spelar och hur de olika spelen utnyttjar din processor/kärnor.
Gamer Nexus går igenom detta i denna

det kan bli frys lagg i vissa spel med 6 kärnor enligt deras tester(100ms spikar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte_e_:

Eller jo, beror på vilket spel du spelar och hur de olika spelen utnyttjar din processor/kärnor.
Gamer Nexus går igenom detta i denna https://www.youtube.com/watch?v=F92byoMgptU

det kan bli frys lagg i vissa spel med 6 kärnor enligt deras tester(100ms spikar).

Ja, det är dumt när spel är dåligt programmerade.