Att prata med "viktiga" människor

Permalänk
Medlem

Att prata med "viktiga" människor

Hej,

Ursäkta dålig rubrik men är lite osäker på vad jag ska skriva
Först och främst vill jag skriva att jag på senare år har gått från att vara ganska/mycket social till att inte tycka om att vistas bland människor. Det är inte jobbigt men det är inte behagligt helt enkelt. Jag tycker heller inte om att prata inför människor och ser mig inte som en naturlig nätverkare utan anser mig mer logisk och vill komma till sak mycket snabbare. Detta har lett till stora utmaningar för mig personligen då jag varit i Riksdagen ett par gånger och träffat de högsta politikerna och känt att de är där för att lyssna på mig. Det blir snabbt tunnelseende och andra stressymptom, något som för mig är helt nytt.

På onsdag ska jag träffa Nordens Välfärdscenter och utöver representanter från dem ska jag också träffa kommuner, myndigheter, regeringskansliet, Svenskt Näringsliv, NHO (Norges motsvarighet), Dansk Arbejsgiverforening, ESF-rådet med flera. Totalt ca 35 olika representanter, och det här är nog årets utmaning för mig. Förr i tiden såg jag det som roligt och det var bara att köra - nu ser jag mer problem som att jag inte förstår danska, vilket språk ska jag prata på (tvivlar till och med på om min engelska är bra nog, speciellt i yrkessammanhang - då har jag ändå bott i England i fem år totalt), kommer jag finna parkeringsplats. I princip letar jag efter anledningar att inte gå.

Men det är viktigt för mitt företag, ett bra resultat kan lägga en grund för resten av livet, och jag ser att vad de efterfrågar är precis vad jag har i mitt tjänsteutbud. Hela helgen har jag förberett dokument, korta pitchar riktade mot rätt målgrupp, läst på om de jag ska träffa osv. Ändå tvivlar jag och känner inte att jag är rätt person.

Är det någon här som har för vana att prata med människor på en professionell nivå och kan ge lite tips? Hur blir man bekväm med att prata inför okända men betydelsefulla människor? Funderar seriöst på att hälla i mig en, möjligen två, öl under dagen bara för att spänningarna ska släppa...

Permalänk
Medlem

Har ofta träffat "viktiga" högt uppsatta personer i mitt jobb.. men behandlar dem inte på något annorlunda sätt, än jag behandlar en "vanlig" människa eller mina vänner.
Visst de har en "hög" position i samhället, men de är också människor och många av dem uppskattar faktiskt att man tar dem på det sättet också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hmm intressant - känner mer att de är otroligt kunniga inom sina gebit och då ska jag erbjuda dem något som de behöver för att bli än bättre.

Det är också skillnad på att småsnacka eller vara "social" och att vara seriös och företagsam - åtminstone för mig.

Permalänk

Din engelska är def. bra nog om du bott i england i 5 år, har du sett när våra politiker (lööf, jag ser på dig) pratar engelska?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hmm intressant - känner mer att de är otroligt kunniga inom sina gebit och då ska jag erbjuda dem något som de behöver för att bli än bättre.

Det är också skillnad på att småsnacka eller vara "social" och att vara seriös och företagsam - åtminstone för mig.

Nu har ju inte jag träffat dem i egenskap av att sälja några produkter eller tjänster. Menar väl mer att om man ser dem som vanliga människor, så släpper nervositeten och spänningarna troligtvis. Troligtvis så blir de också mer öppna och pratglada på köpet...
Det är i alla fall min erfarenhet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Undvik "typ" och "asså".

Permalänk
Medlem
Skrivet av spirit_ande:

Din engelska är def. bra nog om du bott i england i 5 år, har du sett när våra politiker (lööf, jag ser på dig) pratar engelska?

Haha ja... tack, ja kanske. Det är kanske självförtroendet som sviktar.

Skrivet av DaBone:

Nu har ju inte jag träffat dem i egenskap av att sälja några produkter eller tjänster. Menar väl mer att om man ser dem som vanliga människor, så släpper nervositeten och spänningarna troligtvis. Troligtvis så blir de också mer öppna och pratglada på köpet...
Det är i alla fall min erfarenhet.

Ska ha det i åtanke!

Skrivet av Hellowiener:

Undvik "typ" och "asså".

Asså gud, vaffö e inte Stockholm Sveriges huvudstad, den e ju typ störst?

Så, menar du? Ingen fara. Oroar mig mer för tunghäfta, torr mun, kaffeandedräkt...

Permalänk
Medlem

Det finns ju den klassiska "föreställ dig åhörarna nakna" vilket naturligtvis bara är ett sätt att avdramatisera situationen och lägga relativa positioner åt sidan.
Se till att du är väl förberedd på materialet du skall presentera - den nervositeten är annars svår att bli av med.

Ölmetoden skulle jag starkt avråda från. Visst känner man sig snabbt som en större människa med lite alkohol i blodet, men den känslan brukar inte motsvara uppfattningen spiknyktra människor får av dig.
Någonting som däremot (åtminstone på mig, och uppenbarligen på många andra) fungerar utmärkt vad gäller att släppa nervositet/ångest etc. är 4-7-8-metoden som är en väldigt enkel andningsövning man kan göra varsom. Säker även för oss som är allergiska mot New Age-jox.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: 4-7-8 alltså, här har vi något Skall testas!

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det absolut bästa är att vara väl förberedd och påläst om det som det handlar om. Gärna kring ämnet som helhet, inte bara det specifika du ska prata om.

Annars är det mest "övning ger färdighet" som gäller. Jag har regelbundet kontakt med politiker och andra "höga" personer, om än på lokal nivå, och jag har ofta känslan att jag vet betydligt mycket mer om det som diskuteras än motparten, vilket underlättar betänkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gemensamt för alla riktigt kompetenta människor jag träffat är att de alla var så jäkla avslappnade och trevliga. Eller att de kände precis likadant som en själv gällande sina nerver, hur viktiga och häftiga alla andra var, hur man ska sköta sig i ett sånt socialt sammanhang, osv. Alla var alltid väl förberedda på ett eller annat sätt.

Du är inte ensam med dina känslor. Lita på att många har haft samma tankar som du, och behandla alla som du själv vill bli behandlad: som en jäkla mänska. Själv ser jag ingen reell skillnad på att diskutera affärer som att kallprata, förutom att den senare lätt blir skittråkig om man är en försiktig typ. Jag tycker heller inte du ska se slumpmässiga första samtal och dialoger som viktiga för att specifikt sälja in något, utan låt första mötet visa dig som person och hitta saker eller information hos dem som du kan spinna vidare på.

Om du har läst på och vet, verkligen vet, att vissa utvalda personer i detta större sällskap kan dra nytta av dina tjänster, berätta för dem. Om det är en lösning på ett visst problem de har, se om du kan dra igång en diskussion gällande just problemet och hur de försökt lösa det hittills.

I värsta fall tar du ett besök med en läkare och ber om att få betablockerare utskrivna för att dämpa din nervositet. Men det är en snabblösning och inte hållbart i längden, just p.g.a. hur det påverkar din kropp i övrigt.

Permalänk
Medlem

För att ha tagit sig dit du tagit dig så är du både kompetent och ambitiös. Och ju mer kompetent och ambitiös man är, desto högre flyttar man måttstocken.

Om du inte gjort det tidigare så föreslår jag starkt att du läser på om det som kallar "imposter syndrome". Jag tror att du kommer att hitta dig själv i en av de övergripande kategorier som beskrivs. Då kan du även antingen läsa vidare, eller fundera på, en strategi som kan hjälpa dig med det som är ditt enda problem - att du tvivlar på dig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carlbanan:

Jag upplever att det absolut bästa är att vara väl förberedd och påläst om det som det handlar om. Gärna kring ämnet som helhet, inte bara det specifika du ska prata om.

Så mycket detta. Alltid detta. Är man tillräckligt påläst brukar det mesta falla på plats av sig själv.

Sen är det ju vanliga sociala regler som gäller: avbryt inte, visa respekt och hänsyn, lyssna noga utan att stirra, stå inte för nära och allt det där. Ta en minttablet innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var avslappnad och tro på din egen förmåga. Skriv till mig om du kommer till riksdagen någon gång framöver så kan vi fika.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@MsSmith först och främst grattis, det verkar gå bra för dig! Kan du förtydliga om det är presentationer du ska hålla eller är det mer av en mingeltillställning. Du nämner pitchar i första inlägget, har du några hjälpmedel till förfogande?

Permalänk
Medlem

Jag har hållit tal med flera hundra i publiken. Min metod är att jag har övat det jag ska säga hemma om och om igen. Jag har även filmat mig själv för att se vilka småsaker jag gör som jag vill korrigera.

Att filma sig själv är den ultimata konfrontationen. Det kommer finnas saker man inte gillar och det gäller att våga konfrontera det.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Har ofta träffat "viktiga" högt uppsatta personer i mitt jobb.. men behandlar dem inte på något annorlunda sätt, än jag behandlar en "vanlig" människa eller mina vänner.
Visst de har en "hög" position i samhället, men de är också människor och många av dem uppskattar faktiskt att man tar dem på det sättet också.

This. Jobbade tidigare på en rätt snofsig PR-byrå tillsammans med diverse ex-ministrar. De gillade också att kolla på Failarmy på Youtube.

Permalänk
Medlem

Utan att veta exakt vad du pratar om eller varför du träffar dem så antar jag att du presenterar något som du vet betydligt mer än dem om. Dvs du är troligen den i rummet som vet mest om ämnet. Kom ihåg det.

Sen kör du allt på engelska, det är bäst. Även om de flesta norrmän förstår svenska ganska bra så kan det bli fel, dessutom så har 25% eller så av danskarna ganska stora problem med att förstå svenska (källa: bott i norge och bor i danmark ). du behöver inte motivera det eller föklara ditt val av språk men om någon ändå frågar eller frågasätter valet så säger du bara att du vill att alla ska kunna förstå varandra.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

@MsSmith först och främst grattis, det verkar gå bra för dig! Kan du förtydliga om det är presentationer du ska hålla eller är det mer av en mingeltillställning. Du nämner pitchar i första inlägget, har du några hjälpmedel till förfogande?

Det är både och kan man säga. Är inbjuden av NHO för att de med flera ska få "pick my brain" på saker. Kontaktade idag mina investerare för att bolla ett par av dessa tankar med dem och en av dem sa ""du har utmanat 31 länders regeringar och myndigheter och på onsdag har du, av dem, fått i uppdrag att förklara för fem av dem vad de har gjort för fel i alla år - och ge dem lösningen". Det var inget pep-talk.

Vi (företaget) har tagit fram ett par olika landningssidor sedan förra veckan som digitalt beskriver vad som behöver göras och hur vi ser på det. Sedan har vi ett par mer "kalla" och "logiska" produktblad. Utöver det finns en pitchdeck på tre bilder i både pappersformat och digitalt som gör det enklare att fokusera runt.

Skrivet av nanne:

Jag har hållit tal med flera hundra i publiken. Min metod är att jag har övat det jag ska säga hemma om och om igen. Jag har även filmat mig själv för att se vilka småsaker jag gör som jag vill korrigera.

Att filma sig själv är den ultimata konfrontationen. Det kommer finnas saker man inte gillar och det gäller att våga konfrontera det.

Jag har inte talat inför fler än ett trettiotal så kan inte jämföra men jag har blivit mediatränad (av någon anledning) och har inga problem med kameran. Att min andra halva hävdar att jag har radiokropp är en annan sak. I det här fallet handlar det nog om att öva och vrida på det tills det sitter samtidigt som det inte får bli för statiskt.

Skrivet av CTH:

Utan att veta exakt vad du pratar om eller varför du träffar dem så antar jag att du presenterar något som du vet betydligt mer än dem om. Dvs du är troligen den i rummet som vet mest om ämnet. Kom ihåg det.

Sen kör du allt på engelska, det är bäst. Även om de flesta norrmän förstår svenska ganska bra så kan det bli fel, dessutom så har 25% eller så av danskarna ganska stora problem med att förstå svenska (källa: bott i norge och bor i danmark ). du behöver inte motivera det eller föklara ditt val av språk men om någon ändå frågar eller frågasätter valet så säger du bara att du vill att alla ska kunna förstå varandra.

Lycka till!

Tack för motivationen!

Tack till er alla förresten och ni som skickat PM och allt. Värmer och hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är både och kan man säga. Är inbjuden av NHO för att de med flera ska få "pick my brain" på saker. Kontaktade idag mina investerare för att bolla ett par av dessa tankar med dem och en av dem sa ""du har utmanat 31 länders regeringar och myndigheter och på onsdag har du, av dem, fått i uppdrag att förklara för fem av dem vad de har gjort för fel i alla år - och ge dem lösningen". Det var inget pep-talk.

Vi (företaget) har tagit fram ett par olika landningssidor sedan förra veckan som digitalt beskriver vad som behöver göras och hur vi ser på det. Sedan har vi ett par mer "kalla" och "logiska" produktblad. Utöver det finns en pitchdeck på tre bilder i både pappersformat och digitalt som gör det enklare att fokusera runt.

Jag har inte talat inför fler än ett trettiotal så kan inte jämföra men jag har blivit mediatränad (av någon anledning) och har inga problem med kameran. Att min andra halva hävdar att jag har radiokropp är en annan sak. I det här fallet handlar det nog om att öva och vrida på det tills det sitter samtidigt som det inte får bli för statiskt.

Tack för motivationen!

Tack till er alla förresten och ni som skickat PM och allt. Värmer och hjälper!

Haha jag tycker det var en ganska skön inställning från er investerare! Det är trots allt inte personligt och har ni en lösning som är bra så ska ni inte skämmas för den. Slå er för bröstet och på dem bara!

Jag har hållit föredrag för ca 500 personer i Indien eller 300 investerare/företags representanter i Sverige och för mig så spelar det egentligen ingen roll hur stor publiken är (håller en hel del föredrag och presentationer i min yrkesroll). Allt över 20 är ungefär likadant tycker jag. Mitt dilemma är alltid att jag blir torr i munnen när jag pratar oavsett om jag känner mig nervös eller inte. Men det jag fått höra är att ingen stör sig på att jag dricker ibland utan förmodligen är det som alltid att man själv är sin största fiende/kritiker i dessa sammanhang. Kom därför ihåg att saker som du kanske upplever blir fel eller är konstiga är inte ens säkert att någon snappar upp av de du pratar med.

Det du skriver om att öva men inte få det för statiskt tycker jag låter vettigt. När man själv lyssnar på presentationer så finns det egentligen inget tråkigare än när någon bara mal på efter ett färdigt manus. Men givetvis är det klokt att öva just för att bygga upp tryggheten för sig själv.

Slutligen, som många redan sagt så finns det egentligen inga "viktiga" människor. De som har som mål att vara "viktiga" är i min uppfattning ändå inga man har någon nytta av eftersom deras fokus är helt fel redan från början.

Permalänk
Medlem

Om du inte börjar kallprata massa strunt så ska det nog gå fint.
Munnen måste inte gå konstant i ett utan välj orden istället så kommer du upplevas som sansad och professionell.

Tips är att spela in dig själv, du kommer direkt på om du håller på med något tok ticks, jobbiga ifyllnadsord utan mening eller gubbljud

Permalänk
Medlem

Berättar om mitt idiotiska sätt att "handha" kontakter med folk!

Är inte supersocial, knappt social alls men när jag kom på att "de äter och skiter de med" så löste sig en del av mina nojor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte bara uppdatera med att nu har det varit onsdag och allt gick bra. Långt över förväntan faktiskt. Det här låter säkert fel i vissa öron men det var oerhört skönt att för en gångs skull befinna sig i ett rum med människor på samma nivå av kompetens - även om det till viss del handlar om olika inriktningar - och förberedelser. Det var ett högt tempo, duktiga talare men också duktiga lyssnare och moderatorer. Resultatet var att när det väl var min tur så var det aldrig ens nervöst utan snarare mest förväntansfullt.

Permalänk
Medlem

Va bra att det löste sig! Jag läste först tråden idag, men kände med dig direkt. Riktigt tufft och "ångestfyllt" att inte vilja åka och känna sig inkompetent osv. Men skönt att det verkar ha gått bra.