Permalänk

Windows 10

Hej skulle nolla min dator. Jag installerade först windows 10 på ett usb sen startade jag om min dator kom till windows installationsprogrammet precis som vanligt sen formaterade jag diskarna precis som vanligt sen skulle jag installera windows på mitt SSD då kom det upp kan inte installera windows på enhet 3 partition 3 något sånt kom inte ihåg vilket nummer det var men iaf så jag tänkte väl att jag testar installera det på den andra för det var den enda som inte visade grått på. Då kom det upp ett till fel meddelande som löd.. "Det går inte att installera windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT". Efter det kontaktade jag min kompis och berättade vad jag gjort osv. Han sa att jag skulle testa att ta ut hårddisken ur datorn sen starta den och se om det funkade att installera windows då och det funkade inte heller så jag satte tbx hårddisken igen och startade datorn igen då kom jag inte ens in på windows installations programmet utan fick upp en svart bild där det står (An operating system wasn¨t found. Try disconnecting any drives that don¨t contain an operating system. Press Cntrl+Allt+Del to restart.)

Snälla hjälp vet inte vad jag ska göra tacksam för snabba svar. Mvh. Johannes

Permalänk
Medlem

@Tailripper: Vissa fel kräver att man tar bort alla partitioner på disken och sen fortsätter. Då skapar den nya, formatera mm automatiskt när den fortsätter installera.

https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Vid tiden 2:20 och framåt.

Ha bara 1 disk kopplad. De andra kopplar du in efter att DVD / USB installerat klart. Annars kan DVD / USB lägga något på andra disken som Windows behöver för att starta. Leder till problem senare.

stavning
Permalänk

@panpo98: Så jag ska ta ut disken ur datorn igen sen ta bort alla partitioner och sen installera windows? Tack för ett snabbt svar btw

Permalänk

Vet du varför det felmeddelandet på engelska kommer upp kommer ju inte ens in på windows 10 installationsprogrammet det kom inte upp innan men efter jag tog ut hårddisken o sen satte i den igen kom det upp tänker så jag inte satt hårddisken fel eller gjort sönder den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tailripper:

Vet du varför det felmeddelandet på engelska kommer upp kommer ju inte ens in på windows 10 installationsprogrammet det kom inte upp innan men efter jag tog ut hårddisken o sen satte i den igen kom det upp tänker så jag inte satt hårddisken fel eller gjort sönder den :/

Koppla ur, kolla och koppla in disken igen.
Glöm inte att kontrollera andra änden av kablarna.
Testa andra och samma kablar som tidigare.

Välja i bios EXAKT vilken disk eller USB den ska starta från. Om du haft flera diskar kopplade förra gången du installerade Windows så kanske du måste välja andra disken pga det DVD / USB lagt på andra disken som Windows behövde för att starta.

Även om man glömmer att koppla in någon disk så borde datorn ändå kunna starta från DVD / USB minne. Självklart hittar den då ingen disk att installera på när man kommer till det steget men då vet man att själva DVD / USB biten funkar.

stavning
Permalänk

@panpo98: så jag ska koppla ur hårddisken igen sen sätta i den igen och se o samma text kommer upp? Eller ska jag testa att koppla ur hårddisken och sen starta datorn gå in i bios och välja att den startar från ssdt och sen installera windows om det går?

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla hårddiskar och SSD:er förutom den du tänkt installera Windows på, starta installationsprogrammet, ta bort alla partitioner på disken och välj sedan att installera Windows på denna partitionsfria disk.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Koppla ur alla hårddiskar och SSD:er förutom den du tänkt installera Windows på, starta installationsprogrammet, ta bort alla partitioner på disken och välj sedan att installera Windows på denna partitionsfria disk.

Inga viktiga filer som datorn behöver för att fungera försvinner då va? Förlåt för min okunnighet tur jag har er haha:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tailripper:

@panpo98: så jag ska koppla ur hårddisken igen sen sätta i den igen och se o samma text kommer upp? Eller ska jag testa att koppla ur hårddisken och sen starta datorn gå in i bios och välja att den startar från ssdt och sen installera windows om det går?

1. Välj viken disk du ska ha Windows på (tex din SSD) och kopplar ur alla andra.
2. Starta datorn från USB och installera Windows.
3. Ta bort alla partitioner på disken och fortsätt installera.

4. Koppla in de andra diskarna och kolla om de dyker upp som de ska.

Edit:

Skrivet av Tailripper:

Inga viktiga filer som datorn behöver för att fungera försvinner då va? Förlåt för min okunnighet tur jag har er haha:)

Drivrutiner får du via tillverkarnas hemsidor, Windows Uppdate eller så fixar USB minnet det när du installerar Windows.

Permalänk

Vet inte hur men kopplade ur hårddisken igen och startade datorn igen och nu funkade det att ladda ner på ssdt detta är ju ärkligt men man ska ju inte klaga tack för hjälpen