Lära sig Java-programmering på roligare sätt?

Permalänk
Medlem

Lära sig Java-programmering på roligare sätt?

Som alla som har pluggat åtminstone en del vet så kan en kurs vara antingen roligare eller tråkigare beroende på vilket sätt man studerar det - exempelvis beroende på hur kursboken är, hur föreläsaren(a) är, vilken typ av uppgifter man får att göra osv. Det är många olika faktorer som kan påverka det helt enkelt.

På mitt universitet har de enligt mig inte lyckats bra med att göra java-programmeringskurserna roliga. Jag ska läsa två kurser på 30 hp vardera i Java-programmering, och jag tycker det är sanslöst tråkigt. Dock måste jag läsa dem då de är en del av ett större program. Jag har läst den första grundkursen nu, men har kvar den andra fortsättningskursen som är ännu tråkigare. Kursinnehåll är:

Interface, exceptions, generik, introduktion till Java Collections Framework, iteratorer
Listor, köer, stackar
Algoritmers effektivitet
Rekursion
Grafiska användargränssnitt, javax.swing
Träd, binära sökträd, interfacen Set och Map i Java, hashtabeller
Prioritetsköer, heapar, heapsort
Sortering

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man kan göra det här ämnet roligare. Jag vet att det finns många som älskar Java-programmering (säkert många även på detta forum) så om du är en sådan så är min fråga till dig:

  1. Vad är det som gör att du älskar det här ämnet?

  2. Om du tänker tillbaka till när du först lärde dig det, vad var det som fick dig att känna en "wow-känsla" av det?

Jag vill gärna lära mig att se charmen i ämnet men har ännu inte sett den. Ni som har gjort det får gärna dela med er... !

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Inte en enda person som tycker java-programmering är kul, eller åtminstone ingen som är kapabel att förklara varför. Det var ju jävligt uppmuntrande, det kommer säkert göra mig mer motiverad till att läsa kursen.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Labbarna var la rätt kul på universitetet. Många som tycker programmering är kul gillar att få idéer och testa dem, och kanske sitter och småpillar med programmering på fritiden bara för att testa dessa. Andra läser det för att det är enkelt och ger välbetalda jobb.

Du kanske inte tycker om programmering helt enkelt? Om du ska jobba med det resten av livet men inte kommer kunna motivera dig för att uppgifterna inte är kul har du en mörk framtid framför dig.

Fortsättningskursen brukar dock absolut vara tråkigare, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Du kanske inte tycker om programmering helt enkelt? Om du ska jobba med det resten av livet men inte kommer kunna motivera dig för att uppgifterna inte är kul har du en mörk framtid framför dig.

Du menar alltså att folk som arbetar med programmering skulle göra samma typ av saker som man gör på labbar i en grund/fortsättningskurs. Det stämmer ju garanterat inte.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Du menar alltså att folk som arbetar med programmering skulle göra samma typ av saker som man gör på labbar i en grund/fortsättningskurs. Det stämmer ju garanterat inte.

Tvärtom. Jag menar att labbarna bordet åtminstone vara något du tycker är kul (om din skola är bra). Om du inte ens tycker att labbarna är kul nu kommer du knappast ha speciellt roligt med att programmera saker som arbetsuppgifter på ett jobb.

Permalänk
Inaktiv

Håller inte alls med om det som sagts tidigare i tråden. Både labbarna och verktygen som användes när jag läste Java i skolan var fruktansvärda och fick mig att aldrig vilja programmera igen.

Det är roligare att lära sig att exempelvis göra en app eller liknande. Där kan man börja med väldigt primitiv funktionalitet, som att sortera en lista eller liknande, men att också lära sig saker som att logga, hantera exceptions, ladda ner bibliotek med Maven eller att använda verktyg för att konvertera till/från Json.

Börja med ett väldigt enkelt program, som du sen lägger till funktionalitet i. Så blir det mer så som du själv vill jobba.

Swing och liknande är det värsta jag gjort. Gäller bara att stå ut tills du är klar med skiten så kan du slippa det för resten av ditt liv. Java är annars väldigt roligt när du börjar behärska grunderna och ser att det egentligen är ganska enkel kod som funkar för att sända information mellan APIer, lambda-funktioner i Amazon Web Services, och framför allt att använda ramverk och bygga något av en färdig mall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Håller inte alls med om det som sagts tidigare i tråden. Både labbarna och verktygen som användes när jag läste Java i skolan var fruktansvärda och fick mig att aldrig vilja programmera igen.

Det här är är lite mer den typen av svar som jag var ute efter. Du tyckte alltså, precis som jag, att java-kurserna var tråkiga på din utbildning, men gav ändå inte upp pga det, vilket jag inte heller vill göra. Så min fråga till dig är: När kom "vändningen"? Alltså vad var det som gjorde att du började tycka det är kul? Kommer du ihåg någon specifik händelse, insikt eller rolig upptäckt som var som en "wow"-upplevelse eller liknande som gjorde att där började du gilla det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Programmering är helt enkelt inte för alla, om intresset inte kommer naturligt så kanske du helt enkelt inte gillar programmering.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Det här är är lite mer den typen av svar som jag var ute efter. Du tyckte alltså, precis som jag, att java-kurserna var tråkiga på din utbildning, men gav ändå inte upp pga det, vilket jag inte heller vill göra. Så min fråga till dig är: När kom "vändningen"? Alltså vad var det som gjorde att du började tycka det är kul? Kommer du ihåg någon specifik händelse, insikt eller rolig upptäckt som var som en "wow"-upplevelse eller liknande som gjorde att där började du gilla det?

Vändningen kom när jag började skriva program som utförde en uppgift och inte bara var fabricerade för att plåga studenter.

Sedan var det som sagt kul att skriva ett enkelt program, fast att sedan göra koden och programstrukturen snygg och generell genom att lägga till en funktion och sedan abstrahera genom att lägga till interface, arv, packages osv. Exempelvis att skapa ett program som sorterar listor och ha två implementationer.

Sedan börjar man fundera, hur ska jag förbättra det här programmet? Då handlar det mycket om fantasi och kreativt tänkande.

Det är dock bra att ha tagit sig igenom åtminstone en tråk-kurs först. Hang in there. Och strunta i elitister, det är gott om såna inom mjukvara.

Edit: Måste tillägga att kanske den viktigaste faktorn är tid. Acceptera att det är tråkigt men att du måste förbi startsträckan och att det kommer att bli kul när du lär dig och att du är beredd på att fortsätta tills det vänder. Då kommer det att gå fortare, än ifall du räknar timmar tills det börjar bli roligt

Permalänk
Medlem

Mycket av det jag lärde mig under första året av universitetet var inte jätteroligt, dock tyckte jag att mycket av det var roligt med. Det som verkligen fick mig att börja gilla programmering var dock som nämnts här ovan då jag började applicera det jag lärde mig till egna projekt. Det var också under egna projekt som jag kände att jag lärde mig programmera.
Värt att nämna är dock att mycket av det du lär dig är bra att veta, och saker du kommer ha användning för. Kanske speciellt det som berör läsbarhet och komplexitet i din kod.