Permalänk
Medlem

5m hdmi-kabel som klarar 4k/60hz 4:4:4

Hej, det här med hdmi-kablar är en djungel, men tänkte bara bekräfta att om en kabel klarar 18gb/s så klarar den då 4k/60hz.

Så med det i åtanke så tänkte jag köpa denna:
https://www.webhallen.com/se/product/127027-Deltaco-Premium-H...

Men där skriver dem att den bara klarar upp till 4k/30hz :/

Vad är det som gäller egentligen? Inte kan en kabel som klarar 18gb/s inte klara 4k/60hz?

Tillomed biltemas kabel som är några tiokronor dyrare påstår sig klara 4k/60hz.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/hdmi-k...

Jag vet att GB siffrorna är ”upp till” och enda sättet att veta är att köpa en certiferad kabel. Men om man nu inte känner att man vill lägga dem pengarna, vad är det då för spec man skall titta på?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Walkhome: Ifall kabeln är vad den utgör sig för att vara, vilket man kan bekräfta med hologram och QR-kod på förpackningen, ska kabeln följa de krav som ställs för en bandbredd om 18 Gbit/s och minimera radiointerferens. Dvs de 18 Gbit/s som krävs för 4K/60 med full 8-bitars färgupplösning.

Att det skrivs massa annat som inte har direkt med kabeln att göra är tyvärr ett problem i branschen. Men det är mest för att folk frågar efter sådant om och om igen.

Permalänk
Rekordmedlem

De skriver kanske 30 Hz för att gardera sig mot att nån försöker överföra hdr, då räcker inte hdmi till utan du behöver koppla via DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mrqaffe: Beror nog på perspektivet hos den som ansluter. 4K/60 med HDR kräver 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling och har än så länge varit uppenbart på alla konsumentprodukter, BD-spelare, konsoler etc att man inte kan gå högre vid 4K/60.

Kör man dator/Windows har det varit lite olika beteenden per version. Det vanligaste är att Windows hoppar ur HDR-läget vid 4K/60 med RGB/4:4:4 (och som följd 8 bitar) över HDMI. Men efter någon uppdatering gick det ändå att köra HDR där windows rapporterar något i stil med "8 bitar+simulerade färger". Har skärmdumpen på annan dator så kan inte kolla exakta ord innan jag är tillbaka på kontoret på måndag.

Annars om man försöker i Nvidia-drivrutinerna att köra mer än 4K/60 med RGB/4:4:4 och 10 eller 12 bitar så slår drivrutinen själv tillbaka till 8 bitar när man trycker på "Utför". Man kan i alla fall inte hamna i svart skärm den här vägen. Jag har försökt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, kommer denna kabel funka om man vill köra 4k, 60 Hz med HDR:

https://www.webhallen.com/se/product/122978-Deltaco-Premium-H...

Det står längre ner att den klarar 30 Hz, men samtidigt står det 18.6 Gb/s och att den släpptes i slutet på 2010. På wiki läser jag att den första 18.6 Gb/s kabeln släpptes 2013. Känns som det är lite motstridiga uppgifter, dock hade någon i kommentarerna på webhallen sagt att den funkar fint för 4k, HDR och 60Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mixxo:

Lånar tråden lite, kommer denna kabel funka om man vill köra 4k, 60 Hz med HDR:

https://www.webhallen.com/se/product/122978-Deltaco-Premium-H...

Det står längre ner att den klarar 30 Hz, men samtidigt står det 18.6 Gb/s och att den släpptes i slutet på 2010. På wiki läser jag att den första 18.6 Gb/s kabeln släpptes 2013. Känns som det är lite motstridiga uppgifter, dock hade någon i kommentarerna på webhallen sagt att den funkar fint för 4k, HDR och 60Hz.

Svaret blir väl ja, förutsatt att hdmi klarar den färginformation du vill överföra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Svaret blir väl ja, förutsatt att hdmi klarar den färginformation du vill överföra.

Var hos webhallen, och det visar sig att det ingenstans fanns hologram och QR-kod på kabeln/förpackningen även fast det står att det ska finnas på hemsidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mixxo:

Var hos webhallen, och det visar sig att det ingenstans fanns hologram och QR-kod på kabeln/förpackningen även fast det står att det ska finnas på hemsidan.

Måste du använda hdmi elerl kan du köra DP, hdmi till en monitor är inte det man i första hand bör välja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Walkhome: Det har nog bara blivit lite fel i beskrivningen, Deltaco själva skriver 3840x2160@60Hz på produktsidan för kabeln.

@mixxo: Deltaco själva skriver inget om att den kabeln skulle vara Premium-certifierad, till skillnad mot kabeln som TS kollade på. Så återigen verkar det vara fel på infon hos Webhallen av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Walkhome: Det har nog bara blivit lite fel i beskrivningen, Deltaco själva skriver 3840x2160@60Hz på produktsidan för kabeln.

@mixxo: Deltaco själva skriver inget om att den kabeln skulle vara Premium-certifierad, till skillnad mot kabeln som TS kollade på. Så återigen verkar det vara fel på infon hos Webhallen av någon anledning.

Jag har nog listat ut det, deltaco kabeln du länkar till är ej 5m lång. Verkar sam dem kortare kablarna är cerfiferade och dem längre är det inte. Webhallen verkar ha tagit allmän info från dem olika längderna vilket då blir fel.

Jag testade biltemas high speed kabel 5m. Klarade av uppgiften galant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Måste du använda hdmi elerl kan du köra DP, hdmi till en monitor är inte det man i första hand bör välja.

Måste tyvärr ha hdmi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Jag har nog listat ut det, deltaco kabeln du länkar till är ej 5m lång. Verkar sam dem kortare kablarna är cerfiferade och dem längre är det inte. Webhallen verkar ha tagit allmän info från dem olika längderna vilket då blir fel.

Hoppsan, det är visst inte bara Webhallen som är lite virriga Jag blev väl lite förvirrad av att Deltaco inte listar någon HDMI-1050A. Men man får väl anta i så fall att A:et bara står för vit, och att det i själva verket är samma kabel som mixxo länkade till fast annan färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hoppsan, det är visst inte bara Webhallen som är lite virriga Jag blev väl lite förvirrad av att Deltaco inte listar någon HDMI-1050A. Men man får väl anta i så fall att A:et bara står för vit, och att det i själva verket är samma kabel som mixxo länkade till fast annan färg.

Jodå visst har dem en 1050A:
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/hdmi...

Dock heter den inte premium som på webhallens hemsida och klarar bara 10,2Gb/s..

:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Aha, jag blev lurad av Deltacos underliga sidnavigering, som växer allt eftersom man går till nästa sida. Jag trodde bara att det fanns två sidor i "1.4 HDMI"-sektionen, men tydligen finns det fler

Permalänk
Inaktiv

Kolla Supra.

Bandbredd 1100 MHz
TMDS Bandbredd 18 Gbit/s
Färgdjup (totalt / per färgkanal) 48 / 16 bitar
Upplösning och maximal kabellängd
4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz; upp till 10 meter; 4096 x 2160 @ 24 / 30 Hz; upp till 20 meter, samt 1080P @ 24 / 30 Hz; upp till 30 meter
Deep Color, x.v. Color Ja
Automatisk läppsynk Ja
Ljudformat Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio
3D Ja
Ljudåterföringskanal Ja
Ethernet Ja, 100 Mbit/s

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon301768:

Kolla Supra.

Tog ditt inlägg mest för att förtydliga vad som gäller

  1. Bandbredd 1100 MHz

  2. TMDS Bandbredd 18 Gbit/s

  3. Färgdjup (totalt / per färgkanal) 48 / 16 bitar

  4. Upplösning och maximal kabellängd, 4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz; upp till 10 meter; 4096 x 2160 @ 24 / 30 Hz; upp till 20 meter, samt 1080P @ 24 / 30 Hz; upp till 30 meter

  5. Deep Color, x.v. Color Ja

  6. Automatisk läppsynk Ja

  7. Ljudformat Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio

  8. 3D Ja

  9. Ljudåterföringskanal Ja

  10. Ethernet Ja, 100 Mbit/s

(1) Det är vad supra påstår och går inte bekräfta på något sätt utanför laboratoriemiljö
(2) Som det ska vara för en certifierad High Speed- och Premium High Speed-Kabel
(3) Har egentligen inget med kabeln att göra, men högre bitdjup kräver mer bandbredd och då faller man tillbaka på (2)
(4) Ja, jo, ett annat sätt att skriva att Supra garanterar 18 Gbit/s upp till 10 meter, 9 Gbit/s upp till 20 meter och 4,5 Gbit/s upp till 30 meter. Förmodligen.
(5) Kretsfunktion, har inget med kabeln att göra
(6) Kretsfunktion, har inget med kabeln att göra
(7) Kretsfunktion, har inget med kabeln att göra
(8) Kretsfunktion, har inget med kabeln att göra
(9) Kretsfunktion, har inget med kabeln att göra
(10) Ethernet kräver en viss koppling i kabeln. Men det finns inget utrustning som använder Ethernet över HDMI.

Att saker som framför allt 5-9 skrivs ut i beskrivningen handlar om information som det ofta frågas efter men som egentligen inte har med kabeln att göra. Allt hänger på att önskad bandbredd kan överföras. Resten av funktionerna handlar endast om vad kretsarna som sitter på vardera änden av kabeln är kapabla till.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Supra HD5 HDMI är troligen marknadens bästa HDMI-kabel. Den erbjuder höghastighets HDMI med ethernet och 4K-upplösning. Den är objektivt testad hos HDMI’s Ackrediterade Testcenter i USA, det prestandacertifikat vi gärna bjuder våra kunder på.

Bandbredden på alla våra HDMI-kablar ligger på 1100MHz, vilket är över 3 gånger kravet för HDMI High Speed (= 340 MHz). Vi noterar att vi är en av få, som faktiskt låtit oss testas oberoende för att bevisa vår överlägsenhet. Vi tror ingen ger samma värde för pengarna!

Test HDMI kablar för 4k.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon301768: Bara så att du vet: du länkar till det test jag har genomfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Lånar tråden lite, kommer denna kabel funka om man vill köra 4k, 60 Hz med HDR:

https://www.webhallen.com/se/product/122978-Deltaco-Premium-H...

Det står längre ner att den klarar 30 Hz, men samtidigt står det 18.6 Gb/s och att den släpptes i slutet på 2010. På wiki läser jag att den första 18.6 Gb/s kabeln släpptes 2013. Känns som det är lite motstridiga uppgifter, dock hade någon i kommentarerna på webhallen sagt att den funkar fint för 4k, HDR och 60Hz.

Jag har problem med att få 4k/60 + HDR att lira på min Q9FN, kopplad till datorn med Win10.

Köpte den där exakta kabeln och som du så lade jag märke till att det inte finns nån QR-kod.. När jag kom hem och testade så har jag i princip samma problem som jag har med min nuvarande kabel:
Så fort jag slår på HDMI UHD Color på HDMI-porten min dator sitter på så tappar jag source, alternativt att det blinkar svart / flimmrar / får artefakter i bilden.

Har dock inte kollat in vilket färgsignal som körs (RGB eller YCbCr) om det kan vara problemet vet jag inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ozbaab: Det är bandbredden som ökar och kabeln orkar inte med. När du aktivera "UHD Color: ON"-funktionen ändrar TV:n sin EDID och meddelar att den klarar en bandbredd om 600 MHz. Källan försöker då med motsvarande bandbredd men kabeln orkar inte och bilden blir svart eller får störningar.

Stänger du av funktionen meddelar TV:n att den klarar max 300 MHz och den bandbredden orkar också kabeln med. Du får bild men inte på den nivå som kanske önskas.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt svårt hitta hdmikablar i de här längderna som verkligen fixar det 4k hdr 60 Hz för spel ex. Har ett gäng några ger grafikfel direkt i form av vita blixtar. Andra fungerar ett tag sen blir de glapp någonstans och vita blixtar eller svart bild. Och jag kör 3 meters. Har försökt med aktiva adaptrar för att förstärka signal men de tenderar strula emellanåt också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Jag tror inte det är så svårt egentligen. Men det tenderas att säljas många kablar av icke-certifierad tillverkning som säljs på dessa felaktiga premisser som "HDMI 2.0a-kabel" där kvaliteten är godtycklig. HDMI-kablar är en typ av produkt som fortfarande har goda marginaler och där verkar många pigga på att sälja vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@oqvist: Jag tror inte det är så svårt egentligen. Men det tenderas att säljas många kablar av icke-certifierad tillverkning som säljs på dessa felaktiga premisser som "HDMI 2.0a-kabel" där kvaliteten är godtycklig. HDMI-kablar är en typ av produkt som fortfarande har goda marginaler och där verkar många pigga på att sälja vad som helst.

De jag köpt är certifierade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Då kan det vara läge att misstänka någon annan störning, elektriskt problem eller liknande som ställer till det för grafikkortet. Annan tråd där problemet med störningar för 4K/60 över HDMI gick att härleda till en skärm ansluten via DVI till samma grafikkort: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538958

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Jag har problem med att få 4k/60 + HDR att lira på min Q9FN, kopplad till datorn med Win10.

Köpte den där exakta kabeln och som du så lade jag märke till att det inte finns nån QR-kod.. När jag kom hem och testade så har jag i princip samma problem som jag har med min nuvarande kabel:
Så fort jag slår på HDMI UHD Color på HDMI-porten min dator sitter på så tappar jag source, alternativt att det blinkar svart / flimmrar / får artefakter i bilden.

Har dock inte kollat in vilket färgsignal som körs (RGB eller YCbCr) om det kan vara problemet vet jag inte.

Du borde lämna tillbaka kabeln. Det bör inte vara några problem även fast öppet köp har gått ut med tanke på att det som står på hemsidan inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Ozbaab: Det är bandbredden som ökar och kabeln orkar inte med. När du aktivera "UHD Color: ON"-funktionen ändrar TV:n sin EDID och meddelar att den klarar en bandbredd om 600 MHz. Källan försöker då med motsvarande bandbredd men kabeln orkar inte och bilden blir svart eller får störningar.

Stänger du av funktionen meddelar TV:n att den klarar max 300 MHz och den bandbredden orkar också kabeln med. Du får bild men inte på den nivå som kanske önskas.

Ok tack för svar!

Låter som att du tror att det är kabeln som är fel? Ska testa en premium-certad kabel senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@oqvist: Då kan det vara läge att misstänka någon annan störning, elektriskt problem eller liknande som ställer till det för grafikkortet. Annan tråd där problemet med störningar för 4K/60 över HDMI gick att härleda till en skärm ansluten via DVI till samma grafikkort: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538958

Möjligt absolut men får samma problem med uhd skivor emellanåt och byta HDMI brukar hjälpa. Även av samma modell men minsta lilla böj verkar påverka prestandan. Blev sugen på att göra ett sista försök. Bara jenving i testet som fixade 18 över 2 meter. Prisjakt listar 6 meters som kortast och få verkar ha i lager. Har du testat fler HDMI kablar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag själv har en sån här kabel som jag använde förr, dock minns jag inte om jag verkligen fick till det.
https://www.amazon.de/gp/product/B0063E5Y6C/ref=oh_aui_search...
Jag kan testa senare i veckan efter jag gjort min build komplett. Funkar den så kan jag sälja den vidare.
Deras 3meter kablar har varjefall fungerat utan problem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Ett alternativ, kostar betydligt mer, men kan kanske vara värt friden, är att testa en kabel med fiberoptik. Då minskar man problemen med att TMDS-länken blir störd på vägen över kabeln. Inte nödvändigtvis om störningen ligger i källan. Har testat dessa och inga problem med 18 Gbit/s. https://www.fibbrtech.com

Räkna dock med runt 2000 kr för tre meter. Dessa typer av kablar är egentligen mest lönsamma vid långa längder.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ozbaab: Det du beskriver är ganska typiskt för att kabeln inte är tillräckligt bra för den bandbredd du vill uppnå.