Permalänk
Medlem

Inbrända pixlar (eller vad det nu är)

Hej, märkte häromdan att jag har såna här inbrända pixlar (tror även de kalllas Ghost Image?). Jag har redan kört 2x 8-timmar videos på Youtube utan resultat. Jag kan tillägga att det är från URL-fältet i Chrome som blivit inbränt på min primära skärm - Acer XF240H.

Här är videorna i fråga:

https://www.youtube.com/watch?v=XjjGLToBsC0
https://www.youtube.com/watch?v=htPR0e5ro8M

Uppladdaren har en till video jag inte hunnit testa än: https://www.youtube.com/watch?v=NDgp1UB-a9I

Är det så att det är den videon jag skulle kört från början eller har ni några andra tips/förklaringar?

Permalänk
Medlem

@Cranzle:
Det finns fler alternativ än att köra en video för att få bort sådant.

1: Man kan sätta en mörk enfärgad bakgrund (ingen bild utan "solid color") i några timmar.
2: Bryta strömmen helt (enklast genom att dra ut ström kabeln) i några timmar.

Båda nollställer pixlarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Cranzle:
Det finns fler alternativ än att köra en video för att få bort sådant.

1: Man kan sätta en mörk enfärgad bakgrund (ingen bild utan "solid color") i några timmar.
2: Bryta strömmen helt (enklast genom att dra ut ström kabeln) i några timmar.

Båda nollställer pixlarna.

Med denna bakgrund, menar du till exempel att sätta en enfärgad bakgrund i Paint och sätta det i fullskärm kanske? Skicka gärna en färg jag kan använda!

Permalänk
Medlem

@Cranzle:
Nja, jag menade sätta en skrivbords bakgrund, i Win 10 högerklicka på skrivbordet och välj "Personalize" och i fältet "Background" välj "Solid Color".
Angående färg.
Svart är bäst, men det fungerar också med typ väldigt mörk brun, fast det fungera förmodligen att skapa en bild i typ Paint och sedan ha ett bildvisnings program visa den i fullskärm.
Det sistnämnda är kanske bäst då det finns risk att "Taskbar" annars blir "inbränt " istället.

Att ha en skärmsläckare te.x Mystify (vilken har svart bakgrund) köra i några timmar kan iofs. också fungera.

Sen generellt angående inbränning/ghosting så är en skärm (speciellt en LCD) mest känsligt för det de första 1000 drift timmarna, sedan är den "härdad" och så länge man inte har något statiskt visas i flera timmar, så är risken minimal att få det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det inte funkade att dra strömmen. Drog ut kablarna till både dator och skärm under hela natten. Återstår att testa att lägga en svart bakgrund under denna natten och se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har testat alla förslag du gett mig samt mina egna och väldigt mycket är kvar.

Permalänk
Medlem

Bump.

Har testat köra mörka bakgrunder i veckor nu (och allt annat som föreslagits) utan resultat. Är skärmen helt kaputt eller finns där hopp?

Permalänk
Medlem

En till uppdatering; det är nu ännu värre. Hade skrivbordet uppe när jag var i skolan och nu har text från ikonerna också blivit inbränt, samtidigt som det gamla fortfarande inte försvunnit.

Jag läste i en artikel att man ska dra strömmen i 48 timmar, alltså inte "ett par timmar" som många säger. Troligtvis är 48 mycket mer än vad som faktiskt gör jobbet men är det sista alternativet vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Troligtvis är 48 mycket mer än vad som faktiskt gör jobbet men är det sista alternativet vid det här laget?

Värt att prova i alla fall.
Men varför stänger du inte av skärmen när du inte använder datorn?
Eller iaf. har en skärmsläckare
Det är ju att be om att du ska få inbränning, speciellt om den har haft mindre än 1000 drift timmar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Värt att prova i alla fall.
Men varför stänger du inte av skärmen när du inte använder datorn?
Eller iaf. har en skärmsläckare
Det är ju att be om att du ska få inbränning, speciellt om den har haft mindre än 1000 drift timmar.

Jag testade med en ny färg idag att ha på skärmen hela dagen när var är borta, då det inte funkade att dra strömmen på både datorn och skärmen. För det verkar vara det enda man kan göra förutom att dra strömmen i ett par dygn. Har nämligen testat med många olika mörka färger, ofta uppåt 10h åt gången. Inget har funkat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag testade med en ny färg idag att ha på skärmen hela dagen när var är borta, då det inte funkade att dra strömmen på både datorn och skärmen. För det verkar vara det enda man kan göra förutom att dra strömmen i ett par dygn. Har nämligen testat med många olika mörka färger, ofta uppåt 10h åt gången. Inget har funkat hittills.

Då hade det varit smartast att inte visa några skrivbords ikoner, genom att högerklicka på skrivbordet och välja "View" och sedan avmarkera "Show desktop icons", eftersom ikoner (och dess text) är statiska objekt och därmed som du har märkt kan brännas in.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då hade det varit smartast att inte visa några skrivbords ikoner, genom att högerklicka på skrivbordet och välja "View" och sedan avmarkera "Show desktop icons", eftersom ikoner (och dess text) är statiska objekt och därmed som du har märkt kan brännas in.

När det kommer till att "dra strömmen" till skärmen, räcker det att stänga av den eller måste kabeln ut?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cranzle:

När det kommer till att "dra strömmen" till skärmen, räcker det att stänga av den eller måste kabeln ut?

Den ska stå helt strömlös så att alla former av kondensatorer och kvarvarande laddning i elektroniken, inklusive panelen, laddas ur.

Permalänk
Medlem

Frågan är, kan det hjälpa att göra detta mycket i små mängder fast jag inte ser resultat direkt? Så istället för att göra det 48h i sträck en gång kanske jag gör det 10h om dagen några dagar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cranzle: Har du låtit den stå strömlös i 24 timmar bör det mesta av alla kvarvarande laddningar och jonisering av filter (det som orsakar retention) ha försvunnit och då ska skuggor och liknande försvinna. Om de är kvar har du sannolikt permanenta materialförändringar i panelen och dessa får du aldrig bort.