MSI 1080ti Gaming X håller inte klocken vid belastning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av macmann1:

Jag vill inte ropa hej helt än men... Jag tror det äntligen är löst! Eller inte helt löst, men felet hittat.

Efter att ha stoppat tillbaka sakerna i chassit, och testat med det liggandes på köksbordet så fungerade det. Efter att jag skruvade fast grafikkortet i chassit så testade jag en runda till, för jag hade någon liten misstanke i bakhuvudet. Pang, fungerade inte. Då tänkte jag att antingen så är det något jordfel, eller så flyttas grafikkortet lite lite ur pci-e slotten. Efter att ha fått det stabilt även med skruvar i så flyttade jag datorn till sin rätta plats där den står upp. Där fortsatte den krångla.

Under en runda Firestrike bestämde jag mig för att ge kortet stöd med handen, och då klockade kortet upp. När jag släppte klockade det ner. Ställde en liten kartong som tryckte upp kortet en aning och efter det så har jag fortsatt köra Firestrike utan problem.

Det är ju inte helt säkert än, men det verkar alltså som att allt jävelskap beror på att det inte sitter ordentligt.

Vilket sinnesjukt fel, tror aldrig jag hört om något liknande Hoppas verkligen det ordnar sig för dig iom detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Haha, har läst igenom hela tråden och fan vilket helvete.. Du får skaffa ett bra chassi om felet ligger där

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

@macmann1; så troligtvis chassit som är boven? Trodde aldrig jag skulle se det i en tråd om ett krånglande grafikkort xD

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av makatech:

Bra gjort, du har jobbat hårt med detta.

Skrivet av Scrangle:

Återkom gärna om några dagar och bekräfta i fall allting fortsättningsvis funkar!

Instämmer med föregående att det är mycket välförtjänt om det fungerar med tanke på hur hårt du jobbat på att felsöka!

Skrivet av Xyborg:

Vilket sinnesjukt fel, tror aldrig jag hört om något liknande Hoppas verkligen det ordnar sig för dig iom detta!

Skrivet av Kiirozu:

Haha, har läst igenom hela tråden och fan vilket helvete.. Du får skaffa ett bra chassi om felet ligger där

Skrivet av sweisdapro:

@macmann1; så troligtvis chassit som är boven? Trodde aldrig jag skulle se det i en tråd om ett krånglande grafikkort xD

Hehe ja ni. Jag vet ärligt talat inte riktigt i vilken del som problemet ligger ändå. Det verkar vara såsom jag kommit fram till, men när jag har chassit ståendes så lyckas jag inte riktigt hålla kortet i en kostant bra vinkel. Just nu ligger det ner istället och det fungerar bra. Men återigen så är jag där jag inte vet vilken komponent som orsakar glappet.

Chassit? Funkar bra med mitt 1070Ti, aldrig haft några sådana tendenser med det.

Moderkort? Funkar också fint med 1070Ti, och ett annat moderkort funkade inte heller.

Grafikkort? Funkade bra i en annan, stående, dator.

Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | 970 EVO 512GB & MX100 512GB | MSI GTX 1080ti Gaming X | RM750x v2 | AW3418DW@120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

låter ju som att pci-e är lite slapp i kontaktstiften.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter ju som att pci-e är lite slapp i kontaktstiften.

Mja på vilken komponent tänker du?

Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | 970 EVO 512GB & MX100 512GB | MSI GTX 1080ti Gaming X | RM750x v2 | AW3418DW@120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Grattis, kul att du hittade felet!

Ser kortet ut att sitta något skevt efter du dragit fast det? Om chassit (eller kortets fastsättningsbleck) är något skevt kan det hjälpa att inte använda alla skruvar.

Alltså exempelvis dra ut en av moderkortsskruvarna eller en av monteringsskruvarna till grafikkortet, alternativt släppa något på någon av dem. Enklast är att titta efter flex när man monterar och helt enkelt undvika den skruv som får moderkort eller grafikkort att flexa.

Kan också vara värt att dubbelkolla dina distanser mellan moderkort och chassi, såvida inte dessa är en fast del av chassit då.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Samma sak kan säkert hända mig (att man råkar ut för någon form av glapp) eftersom Aorus 1080 ti kortet är minst sagt bastant (ca 1,4-1,5kg tror jag), funderat på att sätta upp någon form av stöd i chassit för kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av sniglom:

Grattis, kul att du hittade felet!

Ser kortet ut att sitta något skevt efter du dragit fast det? Om chassit (eller kortets fastsättningsbleck) är något skevt kan det hjälpa att inte använda alla skruvar.

Alltså exempelvis dra ut en av moderkortsskruvarna eller en av monteringsskruvarna till grafikkortet, alternativt släppa något på någon av dem. Enklast är att titta efter flex när man monterar och helt enkelt undvika den skruv som får moderkort eller grafikkort att flexa.

Kan också vara värt att dubbelkolla dina distanser mellan moderkort och chassi, såvida inte dessa är en fast del av chassit då.

Ja jag får ta mig an det där vid något tillfälle. Sen jag fick det att fungera när datorn ligger ner har jag totalt släppt det. Är så jäkla less jut nu Men jag ska också se om ett stöd av något slag kan funka. Finns ju ganska många som ser helt ok ut. Tyvärr inte i Sverige men det kvittar väl.

Skrivet av makatech:

Samma sak kan säkert hända mig (att man råkar ut för någon form av glapp) eftersom Aorus 1080 ti kortet är minst sagt bastant (ca 1,4-1,5kg tror jag), funderat på att sätta upp någon form av stöd i chassit för kortet.

Ja jag hoppas kunna lösa det med något stöd härifrån eller liknande:
https://www.v1tech.com/product-category/gpu-support-brackets/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av macmann1:

Mja på vilken komponent tänker du?

moderkortet. att de inte klämmer ordentligt mot kortets kontakter

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Rouge of Darkness:

moderkortet. att de inte klämmer ordentligt mot kortets kontakter

Ja det är ju en teori, problemet är bara att jag testat ett annat moderkort och det var samma fel då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av macmann1:

Ja det är ju en teori, problemet är bara att jag testat ett annat moderkort och det var samma fel då.

En fråga bara. Lite långsökt kanske men det ligger inget bakom moderkortet som gör att det blir dålig kontakt eller liknande ?
Hade en kompis som hade stora problem med sin burk tills han bytte chassi. Visade sig att det var något som inte vart rätt med strömmen då du fick stötar av chassit. Varpå grafiken inte funkade som den skulle.

8700K NH D15S ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 GIGABYTE GTX 1080 8GB WINDFORCE OC Corsair AX 750W Gold Fractal Meshify C TG ACER 24" XB240H 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av jimsan8923:

En fråga bara. Lite långsökt kanske men det ligger inget bakom moderkortet som gör att det blir dålig kontakt eller liknande ?
Hade en kompis som hade stora problem med sin burk tills han bytte chassi. Visade sig att det var något som inte vart rätt med strömmen då du fick stötar av chassit. Varpå grafiken inte funkade som den skulle.

Fast det fungerar med hans 1070 ti, så det mest troliga är att chassit inte håller "fast" kortet ordentligt vid bakre uttaget (vilket antingen är chassit eller grafikkortets "fästdel" som spökar)

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av sweisdapro:

Fast det fungerar med hans 1070 ti, så det mest troliga är att chassit inte håller "fast" kortet ordentligt vid bakre uttaget (vilket antingen är chassit eller grafikkortets "fästdel" som spökar)

Ja jo det är ju sant.
Kollat så inte gpu är böjd vid skruvhålen ? Där man fäster i chassit alltså.

8700K NH D15S ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 GIGABYTE GTX 1080 8GB WINDFORCE OC Corsair AX 750W Gold Fractal Meshify C TG ACER 24" XB240H 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Bara som en liten update så tycks kortet fortsätta fungera. Det var några tillfällen där det inte riktigt ville, men sedan min senaste justering så har det fungerat utan problem. Jag kommer lämna problemet för stunden, men jag ska försöka reda ut framöver vilken komponent som är orsak.

Även om det inte är det vackraste så smälter pinnen in helt ok tack vare färgen iallafall

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av macmann1:

Bara som en liten update så tycks kortet fortsätta fungera. Det var några tillfällen där det inte riktigt ville, men sedan min senaste justering så har det fungerat utan problem. Jag kommer lämna problemet för stunden, men jag ska försöka reda ut framöver vilken komponent som är orsak.

Även om det inte är det vackraste så smälter pinnen in helt ok tack vare färgen iallafall

https://i.imgur.com/jc5GBSJ.jpg

Nice nödlösning där XD