Permalänk
Medlem

4x8 GB, dual channel?

Förlorar man dual channel om man kör 4x8 GB på ett Z390 bord?

Permalänk
Medlem

Nej, dual channel har inget med antalet stickor att göra, utan hur mycket minne som sitter i varje minneskanal. På ditt moderkort så hör t.ex. två av minnessocklarna till kanal A, och de andra två till kanal B (se manualen för vilken sockel som hör till vad).

Så länge som du har lika mycket minne i båda kanalerna så får du dual channel på hela minnesmängden. D.v.s. med 4x8GB så får du alltid dual channel på ditt moderkort, eftersom det alltid blir 16GB per kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, dual channel har inget med antalet stickor att göra

Det har det visst. Man måste ha ett jämnt antal stickor för att få dual channel. Dual channel förutsätter att minnena körs parvis. Om man då har 4 likadana minnen och och 4 minnesplatser totalt så kommer minnena alltid att köras i dual channel. Man kan då omöjligtvis placera minnesstickorna fel då man alltid kommer att få 2 par.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det har det visst. Man måste ha ett jämnt antal stickor för att få dual channel. Dual channel förutsätter att minnena körs parvis.

Intel håller i alla fall inte med dig, se denna sida. Man kan t.o.m. ha olika mycket minne i kanalerna, och köra dual channel på enbart den gemensamma storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel håller i alla fall inte med dig, se denna sida. Man kan t.o.m. ha olika mycket minne i kanalerna, och köra dual channel på enbart den gemensamma storleken.

Ja självfallet kan paren vara olika stora. Men om man har 4 minnesstickor som är lika stora och totalt 4 minnesplatser på moderkortet så kan man inte placera minnesstickorna fel på något sätt. Allt minne kommer då att köras i dual chanel oavsett hur man placerat stickorna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja självfallet kan paren vara olika stora. Men om man har 4 minnesstickor som är lika stora och totalt 4 minnesplatser på moderkortet så kan man inte placera minnesstickorna fel på något sätt. Allt minne kommer då att köras i dual chanel oavsett hur man placerat stickorna.

Ja, det var ju precis vad jag skrev. Men du hävdade att man måste ha parvisa minnen, vilket sidan jag länkade visar att man inte måste (se sektionen "Dual-channel with three DIMMs").

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det var ju precis vad jag skrev. Men du hävdade att man måste ha parvisa minnen, vilket sidan jag länkade visar att man inte måste (se sektionen "Dual-channel with three DIMMs").

Men allt minne kan väl aldrig köras i dual chanel om man har 3 minnesstickor? Det par som körs på varsin kanal körs i dual channel medan det tredje körs i single channel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men allt minne kan väl aldrig köras i dual chanel om man har 3 minnesstickor? Det par som körs på varsin kanal körs i dual channel medan det tredje körs i single channel.

Om två stickor går i dual channel och en i single channel så har du förmodligen X58 eftersom det är den vanligaste plattformen som kör triple channel. 2+1=3

Skämt åsido: så fort du har 2 stickor eller mer så kör datorn i dual channel.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Skämt åsido: så fort du har 2 stickor eller mer så kör datorn i dual channel.

Kanske ändå möjligt med 3 stickor. Men om allt minne då ska kunna köras dual channel måste två minnesstickor vara lika stora och den tredje lika stor som de två första tillsammans.(Bilden med 3 stickor som körs i dual channel i länken tidigare är däremot fel denna sida. Det borde t.ex. vara 2GB i DIMM1 och DIMM3 och 4GB i DIMM2 eller DIMM4.)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kanske ändå möjligt med 3 stickor. Men om allt minne då ska kunna köras dual channel måste två minnesstickor vara lika stora och den tredje lika stor som de två första tillsammans.(Bilden med 3 stickor som körs i dual channel i länken tidigare är däremot fel denna sida. Det borde t.ex. vara 2GB i DIMM1 och DIMM3 och 4GB i DIMM2 eller DIMM4.)

Körde en test på en jobbdator på kafferasten och hade inga problem att köra i dual channel med denna konfiguration:
Kanal 1: 6GB (2GB i Slot1 & 4GB i Slot3)
Kanal 2: 4GB (4GB i Slot2 - Slot4 är tom)
Totalt: 10GB RAM

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Körde en test på en jobbdator på kafferasten och hade inga problem att köra i dual channel med denna konfiguration:
Kanal 1: 6GB (2GB i Slot1 & 4GB i Slot3)
Kanal 2: 4GB (4GB i Slot2 - Slot4 är tom)
Totalt: 10GB RAM

Hur vet du att allt minne kördes i dual channel? Körde du benchmarks på allt minne för att verifiera detta? Väldigt ologiskt om det skulle funka som du beskriver.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Hur vet du att allt minne kördes i dual channel? Körde du benchmarks på allt minne för att verifiera detta? Väldigt ologiskt om det skulle funka som du beskriver.

Det står i CPU-Z om det är dual channel men den kan ju säkert ha fel.
Jag tycker inte att det är så ologiskt men du får gärna nämna en benchmark så kan jag testa.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det står i CPU-Z om det är dual channel men den kan ju säkert ha fel.
Jag tycker inte att det är så ologiskt men du får gärna nämna en benchmark så kan jag testa.

Jag tror att CPU-Z mycket väl kan hal i det här fallet. Tyvärr känner jag inte till något (gratis) benchmarkprogram på rak arm där det skulle gå att testa med. Men om man tittar i manualen till ett moderkort med dual channel RAM-minne så finns det ingen beskrivning på hur man ska installera 1 eller 3 minnesmoduler bara på hur man ska installera 2 eller 4. Tyder det som att det är meningen att man antingen ska använda 2 eller 4 minnesmoduler. Det logiska är att minnesmodulerna körs parvis för att få dual channel. Med 3 moduler blir en modul udda (ensam) vilket inte kan ge dual channel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

blir de inte flex om man kör tex 2gig och en 3 gig stick?

och hur ofta strular de om man först köper ett kit 2x8 tex g.skill 3200mhz cl14 och sen köper ett kit till med samma timings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tror att CPU-Z mycket väl kan hal i det här fallet. Tyvärr känner jag inte till något (gratis) benchmarkprogram på rak arm där det skulle gå att testa med. Men om man tittar i manualen till ett moderkort med dual channel RAM-minne så finns det ingen beskrivning på hur man ska installera 1 eller 3 minnesmoduler bara på hur man ska installera 2 eller 4. Tyder det som att det är meningen att man antingen ska använda 2 eller 4 minnesmoduler.

Menar inget illa men jag tycker att det låter som att du sitter och gissar faktiskt.
Här har du en skärmdump:

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det står i CPU-Z om det är dual channel men den kan ju säkert ha fel.
Jag tycker inte att det är så ologiskt men du får gärna nämna en benchmark så kan jag testa.

Som det står i länken ovan, så kommer det köras i dual channel, men bara en viss mängd

tex:

Dimm1 (chA) - 6GB
Dimm2 (chA) - 2GB
Dimm3 (chB) - 4GB
Dimm4 (chB) - tom

Med denna setup kommer du få tilgång till 12GB, men bara 4GB i dimm1&3 kommer köras i dualchannel, resterande 2 i dimm1 och dimm2 körs i single channel.

Svar till ts är att bägge paren kommer köras i dual channel med 4X8GB på en dual channel platform, dvs man får en minnesmängds fördel mot tex 2x8GB men ingen extra bandbredd, så blir alltså samma sak som att köra 2x16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som det står i länken ovan, så kommer det köras i dual channel, men bara en viss mängd

tex:

Dimm1 (chA) - 6GB
Dimm2 (chA) - 2GB
Dimm3 (chB) - 4GB
Dimm4 (chB) - tom

Med denna setup kommer du få tilgång till 12GB, men bara 4GB i dimm1&3 kommer köras i dualchannel, resterande 2 i dimm1 och dimm2 körs i single channel.

Svar till ts är att bägge paren kommer köras i dual channel med 4X8GB på en dual channel platform, dvs man får en minnesmängds fördel mot tex 2x8GB men ingen extra bandbredd, så blir alltså samma sak som att köra 2x16GB.

Det jag ville påpeka är att man inte kan köra 3 stickor i single channel!

EDIT: Eller ja, det går säkert på något sätt om man verkligen vill.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det jag ville påpeka är att man inte kan köra 3 stickor i single channel!

EDIT: Eller ja, det går säkert på något sätt om man verkligen vill.

Min poängen var lite att i ditt exempel ovan så kommer mindre än hälften av tillgängligt minne köras i dualchannel, så att säga att det körs i dual channel blir lite missvisande/en sanning med modifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Min poängen var lite att i ditt exempel ovan så kommer mindre än hälften av tillgängligt minne köras i dualchannel, så att säga att det körs i dual channel blir lite missvisande/en sanning med modifikation.

Är helt enig om att det är ett styggt exempel men det är ju dual channel ändå..

Jag lyckas inte köra single channel hur jag än sätter minnena även fast det ska gå enligt sidan som det länktats till.
Nu är detta Q77-chipset, det är möjligt att det hanterar olika minneskonfigurationer på ett bättre sätt än till exempel Z77.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Menar inget illa men jag tycker att det låter som att du sitter och gissar faktiskt.
Här har du en skärmdump:
https://i.imgur.com/10VmvEE.jpg

Jag gissar inte. Min resonemang bygger på logik. Dual channel bygger på att två likadana minnen körs parallellt (parvis) för att få dubbla prestandan (överföringshastigheten). Det är helt enkelt inte fysiskt/logist möjligt att få dubbla prestandan (dual channel) med en ensam eller udda minnesmodul. Om det gick att köra med 3 minnesmoduler så att allt minne körs i dual channel varför finns det då inte beskrivet i manualerna? Dual channel kan liknas vid att köra RAID 0 med två hårddiskar varvid överföringshastigheten i princip kommer att fördubblas jämfört med att köra med bara en hårddisk..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag gissar inte. Min resonemang bygger på logik. Dual channel bygger på att två likadana minnen körs parallellt (parvis) för att få dubbla prestandan (överföringshastigheten).

Nej, dual channel bygger på att det finns två minneskanaler som kan användas samtidigt. Se t.ex. databladet för de två senaste generationerna Intel-processorer, under sektion 2.1.3:

Citat:

Use Dual-Channel Symmetric mode when both Channel A and Channel B DIMM connectors are populated in any order, with the total amount of memory in each channel being the same.

Äldre datablad har haft bilder på olika konfigurationer, men de verkar inte vara med i nyare. Men se t.ex. databladet för 965-styrkretsen, sektion 4.3. Där visas t.ex. hur 256+256 och 512 körs i symmetrisk dual channel.

Varför moderkortstillverkarna inte skriver om det i manualerna vet jag inte, men det är ju sällan manualerna är särskilt ytförliga när det gäller tekniska detaljer.

Permalänk
Medlem

@perost: Det var ju det jag var inne på tidigare. Det kanske är möjligt att köra dual channel på allt minne med 3 minnesmoduler om två är lika stora och den tredje är lika stor som de två första tillsammans. Då får man ju även lika mycket minne på bägge kanalerna men jag vet inte om detta stöds i praktiken. I princip behöver väl inte två moduler ens vara lika stora men vad jag känner till så säljs bara 2, 4, 8 och 16 GB stora moduler.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är oklart i diskussionen gällande olika storlekar. Mycket tror jag för att ingen egentligen sa så mycket fel i början men ändå uppstod det diskussion

Ockuperar du båda kanalerna med någon slags sticka eller stickor så kommer CPU-Z rapportera dual channel och har du 2GB i första samt 4GB i andra kanal (totalt 6GB) och 4GB minne blivit fyllt så kan mer bara skrivas till kanalen som hade mer utrymme över det, effektivt halverad bandbredd. Det är däremot för en hemanvändare oftast ingen big deal.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Förstår inte vad som är oklart i diskussionen gällande olika storlekar. Mycket tror jag för att ingen egentligen sa så mycket fel i början men ändå uppstod det diskussion

Ockuperar du båda kanalerna med någon slags sticka eller stickor så kommer CPU-Z rapportera dual channel och har du 2GB i första samt 4GB i andra kanal (totalt 6GB) och 4GB minne blivit fyllt så kan mer bara skrivas till kanalen som hade mer utrymme över det, effektivt halverad bandbredd. Det är däremot för en hemanvändare oftast ingen big deal.

Det enda jag egentligen ville få fram var att det går att köra dual channel med 3 stickor och olika storlekar

Sen missade jag att @fantomsmurfen om och om igen skrev "allt minne" vilket gjorde att vi har missuppfattat varandra.
Naturligtvis så går det inte att köra allt minne i dual channel om den ena slotten har 8GB och den andra 4GB

Skrivet av fantomsmurfen:

Hur vet du att allt minne kördes i dual channel? Körde du benchmarks på allt minne för att verifiera detta? Väldigt ologiskt om det skulle funka som du beskriver.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor