Ju fler SATA SSD's de sämre prestanda?

Permalänk
Medlem

Ju fler SATA SSD's de sämre prestanda?

Topic,

Jag använder just nu 2 SSD's 850EVO 250GB och 850PRO 256GB (samsung) samt en SSHD 1TB, då jag snart får in mitt nya system så tänkte jag fråga lite kring vad som händer om man införskaffar fler SSD's..

Jag tänkte kanske införskaffa en Samsung 860 EVO 500GB SSD (alternativt ytterligare en till i framtiden om det fungerar utan att prestandan blir sämre), men frågan är då som sagt påverkar detta prestandan något överlag?
Samt är RAPID mode värt att aktivera på SSD'arna då Samsung har det som en feature?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Topic,

Jag använder just nu 2 SSD's 850EVO 250GB och 850PRO 256GB (samsung) samt en SSHD 1TB, då jag snart får in mitt nya system så tänkte jag fråga lite kring vad som händer om man införskaffar fler SSD's..

Jag tänkte kanske införskaffa en Samsung 860 EVO 500GB SSD (alternativt ytterligare en till i framtiden om det fungerar utan att prestandan blir sämre), men frågan är då som sagt påverkar detta prestandan något överlag?
Samt är RAPID mode värt att aktivera på SSD'arna då Samsung har det som en feature?

Tack på förhand!

Datorns generella prestanda påverkas inte av antalet SSD, däremot informationen som finns på respektive disk kommer du åt snabbare än från en HDD.

Rapid Mode kan du bara aktivera på 1 disk åt gången och då väljer man systemdisken.

En annan sak som kan vara bra att "aktivera" är "over provisioning", detta kan man göra på samtliga SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Datorns generella prestanda påverkas inte av antalet SSD, däremot informationen som finns på respektive disk kommer du åt snabbare än från en HDD.

Rapid Mode kan du bara aktivera på 1 disk åt gången och då väljer man systemdisken.

En annan sak som kan vara bra att "aktivera" är "over provisioning", detta kan man göra på samtliga SSD.

Vad menar du att "Däremot informationen som finns på respektive disk kommer du åt snabbare än från en HDD"?
Menar du att jag får informationen snabbare ifrån en SSD än från en HDD? Det är väl rätt självklart?

Angående rapid mode, så är det något som rekommenderas?

Angående over provisioning,

Är det korrekt? Hur vet man att man inte gjort det redan? =p

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Ärligt oroa dig inte.
Du behöver inte Samsung Magician men om du tar bort den så kan du bricka systemet, vet jag gjorde när jag hade dess rapid mode igång då den laddar in saker i RAM helt enkelt.

Over provisioning är bara att disken har oformaterat utrymme, det kan du göra i Windows eller bara låta bli att fylla den.

Permalänk
Medlem

@Benna: Jag har en Samsung 960 M.2 NVMe 250GB SSD och Samsung Magican visar exakt lika som din bild, den visar fel enhetsbeteckningar och räknar helt fel storlek på SSDn så jag vågar inte klicka på "Run Over Provisioning".

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Tack för svar bägge, låter bli att ändra något i samsung magician.
Men grundfrågan, det är alltså ingen skillnad hur många SSD's man än har? Det påverkar inte prestandan på något vis?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Nej bara köra på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Men grundfrågan, det är alltså ingen skillnad hur många SSD's man än har? Det påverkar inte prestandan på något vis?

Nu har du inte angett vad du har för moderkort, men har du ett någorlunda modernt konsumentmoderkort så ligger bandbredden mellan processorn och styrkretsen (som i stort sett allt utom grafikkortet är kopplat till) på ca. 4GB/s. Så i teorin kan man väl få en flaskhals där om man vill maxa prestandan från ~8 SATA-SSDer samtidigt, eller mindre om man även blandar in typ 10Gbps-nätverk. Men normalt använder man inte alla enheter till max samtidigt, så det är sällan ett problem.

Däremot så kan en ensam PCIe-SSD närma sig den bandbredden själv, så man kan lätt råka ut för en flaskhals om man t.ex. har två såna som man använder samtidigt. Men så länge man inte har extrema krav på bandbredd så är det egentligen inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu har du inte angett vad du har för moderkort, men har du ett någorlunda modernt konsumentmoderkort så ligger bandbredden mellan processorn och styrkretsen (som i stort sett allt utom grafikkortet är kopplat till) på ca. 4GB/s. Så i teorin kan man väl få en flaskhals där om man vill maxa prestandan från ~8 SATA-SSDer samtidigt, eller mindre om man även blandar in typ 10Gbps-nätverk. Men normalt använder man inte alla enheter till max samtidigt, så det är sällan ett problem.

Däremot så kan en ensam PCIe-SSD närma sig den bandbredden själv, så man kan lätt råka ut för en flaskhals om man t.ex. har två såna som man använder samtidigt. Men så länge man inte har extrema krav på bandbredd så är det egentligen inget att oroa sig över.

Min nya setup kommer se ut så här:

  • Motherboard: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151

  • Cooler for CPU: Noctua NH-D15 CPU Kylare

  • RAM-memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB

  • CPU: Intel Core i9-9900K Processor

  • Monitor: BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546

  • Case: Fractal Design Define R6 Black

  • GPU: ZOTAC GeForce GTX 1070 8GB Mini

  • PSU: PSU EVGA Supernova G2* 750W

  • Storage/Harddrives: 1x Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD, 1x Samsung 850-Series PRO 256GB SSD, 1x Seagate Desktop 1TB 3.5" SSHD

  • DVD-Writer: Samsung DVD Writer, SH-224DB

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna: Jag har en Intel NUC7i3BNH som har en långsam 2.4GHz CPU med 2 kärnor och 4 trådar, då använder min M.2 NVMe Samsung 960 SSD 8% av CPUn och min Samsung 830 SDD 4% av CPUn när jag kör programmet HD Tune 2.55.

Men du har har en mycket kraftfullare CPU och det är sällan man skriver till och läser från alla HDD/SSD samtidigt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Benna: Jag har en Intel NUC7i3BNH som har en långsam 2.4GHz CPU med 2 kärnor och 4 trådar, då använder min M.2 NVMe Samsung 960 SSD 8% av CPUn och min Samsung 830 SDD 4% av CPUn när jag kör programmet HD Tune 2.55.

Men du har har en mycket kraftfullare CPU och det är sällan man skriver till och läser från alla HDD/SSD samtidigt.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benna:

Vad menar du att "Däremot informationen som finns på respektive disk kommer du åt snabbare än från en HDD"?
Menar du att jag får informationen snabbare ifrån en SSD än från en HDD? Det är väl rätt självklart?

Angående rapid mode, så är det något som rekommenderas?

Angående over provisioning, https://i.imgur.com/SfEN6OI.png
Är det korrekt? Hur vet man att man inte gjort det redan? =p

Vilken version av Magician använder du? 5.3.0 är den senaste.
Jag kör Magician och har inga problem med att ställa in OP med hjälp av denna mjukvara.
Hur ser storleken på disken i diskhanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)