UPS till Server/router osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej..
Tack för ditt svar .
I de fall du har löst dina problem har det gått direkt via säljaren eller har du någon gång behövt gå via ebay själva för att lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Har handlat från ebay kanske 20 ggr aldrig haft några problem med att varan inte varit enligt beskrivningen. En gång var det fraktskadat och fick då välja på avdrag eller returnera gratis.

Det du kan göra är som du gjort, kontaktat säljaren, har du dubbel och trippelkollat i texten att batteriet skulle ingå? Har du handlat från en säljare med många sålda varor samt bra kritik så tror jag det kommer lösa sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är det den här annonsen?
https://www.ebay.com/itm/APC-by-Schneider-Electric-Smart-UPS-...

I så fall framgår det ju inte direkt att inga batterier ingår, möjligen en nackdel att på en av bilderna ser man ett tomt "chassi" utan batterier. Ny skulle den väl kunna vara även utan batterier.

Men börja med att kontakta säljaren och fråga varför inga batterier följde med och påpeka att det inte framgick av texten. Här gäller det att vara övertydlig och korrekt så inget kan misstolkas senare om du öppnar en dispyt, för ebay kollar då all kommunikation er emellan.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hej..
Tack för ditt svar .
I de fall du har löst dina problem har det gått direkt via säljaren eller har du någon gång behövt gå via ebay själva för att lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gått in i ordern och valt att kontakta säljaren, informerat över att något inte kommit fram eller är skadat. Därefter har jag fått svar från säljarna

/H

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorch:

Är det den här annonsen?
https://www.ebay.com/itm/APC-by-Schneider-Electric-Smart-UPS-...

I så fall framgår det ju inte direkt att inga batterier ingår, möjligen en nackdel att på en av bilderna ser man ett tomt "chassi" utan batterier. Ny skulle den väl kunna vara även utan batterier.

Men börja med att kontakta säljaren och fråga varför inga batterier följde med och påpeka att det inte framgick av texten. Här gäller det att vara övertydlig och korrekt så inget kan misstolkas senare om du öppnar en dispyt, för ebay kollar då all kommunikation er emellan.

J sitter på mobilen nu men ja det verkar vara den. Samma säljare varje fall. Ja messa han och han påstår att det står i annonsen hur det ligger till. Jag har skrivit tillbaka och frågat vad han pratar öm ungefär.. Inget svar än. Ger han måndag sen får ja väl gå vidare... Var gör man det i ebay..? Man kan inte ringa nån support eller nåt där va
..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

J sitter på mobilen nu men ja det verkar vara den. Samma säljare varje fall. Ja messa han och han påstår att det står i annonsen hur det ligger till. Jag har skrivit tillbaka och frågat vad han pratar öm ungefär.. Inget svar än. Ger han måndag sen får ja väl gå vidare... Var gör man det i ebay..? Man kan inte ringa nån support eller nåt där va
..

Denna länk beskriver hur man öppnar ett ärende mot ebay. Jag har inte gjort det innan men verkar rätt straight-forward

/H

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

J sitter på mobilen nu men ja det verkar vara den. Samma säljare varje fall. Ja messa han och han påstår att det står i annonsen hur det ligger till. Jag har skrivit tillbaka och frågat vad han pratar öm ungefär.. Inget svar än. Ger han måndag sen får ja väl gå vidare... Var gör man det i ebay..? Man kan inte ringa nån support eller nåt där va
..

Trycker ändå bilden säger att batteri inte ingår.

https://www.ebay.com/itm/NEW-APC-RBC48-Battery-Cartridge/1927...

Denna ser ut att kunna passa och den kostar inte så mycket heller. (Kan hända att du behöver strömkabel)
https://www.ebay.com/itm/RBC48-USV-AKKU-BATTERIE-fur-APC-SMT7...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:
Jag har aldrig haft en ups av detta slag.. Hade inte en aning om vad det är bild på.. Det står ny oanvänd oöppnad om produkten. Hur ska jag tolka den bilden? Som sagt ny kanske kommer så? Ja visste inte ens vad det är bild på förrän ja öppna det området själv med skruvmejsel

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

@superegg:
Jag har aldrig haft en ups av detta slag.. Hade inte en aning om vad det är bild på.. Det står ny oanvänd oöppnad om produkten. Hur ska jag tolka den bilden? Som sagt ny kanske kommer så? Ja visste inte ens vad det är bild på förrän ja öppna det området själv med skruvmejsel

"Som sagt ny kanske kommer så?"
Kanske i andra länder så kanske dom säljer utan batteri.

"Hur ska jag tolka den bilden?"
Men om man vet vad UPS står för och man ser bilden så borde man undra vart är batteriet är.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

"Som sagt ny kanske kommer så?"
Kanske i andra länder så kanske dom säljer utan batteri.

"Hur ska jag tolka den bilden?"
Men om man vet vad UPS står för och man ser bilden så borde man undra vart är batteriet är.

enda UPS jag ahr haft innan ser ut såhär:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850075

Om jag skulle köpa en sån så hade jag aldrig haft för avsikt att kolla på bild hur batteriet ser ut, eller om det ens finns där?
När produkten beskrivs som "new, unused, unopened" så slog mig inte ens tanken.. Kollade knappt på bilderna alls om jag ska vara ärlig. Förstod inte varför det behövdes när det har ett oanvänt skick.

Har ingen aning om hur det säljs "i andra länder" osv.. Jag täntke helt enkelt att det är avd det sägs vara en fungerande oanvänd oöppnad UPS av den modell jag har fått rådet att köpa.

Visst när man nu öppnat den och ser det där tomma facket fattar jag ju att det är ett batterifack och det är där det egentligen skulle sitta ett batteri. Hade inte ens haft en aning om vad den bilden ens ska föreställa innan..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

enda UPS jag ahr haft innan ser ut såhär:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=850075

Om jag skulle köpa en sån så hade jag aldrig haft för avsikt att kolla på bild hur batteriet ser ut, eller om det ens finns där?
När produkten beskrivs som "new, unused, unopened" så slog mig inte ens tanken.. Kollade knappt på bilderna alls om jag ska vara ärlig. Förstod inte varför det behövdes när det har ett oanvänt skick.

Har ingen aning om hur det säljs "i andra länder" osv.. Jag täntke helt enkelt att det är avd det sägs vara en fungerande oanvänd oöppnad UPS av den modell jag har fått rådet att köpa.

Visst när man nu öppnat den och ser det där tomma facket fattar jag ju att det är ett batterifack och det är där det egentligen skulle sitta ett batteri. Hade inte ens haft en aning om vad den bilden ens ska föreställa innan..

Kanske är bara jag som kollar på bilderna flera gånger innan köp.

När jag har kollat lite mer så ser den använd ut så det verka inte vara ny som personen skriv samt dom andra som säljer så ingår det batteri.

Men skriv först till säljer som nog ebay även rekommenderar göra först så om personen inte svara så kan man trycka på be ebay om hjälp?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske är bara jag som kollar på bilderna flera gånger innan köp.

När jag har kollat lite mer så ser den använd ut så det verka inte vara ny som personen skriv samt dom andra som säljer så ingår det batteri.

Men skriv först till säljer som nog ebay även rekommenderar göra först så om personen inte svara så kan man trycka på be ebay om hjälp?

jupp jag kommer få gå den vägen.. Han har inte svarat mig sen i söndags. Väldigt trist verkar som jag kommer få ta detta med Ebay..
Har inga höga förväntingar kan jag säga.. Köpte en splitter ny istället för känner att detta kommer ta lång tid att lösa.. Behöver ha en fungerande UPS under tiden..
Aldrig dumsnål igen är väl min läxa..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Trycker ändå bilden säger att batteri inte ingår.

Haha dagens!

Jo, det är ganska obvious.

Tråkigt för dig TS, ibland lär man sig den hårda vägen :/ Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

jupp jag kommer få gå den vägen.. Han har inte svarat mig sen i söndags. Väldigt trist verkar som jag kommer få ta detta med Ebay..
Har inga höga förväntingar kan jag säga.. Köpte en splitter ny istället för känner att detta kommer ta lång tid att lösa.. Behöver ha en fungerande UPS under tiden..
Aldrig dumsnål igen är väl min läxa..

Inget fel att man är lite sparsam, bättre att man kolla noga på bilderna och texten innan köp så är det inget fel att vara sparsam.

Ofta så vill säljare ha 100% bra omdöme så dom gör så gott dom kan för att få bra omdöme.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: Nja, din läxa borde vara att du ska läsa mer noggrant och kolla på bilder m.m. som finns i annonserna aldrig haft problem med köp från ebay förr.

Permalänk
Inaktiv

@Nima2001: Kräv pengarna tillbaka ifall produkten inte är ny. Stämmer inte beskrivningen, så får du pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej..
Tack för ditt svar .
I de fall du har löst dina problem har det gått direkt via säljaren eller har du någon gång behövt gå via ebay själva för att lösa situationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gjort både och varpå det fungerat bra, alltid bra att öppna ett ärende via ebay om säljaren drar sig för att svara.
Har dock inte råkat ut för fel vara, bara utebliven leverans samt defekt vara.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Säljaren har godkänt en retur men jag ska stå för returfrakten säger han.
Så UPSen kostade 1000kr. Sen extra 300kr frakt och nu 300kr returfrakt...
När titeln på item är NEW.. Nu måste jag gå vidare med Ebay känner jag av princip.. Jag erbjöd mig att vi delar frakten alltså jag betalar de 300kr i frakt när jag fick den och han betalar 300kr nu när han ska ha tillbaka den. Känns fair men han vägrar..

Hur som helst har köpt mig en splitter ny istället. Detta kommer ta tid känner jag.
Så vad börjar man med när man kör en helt ny..? Har installerat powerschute professional edition. Den hittar inget via nätverket men det var väl väntat? Hur ska jag få kontakt med UPSen för att configurera den med mjukvaran? Den har ju ett RJ45 uttag men det är inte för nätverk antar jag? USB kör jag till NASen och den är identifierad och klar där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

@Nima2001: Vet att det gått ett bra tag men hur slutade den här ebay-historien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

@Nima2001: Vet att det gått ett bra tag men hur slutade den här ebay-historien?

Om jag minns helt rätt så drog jag in eBay genom en complaint.
Han valde att mötas så jag betala antingen hela eller halva frakten tillbaka för att få refund för orginal frakt plus item

Visa signatur

Citera för svar!