Dator + - 10k, Kan jag bygga själv?

Permalänk
Medlem

Dator + - 10k, Kan jag bygga själv?

Tjena, Jag har tyvärr ett behov av en ny dator. Köpte en budget dator för lite över ett år sedan som har tjänat mig väl. Men nu vill jag uppgradera lite.

Jag är både nyfiken på att prova att bygga själv och vill framför allt lära mig så man kan uppgradera med tiden eller byta ut om saker blir dåligt. Har sett att andra har fått tips om;

https://www.komplett.se/product/975187/datorutrustning/datork...

Sen har jag själv en liten för kärlek till AMD så har även kollat på;

https://www.komplett.se/product/1111548/datorutrustning/dator...

Eller kan du/ni rekommendera något annat paket? Jag har aldrig byggt en dator själv men det är som sagt något jag skulle vilja. Är det att rekommendera att bara köpa och följa guider och börja sätta ihop den eller ska man försöka hitta någon som kan hålla en i handen under hela processen?

Om det är någon som finns någon i Skåne för att hjälpa till så tackar jag självklart inte nej.

Edit1: Ska självklart tillägga att datorn används endast till spel. Och spelet ifråga är enbart Wow.

Edit1: Ska självklart tillägga att datorn används endast till spel. Och spelet ifråga är enbart Wow.
Permalänk
Medlem

Du kan bygga själv. SweClockers Datorbyggarguide:
https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Eftersom du redan har en dator kanske det räcker med ett uppgraderingspaket?
https://www.komplett.se/category/10297/datorutrustning/datork...

AMD är mera prisvärt nu för tiden. Brist på Intel processorer.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Har kollat lite på de också, Men då detta är en Lenovo legion, med i3-7100, gtx 1050 ti, 8g ram och bara någon gammal HDD så känns det som att de blir nästan lika dyrt som att få en fräsch start.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1046036/hmm detta är min topp fundering just nu. Om någon kan komma ned någon input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

https://www.inet.se/produkt/b1046036/hmm detta är min topp fundering just nu. Om någon kan komma ned någon input

Om det är endast/mestadels WoW som du spelar är det Intel som gäller - även om jag annars generellt sett tycker Ryzen är ett mer prisvärt val. Det är svårt att hitta benchmarks men de jag sett så är 8600K iallafall 25-30% bättre än 2700X - som i sin tur säkert är ett par % bättre än 2600X. 9600K är ju dessutom lite bättre än 8600K.

Såhär hade jag gjort:

Bättre processor, bättre grafikkort (AMD i all ära men 1070Ti slår Vega), bättre nätaggregat, snabbare RAM, större SSD. Ingår visserligen inte Windows - men kolla om du inte kan flytta över nuvarande licens, alt. köp från Kinguin för 250kr.

Om du av någon anledning ändå vill köra på AMD (vilket som sagt är dumt för WoW) så välj åtminstone snabbare RAM, 3000Mhz eller mer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

https://www.inet.se/produkt/b1046036/hmm detta är min topp fundering just nu. Om någon kan komma ned någon input

Om du enbart spelar WoW, så vill du ha en Intel processor, eftersom WoW drar mer nytta av snabb singel trådad prestanda, och på den punkten är Intel mycket bättre än AMD.

BTW väldigt bra paket ihop plockat ovanför mitt inlägg.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Statisk elektricitet

@Samlooh: Så klart du ska bygga själv!
Det är riktigt skoj. Jag började med en 386 för länge sedan och sedan har det blivit många...
Varning dock för statisk elektricitet!
Använd bara bomulskläder- inte nylon och polyester!

Permalänk

Ryzen 5 2600

Permalänk

Tester av enkeltråd

Enkeltråd-CPU
Detta borde spela in på WOW prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du enbart spelar WoW, så vill du ha en Intel processor, eftersom WoW drar mer nytta av snabb singel trådad prestanda, och på den punkten är Intel mycket bättre än AMD.

BTW väldigt bra paket ihop plockat ovanför mitt inlägg.

ska väl erkännas att man är lite av ett AMD fanboy Men jag brottas med mig själv för de va ett jäkligt bra alt!

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Jag har känt länge att detta är något som jag verkligen vill prova! Så nu är de dags. Har en antistatisk matta från ett gammalt jobb och en "duk" som ska användas. kollat runt lite på guider om hur man bygger så känner mig hyfsat redo.

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första datorn för ca 6 år sedan och har nu uppgraderat GPU, skärm samt nytt chassi. Klarade mig fint på Sweclockers utmärkta byggarguide. Klart allt inte kommer gå lika smidigt som på filmerna men du får ihop det. Det är kul att bygga ihop själv!
Skydda mot statisk elektricitet och få dit alla distanser till moderkortet så går det nog bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1046083/hmm2 detta är väl de alt som jag ändå funderar på. har gjort lite ändringar på min första också bla bytt till 2700x. Men jag är kluven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

https://www.inet.se/produkt/b1046083/hmm2 detta är väl de alt som jag ändå funderar på. har gjort lite ändringar på min första också bla bytt till 2700x. Men jag är kluven...

https://www.inet.se/produkt/b1046084/hmm3

Permalänk
Medlem

Återigen så ...

1) Det är mycket bättre med Intel i WoW. 9600K är både bättre och billigare i detta fall.
2) Välj snabbare minnen. 3000Mhz är minimum för Ryzen (kostar inte mer).
3) Välj bättre nätaggregat. Du vill ha guldcertifierat i denna budget (kostar inte mer för 650W).
4) Finns bättre grafikkort till samma peng, t.ex 1070Ti.

Du vill också använda dig av komponentkoll.se för att köpa där delare finns billigast. Frakt är lika med noll år 2018.

Jag förstår personligen inte riktigt på mig fanboys .. alla företag är väl ändå lika ruttna (?). Men jag kan ju inte bestämma åt dig förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Köp åtminstone vega på proshop för 4290 isåfall 😄 med 3 spel som du kan sälja eller behålla

Permalänk

Vänta tills det är Rea igen. Ryzen 7 gick ju för typ 2200kr vid blackfriday om jag inte minns fel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

@Samlooh: komponentkoll felar på 90% av alla produkter som jag har kollat på hitills iaf.

Permalänk
Medlem

@Alrik: Inget som jag har lagt upp hade köpts ifrån inet då de va bra mycket dyrare eller längre leveranser. Men proshop hade allt till bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

@Samlooh: komponentkoll felar på 90% av alla produkter som jag har kollat på hitills iaf.

Felar? Vad menar du?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Felar? Vad menar du?

Gjorde selv en sjekk på siden med Pny Geforce Rtx 2080 Ti Xlr8 Gaming Oc 11gb og havnet i stedet på en PNY GeForce RTX 2080 XLR8 OC Twin for 9 990 kr hos Elgiganten. På samme side fra Komponentkoll er også 2080 Ti lengre ned, så det gjelder å holde styr på hvilken produkt det er som listes.

Det er slike feil en må holde sjekk på når en bruker sider som Komponentkoll eller Prisjakt.nu. Linkene kan bli feil til tider pga den måte butikkene forbinder artikkel, pris og de opplysninger de sender til respektive site.

Alltid gjør en ekstra kontroll at det er helt rett produkt, dersom butikken linken vil gå til har produsentens artikkel nummer listet tilsammen med eget internt artikkel nummer.

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: Nu har jag köpt mina produkter. Men jag jämförde runt på komponentkollen prisjakt etc, och oavsett vad jag valde så la sig komponentkontrollen ca 1000kr under vad de faktiskt skulle kosta. Oftast grafikkort som var ett par hundra lappar billigare än vad dem egentligen va. Men den är bra som riktlinje

Permalänk
Medlem

Nu har de iaf blivit ett köp! efter mycket pill fram och tillbaka så landade jag på 11027kr.

Ryzen 2700x, VGA SuperNOVA 750 G3, 750W PSU, ASUS TUF X470-PLUS GAMING, Sapphire Radeon RX VEGA 56 Pulse - 8GB HBM2, Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 500GB, Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB, Phanteks P400 Mid Tower. Jag kan säkert få lite bättre hos intel, men nu fick jag ett bra pris på allt och är väldigt nöjd. Nu återstår de bara att bygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

Nu har de iaf blivit ett köp! efter mycket pill fram och tillbaka så landade jag på 11027kr.

Ryzen 2700x, VGA SuperNOVA 750 G3, 750W PSU, ASUS TUF X470-PLUS GAMING, Sapphire Radeon RX VEGA 56 Pulse - 8GB HBM2, Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 500GB, Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB, Phanteks P400 Mid Tower. Jag kan säkert få lite bättre hos intel, men nu fick jag ett bra pris på allt och är väldigt nöjd. Nu återstår de bara att bygga

Gött med nya prylar! Lycka till med bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Gjorde selv en sjekk på siden med Pny Geforce Rtx 2080 Ti Xlr8 Gaming Oc 11gb og havnet i stedet på en PNY GeForce RTX 2080 XLR8 OC Twin for 9 990 kr hos Elgiganten. På samme side fra Komponentkoll er også 2080 Ti lengre ned, så det gjelder å holde styr på hvilken produkt det er som listes.

Det er slike feil en må holde sjekk på når en bruker sider som Komponentkoll eller Prisjakt.nu. Linkene kan bli feil til tider pga den måte butikkene forbinder artikkel, pris og de opplysninger de sender til respektive site.

Alltid gjør en ekstra kontroll at det er helt rett produkt, dersom butikken linken vil gå til har produsentens artikkel nummer listet tilsammen med eget internt artikkel nummer.

Jo, jag har också sett att ibland länkas det till en annan (men alltid likvärdig) produkt. Så kolla får man ju göra men det måste man ju ändå eftersom man inte kan beställa från komponentkoll.

Skrivet av Jophiel:

Nu har de iaf blivit ett köp! efter mycket pill fram och tillbaka så landade jag på 11027kr.

Ryzen 2700x, VGA SuperNOVA 750 G3, 750W PSU, ASUS TUF X470-PLUS GAMING, Sapphire Radeon RX VEGA 56 Pulse - 8GB HBM2, Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 500GB, Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB, Phanteks P400 Mid Tower. Jag kan säkert få lite bättre hos intel, men nu fick jag ett bra pris på allt och är väldigt nöjd. Nu återstår de bara att bygga

Okej, det var ju ett bra pris. Som sagt så kommer Intel prestera bättre - men man får hålla tummarna på att WoW optimerar sin motor mer för stöd för flera kärnor.

Lycka till!

https://www.wowhead.com/news=287727/new-multithread-optimizat...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.