Bästa sättet att skicka retur (skärm) till CDON?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att skicka retur (skärm) till CDON?

Hej. Jag beställde en skärm från CDON förra vecka. Men dem var soppas sega så jag har funnit och köpt en annan skärm under tiden. Skärmen från CDON har inte än kommit till min postombud och dem svarar inte på email. Vanligt viss hade jag inte startat sådan tråd om jag inte läste massor av negativa recensioner nyligen enligt CDON's returpolitik, så jag är lite osäker på hur jag ska hantera det med denna företaget.

Bör jag hämta ut paketet när den kommer fram och återskicka den direkt eller är det bättre att låta den ligga hos postombud tills CDON svarar på min mail?

Samt hade varit informativt om någon visste ungefär kostnad på retur, det är en 27 skärm som väger 7,7 kilo.

Tack!

Vänligen, Tjeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Hej. Jag beställde en skärm från CDON förra vecka. Men dem var soppas sega så jag har funnit och köpt en annan skärm under tiden. Skärmen från CDON har inte än kommit till min postombud och dem svarar inte på email. Vanligt viss hade jag inte startat sådan tråd om jag inte läste massor av negativa recensioner nyligen enligt CDON's returpolitik, så jag är lite osäker på hur jag ska hantera det med denna företaget.

Bör jag hämta ut paketet när den kommer fram och återskicka den direkt eller är det bättre att låta den ligga hos postombud tills CDON svarar på min mail?

Samt hade varit informativt om någon visste ungefär kostnad på retur, det är en 27 skärm som väger 7,7 kilo.

Tack!

Vänligen, Tjeck

hittade denna 6:an & 7:an ska du läsa
https://cdon.se/kundservice/k%C3%B6p-_och_leveransvillkor/

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: Jag har redan läst avtalet. Men vill veta i fall någon har haft egen erfarenhet med returer till denna företaget, då det finns massa trådar där folk klagar på cdon.

Permalänk
Medlem

Såldes skärmen av CDON eller tredje part?

Permalänk
Medlem

@mill: CDON (den som jag vill skicka tillbaka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

@mill: CDON (den som jag vill skicka tillbaka).

Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp,
förutsatt att du har informerat om det innan köpet.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: Jag har inte frågat vem som står för retur och det är inte någon problem i sig själv. Jag majlade cdon på Söndag men fick ingen svar än. Jag vill veta om någon har haft erfarenhet med returer till cdon och vad bör jag göra med paketet - t.e hämta ut den och skicka den direkt eller låta den bli hos posten tills cdon svarar mig. Då jag fick reda på att cdon har dålig rykte när det gäller returpolitik - vill jag helst lösa det utan att få huvudverk.

Permalänk
Medlem

Du bör hämta ut och paketet. I paketet finns en följesedel med information om returer

Som nämnt ovan så står köparen, alltså du, för kostnaden att skicka tillbaka varan om det inte framgår andra villkor, ex "fria returer".

Om du får svar av cdon (dåligt av dem att inte svara?!? Fast om du mailade I söndags.... Jo gränsfall på att de borde ha svarat tycker jag!) kan du också komma överens med dem att låta paketet ligga kvar på utlämningsställe eller försöka få en förbetald retursedel. Men om du inte får någon sån deal ska du alltid hämta ut paketet och meddela butiken att du ämnar nyttja ångerrätten inom 14 dagar från att du hämtar ut paketet, och var beredd att betala returen själv.

Permalänk

För några år sen beställde jag en skärm av cdon och betalade kontant med visa-kortet men insåg sen att jag "köpt fel". Så jag kontaktade cdon och frågade om det gick bra att ångra köpet pga felköp och då sa dom att jag skulle begära retur direkt i paketutlämningen. Så jag gjorde det och fick igen pengarna 2 veckor senare.

Har för mig cdon blev uppköpt för några år sen så det fungerar säkert på helt annat sätt nu men då för 5-6 år sen var dom verkligen smidiga.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog undvikit att behöva ta hem paketet och öppna upp det (om det nu finnss en returlapp i paketet). Så fort du gjort det så kan CDON säga att eventuella fel är orsakade av dig.

Antingen strunta i att hämta ut det och betala den straffsumma man får då, men ännu hellre vänta tills CDON svarat och se vad dom säger. Det som Stefanp67 skriver låter ju vettigast, men även här ska du kanske helst vänta på att CDON bekräftar att du ska/kan göra så.

Men som sagt, undvik att hämta ut paketet och ta hem det (har också hört skräckhistorier om CDON).

Permalänk
Medlem

Beställde Hörlurar från CDON för ett par år sen, tog lera dagar innan dem svarade på mail, så ringde istället, dem var inte speciellt tillmötesgående, var 3 olika handläggare som ringde upp, ingen hade riktigt koll på vad som gjorts i ärendet, och när jag väl fick skickat tillbaka hörlurarna ( plural ) i en låda ( 1 kolli ) som var rejält välpackat, så tog det 2-3 veckor innan dem ens hade uppdaterat ärendet, och då med att 1 av 2 varor inkomna, jag ifrågasatte vad i hela h**** dem höll på med och skickade då in bildbevis på hur jag packat varan, tog 10-20 min så ringde de upp med " oj, hehe var visst 2 par Hörlurar i kollit " så nej, jag har inte goda erfarenheter av CDON, och kan tyvärr ärligt säga att jag betalar mera för att köpa det av en ( enligt min mening ) seriösare aktör.

vad jag rekommendrar är självklart: FILMA ALLT... eller ja Ta kort på hur paketet är packat, och hur det är skickat, så har du lite material att gå på, om det nu skulle bli en jobbig retur. Har hört att det finns dem som har fått returer helt smärtfritt, så får hoppas på att jag bara att mitt ärende var en kombination av alla de sämsta tänkbara faktorer.

så: Bilder, ring och håll tummarna

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: Tack, det är vad jag ville veta. Då hämtar jag ut skärmen, gör filmbevis och skickar den tillbaka. Tack igen!

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Ska försöka göra det. Annars får jag hålla på med filmbevis.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Hur stor brukar straff summan vara? Är det några hundralappar så är det ingen problem, men hade varit surt att betala typ tusen lapp som straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

@Åsa-Nisse: Hur stor brukar straff summan vara? Är det några hundralappar så är det ingen problem, men hade varit surt att betala typ tusen lapp som straff.

Det är olika från företag till företag. Kolla på CDONs hemsida, det ska stå där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig