Microsoft arbetar på Chromium-baserad webbläsare för att ersätta Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft arbetar på Chromium-baserad webbläsare för att ersätta Edge

Nya uppgifter talar för att Microsoft är på väg att överge Edge till fördel för en ny webbläsare, vilken baseras på samma grund som Google Chrome.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, så den här gången skrattar jag. Ska dom överge sin webbläsare och bygga vidare på någon annans? Har dom äntligen förstått att Webbläsare inte riktigt är deras forte?

Jag sitter med W10 1809 LTSC, så har inte Edge, men senast jag testade så kunde man inte ha mappar i mappar i bokmärkesfältet vilket sabbar riktigt jäkla ordentligt för mig med cirka 150 bokmärken och utesluter Edge för vardagligt användande till förmån av Firefox.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram? Det brukar ju vara ikryssat tillsammans med massa sök "toolbars"

Jag använder främst opera. De gånger jag är vid en dator som bara har edge så är det inga problem lite dåligt med funktioner bara, men syftet är väl att den ska vara simpel att använda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare tycker jag att Edge och IE är gräsligt att arbeta med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

Som webbutvecklare tycker jag att Edge och IE är gräsligt att arbeta med.

Det tycker nog alla slutanvändare som någon gång har provat något annat också.

Jag ser väl det här som positivt. Jag trivs bra med Chrome och har gjort det i många år så om Microsoft kan ta Chromium och bygga en något slimmare version som går att styra fullt ut med GPO så kan det nog bli bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tveksamt om detta kommer hjälpa Microsofts webbläsare att nå högre marknadsandelar. Det känns inte som renderingsmotorn är den största anledningen att "vanligt folk" väljer att inte använda Edge.

De flesta är vana vid Chrome:s användargränssnitt. Chrome integrerar bättre med Googles tjänster som de allra flesta använder. Startsidan i Chrome är en ren sökruta, medan Edge defaultar till någon hemsk feed-sida. Det går att ändra, men första intrycket räknas och alla vet inte hur man byter startsida. Detsamma gäller sökmotorn, ingen vill använda Bing.

Chromium är ju bara renderingsmotorn. Har de samma gränssnitt och dåliga UI design blir Edge bara en sämre version av Chrome.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vanligtvis vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, så den här gången skrattar jag. Ska dom överge sin webbläsare och bygga vidare på någon annans? Har dom äntligen förstått att Webbläsare inte riktigt är deras forte?

Jag sitter med W10 1809 LTSC, så har inte Edge, men senast jag testade så kunde man inte ha mappar i mappar i bokmärkesfältet vilket sabbar riktigt jäkla ordentligt för mig med cirka 150 bokmärken och utesluter Edge för vardagligt användande till förmån av Firefox.

Du kan ha mappar i mappar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram? Det brukar ju vara ikryssat tillsammans med massa sök "toolbars"

Haha är det där en ja/nej-fråga? I så fall, nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Jag föredrar faktiskt Edge över Chrome, så det är lite synd att de tänkt överge den.

Kommer dock fortsätta köra Firefox oavsett, så nån större roll spelar det inte för min del.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha är det där en ja/nej-fråga? I så fall, nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att skriva anledningarna om du har några. Jag upplever det i alla fall är på det viset det hamnat på mina (icke tekniska) släktingars datorer när jag sett att de har chrome utan att veta vad det är.

Edit jag förstår att Chrome säkert har bra funktioner. Men anledningen till att deras marknadsandel växte så fort som den gjorde menar jag är pga att den installeras när folk installerar annat. Inte pga att folk aktivt valde att ladda ner det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra idé! Jag använder gärna microsofts produkter. Ger hellre min info till dem i stället för google.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Måste visa denna för min kollega, han kallar fortfarande IE för "internet".

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Inaktiv

Smart av dom att dra ner på kostnaderna. Varför utveckla eget lixom?

Synd iaf att de ska skrota Edge.. Bra webbläsare som följer OS GUI. Förstår inte varför folk ogillar Edge så mycket. Det är väl det löjliga Microsoft hatet som lever kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder Edge till en enda sak, och det är för att kolla på Netflix i 1080p. Det är den enda webbläsaren som klarar det på desktop, så om det försvinner med bytet till Chromium skulle det vara lite tråkigt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att skriva anledningarna om du har några. Jag upplever det i alla fall är på det viset det hamnat på mina (icke tekniska) släktingars datorer när jag sett att de har chrome utan att veta vad det är.

Många installerar det säkert den vägen men de brukar inte använda den sen. Och statistik för webbläsare brukar bygga på vad som faktiskt används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jag använder Edge till en enda sak, och det är för att kolla på Netflix i 1080p. Det är den enda webbläsaren som klarar det på desktop, så om det försvinner med bytet till Chromium skulle det vara lite tråkigt.

Finns väl dock uppsjö av addons för detta till andra webläsare.

Permalänk
Medlem

Tycker edge är helt ok, gillar dess simplicitet och att det följer W10:s gränssnitt. Använder dock Chrome för bokmärken.etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Du kan ha mappar i mappar.

Hur? Aldrig lyckats. Iofs försökte jag nog i den tidigare W10 iterationen så det kanske inte fanns då men tillkom efter?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att skriva anledningarna om du har några. Jag upplever det i alla fall är på det viset det hamnat på mina (icke tekniska) släktingars datorer när jag sett att de har chrome utan att veta vad det är.

Windows är världens mest använda operativsystem. Om den webbläsaren som installeras utan användarens vetskap hade varit den mest använda så hade det varit Edge eller Internet Explorer. Nu är det inte så.

Dessutom ska det poängteras att det inte talas om Chrome som den mest installerade webbläsaren utan den som det kommer mest trafik genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Finns väl dock uppsjö av addons för detta till andra webläsare.

Haha, se på fan. Det hade jag ingen aning om, har aldrig kollat upp det. Får tacka för tipset då.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tveksamt om detta kommer hjälpa Microsofts webbläsare att nå högre marknadsandelar. Det känns inte som renderingsmotorn är den största anledningen att "vanligt folk" väljer att inte använda Edge.

De flesta är vana vid Chrome:s användargränssnitt. Chrome integrerar bättre med Googles tjänster som de allra flesta använder. Startsidan i Chrome är en ren sökruta, medan Edge defaultar till någon hemsk feed-sida. Det går att ändra, men första intrycket räknas och alla vet inte hur man byter startsida. Detsamma gäller sökmotorn, ingen vill använda Bing.

Chromium är ju bara renderingsmotorn. Har de samma gränssnitt och dåliga UI design blir Edge bara en sämre version av Chrome.

Håller lite med här, tror inte renderingsmotorn är problemet, och tror inte heller att den byts för att locka kunder utan det har nog snarare interna orsaker. Är säkert svårt att hålla hög kompatibilitet med deras egna när de har en så låg användarbas.

Sen tror jag UI osv har väldigt liten påverkan för vilken webbläsare den stora massan använder. Den stora massan har redan bytt till Chrome, så när chrome fungerar bra varför ska de byta tillbaka? Det andra stora problemet och antagligen största irritationsmomentet är som sagt att edge defaultar till startsidor och sökmoterer ingen vill använda.

Permalänk
Medlem

Jag använder bara Edge. Jag gillar det och har inte haft några problem med det som jag haft med alla andra webbläsare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Windows är världens mest använda operativsystem. Om den webbläsaren som installeras utan användarens vetskap hade varit den mest använda så hade det varit Edge eller Internet Explorer. Nu är det inte så.

Dessutom ska det poängteras att det inte talas om Chrome som den mest installerade webbläsaren utan den som det kommer mest trafik genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Är verkligen windows störst bland enheter där man är ute på internet med webbläsare? Android är ju ganska stort nu för tiden och där följer chrome ofta med som standard.

Jag har inte påstått något om vilken webbläsare som är störst heller, skrev bara varför jag tror den blivit så vanlig och det är pga att google får folk att installera den av misstag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Chrome är väl bara vanlig för att folk råkar installera den när de installerar gratisprogram? Det brukar ju vara ikryssat tillsammans med massa sök "toolbars"

Jag använder främst opera. De gånger jag är vid en dator som bara har edge så är det inga problem lite dåligt med funktioner bara, men syftet är väl att den ska vara simpel att använda.

Nej, användarstatistiken visar användandet, inte hur många som har det installerat. Annars skulle ju IE och EDGE ha 90% av marknaden.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att skriva anledningarna om du har några. Jag upplever det i alla fall är på det viset det hamnat på mina (icke tekniska) släktingars datorer när jag sett att de har chrome utan att veta vad det är.

Gissar vilt på att det beror på att många laddar ned Chrome från andra nedladdningssajter än själva Google och då får med massa toolbars, adware m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Bara för att MS ska byta RENDERINGSMOTOR behöver de inte bli en bra webläsare... Ser inte att själva användarupplevelsen kommer bli bättre, även om sidorna laddar/renderar snabbare
2. "Microsoft har beslutat sig för att lägga ned Bing och clonea Google/DuckDuckGo istället, i ett sista desperat försök att krama pengar ur en marknad de aldrig behärskat" - Vad tror ni, ~2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Gissar vilt på att det beror på att många laddar ned Chrome från andra nedladdningssajter än själva Google och då får med massa toolbars, adware m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt det jag försökte få fram. Då har ju användaren aktivt försökt få tag på chrome trots allt bara gjort det på ett dåligt sätt. Det jag menar är att "installera Chrome" brukar vara ikryssat på samma sätt som "installera xxx toolbar" på diverse gratisprogram. Och därför hamnat på mångas datorer av misstag.

Exempel från Adobe flash

Dold text

@dlq84 Har jag påstått något annat?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur? Aldrig lyckats. Iofs försökte jag nog i den tidigare W10 iterationen så det kanske inte fanns då men tillkom efter?

Testade nu precis att skapa en mapp under en annan bland favoriter i Edge och den klagade inte

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jo det är väl smart om dom vill inte lägga ut mycket pengar på utveckling. Men dom har gjort en bra webbläsare det känns lite snålt att överge den för pengarnas skull.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Gissar vilt på att det beror på att många laddar ned Chrome från andra nedladdningssajter än själva Google och då får med massa toolbars, adware m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta installerar folk Chrome utanför Google? Har aldrig hört någon installera Chrome på annat sätt än via Googles egen site. Använder man Edge eller IE och söker via adressfältet som oftast söker via Bing så får man Googles sida som första träff. Ska gå väldigt mycket fel för att någon ska ignorera det och välja en tredjeparts-sida för Chrome ... Tror snarare det är när folk laddar hem och installerar program som typ FileZilla med bundles och bara klickar Next, Next, Next, Finished utan att kolla vad som ibland också hänger med; toolbars etc utöver själva programmet man ville ha.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB