Permalänk
Skrivet av dumbo:

En kamera är värd exakt så mycket som köparen är villig att betala och DU kan så klart tycka att det är överpris. Jag skrev att jag åxå tyckte att 6000kr var i mesta laget.
Vill man ha en uppfattning om vad som är ett rimligt pris (marknadsvärdet) kan man ju dock inte titta på vad en enskild individ är villig att betala (jag hade inte betalat en krona eftersom jag inte vill ha en DX-kamera) utan man får kolla på vad liknande saker brukar säljas för. Vill man inte betala ett marknadsmässigt pris kan man försöka pruta, vänta på att någon som är desperat efter att bli av med kameran vill sälja eller så kan man låta bli att köpa.
Eftersom majoriteten av D7100-husen säljs för 4000kr+, vissa går ner mot 3500kr, så är 5000kr inte orimligt för paketet ifråga, alldeles oavsett vad DU hade kunnat tänka dig betala.

Sen fattar jag inte riktigt din logik. Det du skriver är att D7100 blev oanvändbar i samma stund som D7200 kom ut på marknaden. Det är naturligtvis trams och med samma logik är ju D7200 åxå värdelös eftersom D500 är bättre.

Visst är D7200 en bättre kamera men du överdriver dess fördelar å det grövsta. D7100 är fortfarande en väldigt bra och kapabel kamera. Det gick utmärkt att fota fåglar även med gamla manuella kameror där man fick både fokusera och dra fram varje bildruta/spänna slutaren manuellt.
Jag är inte någon dedikerad fågelfotograf men har tagit en del bilder med D70, som har en bufferstorlek på 3 bilder (RAW), 3FPS 5-punkts AF-system är som en snigel jämfört med D7100.

Visst blir vissa saker lättare när kameran är snabbare och man själv slipper tänka lika mycket på vad man faktiskt håller på med.

Är man nybörjare inom foto och vill ha tips, så är ett bra tips att lägg hellre en liten slant extra och få ett D7200 istället för en D7100 då denna slanten ger så otroligt mycket bättre kamerahus för fågelfotografering. Objektivet som följer med D7100 går att hitta ganska billigt begagnat.

Din sista mening är totalt obegriplig. På vilket sätt skulle det hjälpa en kameras fysiska begränsningar genom att veta vad man håller på med menar du? Det skulle bli lättare skrev du. Så AF blir både snabbare och mer följsam i en D7100 och man har mer erfarenhet, eller flyger fåglarna saktare då?

Orka............

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Din sista mening är totalt obegriplig. På vilket sätt skulle det hjälpa en kameras fysiska begränsningar genom att veta vad man håller på med menar du? Det skulle bli lättare skrev du. Så AF blir både snabbare och mer följsam i en D7100 och man har mer erfarenhet, eller flyger fåglarna saktare då?

Det jag menade var att det finns andra sätta att fotografera på än "spray'n'pray".

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det jag menade var att det finns andra sätta att fotografera på än "spray'n'pray".

Det stämmer, men stämmer sällan för nybörjare och BIF.

D7100 finns på fotosidan.se för 3500 kr. Kanske 500 kr är en prutmån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Ok, säljaren verkar inte speciellt kunnig heller så ska nog försöka mig på det.
Såpass alltså, min känsla var runt 5000kr iom att man får med minneskort, väska och sen att kameran inte har använts så mycket. Får se om jag vågar pruta så hårt.
Ja jag har ställt in siktet på Tamron 70-300 som tipsades om i tråden, finns ett på blocket i Stockholm för 2000kr. Lite delade meningar vad gäller kamerahus, jag resonerade som dig i början men samtidigt känns det vettigt att satsa på typ D7100 eftersom man får ett rätt så bra hus som inte är alltför dyrt heller. Ett billigare hus innebär sämre AF och det känns som att jag eventuellt kommer känna mig låst rätt tidigt ifall jag börjar fotografera t.ex. fåglar i flykten.
Det var billigt, har tittat en del på blocket och fotosidan men inte hittat något så billigt hittills. Annonsen är tyvärr borttagen, tack för tipset dock!
Är i dem banorna jag tänker, samtidigt är det första systemkameran som sagt så jag vill heller inte bränna alltför mycket pengar så här i början, EOS 7D blir därför över budget för mig, var det ditt första kamerahus?

Är även ett begagnat 7d mk i över budget? Det kan du garanterat få för under 5 000. Sjukt snabb. Nu har ni ju i princip bara pratat Nikon och jag är van vid Canon, men det kanske kan var värt att titta på?

Samtidigt: hamna inte i beslutsparalys. När du känner att du hamnat i en situation dör du varken vet ut eller in, testa en uppsättning och se om det känns ok. För en nybörjare kan en hel del av finesserna vara onödiga.

Sedan är jag av åsikten att ett bra objektiv har en livslängd som är betydligt längre än kamerahuset. Jag har kvar mina gluggar från 2007 och ser ingen anledning till att ersätta dem (däremot kan jag tänka mig att komplettera med ett 16-35/17-40 för att få en annan brännvidd).
Kamerahus har jag bytt två gånger sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är även ett begagnat 7d mk i över budget? Det kan du garanterat få för under 5 000. Sjukt snabb. Nu har ni ju i princip bara pratat Nikon och jag är van vid Canon, men det kanske kan var värt att titta på?

Samtidigt: hamna inte i beslutsparalys. När du känner att du hamnat i en situation dör du varken vet ut eller in, testa en uppsättning och se om det känns ok. För en nybörjare kan en hel del av finesserna vara onödiga.

Sedan är jag av åsikten att ett bra objektiv har en livslängd som är betydligt längre än kamerahuset. Jag har kvar mina gluggar från 2007 och ser ingen anledning till att ersätta dem (däremot kan jag tänka mig att komplettera med ett 16-35/17-40 för att få en annan brännvidd).
Kamerahus har jag bytt två gånger sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo hade nog kunnat passa i budgeten men då jag är rätt inställd på Nikon just nu så får vi se om jag orkar sätta mig in i Canon-sfären också. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Jo hade nog kunnat passa i budgeten men då jag är rätt inställd på Nikon just nu så får vi se om jag orkar sätta mig in i Canon-sfären också. Tack för tipset.

Varför då?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Varför då?

Av den enkla anledningen att det är Nikons produktsortiment jag satt mig in i. Startade denna tråd och frågade om specifikt Nikon kameror och tillhörande objektiv och fick feedback kring dessa, har helt enkelt inte läst på om t.ex. Canon av den anledningen, är inte Nikon fanboy eller liknande :). Om du har förslag på motsvarigheter till D7100/D7200 och Tamrons 70-300 objektiv så tar jag gärna emot dem.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera tråden med vad det blev för kamera i slutändan och rikta ännu en gång ett stort tack till @dumbo @JonkenPonken @Kamouflage som hjälpte mig mycket på vägen in i kameradjungeln.

Efter månader av letande kom jag över ett kit med en Nikon D7200 (dryga 2400 exponeringar), 18-105mm kit-objektiv samt ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD + två väskor för 7000kr vilket verkar vara en riktigt bra deal.

Så ett tips till er andra nybörjare är som nämnt i tråden att kolla på begagnatmarknaden!

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Tänkte bara uppdatera tråden med vad det blev för kamera i slutändan och rikta ännu en gång ett stort tack till @dumbo @JonkenPonken @Kamouflage som hjälpte mig mycket på vägen in i kameradjungeln.

Efter månader av letande kom jag över ett kit med en Nikon D7200 (dryga 2400 exponeringar), 18-105mm kit-objektiv samt ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD + två väskor för 7000kr vilket verkar vara en riktigt bra deal.

Så ett tips till er andra nybörjare är som nämnt i tråden att kolla på begagnatmarknaden!

Kul du hittade fram till ett kamerahus du gillar. Rätt så jäkla bra pris du fick för hela kalaset. Bara att gratulera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Efter månader av letande kom jag över ett kit med en Nikon D7200 (dryga 2400 exponeringar), 18-105mm kit-objektiv samt ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD + två väskor för 7000kr vilket verkar vara en riktigt bra deal.

Grattis!

Jag körde D7000 + 18-105 ett bra tag. Sålde 18-105 och ångrade det länge. Det där är en kombination du kommer kunna ha mycket kul med

Permalänk

Nikons 5300 var min första riktiga kamera , toppade den nyligen med deras Nikkor 10-20mm Vidvinkel. "Nikon AF DX Nikkor 20 mm 1: 4.5-5.6G VR Lens Black"

grymt kul å fota med och lätt att lära sig funktioner. köpte även en remote för sällskapsbilder.