Addera diskar Synology/Xpenology

Permalänk
Medlem

Addera diskar Synology/Xpenology

Hej

Jag hade tidigare 3st 3TB i en SHR RAID-grupp. Då jag fick hem ytterligare 4st 3TB valde jag att utvidga RAID-gruppen och samtidigt konvertera denna till SHR2.

Allt "verkar" ok men jag kan inte expandera volymen. Diskarna syns och allt verkar OK men jag kan inte utnyttja det utrymmet som de nya diskarna skulle addera.

Först;
3st 3TB i SHR(1) = 6TB

Sen;
7st 3TB i SHR(2) = Borde vara 15TB men är fortfarande låst vid 6TB

Xpenology DSM 6.0.2 (hade 6.1 innan med samma problem)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

De nya diskarna, är de samma modell? Det är viktigt att de nya diskarna är minst lika stora eller större för att kunna utöka volymen. Ibland skiljer sig olika modeller / märken några MB hit och dit och då kan det bli knas vid dessa tillfällen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

De nya diskarna, är de samma modell? Det är viktigt att de nya diskarna är minst lika stora eller större för att kunna utöka volymen. Ibland skiljer sig olika modeller / märken några MB hit och dit och då kan det bli knas vid dessa tillfällen

Det skulle jag såklart ha nämnt. Ja de är 3TB WD red allihop. Lite konstigt för alla är i samma diskgrupp/raidgrupp men volymen vill som sagt inte expanderas.

Kommer nog ge upp snart, flytta allt och skapa om alltihop...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Det skulle jag såklart ha nämnt. Ja de är 3TB WD red allihop. Lite konstigt för alla är i samma diskgrupp/raidgrupp men volymen vill som sagt inte expanderas.

Kommer nog ge upp snart, flytta allt och skapa om alltihop...

Har du möjlighet att plocka bort de diskar du precis lagt till?
Om det går prova med det, lägg tillbaka en disk (iom att du byter från SHR1 till SHR2) och låt den stå och tugga. Då borde du ha en volym som är lika stor som innan fast med dubbel paritetssäkerhet. Därefter lägger du på de andra diskarna och ser om det går att utöka volymen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Ah börjar väl där. Gjorde väl missen att trycka i alla och sen samtidigt gå från SHR till SHR2

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

@Mr_Lazy: Ah börjar väl där. Gjorde väl missen att trycka i alla och sen samtidigt gå från SHR till SHR2

Jag läst någonstans om just det där på reddit då var förslaget som jag beskrev ovan

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Yup.

För övriga som kan hamna i samma situation.

Hade SHR(1) med 3st 3TB diskar.
Pluggade in ytterligare 4st 4TB diskar och konverterade till SHR(2) på samma gång.
Volymen vägrade gå över 6TB.
Pluggade ur de 4st nya diskarna.
Synology visade trasig SHR(2) med 3st diskar. Fortfarande 6TB
Pluggade i 1st av de nya diskarna. Fick komplett SHR(2) 6TB
Pluggade i 1st till av de nya diskarna. Fick komplett SHR(2) 9TB
Pluggade i resterande 2st av de nya. Fick komplett SHR(2) 15TB

Väldigt tidskrävande men nu fungerar det iaf. Tackar för stödet @Mr_Lazy

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

@Mr_Lazy: Yup.

För övriga som kan hamna i samma situation.

Hade SHR(1) med 3st 3TB diskar.
Pluggade in ytterligare 4st 4TB diskar och konverterade till SHR(2) på samma gång.
Volymen vägrade gå över 6TB.
Pluggade ur de 4st nya diskarna.
Synology visade trasig SHR(2) med 3st diskar. Fortfarande 6TB
Pluggade i 1st av de nya diskarna. Fick komplett SHR(2) 6TB
Pluggade i 1st till av de nya diskarna. Fick komplett SHR(2) 9TB
Pluggade i resterande 2st av de nya. Fick komplett SHR(2) 15TB

Väldigt tidskrävande men nu fungerar det iaf. Tackar för stödet @Mr_Lazy

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.