DICE uppdaterar Battlefield V – upp till 50 procent bättre prestanda med ray tracing

Permalänk
Melding Plague

DICE uppdaterar Battlefield V – upp till 50 procent bättre prestanda med ray tracing

Den kommande uppdateringen till Battlefield V introducerar optimeringar för ray tracing, vilka ska ge upp till 50 procent bättre prestanda när tekniken används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att köra igenom singleplayer med detta tillsammans med mitt RTX 2080, men i multiplayer får RTX vara OFF för min del!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan man köra BF:V singleplayer utan att prenumerera på origin? Lite nyfiken men tänker inte betala ytterligare utöver spelet för att faktiskt spela

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Enligt jämförelsebilderna så är ju before bilden bra mycket snyggare!

EDIT: Alltså vad jag särskriver... borde bända loss space-tangenten

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Grymt!

Ändå känns det ganska hårt i plånboken om man måste ha ett 2080 ti för att uppnå 60 FPS med Raytracing påslaget. Men definitivt en positiv överraskning att de lyckades få upp prestandan såpass jämfört med de gamla testerna.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Ska bli kul att köra igenom singleplayer med detta tillsammans med mitt RTX 2080, men i multiplayer får RTX vara OFF för min del!

Man ska väl ändå köra MP under lägsta detaljnivå för att kunna se igenom byggnader och gräs samt minimalt med rök

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan man köra BF:V singleplayer utan att prenumerera på origin? Lite nyfiken men tänker inte betala ytterligare utöver spelet för att faktiskt spela

Nope, det du kan göra är att ha instegspaketet. Minns inte exakta beloppet, men har för mig det är 40,5 SEK för en månad, då har du tio timmar att spela.

//

Ska bli intressant när detta är på plats, samt även jämförelser på före och efter. Nog för att det är en jättenyteknik,men att få 50% högre prestanda på så kort tid så känns det som om de gjort mer än bara optimerat, t ex dragit ned på annat "onödigt".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Man ska väl ändå köra MP under lägsta detaljnivå för att kunna se igenom byggnader och gräs samt minimalt med rök

Haha, ja det hjälper faktiskt, speciellt när man står uppe på ett av bergen i Hamada med M95 och prickar av övriga campers

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

vore bättre om dom kunde fixa dom jävla loading times... att det skall ta 40+ sec att lämna en server och komma till menyn är bara sjukt.. samma sak gäller när man joinar en server.. även med en m.2 nvme ssd så tar det år och dagar att ladda skiten.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Kan man köra BF:V singleplayer utan att prenumerera på origin? Lite nyfiken men tänker inte betala ytterligare utöver spelet för att faktiskt spela

Du behöver antingen köpa spelet, eller ha en origin access prenumeration för att få tillgång till 10h av spelet, sen om hela singleplayer ingår där vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Enligt jämförelse bilderna så är ju before bilden bra mycket snyggare!

Jag ser knappt någon skillnad på bilderna, förutom att vinklarna är lite olika. Men det är väl inte otänkbart att de skruvat ner kvaliteten lite för att få mycket mera flyt.

Är det bara jag som inte fattar grejen med "upp till 50 procent bättre prestanda" när bilden i artikeln visar 30 fps innan och 60 fps efter? Det är 100% bättre. Kollade även videon på ett ställe där de stod stilla i skogen med 20 fps innan och 68 fps efter. Det är över 3 gånger bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag ser knappt någon skillnad på bilderna, förutom att vinklarna är lite olika. Men det är väl inte otänkbart att de skruvat ner kvaliteten lite för att få mycket mera flyt.

Är det bara jag som inte fattar grejen med "upp till 50 procent bättre prestanda" när bilden i artikeln visar 30 fps innan och 60 fps efter? Det är 100% bättre. Kollade även videon på ett ställe där de stod stilla i skogen med 20 fps innan och 68 fps efter. Det är över 3 gånger bättre.

Är väl snittet de räknar på, sen tänkte jag på bilden i artikeln så tycker jag leran är bra mycket snyggare på before bilden. I bilden till höger så blänker det bara.... Men kan ju vara som du säger att det har med vinkeln att göra.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Enligt jämförelse bilderna så är ju before bilden bra mycket snyggare!

Håller helt med. Efter-bilden ser typiskt överdriven ut.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Är det bara jag som inte fattar grejen med "upp till 50 procent bättre prestanda" när bilden i artikeln visar 30 fps innan och 60 fps efter? Det är 100% bättre. Kollade även videon på ett ställe där de stod stilla i skogen med 20 fps innan och 68 fps efter. Det är över 3 gånger bättre.

Det är svårt med procent
Men de brukar ju alltid presentera det absolut högst uppmätta. "Upp till 700% bättre prestanda" - även om snittet ligger på 20%...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Enligt jämförelse bilderna så är ju before bilden bra mycket snyggare!

Stämmer nog.

För jag tror de tar bort RTS från allt du ej ser, utan det du ''pekar på'' eller är på bild är endast det som får RTS.

De kör lite 'konsolteknik' för att spara på kraften.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det är svårt med procent
Men de brukar ju alltid presentera det absolut högst uppmätta. "Upp till 700% bättre prestanda" - även om snittet ligger på 20%...

Skrivet av Ahlen:

Är väl snittet de räknar på, sen tänkte jag på bilden i artikeln så tycker jag leran är bra mycket snyggare på before bilden. I bilden till höger så blänker det bara.... Men kan ju vara som du säger att det har med vinkeln att göra.

Ja det skulle kunna vara något snitt de räknar på. Då är det ju vettiga siffror för en gångs skull ;P

Nu ser jag att leran är väldigt ljus under vapnet på bilden. Verkar även saknas löv. Tror det är flera saker som spelar in som gör att det ser annorlunda ut. Men överlag tycker jag bilderna är väldigt lika. Skulle behöva ett par högupplösta stillbilder för att kunna jämföra ordentligt för det är ju inte alls orimligt att det skiljer i resultatet pga optimeringarna.

Permalänk
Medlem

Det var väl för väl. Det hade varit bedrövligt om folk som lagt 14K på ett grafikkort och gjort det främst pga ray tracing inte kunnat spela med det påslaget på Ultra om de velat ha en vettig grafikupplevelse. OK att mycket av det som brukar vara nytt är sådant man testar och sedan stänger av, men inte om den nya funktionen är själva anledningen till att man alls köpt produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det kommer tester på detta på nätet. Visar det sig att RTX kvaliteten har blivit lidande för att få upp prestandan kommer detta kom ut och DICE får skit. Precis som det skall vara om det visar sig stämma vilket inte är helt otroligt att man "optimerat" det bla just så.

Permalänk
Avstängd

Detta känns som nya trenden inom gaming att man släpper ett spel som inte är färdigt sedan fixar det under tiden.

Att folk klagar gör så klart inget de dumma jävlarna betalar iallafall så varför bry sig

Permalänk
Medlem

Inget som påverkar mig men ser fram emot uppdateringen iaf. Hoppas nya banan är bra

Överlag tycker jag alla banorna är bra faktisk. Riktigt positivt överraskad! Fjället gillar jag nog minst men kan fortfarande bli skoj matcher.

Är jävligt klurigt överlag eftersom prickskyttar är extremt svåra att se även om de aktivt skjuter mot en osv. Men jag gillar det, inte som tidigare titlar där man rörde siktet över terrängen och tryckte Q vid jämna mellanrum.

Blir ju inte bättre av att jag fokuserat på support, och MG42 på det. Men är en jävligt kul spelstil som faktiskt tvingar mig att leta efter bra skrymslen och vrår att få upp bipoden på så jag kan få en duglig överblick där jag vill skapa en dödszon. Lär nog underlätta en del sen när jag ger mig på de andra klasserna att ta denna jobbiga bit först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sanitäter!

Sitter jag och polarna och skriker i discord hela tiden

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Låt EA och de andra fossilerna i branchen dö.

Avslutar med en positiv not:
Ny Path of Exile-liga på fredag!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det var väl för väl. Det hade varit bedrövligt om folk som lagt 14K på ett grafikkort och gjort det främst pga ray tracing inte kunnat spela med det påslaget på Ultra om de velat ha en vettig grafikupplevelse. OK att mycket av det som brukar vara nytt är sådant man testar och sedan stänger av, men inte om den nya funktionen är själva anledningen till att man alls köpt produkten.

Oj, ett inlägg från @Ozzed i en tråd som handlar om Nvidia/RTX där han gnäller på priset, den har man aldrig sett förut! Har du kollat med Nvidias marknadsföringsavdelning om de behöver anställa någon som kan allt om deras kunder behov och önskemål? Isåfall vore du ju säkert perfekt!

Vad får dig att tro att alla har köpt RTX-kort för just strålspårning? Kom inte med gnället om att man skulle köpa 1080 Ti istället, det finns inte ens på marknaden längre. RTX är en fantastisk feature som med all säkerhet har framtiden för sig. Hade jag köpt ett 2080 Ti även om jag inte hade varit intresserad av RT? Ja, förmodligen. Tycker det är besynnerligt hur mycket vissa vurmar för att man ska köpa en utgående produktserie framför de nya ersättarna som inte på något sätt är sämre annat än att de råkar vara dyrare. Vilket är väldigt subjektivt hurvida det är sämre. Om kortet kostar 7k eller 14k rör inte mig särskilt mycket då det rör sig om småpengar sett till kortets livslängd och användning.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Ja det skulle kunna vara något snitt de räknar på. Då är det ju vettiga siffror för en gångs skull ;P

Nu ser jag att leran är väldigt ljus under vapnet på bilden. Verkar även saknas löv. Tror det är flera saker som spelar in som gör att det ser annorlunda ut. Men överlag tycker jag bilderna är väldigt lika. Skulle behöva ett par högupplösta stillbilder för att kunna jämföra ordentligt för det är ju inte alls orimligt att det skiljer i resultatet pga optimeringarna.

Jag tycker efterbilden ser ut som is och inte vatten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Sanitäter!

Sitter jag och polarna och skriker i discord hela tiden

Haha, samma grej mellan mig och polarna!

Tycker om att de håller kvar vid att soldaterna håller sig till sitt eget språk. Gör en del för inlevelsen tycker jag faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Det var nog på tiden.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Detta känns som nya trenden inom gaming att man släpper ett spel som inte är färdigt sedan fixar det under tiden.

Att folk klagar gör så klart inget de dumma jävlarna betalar iallafall så varför bry sig

No offense men det var nog årets tröttaste spaning

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Oj, ett inlägg från @Ozzed i en tråd som handlar om Nvidia/RTX där han gnäller på priset, den har man aldrig sett förut! Har du kollat med Nvidias marknadsföringsavdelning om de behöver anställa någon som kan allt om deras kunder behov och önskemål? Isåfall vore du ju säkert perfekt!

Vad får dig att tro att alla har köpt RTX-kort för just strålspårning? Kom inte med gnället om att man skulle köpa 1080 Ti istället, det finns inte ens på marknaden längre. RTX är en fantastisk feature som med all säkerhet har framtiden för sig. Hade jag köpt ett 2080 Ti även om jag inte hade varit intresserad av RT? Ja, förmodligen. Tycker det är besynnerligt hur mycket vissa vurmar för att man ska köpa en utgående produktserie framför de nya ersättarna som inte på något sätt är sämre annat än att de råkar vara dyrare. Vilket är väldigt subjektivt hurvida det är sämre. Om kortet kostar 7k eller 14k rör inte mig särskilt mycket då det rör sig om småpengar sett till kortets livslängd och användning.

Så såg det dock inte ut under lanseringen utan Nvidia själva sa ju att korten kommer finnas paralellt ett tag. Som läget är nu har man inte mycket val, det håller jag med om. Men det är för mig uppenbart att det är ray tracing som är grejen med RTX-serien, för du tror väl inte att Nvidia hade sålt 2000-serien till de priserna som nu är aktuella om ray tracing inte fanns? Skillnaden mot 1000-serien finns visserligen där, men jag tvivlar på att den lilla prestandaökningen som korten ändå ger jämfört med 1000-serien (med ray tracing avslaget) är värt dubbla priset.

Så för mig är det klart att det är självklart att korten kostar som de gör för att de har ray tracing, och då ska inte prestandan vara så lökig som den var tidigare, men som jag skrev då så hoppades jag att det går åtgärda med en uppdatering, vilket nu verkar ha skett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot

Lite olika saker att inflika här i tråden, sparar "plats" genom att inte citera alla tänker jag;

1. Du kan spela hela kampanjen oavsett om du köpt spelet, har Origin Access Basic eller Premiere (du har dock 'bara' 10h speltid utan att faktiskt ha köpt spelet). Detta inkluderar kampanjerna.

2. Vissa scenarion är det mycket högre än 50% ökning av FPS, under t.ex. scener med mycket löv och sådant i luften är ökningen närmare 250%. Dom har inte direkt "sänkt kvalitén" på strålarna, bara optimerat så att inte varenda litet löv eller objekt skapar eller reflekterar varenda stråle - Du bör mao inte se någon skillnad på första versionen och den uppdaterade versionen på ultra, bara mer prestanda.

3. Spelet är redan konfirmerat sedan LÅNGT innan launch att leva på en s.ka. "Live Service"-modell, där saker så som Ryssar och jänkare inte kommer fören "rätt år" i denna modell inträffat. Spelet öppnar upp med WW2 innan 'Operation Barbarossa' - Dvs. innan Juni 1941 (så någon gång mellan 1939-Maj 1941). Amerika deltog inte i kriget i någon större kapacitet fören December 1941, deras fulla styrka landsteg inte fören efter Pearl Harbor, en incident som fick kongressen att skriva klart en motion om att gå till krig även i Europa mot Hitler.

5. Att spelet inte är klart förstår jag inte heller argumenten bakom. Det är mindre buggigt på släppdatum än något Battlefield spel sedan Battlefield 2 släpptes och antalet vapen/kartor är rätt precis i linje med tidigare spel i serien också (1 karta mindre än BF1 t.ex. och betydligt mer vapen/fordon/customization).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så såg det dock inte ut under lanseringen utan Nvidia själva sa ju att korten kommer finnas paralellt ett tag. Som läget är nu har man inte mycket val, det håller jag med om. Men det är för mig uppenbart att det är ray tracing som är grejen med RTX-serien, för du tror väl inte att Nvidia hade sålt 2000-serien till de priserna som nu är aktuella om ray tracing inte fanns? Skillnaden mot 1000-serien finns visserligen där, men jag tvivlar på att den lilla prestandaökningen som korten ändå ger jämfört med 1000-serien (med ray tracing avslaget) är värt dubbla priset.

Så för mig är det klart att det är självklart att korten kostar som de gör för att de har ray tracing, och då ska inte prestandan vara så lökig som den var tidigare, men som jag skrev då så hoppades jag att det går åtgärda med en uppdatering, vilket nu verkar ha skett.

Det är ju dock inget konstigt att man väljer att sälja ut befintliga lager av en utgående produkt, det rörde sig om ett par månader. Jag betvivlar dock att någon köper korten varesig för enbart RT eller enbart fler CUDA-kärnor än 1000-serien. Man köper ett stort paket med många nya och gamla funktioner. Att det är en av deras större kretsar de gett sig på har stötts och blötts till leda och vad detta gör med yield och sedemera pris borde ha sjunkt in hos de flesta nu.

Att man har diminishing returns för prestanda/pris ju högre upp man kliver är ju inget som är specifikt för denna hobbyn. Pickupen på min skivspelare kostar mer än ett RTX Titan. Är den dubbelt så bra som en pickup av samma fabrikat som kostar som ett 2080 Ti? Förmodligen inte. Tycker jag subjektivt att det är värt det? Ja, det gör jag. Måste den vara dubbelt så bra för att betinga dubbla priset? Jag tycker att det är ett konstigt krav att ställa.

Men ja, det sista kan vi ju enas om att det känns gött att mjukvaruoptimeringar förbättrar prestandan markant, om ett år tror jag nog att du kommer att låta annorlunda när utvecklare haft tid att lära sig och leka med den nya tekniken.

Har bara testat lite kort då det är lite för modernt för min smak men herrejävlar vilken visuell ögonfest!

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami