Får företag spela in samtal utan att upplysa om det?

Permalänk
Medlem

Får företag spela in samtal utan att upplysa om det?

Krångligt att formulera frågan då jag inte vill nämna företaget vid namn!

Gäller information jag påstår att jag inte fått mig till dels vid samtal med "företaget". En kille i kundtjänst skulle ta upp det och återkomma. Blev återuppringd några dagar senare och fick då veta att "det hörs på inspelningen att du får informationen klart och tydligt!".

Jag blev ställd. Har inget minne alls om att jag blivit informerad om "det"! Hade jag blivit informerad så hade jag agerat på det. Har mailat företaget i fråga och begärt att få höra inpelningen då jag mer än gärna vill höra mig missa informationen.

Killen sa sen under samtalet att han inte hört inspelningen själv utan att han fått informationen från en annan avdelning.

Kom på någon dag efteråt att får företag spela in utan att upplysa om det? Ringde idag igen och det är noll information att samtal spelas in.

*nyfiken*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i utan motpartens vetskap. Men om personen kan identifieras så gäller PUL.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Krångligt att formulera frågan då jag inte vill nämna företaget vid namn!

Gäller information jag påstår att jag inte fått mig till dels vid samtal med "företaget". En kille i kundtjänst skulle ta upp det och återkomma. Blev återuppringd några dagar senare och fick då veta att "det hörs på inspelningen att du får informationen klart och tydligt!".

Jag blev ställd. Har inget minne alls om att jag blivit informerad om "det"! Hade jag blivit informerad så hade jag agerat på det. Har mailat företaget i fråga och begärt att få höra inpelningen då jag mer än gärna vill höra mig missa informationen.

Killen sa sen under samtalet att han inte hört inspelningen själv utan att han fått informationen från en annan avdelning.

Kom på någon dag efteråt att får företag spela in utan att upplysa om det? Ringde idag igen och det är noll information att samtal spelas in.

*nyfiken*

Hej,
Ja företag får spela in deras samtal och även du får spela in dina egna samtal. (Tips: Installera en app som spelar in dina mobilsamtal automatiskt. Förr eller senare så kommer du ha nytta av det).
Om dom påstår det så kräv att dom skickar inspelningen till dig. Innan du själv får höra inspelningen så behöver du inte tro på dom.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är fullt lagligt att spela in ett samtal ifall man deltar i samtalet. Detta utan att behöva meddela andra parten. Däremot så har du rätt att begära ut samtalet och insamlad data på dig pga GDPR.

Edit:
Ops märkte inte av att andra hade svarat liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

@Beginner: Det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i utan motpartens vetskap. Men om personen kan identifieras så gäller PUL.

Skrivet av FANTEN:

Hej,
Ja företag får spela in deras samtal och även du får spela in dina egna samtal. (Tips: Installera en app som spelar in dina mobilsamtal automatiskt. Förr eller senare så kommer du ha nytta av det).
Om dom påstår det så kräv att dom skickar inspelningen till dig. Innan du själv får höra inspelningen så behöver du inte tro på dom.

Skrivet av NewCamps:

Jag har för mig att det är fullt lagligt att spela in ett samtal ifall man deltar i samtalet. Detta utan att behöva meddela andra parten. Däremot så har du rätt att begära ut samtalet och insamlad data på dig pga GDPR.

Edit:
Ops märkte inte av att andra hade svarat liknande

Tack för klargörande!! *bugar*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Jag har för mig att det är fullt lagligt att spela in ett samtal ifall man deltar i samtalet. Detta utan att behöva meddela andra parten. Däremot så har du rätt att begära ut samtalet och insamlad data på dig pga GDPR.

Edit:
Ops märkte inte av att andra hade svarat liknande

Satt själv med i GDPR-projektet på min förra arbetsplats, men har inte haft med inspelade material att göra.
Men inspelade samtal borde väl falla under all annan information som samlas in. Dvs att den som spelar in ska upplysa den andra om informationen ska sparas och vad den ska användas till? Dock är det inte säkert man kan neka att det spelas in om det gäller avtal/kontrakt utan att avstå från avtalet/kontraktet i sig. Heller inte bli borttagen då det kan vara en del av att styrka ett avtal ni har gjort emellan er.
Det gäller dock enbart om man kan identifiera personen via samtalet, t ex att den ligger i en mapp med ytterligare information om personen, namn eller annan information upplyses under samtalet som kan härleda till en person etc.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av FANTEN:

(Tips: Installera en app som spelar in dina mobilsamtal automatiskt. Förr eller senare så kommer du ha nytta av det).

Har du något bra tips på app till Android, säkert många som undrar

Men idag räcker det väl inte med att man gett sitt "godkännande" via telefon, försäljarna/företagen måste väl skicka ut papper som man måste skriva under?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du något bra tips på app till Android, säkert många som undrar

Men idag räcker det väl inte med att man gett sitt "godkännande" via telefon, försäljarna/företagen måste väl skicka ut papper som man måste skriva under?
Skickades från m.sweclockers.com

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nll.acr

Jag kör denna, har även köpt pro versionen. Jag har lagt in så att den inte spelar in de flesta av mina kontakter, dvs vänner och familj. Övriga samtal spelar den in, laddar upp till min drive och efter samtalet frågar den om jag vill spara inspelningen. Funkar utmärkt! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Ja företag får spela in deras samtal och även du får spela in dina egna samtal. (Tips: Installera en app som spelar in dina mobilsamtal automatiskt. Förr eller senare så kommer du ha nytta av det).
Om dom påstår det så kräv att dom skickar inspelningen till dig. Innan du själv får höra inspelningen så behöver du inte tro på dom.

Jag hade en sådan app men den var buggig som fasen. Spelade in ibland, ibland inte etc. Något tips?

Edit: Skulle läst tråden innan jag frågade. Låter det stå kvar och skäms istället.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Men idag räcker det väl inte med att man gett sitt "godkännande" via telefon, försäljarna/företagen måste väl skicka ut papper som man måste skriva under?

Detta har jag också hört, någon som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Detta har jag också hört, någon som vet mer?

Offtopic, men det stämmer. Numera räcker inte muntligt godkännande vid telefonförsäljning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trader-i-kraft-idag-telefo...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan
1;
Det kräver skriftligt numera

2;
Företag får inte spela in saker utan att informera, speciellt inte om de sedan är sökbara i relation till dig (det är skillnad för privatpersoner och inspelningar).

3;
Du har alltid rätt att begära ut inspelningen.

Jag skulle om jag vore du ringa upp bolaget, be dem om tre saker.
1. Be dem skicka en kopia på avtalet du har skrivit på.
2. Be dem skicka en skriftlig upplysning om att de spelat in samtalet med dig samt förklaring på när detta informerades om och godkändes.
3. Be dem skicka inspelningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av twk:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nll.acr

Jag kör denna, har även köpt pro versionen. Jag har lagt in så att den inte spelar in de flesta av mina kontakter, dvs vänner och familj. Övriga samtal spelar den in, laddar upp till min drive och efter samtalet frågar den om jag vill spara inspelningen. Funkar utmärkt! 🙂

Tack för tipset, ska prova och se hur det fungerar

Till TS, förlåt att jag inte har så mycket att bidra med, men hoppas det löser sig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tack för tipset, ska prova och se hur det fungerar

Till TS, förlåt att jag inte har så mycket att bidra med, men hoppas det löser sig

Haha, Jag fick svar på min fråga så jag är nöjd men är "mitt uppe i det" med företaget i fråga. Helt plötsligt igår så lät det annorlunda. Nu ska jag få mer hjälp än jag trodde vid första återkontakten. Väntar på att någon ska ringa upp idag så jag ropar inte hej än.

Med foliehatten på så är det så att jag undrar om de drog en vals för mig om att det hörs att jag blir informerad gällande ********** och att det brinner lite under fötterna på dem då jag begärt att få ta del av inspelningen. Som sagt, stor foliehatt på den! Fick mail i samma veva från deras kundkontakt som säger att hen hört inspelningar men att hen även förstått att jag blivit erbjuden hjälp igår, så min begäran om att ta del av inspelningen fick jag nada svar på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du något bra tips på app till Android, säkert många som undrar

Men idag räcker det väl inte med att man gett sitt "godkännande" via telefon, försäljarna/företagen måste väl skicka ut papper som man måste skriva under?
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frong:

Jag hade en sådan app men den var buggig som fasen. Spelade in ibland, ibland inte etc. Något tips?

Edit: Skulle läst tråden innan jag frågade. Låter det stå kvar och skäms istället.

Hej,
Sorry för sent svar. Detta är appen jag använder:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tohsoft.cal...
Anledningen till att jag för 1-2 år sen valde just denna var att den hade fått högt betyg och den gjorde det den skulle. Dvs spelar in mina samtal. Så det är mycket möjligt det finns bättre appar.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Beginner:

Haha, Jag fick svar på min fråga så jag är nöjd men är "mitt uppe i det" med företaget i fråga. Helt plötsligt igår så lät det annorlunda. Nu ska jag få mer hjälp än jag trodde vid första återkontakten. Väntar på att någon ska ringa upp idag så jag ropar inte hej än.

Med foliehatten på så är det så att jag undrar om de drog en vals för mig om att det hörs att jag blir informerad gällande ********** och att det brinner lite under fötterna på dem då jag begärt att få ta del av inspelningen. Som sagt, stor foliehatt på den! Fick mail i samma veva från deras kundkontakt som säger att hen hört inspelningar men att hen även förstått att jag blivit erbjuden hjälp igår, så min begäran om att ta del av inspelningen fick jag nada svar på.

Skönt att höra, följer tråden för att se hur det slutar

Skrivet av FANTEN:

Hej,
Sorry för sent svar. Detta är appen jag använder:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tohsoft.cal...
Anledningen till att jag för 1-2 år sen valde just denna var att den hade fått högt betyg och den gjorde det den skulle. Dvs spelar in mina samtal. Så det är mycket möjligt det finns bättre appar.

Tack för tips, ska kolla/prova den också

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB