Permalänk

@kribol01: Har funderat på något liknande. Var det inte bakom PSU det skulle finnas skruvhål för montering också?

Undras om det är vettigt att fästa SSDn med värmeledande tejp. Någon som provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

@kribol01: Har funderat på något liknande. Var det inte bakom PSU det skulle finnas skruvhål för montering också?

På mitt chassi var dessa hål för små så jag tog en 3mm borr och borrade upp dem, efter det gick det bra att skruva fast ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Undras om det är vettigt att fästa SSDn med värmeledande tejp. Någon som provat?

Mina hål var också för små, fördelen med tejp är att man kan förskjuta ssdn i sida/höjd så att vinklade kontakter sitter bättre/mer gömt och jag tyckte att kabeldragningen till grafikkortet blev enklare när de inte behövde ligga på ssdn. Jag körde bara med vanlig dubbelhäftande från biltema.

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem

Tillägg om snurrdisk / ssd bakom nätagget:

Hålen ligger inte nära kanten av plåten så om jag skruvar fast disken så ligger kontakerna så nära plåten att jag inte kan stoppa in dom. Så för mig lutar det att tejpa fast den mot baksidan så att kontakterna får mer fritt spelrum eller köpa distanser.

Då den ligger i mitten på plåten så på min snurrdisk så kan jag om jag skruvar inte stoppa i kontakterna på disken. Jag kommer nog därför tejpa fast den omvänd så jag får in kontakterna alt. köpa distanser.

Permalänk
Skrivet av kribol01:

Jag tryckte fast min 2,5" SSD bakom nätagget med dubbelhäftande tejp. Hade den i vaggan i botten från början, men det var ganska värdelöst med allt strömkablage...

Gjorde samma sak för att få in en fläkt under nätagget.
Förvånandsvärt bra utrymme för en 2,5" SSD.

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt sugen på att sälja min Noctua L12 och sätta i en magicool 120mm rad jag har liggandes hemma. Jag har måttat lite och jag tror att man får plats med en 120 rad under psu med tillhörande fläkt om man bara fräser lite i stommen, det finns även 4-5mm att höja psu något om det skulle behövas.

Tycker inte att L12 gör sitt jobb riktigt med bara 92mm fläkten samt att chassit lider rejält av recirkulation.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Rätt sugen på ett köp nu när de finns i det vilda, äntligen. Fingrade lite på köpknappen för någon vecka sedan men tänkte invänta eventuell Black Friday-rabatt på de. Egentligen är jag fortfarande väldigt nöjd med min Ncase M1 och uppgradering lär nog ske tidigast när Ryzen 3000-serien väl släpps ihop med något trevligt m-ITX moderkort. Kul att se vad ni som fått och redan byggt i era gjort, blir en del planerande för bygge i detta chassi.

Sedan är jag nog inte ensam om att vilja se fler bilder på vad ni satt ihop, om möjligt då förstås.

Permalänk
Medlem

Har nu min Ghost äntligen!

Har dock ingen aning nu under bygget om denna lilla gula(thermal paste?) ska sitta kvar, eller om filmen ska tas bort enbart? https://imgur.com/a/ldVItga

Moderkortet denna del tillhör är ASrock Phantom Gaming Z390 ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Har nu min Ghost äntligen!

Har dock ingen aning nu under bygget om denna lilla gula(thermal paste?) ska sitta kvar, eller om filmen ska tas bort enbart? https://imgur.com/a/ldVItga

Moderkortet denna del tillhör är ASrock Phantom Gaming Z390 ITX.

Jag tror att du ska pilla bort den om du planerar att installera en M.2 SSD där (finns nog en thermal pad under som med kontakt mot kontakt med M.2 SSD:n för över värmen till blocket ovan för vidare bortspridning).

Riktigt läckert moderkort för övrigt, funderar själv på att slå till på detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Fint litet moderkort. Jag fick svar från en annan på Slack om att det gula ska vara kvar. Bara att ta bort filmen.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt chassi idag, likt många andra verkar det som! Men en konstig sak hände när jag skulle registrera min låda på louqe.com.. när jag skrev in serienumret som står på baksidan av mitt chassi så svarade sidan "The serial number is already registred by another user"?! Jag kunde alltså inte registrera mitt chassi för att få garanti, manualer osv.. Någon annan som råkat ut för det? Är inte serienummren unika, eller har någon annan "snott" mitt chassi-registrering, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Jag fick mitt chassi idag, likt många andra verkar det som! Men en konstig sak hände när jag skulle registrera min låda på louqe.com.. när jag skrev in serienumret som står på baksidan av mitt chassi så svarade sidan "The serial number is already registred by another user"?! Jag kunde alltså inte registrera mitt chassi för att få garanti, manualer osv.. Någon annan som råkat ut för det? Är inte serienummren unika, eller har någon annan "snott" mitt chassi-registrering, tro?

Jag har ingen aning egentligen men själv hade jag messat louqe direkt om det. Känns lite för viktigt för att bara fråga oss på forumet om. Vi kan inte hjälpa dig med garanati på chassit eller registrering hos louqe, så själv hade jag vänt mig direkt till dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har ingen aning egentligen men själv hade jag messat louqe direkt om det. Känns lite för viktigt för att bara fråga oss på forumet om. Vi kan inte hjälpa dig med garanati på chassit eller registrering hos louqe, så själv hade jag vänt mig direkt till dom.

Jo jag mailade dem och frågade, får se vad de kommer fram till. Konstigt är det!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Idag händer det! Mitt chass finns... *kollar vikten på paketet*... Mitt chassi finns att hämta upp! Äntligen!

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera, det på Slack rapporterade, hacket att lossa alla skruvar till chassit och sen med botten monterad och tophat pålagd (även den med lossade skruvar) korsdra med olika styrka för att få till en bättre passform.
Fabriken har i vissa fall dragit skruvar så hårt att paneler etc börjar flexa felaktigt.

Jag som har ett limestone fick till mycket trevligare skarvar som inte syns lika mycket. Vissa av skruvarna i själva basplattan i chassit den s.k. Spine sitter knappt fast för att få till det bra.

Om någon av er med 1080ti ftw3 är intresserad så testade jag även att lossa på riserfästet för att försöka få det att vinkla utåt och på så sätt köpa mig någon mm till upp till, men det gav ingen förbättring.

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Idag händer det! Mitt chass finns... *kollar vikten på paketet*... Mitt chassi finns att hämta upp! Äntligen!

Next step - se efter diverse defekter

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Icte:

Next step - se efter diverse defekter

Lovar att chassit är helt knäckt eller något. Bara för att.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för temperaturer i era byggen? Jag har nu börjat testa mitt med Ryzen 7 1700 och NH-L12. Ligger på 40 grader utan belastning. Verkar inte påverkas mycket av olika fläktkurvor. Ska installera några lämpliga testprogram i kväll och se vilka temperaturer jag får med olika grader av last och varierad fläktkurva.

Funderar på en S eller M tophat med ett par extra fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Lovar att chassit är helt knäckt eller något. Bara för att.

Bra, ner med förväntningarna så kan det bara gå uppför!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Vad har ni för temperaturer i era byggen? Jag har nu börjat testa mitt med Ryzen 7 1700 och NH-L12. Ligger på 40 grader utan belastning. Verkar inte påverkas mycket av olika fläktkurvor. Ska installera några lämpliga testprogram i kväll och se vilka temperaturer jag får med olika grader av last och varierad fläktkurva.

Funderar på en S eller M tophat med ett par extra fläktar.

82 under full last med moderkortets quiet kurva, behaglig ljudnivå!
77 med två nf-s12a, också quiet kurva, som utblås på toppen.
Ska testa med två nya 15mm fläktar ikväll.

Kan lägga upp resultat med fast varvtal för enklare jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chassi: GHOST S1 Limestone
CPU: Intel Core i5 8600K
Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
RAM-minne: Crucial Ballistix Tactical (2x4GB)
PSU: Corsair SF600 600W V1
GPU: XFX radeon RX 480 8GB semipassive LED
SSD: Kingston A1000 480GB M.2
HHD:Seagate Barracuda ST4000LM024 15mm, 4TB
Övrigt:ASUS ROG Addressable LED Strip 30cm
Cooler: Noctua NH-L12 66mm Noctua NF-B9

Lirar i 1080 sedan 2 veckor tillbaka med detta Chassi. Flyter på bra i den upplösningen, men ack ljudet från RX 480 - orkanvindar. blir bara för mycket. Lite synd då allt annat går tyst och svalt.
Såg att erssn hade fashat sin sapphire nitro rx 480 BIOS till 580 och undervoltat för lägre temps och högre frekvens. Googlat som fan efter BIOS till XFX radeon RX 480. Någon som har hittat en pålitlig site och testat?

Permalänk

Idag dök kopper-grillen äntligen upp!

Kraftig och snygg kopparfärg tycker jag, det enda jag kan klaga på är att det är en "smuts" rand längs ena kortsidan. Om jag får gissa så är det där färgen har runnit av och lämnat en missfärgad rand, alternativt så är det där maskinen har greppat tag om grillen och det blivit en missfärgning på grund av det. Inte så farligt tycker jag men lite synd.

Några bilder:
Koppar-grill

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Vad ni än gör, köp INTE ett MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC att ha i Ghosten med en Noctua NH-L12!

Går bara att sätta fast kylaren åt ett enda håll på moderkortet (så att den skulle hängt "fel" inne i chassit, med heat-pipe-böjarna uppåt) annars tar pipesen emot ram eller feta kyl-delar på moderkortet.. och på detta, enda, sätt så passar inte kortet/kylaren i chassit! Jäkla piss!

Hmm vad ska jag göra nu.. köpa ett nytt moderkort, annan luftkylare, eller nån AIO-vattenkylare.. men då måste jag köpa större tophat.. Faan vad tråkig dag det blev!

Permalänk
Administrativ avgift

@H_A_N_72: Hur menar du fel? Nu får du allt ta lite bilder - i och med att vi har en PCIE-riser och inte ett grafikkort så kan vi sätta den större delen "neråt" mot grafikkortslotten. Kollar jag på bilderna på kortet bör det inte vara några problem att sätta den så jag tänker med "pinnarna" mot PCIE slotten. Headsup så har du lite headroom du kan fixa med fästningsannordningen

Beroende vart du bor och om du inte har öppet köp kvar så kan jag ev tänka mig att byta mot ett asus Z370i jag har liggandes som inte används till något. (Gör detta för o vara snäll inte för att hoppa runt marknaden)

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@H_A_N_72: Hur menar du fel? Nu får du allt ta lite bilder - i och med att vi har en PCIE-riser och inte ett grafikkort så kan vi sätta den större delen "neråt" mot grafikkortslotten. Kollar jag på bilderna på kortet bör det inte vara några problem att sätta den så jag tänker med "pinnarna" mot PCIE slotten. Headsup så har du lite headroom du kan fixa med fästningsannordningen

Beroende vart du bor och om du inte har öppet köp kvar så kan jag ev tänka mig att byta mot ett asus Z370i jag har liggandes som inte används till något. (Gör detta för o vara snäll inte för att hoppa runt marknaden)

Böjen på pipes slog i nån kylgrej på moderkortet när jag satte den åt "rätt" håll.. Nu håller jag på med en "ghetto-mod", försöker bocka till pipes:en så att de inte slår i:

Problemet nu är att hålen för att kunna skruva fast kylaren har kommit snett över skruvarna.. :

Ska se om jag lyckas skruva fast den ändå.. om jag ändå hade haft en liten sån där "vinkelnyckel" från IKEA!

Tack för erbjudandet om byte! Jag har meckat ganska mycket med lådan/moderkortet nu så öppet köp lär vara väck, men nu borde jag kunna få fast den ändå.. tillbaka skruvandet! Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Vad ni än gör, köp INTE ett MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC att ha i Ghosten med en Noctua NH-L12!

Går bara att sätta fast kylaren åt ett enda håll på moderkortet (så att den skulle hängt "fel" inne i chassit, med heat-pipe-böjarna uppåt) annars tar pipesen emot ram eller feta kyl-delar på moderkortet.. och på detta, enda, sätt så passar inte kortet/kylaren i chassit! Jäkla piss!

Hmm vad ska jag göra nu.. köpa ett nytt moderkort, annan luftkylare, eller nån AIO-vattenkylare.. men då måste jag köpa större tophat.. Faan vad tråkig dag det blev!

Tror man tappar 1-2 grader om jag kom ihåg rätt när dom testade detta. Så lugna dig kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Nu kanske jag missförstod dig men, som nämnts tidigare, moderkortet är roterat 180 grader i Ghosten - PCIE-porten hamnar alltså högst upp istället för längst ner som det brukar vara.

edit: Och heat pipes bör helst vara riktade nedåt enligt Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisk3lion:

Idag dök kopper-grillen äntligen upp!

Kraftig och snygg kopparfärg tycker jag, det enda jag kan klaga på är att det är en "smuts" rand längs ena kortsidan. Om jag får gissa så är det där färgen har runnit av och lämnat en missfärgad rand, alternativt så är det där maskinen har greppat tag om grillen och det blivit en missfärgning på grund av det. Inte så farligt tycker jag men lite synd.

Några bilder:
Koppar-grill

Det ser ut som att sköljvattnet efter förkoppringen samlats där och torkat. Borde gå och putsa bort. Det blir alltid någon form av hängmärken och torkmärken när saker hängs för ytbehandling. Troligen så sitter ngt av hängmärkena i något utav alla hål om du vill leta efter det med.

Permalänk
Medlem

@planders: Eller åt sidorna 😊

Permalänk
Medlem

Ni som kör NH-L12 med "lilla" fläkten under kylflänsen. Suger ni in luft genom sidopanelen eller trycker den ut luft för er? Vet ej vilken konfiguration som är bäst

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600