Upp till 5,1GHz! [AMD Ryzen 3000-rykten] Om det här stämmer så kommer jag få beslutsångest 😁

Permalänk

Upp till 5,1GHz! [AMD Ryzen 3000-rykten] Om det här stämmer så kommer jag få beslutsångest 😁

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Om det där stämmer så blir det att handla. Låter för bra för att vara sant, men hoppas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jag kopierar det jag skrev i Zen-samlingstråden om videon de använder som underlag för artikeln:

Då han säger "my source" nånstans i mitten så visar han ett twitterkonto. Personen bakom kontot har kommenterat videon och verkar också ha fått sina siffror från reddit och kommenterat dem som fejk. Vilket gör båda AdoredTV:s källor till fejkad info från reddit.

"Those SKU Leak is from Reddit a few days ago. That is completely Fake."
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1070073486154985472

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag kopierar det jag skrev i Zen-samlingstråden om videon de använder som underlag för artikeln:

Då han säger "my source" nånstans i mitten så visar han ett twitterkonto. Personen bakom kontot har kommenterat videon och verkar också ha fått sina siffror från reddit och kommenterat dem som fejk. Vilket gör båda AdoredTV:s källor till fejkad info från reddit.

"Those SKU Leak is from Reddit a few days ago. That is completely Fake."
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1070073486154985472

Samtidigt skriver AdoredTV följande i kommentarerna:
"Just an FYI for those wondering if the Reddit leak was before my leak - no it wasn't. I got all this information days ago, it just takes a long time to check other sources and obviously make the video. ;)"

Det kan fortfarande vara fejk, men det är fascinerande information.

Permalänk
Medlem

@Danielkm: Ja, jag blev ju lite lyrisk över det hela då jag sitter och väntar på Zen2 för att ersätta min 3570K.
Han gör det dock lite rörigt då han säger source i singular och det inte framgår när han byter till annan källa. För om han verifierat med andra källor så har han väl flera källor till informationen..

Permalänk
Medlem

5k (lär bli närmare 6 i sverige) och 125w TDP
Ryzen 7 3700X betydligt mera intressant i mina ögon isf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@thu: Jag kan absolut hålla med om att det är rörigt, därför är jag försiktig med att bli för hypad över detta.

Kyle Bennet på HardOCP har gett sin syn på informationen:

Citat:

There is a whole lot of reality in that video. A lot. There is a little wrong, but not a lot.

Permalänk
Medlem

Skopvis med salt, men... Väldigt intressant om det stämmer. Men jag hoppas att det är fake att man ska behöva nytt moderkort för R9-serien. Jag sitter på Crosshair VII. Det moderkortet har enligt Buildzoid en extremt kompetent VRM-lösning och kan leverera 600 ampere och blir knappt varm. Att det moderkortet inte skulle klara av R9-serien är ju bara trams, så den biten hoppas jag verkligen är fake, annars blir jag sur. Kan väl bli så att jag i så fall köper 3700X istället, men man vill ju ha själva gräddan av vad de har att erbjuda, och då känns det lite sunkigt att sitta med avstängda kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Detta är en värdig uppgradering från min 9700K

Permalänk
Medlem

Låter för bra för att vara sant, hoppas får man väl göra iallafall men normalt skulle varningsklockorna ringa när nånting låter såhär bra.

Bytte ganska nyligen till 8600K så tror ej det blir något byte av moderkort och så ännu, eventuellt kan man hoppas att Intel får såpass mycket smisk av nästa generations Ryzen processorer att priset måste sänkas rejält, då kan jag tänka mig byta till en 9700K

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund på detta. Känns som sådana här rykten aldrig stämmer.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Nu har jag inte sett videon, så vet inte vad som sades exakt, men det som gör att jag spontant lutar åt att sockelkompatibilitet kommer bibehållas är moderkortet som Asrock släppte för några dagar sedan till X399-plattformen. Om inte Threadripper 3000 kommer gå att köra i TR4, varför skulle då Asrock släppa ett kort såhär sent efter att alla butiker hade clear out sale under Black friday? Rome är i antågande, så rimligen borde TR inte vara allt för långt bakom, så varför släppa ett mobo med ett shelf life på 5-6 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Detta är en värdig uppgradering från min 9700K

Åh herregud...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Når AMD halvvägs av prestandaökningen som denna läcka säger är jag ändå sjukt hypad. Hoppas på 8 kärnor över 4.5GHz med överklock, allt över det är bonus geekorgasm.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ju trist att det inte fanns med nån "R9-G" för det hade ju blivit ett givet köp i så fall.
Att inte ha med grafik på de fetare cpuern känns lite trist för det är nog många som vill ha en värsting cpu men som är ganska ointresserade av grafikkort, en bra cpu och möjlighet att köra med 2 * 4k monitorer, naturligtvis kombinerat med dubbla dp på moderkorten så det funkar med hdr hade möjliggjort en nästan perfekt nyttodator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Når AMD halvvägs av prestandaökningen som denna läcka säger är jag ändå sjukt hypad. Hoppas på 8 kärnor över 4.5GHz med överklock, allt över det är bonus geekorgasm.

Ungefär det som jag förväntat mig också, samt en ipc höjning på 13% , Och deras precission boost 2 så man bara behöver koncentrera sig på att överklocka ramminet är ett stort plus för alla som inte gärna orkar eller vågar hålla på med sånt.

Sätt på precission boost, aktivera ram xmp sen är det bara att köra och du får ut nästan maximal prestanda från cpun.
Sen behöver man ingen exotisk vattenkylning för att få upp dom i bra fart heller.
Det ska bli jäkligt intressant när dom kommer iaf 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Avstängd

+5GHZ på en Ryzen lär sopa mattan med Intel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

+5GHZ på en Ryzen lär sopa mattan med Intel.

Tror inte det behövs så höga GHz heller, får dom till den 13% ipc som det ryktas om så räcker nog runt 4,3 GHz, Intel har bara 2-5% högre ipc idag (beroende på applikation). Men jag tror att dom kommer landa på 4,5GHz minst iom krympningen till 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

4.5GHz är något jag har som förhoppning och skulle se som bra levererat. Det ihop med arkitekturiska förbättringar och fortsatt bra priser hade nog kunnat göra dem till det bösta allternativet.
IPC försprånget som är riktigt litet nu kan nog suddas ut också.
Men jag tänker inte börja gå på någon tokhype om 5GHz+ utan verifierbar information. Då blir man bara besviken, även om produkten är riktigt bra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Runt 4.8ghz boost var mer eller mindre väntat.
Var redan planerat köp att uppgradera 2600x prollen.

Blir kul att följa amd 2019

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Även om de kommer en bit på vägen mot 5GHz så köper jag direkt! Dags för en uppgradering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Choooo choooo!
Aaaaaaall aboard, next stop hypetown!

Permalänk
Medlem

Detta ser intressant ut, men säger som alla andra, vill inte hypa upp mig för mycket.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Verkligen, sedan 2010 har det kommit Bulldozer och Ryzen, 50% höll vad dom utgav sig för direkt från AMD som källa, nu börjar man tro på vem som helst och "det bör stämma". Snart börjar kommentarerna, köp inte intel, AMD kommer att vara si och så mycket snabbare.

Missförstå mig absolut inte, om det recensionerna säger samma sak kommer jag hoppa på köpknappen men det är ett par månader kvar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Njaaaaa, tveksam på att de nuffrorna stämmer.
Visserligen innebär ju 3000-serien en mer förändrad design än steget från Zen till Zen+.
Det vore alla dagar kul att se hur de presterar i så fall på en sedermera gammal 300 eller 400 plattform, givet att det är AM4 vi talar om.

Man tror det först när man ser det hända helt enkelt.
Stämmer det kan man i princip få en HEDT/Workstation-light med Ryzen vilket skulle vara goda nyheter för så gott som alla som går i köpe-tankar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk men om de lyckas med det stora hoppet och de faktiskt slår intel i spel så köper jag det på direkten. Jag har ungefär 0% märkeslojalitet så spelar ingen roll vad som står på lådan så länge det presterar som jag vill till ett pris jag vill betala.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul om detta skulle stämma, men man får hålla huvudet kallt då detta är fortfarande den "första, 'riktiga' (??) läckan" vi har om antalet kärnor/frekvenser i olika Ryzen 3xxx CPU:er. Max 12c CPU:er på existerande moderkort är lite tråkigt (men fullt förståeligt, 16c kräver väl kraftfullare VRM än vad som finns på dagens moderkort) om detta nu skulle stämma, men fullt möjligt att man behöver uppgradera moderkortet om man planerar att köra med en 8c+ CPU och samtidigt vill överklocka.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk blir förvånade över att Zen 2 får mycket högre klockfrekvenser. Det är en helt annan tillverkningsteknik, optimerad för prestanda, medan 14nm/12nm var "Low Power" och egentligen inte avsedd för något högre än 2.5 - 3 GHz när GF licensierade tekniken från Samsung.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Låter som att dom har satt 1GHz för högt rakt igenom.

Tror fortfarande inte att en krympning kommer resultera i dessa siffror.

Snarare en bit bakåt i hastighet, och lägre strömåtgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Låter som att dom har satt 1GHz för högt rakt igenom.

Tror fortfarande inte att en krympning kommer resultera i dessa siffror.

Snarare en bit bakåt i hastighet, och lägre strömåtgång.

Bakåt i hastighet? Vad betyder det? Att dom inte kommer kunna nå samma hertz vid samma antal kärnor? Strömbudget? Att det skulle vara så är enligt mig helt uteslutet.

Ser egentligen det inte som så jättekonstigt att det absolut bästa kislet för konsumentprylarna skulle kunna nå 5 GHz. Frågan är väl mer isf i vilken utsträckning. Om det blir så att AMD kör på chiplets även i konsumentprylarna (allt annat vore väl en överraskning) så har dom det mycket enklare att hitta rätt kisel till olika CPU-segment.

Däremot är jag rädd att spelprestandan kommer göra folk besvikna med ökade latenser mellan minneskontrollers och CPU-kärnor. Så kommer dom gå om Intel på spelfronten? Jag tror då inte det.

Oavsett om det blir 4,8 GHz eller 5 GHz GHz i boost så är det läge att köpa Intelaktier i början av 2020. För dom kommer inte tycka om att bli mobbade på detta sätt så något lär dom hitta på! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770