Upp till 5,1GHz! [AMD Ryzen 3000-rykten] Om det här stämmer så kommer jag få beslutsångest 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju trist att det inte fanns med nån "R9-G" för det hade ju blivit ett givet köp i så fall.
Att inte ha med grafik på de fetare cpuern känns lite trist för det är nog många som vill ha en värsting cpu men som är ganska ointresserade av grafikkort, en bra cpu och möjlighet att köra med 2 * 4k monitorer, naturligtvis kombinerat med dubbla dp på moderkorten så det funkar med hdr hade möjliggjort en nästan perfekt nyttodator.

Det hade varit helt episkt med en R9-G för videoredigering och annat. Dock skulle jag inte röra i en G-CPU förrän AMD visat på att dom kan fixa regelbundna drivrutiner till CPUerna. Det finns många med G-laptops där ute som är helt vansinniga på AMD nu. 🤦

Sen skulle nog en R9-G prolle i konsumentsegmentet bli bökigt då dom måste ha 2 cpu-dies/chiplets och en Vega vilket skulle göra att det krävdes en speciell sockel till den, andra kylare osv. Är väl rätt så fett med en 8/16 kärnig/trådad CPU med en väldigt kompetent GPU trots allt. För två år sedan, innan Ryzen så skulle den prestandan gått på 15 papp eller något sånt! (Fast då fick man också drivisar som uppdaterades)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bakåt i hastighet? Vad betyder det? Att dom inte kommer kunna nå samma hertz vid samma antal kärnor? Strömbudget? Att det skulle vara så är enligt mig helt uteslutet.

Alltså ser vi historiskt så är det ju inte så supersjälvklart. Sen vi började komma under 32/28nm så har vi ju inte direkt sett någon fantastisk utveckling i maxklock under luft för CPU:er, den gick till och med i motsatt riktning ett bra tag.

Dock tror jag, och hoppas att tsmc 7nm är bättre i det avseendet än Glofo 14lpp, fast vi har ju bara sett mobilchip på 7nm så är ju faktiskt inget vi vet än.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skopvis med salt, men... Väldigt intressant om det stämmer. Men jag hoppas att det är fake att man ska behöva nytt moderkort för R9-serien. Jag sitter på Crosshair VII. Det moderkortet har enligt Buildzoid en extremt kompetent VRM-lösning och kan leverera 600 ampere och blir knappt varm. Att det moderkortet inte skulle klara av R9-serien är ju bara trams, så den biten hoppas jag verkligen är fake, annars blir jag sur. Kan väl bli så att jag i så fall köper 3700X istället, men man vill ju ha själva gräddan av vad de har att erbjuda, och då känns det lite sunkigt att sitta med avstängda kärnor.

Jag sitter på föregångaren CH6 och har för mig jag läste nånstans att den kunde med max 360 A. I ditt fall så blir det ungefär 720 Watt som är max och jag har väldigt svårt att tro att ditt CH7 inte skulle kunna driva kommande (om det ryktet stämmer) CPU. Jag skall iaf sikta på 3700X för den matchar perfekt det jag använder en dator till. Så strömstyrkemässigt så lär du nog inte behöva oroa dig för din CH7.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Åh herregud...

@Vangen

Hoppas ihs"en har rgb led inbyggd 😋

Permalänk
Hjälpsam

Som många nämnt så är ju kommande arkitektus IPC ganska avgörande för dråpslag.

Sweetspot misstänker jag komma ligga runt 6C/12T eller 8C/16T med 95W TDP, Bulldozer/i9 tempurerade chip vill vi inte ha, eller försöka klocka 24/7 med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Når AMD halvvägs av prestandaökningen som denna läcka säger är jag ändå sjukt hypad. Hoppas på 8 kärnor över 4.5GHz med överklock, allt över det är bonus geekorgasm.

12 och 16 kärnor skulle det väl bli?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heatm:

Det hade varit helt episkt med en R9-G för videoredigering och annat. Dock skulle jag inte röra i en G-CPU förrän AMD visat på att dom kan fixa regelbundna drivrutiner till CPUerna. Det finns många med G-laptops där ute som är helt vansinniga på AMD nu. 🤦

Sen skulle nog en R9-G prolle i konsumentsegmentet bli bökigt då dom måste ha 2 cpu-dies/chiplets och en Vega vilket skulle göra att det krävdes en speciell sockel till den, andra kylare osv. Är väl rätt så fett med en 8/16 kärnig/trådad CPU med en väldigt kompetent GPU trots allt. För två år sedan, innan Ryzen så skulle den prestandan gått på 15 papp eller något sånt! (Fast då fick man också drivisar som uppdaterades)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inte ett behov av att hela tiden byta drivrutiner, de ska helt enkelt fungera direkt de släpps och inte vara så buggiga att de hela tiden behöver uppdateras likt tramset som pågår på spelsidan.
Om det kommer en R9 så är det väl med am4 sockel så anslutningarna finns i sockeln så varför skulle man behöva byta sockel ? Är det för att uppfylla min önskan om åtminstone dubbla DP så man kan ansluta vettiga monitorer ?
(Hdmi känns ju inte riktigt relevant numera för det skiter sig ju med 4k hdr om man inte vill reducera färginformationen och det lär ju ta nån generation till innan nyare hdmiversioner har hittat ut i produkter som finns tillgängliga på marknaden.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@Panzerfister: Verkligen, sedan 2010 har det kommit Bulldozer och Ryzen, 50% höll vad dom utgav sig för direkt från AMD som källa, nu börjar man tro på vem som helst och "det bör stämma". Snart börjar kommentarerna, köp inte intel, AMD kommer att vara si och så mycket snabbare.

Missförstå mig absolut inte, om det recensionerna säger samma sak kommer jag hoppa på köpknappen men det är ett par månader kvar:)

Hypetåget bryr sig inte om det förgångna eller vad framtida recensioner säger!

Hypetåget eldas på med rykten, förhoppningar, tveksamma läckor och spekulationer! Det är bara hoppa på och njuta av resan innan de där framtida recensionerna kan slå tåget i spillror.

Det är ju roligt att åka hypetåg, stå kvar på perongen får pessimisterna göra själva!
Även om de får rätt, vem har haft roligast? Vi som levt gott på hypetåget eller de som stått kvar o fryst på perrongen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Danielkm:

@thu: Jag kan absolut hålla med om att det är rörigt, därför är jag försiktig med att bli för hypad över detta.

Kyle Bennet på HardOCP har gett sin syn på informationen:

Kyle brukar ju inte lovorda Youtubers, så de låter lovande.
edit
Den där långhåriga killen fick epitetet "baby Jesus".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså ser vi historiskt så är det ju inte så supersjälvklart. Sen vi började komma under 32/28nm så har vi ju inte direkt sett någon fantastisk utveckling i maxklock under luft för CPU:er, den gick till och med i motsatt riktning ett bra tag.

Dock tror jag, och hoppas att tsmc 7nm är bättre i det avseendet än Glofo 14lpp, fast vi har ju bara sett mobilchip på 7nm så är ju faktiskt inget vi vet än.

Det är inte supersjälvklart men med tanke på att GloFo's 14 nm-process (samsungs) inte alls var ämnad för höga frekvenser så lär vi inte får en försämring i frekvens med TSMC's. Ingenting som pekar på detta. Med tanke på att en representant för TSMC även gick ut och sa att nästa process, 7nm+, inte kommer ge några direkta frekvenshöjningar så lär denna, 7 nm, redan vara rätt så bra. Allt pekar iaf mot det. Senast sa AMD att 7 nm skulle ge 25 % prestandahöjning. Så den kommer kunna nå högre frekvenser. Däremot kan arkitekturen hålla tillbaka den faktiska prestandahöjningen, speciellt i vissa fall som är väldigt latensberoende.

Skrivet av mrqaffe:

Jag ser inte ett behov av att hela tiden byta drivrutiner, de ska helt enkelt fungera direkt de släpps och inte vara så buggiga att de hela tiden behöver uppdateras likt tramset som pågår på spelsidan.
Om det kommer en R9 så är det väl med am4 sockel så anslutningarna finns i sockeln så varför skulle man behöva byta sockel ? Är det för att uppfylla min önskan om åtminstone dubbla DP så man kan ansluta vettiga monitorer ?
(Hdmi känns ju inte riktigt relevant numera för det skiter sig ju med 4k hdr om man inte vill reducera färginformationen och det lär ju ta nån generation till innan nyare hdmiversioner har hittat ut i produkter som finns tillgängliga på marknaden.)

Jag vet inte hur insatt du är i ryktena om att det blir en chiplet design även på Ryzen 3xxx. Om det är så så misstänker jag att det finns en anledning till varför dom har 2 chiplets (om max 8/16 kärnor/trådar) + 1 kontrollerenhet. På G-processorerna så blir det alltså en CPU-chiplet (7 nm), en GPU-chiplet (7 nm) och en kontrollerenhet på 14 nm för I/O. På Ryzen 9 är det således två 8-kärniga chiplets.

Om detta är max vet vi dock inte. Kanske finns det pins över.

Threadripper och Epyc har ju annan sockel så dom kan även ha mer chiplets, upp till 8 st för totalt 64 kärnor i denna generation iaf.

Håller dock med om drivrutiner om det gäller en jobb PC. Uppdaterar aldrig om ingenting strular! Jag vill dock veta att dom arbetar starkt med drivrutiner, för dagen som det strular vill jag att det ska finnas, eller inom snar framtid kommer komma en fix. Så har det inte varit på laptopfronten med G-cpuerna. Mycket p.g.a OEM-tillverkare och deras seghet också, men med nVidia så sker det automatiskt oavsett vilket märke det står på chassit. AMD har dock lovat bättring och jag tror dom. För det kan inte bli sämre!

Edit: Kan ju vara så att R9 består av 4 CPU-chiplets med 4 kärnor avstängda för bättre yield och för att sprida ut pinsen (rena chansningar här). Då skulle vi i teorin kunna få se andra kombinationer, men jag tvivlar helt enkelt på att det finns nog med pins på AM4 för att tillgodose all kommunikation mellan de olika chipletsen (svengelska ftw!).

Personligen är jag sjukt sugen på en 8-kärnig G-prolle till en superbillig och prisvärd videoredigeringsburk. Blir ett spännande 2019!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hjälpsam

Tror att AMD talar om 25% högre frekvens vid samma effekt eller 50% lägre förbrukning vid samma frekvens.
TMS tror jag har nämnt 30% respektive 60%.
Låter onekligen intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag sitter på föregångaren CH6 och har för mig jag läste nånstans att den kunde med max 360 A. I ditt fall så blir det ungefär 720 Watt som är max och jag har väldigt svårt att tro att ditt CH7 inte skulle kunna driva kommande (om det ryktet stämmer) CPU. Jag skall iaf sikta på 3700X för den matchar perfekt det jag använder en dator till. Så strömstyrkemässigt så lär du nog inte behöva oroa dig för din CH7.

Det jag är orolig för är det som sades i videon, dvs att R9-serien skulle kräva X570 eller B550-chipset, oavsett hur biffig VRM tidigare moderkort har.

CHVI och CHVII har VRM nog att driva en threadripper modell törstigare, så att vi då skulle artificiellt begränsas känns jävla dumt.

Jag brukar ju få (obefogad) kritik för att jag gnäller på Intel's artificiella begränsningar, men stämmer det att AMD artificiellt begränsar R9-serien till X570/B550-chipset så kan jag lova att de också skall få sin släng av sleven.

CHVI och CHVII är toppklassade kort med dyra gedigna komponenter. Det är ju moderkort man köper för att de ska hålla i många herrans år, inte för att slänga efter ett års användning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: VRM är knappast någon begränsande faktor i ditt fall, men det kan vara andra grejer som spelar in. Exempelvis kan det vara hur mycket minne moderkortet har för att lagra firmware. Många Ryzen-moderkort har redan nu nästan fyllt allt tillgängligt minne och det finns inte utrymme för ytterligare mikrokod som krävs för att köra nyare processorer. Kan eventuellt lösas genom att moderkortstillverkarna släpper två olika UEFI, ett dedikerat till äldre processorer och ett för nyare.

On topic: Stor skopa salt. Inget mot AdoredTV. Han får ofta oförtjänt mycket kritik och anklagas för att vara en AMD fanboy, men samtidigt har han rätt betydligt oftare än en del vill erkänna. Dock stod Mark Papermaster på en scen för inte så länge sedan och sa typ "Förvänta er inga enorma framsteg i frekvens, men betydligt bättre energieffektivitet" när han kommenterade 7nm.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra för processormarknaden att AMD skärpt till sig, konkurrens är alltid bra.

Själv bryr jag mig inte så mycket om det är AMD eller Intel i burken dock, huvudsaken är att processorn levererar och att prestanda/pris faktorn är ok, vissa diskussioner här blir i det närmaste religiösa.

Att jag sedan är riktigt nöjd över min Ryzen 5 1600X är ett faktum. Det absolut mest störande med Ryzen 1000 serien var att de var kinkiga (och otydliga) med RAM minnen men det blev väl lite bättre i 2000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Ozzed: VRM är knappast någon begränsande faktor i ditt fall, men det kan vara andra grejer som spelar in. Exempelvis kan det vara hur mycket minne moderkortet har för att lagra firmware. Många Ryzen-moderkort har redan nu nästan fyllt allt tillgängligt minne och det finns inte utrymme för ytterligare mikrokod som krävs för att köra nyare processorer. Kan eventuellt lösas genom att moderkortstillverkarna släpper två olika UEFI, ett dedikerat till äldre processorer och ett för nyare.

On topic: Stor skopa salt. Inget mot AdoredTV. Han får ofta oförtjänt mycket kritik och anklagas för att vara en AMD fanboy, men samtidigt har han rätt betydligt oftare än en del vill erkänna. Dock stod Mark Papermaster på en scen för inte så länge sedan och sa typ "Förvänta er inga enorma framsteg i frekvens, men betydligt bättre energieffektivitet" när han kommenterade 7nm.

Var det inte 7nm+ han kommenterade om frekvenserna och inte 7nm? Iaf enligt vad som skrivs i följande artikel från SweClockers redaktion:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26665-amd-7-nanometer-plus-...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag är orolig för är det som sades i videon, dvs att R9-serien skulle kräva X570 eller B550-chipset, oavsett hur biffig VRM tidigare moderkort har.

CHVI och CHVII har VRM nog att driva en threadripper modell törstigare, så att vi då skulle artificiellt begränsas känns jävla dumt.

Jag brukar ju få (obefogad) kritik för att jag gnäller på Intel's artificiella begränsningar, men stämmer det att AMD artificiellt begränsar R9-serien till X570/B550-chipset så kan jag lova att de också skall få sin släng av sleven.

CHVI och CHVII är toppklassade kort med dyra gedigna komponenter. Det är ju moderkort man köper för att de ska hålla i många herrans år, inte för att slänga efter ett års användning.

Du har din poäng men ändå lite klurigt, köper man den snabbaste Ryzen 2000 processorn idag så har du ju ändå vettig prestanda några år framöver. Då och då kommer processortillverkarna med nya processorer som gör att man också behöver nytt moderkort, så har det väl alltid varit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Tror att AMD talar om 25% högre frekvens vid samma effekt eller 50% lägre förbrukning vid samma frekvens.
TMS tror jag har nämnt 30% respektive 60%.
Låter onekligen intressant.

Intel är helt ute de närmaste 3-4 åren då.
Känns bra det

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@Ozzed: VRM är knappast någon begränsande faktor i ditt fall, men det kan vara andra grejer som spelar in. Exempelvis kan det vara hur mycket minne moderkortet har för att lagra firmware. Många Ryzen-moderkort har redan nu nästan fyllt allt tillgängligt minne och det finns inte utrymme för ytterligare mikrokod som krävs för att köra nyare processorer. Kan eventuellt lösas genom att moderkortstillverkarna släpper två olika UEFI, ett dedikerat till äldre processorer och ett för nyare.

On topic: Stor skopa salt. Inget mot AdoredTV. Han får ofta oförtjänt mycket kritik och anklagas för att vara en AMD fanboy, men samtidigt har han rätt betydligt oftare än en del vill erkänna. Dock stod Mark Papermaster på en scen för inte så länge sedan och sa typ "Förvänta er inga enorma framsteg i frekvens, men betydligt bättre energieffektivitet" när han kommenterade 7nm.

Det var 7nm+ han pratade om.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Intel är helt ute de närmaste 3-4 åren då.
Känns bra det

Vill hellre att Nvidia tappar en stor del av sitt försprång.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bli så här bra, men är Zen 2 jag tänkt ska ersätta nuvarande system hur eller hur. Tänkte t.om skaffa 2700X först men tänkte att jag kan lika gärna invänta 3700X. Men en gnutta otålig börjar jag bli!

3570k även överklockad orkar helt enkelt inte längre. Tänkte att den får bli HTPC eller ngt i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Ozzed: VRM är knappast någon begränsande faktor i ditt fall, men det kan vara andra grejer som spelar in. Exempelvis kan det vara hur mycket minne moderkortet har för att lagra firmware. Många Ryzen-moderkort har redan nu nästan fyllt allt tillgängligt minne och det finns inte utrymme för ytterligare mikrokod som krävs för att köra nyare processorer. Kan eventuellt lösas genom att moderkortstillverkarna släpper två olika UEFI, ett dedikerat till äldre processorer och ett för nyare.

Det är inte nytt för Ryzen. Jag vet att på AM3+ tiden så kunde det vara funktionalitet som försvann för att få plats med ny kod. Vill minnas att Crashfree BIOS3 nedgraderades till crashfree BIOS 2 till exempel. Dock tror jag att Crosshair-serien har rejält tilltaget med minne för UEFI så tekniskt sett skall det inte vara några problem.

Skrivet av makatech:

Du har din poäng men ändå lite klurigt, köper man den snabbaste Ryzen 2000 processorn idag så har du ju ändå vettig prestanda några år framöver. Då och då kommer processortillverkarna med nya processorer som gör att man också behöver nytt moderkort, så har det väl alltid varit?

Om det är befogat rent tekniskt så är det inte mycket att göra åt, men att kräva X570/B550-chipset och skylla på strömbudget är ju ren och skär lögn, och en artificiell begränsning, så jag hoppas att det inte blir så, för de moderkort som klarar av det vill säga. Det finns definitivt moderkort som inte kommer palla det högre effektuttaget, och de ska inte heller få stöd för de nya processorerna tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det jag är orolig för är det som sades i videon, dvs att R9-serien skulle kräva X570 eller B550-chipset, oavsett hur biffig VRM tidigare moderkort har.

CHVI och CHVII har VRM nog att driva en threadripper modell törstigare, så att vi då skulle artificiellt begränsas känns jävla dumt.

Jag brukar ju få (obefogad) kritik för att jag gnäller på Intel's artificiella begränsningar, men stämmer det att AMD artificiellt begränsar R9-serien till X570/B550-chipset så kan jag lova att de också skall få sin släng av sleven.

CHVI och CHVII är toppklassade kort med dyra gedigna komponenter. Det är ju moderkort man köper för att de ska hålla i många herrans år, inte för att slänga efter ett års användning.

Vi får hoppas helt enkelt att de som har CH6/CH7 samt andra "strömstarka" moderkortstillverkares kunder tas i åtanke, om det nu är möjligt.

Har man befogad anledning till den där sleven så skall man nog inte lyssna så mycket på de som ger obefogad kritik på befogad kritik.
Ta bara Intel och deras dravel med 8700K mm samt "krav" på chipset. Jag fick ju skit jag med av ett par snubbar när jag kritiserade Intels fulspel. Jag sa rätt tidigt att strömstyrkan inte är nåt problem då man klockat 7700K över 2.0 V på såna moderkort som var utdömda av Intel (för att strömstyrkan helt enkelt inte skulle räcka till).

Nå väl, vi vet väl om inte alltför snar framtid vilka processorer som vi kan köra på våra respektive moderkort.

Permalänk
Medlem

Även om de inte når 5GHz så är jag otroligt sugen på att uppgradera till 3700X när recensionerna börjar släppas. Vem hade trott att 12c/24t skulle säljas för ~4k för ett par år sedan?
Som AdoredTV säger käns den som ett en given sweet-spot

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vi får se om detta stämmer, men om det gör det är det fantastiskt roligt. Haken är, om det är så fantastiskt kanske priserna går upp. Hoppas inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: får hoppas att läckan stämmer kring priserna också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

OM detta ligger ens nära sanningen lär det bli en 3600X för att ersätta min 3570K. Den låter väldigt mumsig!

F. Ö. spännande att se vad som blir av Navi också, det som sades i videon lät nästan för bra för att vara sant så väntar med att stiga ombord på hypetåget... Hade varit kul att köra AMD rakt igenom för första gången dock!

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem

Det här är fantastiska nyheter indeed! Jag har stort förtroende för AdoredTV, snubben brukar ha rätt och brukar ha starka källor. Men han varna ju i början för videon att ta detta med lite större nypa salt än annars men att det troligtvis stämmer. CES har ju varit stört-tråkiga de senaste åren. 2019 kommer nog bli det roligaste på länge...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

12 och 16 kärnor skulle det väl bli?

Jag vill ha 8 med högre ipc/frekvens. Blir det 12 gör det absolut inget bara man inte offrar singeltrådsprestanda. Lär komma 4-6-8 etc då de trasiga ska säljas med.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här är fantastiska nyheter indeed! Jag har stort förtroende för AdoredTV, snubben brukar ha rätt och brukar ha starka källor. Men han varna ju i början för videon att ta detta med lite större nypa salt än annars men att det troligtvis stämmer. CES har ju varit stört-tråkiga de senaste åren. 2019 kommer nog bli det roligaste på länge...

Tycker snarare tvärtom, iof ser jag väldigt lite av han numer men det jag såg förr inhåll väldigt mycket feltolkad och vinklad data. Sen har han rätt i mycket. Men den informationen är ju oftast bara vanliga analys av vad diverse andra sajter skriver om likt det man ser tekniknördar skriva om på diverse teknikforum.

Det som är mest talande för att dena information är fel är att jag sett väldigt lite andra källor som rapporterat om samma sak. Lär väl finnas sajter med betydligt mer källor på amd än Adored eller? Borde komma från fler håll kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker snarare tvärtom, iof ser jag väldigt lite av han numer men det jag såg förr inhåll väldigt mycket feltolkad och vinklad data. Sen har han rätt i mycket. Men den informationen är ju oftast bara vanliga analys av vad diverse andra sajter skriver om likt det man ser tekniknördar skriva om på diverse teknikforum.

Det som är mest talande för att dena information är fel är att jag sett väldigt lite andra källor som rapporterat om samma sak. Lär väl finnas sajter med betydligt mer källor på amd än Adored eller? Borde komma från fler håll kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Hardocp (Kyle) har redan sagt att det mesta stämmer.
finns en orsak att amd väljer ces nu att prata 7nm cpus

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)