Ekobrottsmyndigheten slår till mot Starbreeze efter misstankar om insiderbrott

Permalänk
Melding Plague

Ekobrottsmyndigheten slår till mot Starbreeze efter misstankar om insiderbrott

Efter att Starbreeze figurerat i media har nu Ekobrottsmyndigheten gjort ett tillslag mot utvecklarens huvudkontor. Anledningen är misstankar om grova insiderbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bo har gjort GRIN 2.0 av Starbreeze

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Inte förvånad faktiskt med tanke på hur de sköter sina spel. Alltid tyckt att dom är ohederliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Man tänkte nästan att det var något skumt. Ugglor i mossen, lik i garderoben, en hund begraven. Jag har intrycket av att det är ena ohederliga snikna jävlar och nu fick jag så att säga vatten på min kvarn. Hoppas på långa fängelsestraff och näringsförbud för de ansvariga. Insiderbrott är henska saker

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Rättelse: EBM slår inte till mot företaget Starbreeze utan emot personer med anknytning till bolaget. Vilseledande rubrik kan jag tycka.

Permalänk
Hedersmedlem

Läge för årets bildmontage i nyheten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"Starbreeze säger i ett pressmeddelande att bolaget som sådant inte är föremål för några misstankar, utan det handlar anställda på företaget."

Fast om det handlar om själva VDn, och personen som har hand om finanserna, så skulle jag säga att det har ALLT att göra med företaget i fråga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Rättelse: EBM slår inte till mot företaget Starbreeze utan emot personer med anknytning till bolaget. Vilseledande rubrik kan jag tycka.

Well, razzian skedde på Starbreeze kontor bland annat vad jag förstår. Så rubriken kanske ska vara "slår till Starbreeze" och inte "slår till mot Starbreeze"?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

"Starbreeze säger i ett pressmeddelande att bolaget som sådant inte är föremål för några misstankar, utan det handlar anställda på företaget."

Fast om det handlar om själva VDn, och personen som har hand om finanserna, så skulle jag säga att det har ALLT att göra med företaget i fråga.

Före detta VD och före detta finanschef. Det är fortfarande personerna och inte företaget som är föremål för utredning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Läge för årets bildmontage i nyheten

https://i.imgur.com/920orcU.jpg

Haha, du hann före. Jag hade exakt samma tanke. Great minds osv.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Det hela handlar väl om att han sålt aktier trots att han suttit på infon som kom ut tidigare i veckan och då handlar det inte om ekonomin i själva bolaget

https://marknadssok.fi.se/publiceringsklient/sv-SE/Search/Sea...

Permalänk
Medlem

Skönt att man sålde aktierna förra året.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epic:

Haha, du hann före. Jag hade exakt samma tanke. Great minds osv.

Låt inte mig stå i vägen. Go for it

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man tänkte nästan att det var något skumt. Ugglor i mossen, lik i garderoben, en hund begraven. Jag har intrycket av att det är ena ohederliga snikna jävlar och nu fick jag så att säga vatten på min kvarn. Hoppas på långa fängelsestraff och näringsförbud för de ansvariga. Insiderbrott är henska saker

Talar du alltid i ordspråk. Påminner om kliche-kjelle från solsidan.

Permalänk
Avstängd

Aktien gick från 2.44kr till 0.7kr st när de öppnade upp i måndags.
Någon kanske hade insiderinformation om att ekobrottsmyndigheten var på väg också :)?

Men när de på insidan säljer sina aktier kan man anta att det går mindre bra för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

"Starbreeze säger i ett pressmeddelande att bolaget som sådant inte är föremål för några misstankar, utan det handlar anställda på företaget."

Fast om det handlar om själva VDn, och personen som har hand om finanserna, så skulle jag säga att det har ALLT att göra med företaget i fråga.

Nej, företaget är en egen "juridisk person" i lagens mening. Det är VD:n bland annat som är misstänkt för brott. Inte företaget. Rätt ska vara rätt.

Permalänk

Tjänade mina pengar i Starbreeze men hade kunnat gjort så mycket mer TÄNKTE MAN. Men nu är man glad att man sålde i tid.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Ajdå, tråkigt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är VD:n bland annat som är misstänkt för brott.

Har du något belägg för det? EBM har väl inte sagt vem som är häktad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Talar du alltid i ordspråk. Påminner om kliche-kjelle från solsidan.

Allti och alltid. Jag gör det när det passar väldigt väl in i sammanhanget, och jag tycker det är extra bra när ekobrottslingar så att säga får sina fiskar varma

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som att någon eller några gamblade och valde att hoppa av medan dem låg på plus, någon som drog in en massa investerare, lovade snabba cash, men med tiden började inse att det aldrig skulle betala av sig snabbt nog, eller ens någonsin.

Så dem gick för "the cash grab" och hoppades på att bara glida iväg lite sådär, obemärkt.

Rena spekulationer bara ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jösses tungt för de anstälda. Har säkert aktier i bolaget också som nu är värda skit och kanske kommer bli värda ännu mindre. Spelen de gjort senaste tiden suger också vilket knappast stärker aktien. Hoppas de kan gå till de många andra bra spelutvecklarna i sverige för starbreeze är ett sprängt skepp

Permalänk
Medlem

Påminner lite om THQ:s problem efter misslyckandet med bland annat uDraw, och efterföljande likvidering.

Permalänk
Medlem

Kan det vara läge att köpa på sig starbreezeaktier nu? Tänkte nu när den kraschat med 82%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Kan det vara läge att köpa på sig starbreezeaktier nu? Tänkte nu när den kraschat med 82%

Knappast. Aktien kan handelsstoppas när som helst och förbli så tills dess att aktierna blir helt värdelösa och Starbreeze konk'ar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Påminner lite om THQ:s problem efter misslyckandet med bland annat uDraw, och efterföljande likvidering.

THQ Inc, kanske skall förtydligas. Ej att förväxla med THQ Nordic, som lever och frodas.

ONT: Jag satt länge och funderade på att gå in med en liten post i Starbreeze. Nu är man glad för att man höll sig borta. Paradox fick lite extra istället och även om de har haft ett svagare år 2018 är det ganska tydliga skillnader i hur ledningen har skött sig i dessa två bolag.

Bra på sikt om oseriösa aktörer rensas bort, men jag tänker främst på de som jobbat på "golvet" och nu tvingas arbeta kvar under en rekonstruktion. Många känner nog inte till hur det ser ut, men en konkursförvaltare kan ställa ganska absurda krav på kvarvarande personal. Det är lätt att bli lite livegen om man har en ledning som sålt smöret och tappat pengarna, för att uttrycka mig likt Ozzed

Permalänk
Medlem

Tur man sålde aktierna för ett halvår sedan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Kan det vara läge att köpa på sig starbreezeaktier nu? Tänkte nu när den kraschat med 82%

Skickades från m.sweclockers.com

Jättesvårt att svara på. Oavsett om man tror på det eller inte så är det högrisk.

Själv resonerar jag som så att företaget inte har redovisat läget ordentligt senaste tiden. De har sagt att det fanns kassa för ett år framåt och att kursen skulle stå flera gånger högre om något år eller så. En månad senare har de istället tappat 90% av börsvärdet, har tom kassa, sparkat VDn ,bett om rekonstruktion och personal utreds för insiderhandel.
Så lite kommunikationsproblem kan man väl milt uttrycka det som vilket ger avtryck i förtroendet för bolaget.

Nästa del är skuldsättningen. Företaget har just nu ett börsvärde på ca 300 miljoner och en skuld på mellan 500 miljoner och en miljard. När skulderna löper ut behöver de förnyas och de lär få ordentligt mycket sämre villkor om rekonstruktionen (som innebär att lånegivarna skriver av en relevant del av skulderna som då går förlorade) ens blir av.
Även om de får skuldnedskrivningar så är kassan typ tom. Företaget lär inte kunna låna mer pengar eftersom de nu är upplånade över öronen i förhållande till befintligt börsvärde och de kan inte göra en nyemission som ger tillräckligt med intäkter heller med så låg börsvärdering som de har nu. Alternativet är att sälja av tillgångar. Tillgångarna som har störst värde är deras varumärke payday. Men säljer de av detta så är ju frågan vad de ska göra istället. Visst har de även exempelvis Star VR som de väl ska dumpa. Men finns det intresserade köpare som vill ge en relevant peng för detta nu när VR inte verkar ta fart på det sätt man tidigare hoppats?
Deras andra spelsläpp utöver payday har ju gått förbenat kass... Så frågan är hur de tänkt göra för att betala löner fram til nästa spelsläpp.
Uppköp då? Ja problemet är att företaget kan vara värt mindre än totala mängden lån de har. Men vem vet vad det kan tänkas vara värt för någon annan?
Ovanpå detta har företaget just nu ingen VD så frågan är vem som ska genomföra vad som behöver göras närmsta tiden...
Sista frågetecknet för mig är hur bra deras tilltänkta kommande intäkter ser ut. Har de några jättestarka case i portföljen? Möjligt. Själv ser jag inte superintressanta grejer närmsta tiden och frågan är då vad som kan vända situationen. But who knows. Kanske finns potential ändå. Får de igenom en rekonstruktion så innebär det att långivarna fått insyn i verksamheten och baserat på detta tror på en bättre framtid så att de kan få tillbaka större del av de utlånade beloppen. Kanske en positiv signal av nå slag iaf?
Oavsett så ska man inte titta bakåt på var aktiekursen har varit. Finns ingen garanti om högre kurser igen för att det en gång gått bra.

This is why i´m out. Men det kan säkert svänga en hel del i aktiekursen närmsta tiden och det både köps och säljs i aktien fortfarande ;).
Har haft dessa aktier för länge länge sedan och sålde för några år sedan så jag följer vad som händer, men är inte i hetluften hehe.

Skrivet av Zipparn:

Knappast. Aktien kan handelsstoppas när som helst och förbli så tills dess att aktierna blir helt värdelösa och Starbreeze konk'ar

Handelsstopp tror jag visserligen inte på just nu. Dessa införs vanligen när kursen skenar. Kanske hade varit läge i måndags när den dök 75% eller igår när den sen gick upp 75% men det fanns samtidigt nyheter som kunde motivera större kursändringar de två dagarna. Idag är aktien back 5% vilket inte är någon större eller märkvärdig ändring. Vi får väl se vad morgondagen har att erbjuda

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vad är det dom har gjort förstod inte helt dom sålde bara sina aktier är det ett brott?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Vad är det dom har gjort förstod inte helt dom sålde bara sina aktier är det ett brott?

Om de har information om företaget som kan påverka aktiekursen (typ ekonomisk rapport, uppköp, konkurs på gång) och som inte är allmänt känd för marknaden så, ja.