Är mitt RTX 2080 ett under cover GTX 1070???

Permalänk

Är mitt RTX 2080 ett under cover GTX 1070???

Tjena Sweclockers!

Fick hem mitt nya 2080 STRIX OC idag, men är än så länge inte särskilt imponerad...
Satt mig direkt och testade lira lite Fortnite (Japp, jag är ett 12-årigt barn) och tyckte direkt att jag inte märkte någon vidare skillnad i FPS.

Gjorde några tester med detta och mitt gamla 1070 Gaming X i Afterburner för att få i princip exakt samma resultat...? (Min 85 FPS, Max 250 och Snitt 166) Nu är väl Fortnite kanske inte det bästa spelet att jämföra i, men jag förväntade mig ändå att det skulle bli någon skillnad..

Har tänkt göra fler tester imorgon med andra spel, men kände att jag måste få svar på om detta är rimligt?
Är mitt kort defekt eller är det bara Fortnut som är skräp?

Övriga specs:
i7 8700k
DDR4 16GB 3000MHz
Samsung 850 evo
Corsair RM 750x

Spelar i 1080 x 1920, kan kanske vara bra att veta det också!

Permalänk
Medlem

Det låter som en kombination av Fortnites kod och låg upplösning.
Du lär vara CPU-begränsad helt enkelt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte Fortnite men troligen är ett GTX 1070 tillräckligt bra för det spelet i 1080p (CPU kommer att begränsa). Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat. Då går det att avgöra om ditt 2080 presterar normalt. 3DMark Demo borde finnas gratis på Steam och borde vara till tillräckligt för att köra en Fire Strike bechmark. Annars är 2080 på gränsen till overkill (för bra) i 1080p i de flesta spel utom de mest grafiktunga spelen. Allmänt råd är att kolla om dina RAM-minnen körs i dual eller single channel. Det kan du kolla upp med CPU-Z som är gratis. Om de körs i single channel är de fel placerade i förhållande till varandra och du tappar massvis med prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@flodgroda: i 1080 lär du nog inte märka någon skillnad oavsett spel (vissa AAA titlar kanske du märker att du kan få ut lite bättre flyt.

Skulle säga att du behöver komma upp i 1440p för att du ska se någon skillnad på dem i prestanda

Permalänk
Medlem

Uhm... fortnite är CPU bound i 1080p. Ett 980Ti matchar ett Titan X. Blir knappt bättre i 1440p och det är inte förren 4k man ser lite mer varians. Så det är nog ett av dom sämsta moderna spel att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ladda ner 3Dmark eller Unigine Superposition och benchmarka ditt grafikkort?

Presterar det som andra RTX 2080 så är det nog ett RTX 2080.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag spelar inte Fortnite men troligen är ett GTX 1070 tillräckligt bra för det spelet i 1080p (CPU kommer att begränsa). Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat. Då går det att avgöra om ditt 2080 presterar normalt. 3DMark Demo borde finnas gratis på Steam och borde vara till tillräckligt för att köra en Fire Strike bechmark. Annars är 2080 på gränsen till overkill (för bra) i 1080p i de flesta spel utom de mest grafiktunga spelen. Allmänt råd är att kolla om dina RAM-minnen körs i dual eller single channel. Det kan du kolla upp med CPU-Z som är gratis. Om de körs i single channel är de fel placerade i förhållande till varandra och du tappar massvis med prestanda.

Tack för tipsen! Kollade CPU-Z och där står att jag har Dual ram. Så där verkar jag i alla fall ha gjort rätt Såhär ser mina 3D-Mark resultat ut: https://www.3dmark.com/3dm/30975612 Det verkade som ett bra resultat men kollade här: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+208... och då blev jag lite osäker... Den har ju jättehög score? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tack för tipsen! Kollade CPU-Z och där står att jag har Dual ram. Så där verkar jag i alla fall ha gjort rätt Såhär ser mina 3D-Mark resultat ut: https://www.3dmark.com/3dm/30975612 Det verkade som ett bra resultat men kollade här: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+208... och då blev jag lite osäker... Den har ju jättehög score? :/

du jämför 2 olika tester där

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

du jämför 2 olika tester där

Okej, misstänkte att det var något sådant Hur bär jag mig åt för att göra samma test?
Edit: "hur jämför jag med andra rtx 2080" kanske är en mer tydlig formulering

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tack för tipsen! Kollade CPU-Z och där står att jag har Dual ram. Så där verkar jag i alla fall ha gjort rätt Såhär ser mina 3D-Mark resultat ut: https://www.3dmark.com/3dm/30975612 Det verkade som ett bra resultat men kollade här: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+208... och då blev jag lite osäker... Den har ju jättehög score? :/

Det verkar som rätt ok resultat men kanske lite lågt för CPU (Physics score). Går att jämföra med andra om man väljer Results och Advanced search. Välj GPU och CPU och antal grafikkort. De som ligger i övre delen bland alla resultat är de som överklockar både GPU och/eller CPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det verkar som rätt ok resultat men kanske lite lågt för CPU (Physics score). Går att jämföra med andra om man väljer Results och Advanced search. Välj GPU och CPU och antal grafikkort. De som ligger i övre delen bland alla resultat är de som överklockar både GPU och/eller CPU.

Okej. Kan det vara för att jag inte överklockat CPU'n som den är låg?
Ah se där! Dock hittar jag bara folk som har fått jättedåliga resultat när jag söker på samma specs vet inte vad jag gör för fel

Permalänk
Sötast
Skrivet av flodgroda:

Okej. Kan det vara för att jag inte överklockat CPU'n som den är låg?
Ah se där! Dock hittar jag bara folk som har fått jättedåliga resultat när jag söker på samma specs vet inte vad jag gör för fel

Vet inte riktigt vad "felet" du menar är.

Med fortnite som exempel så kräver det inget bra grafikkort, varav det inte är någon som helst skillnad på ett bra och ett jättebra.

Du spelar dessutom i en förhållandevis låg upplösning.

i 2560x1440 så lär du kunna se skillnad i tyngre titlar, i 4K så kommer du se skillnad i de flesta titlar.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Vet inte riktigt vad "felet" du menar är.

Med fortnite som exempel så kräver det inget bra grafikkort, varav det inte är någon som helst skillnad på ett bra och ett jättebra.

Du spelar dessutom i en förhållandevis låg upplösning.

i 2560x1440 så lär du kunna se skillnad i tyngre titlar, i 4K så kommer du se skillnad i de flesta titlar.

Jo jag är med på noterna nu Förstod redan innan att det inte skulle hända så mycket men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad även om den skulle vara liten! Dock förstår jag inte hur folk lyckas spela fortnite i 300+ fps... Har sett vissa streamers göra det, antar att de har dubbla kort då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena Sweclockers!

Fick hem mitt nya 2080 STRIX OC idag, men är än så länge inte särskilt imponerad...
Satt mig direkt och testade lira lite Fortnite (Japp, jag är ett 12-årigt barn) och tyckte direkt att jag inte märkte någon vidare skillnad i FPS.

Gjorde några tester med detta och mitt gamla 1070 Gaming X i Afterburner för att få i princip exakt samma resultat...? (Min 85 FPS, Max 250 och Snitt 166) Nu är väl Fortnite kanske inte det bästa spelet att jämföra i, men jag förväntade mig ändå att det skulle bli någon skillnad..

Har tänkt göra fler tester imorgon med andra spel, men kände att jag måste få svar på om detta är rimligt?
Är mitt kort defekt eller är det bara Fortnut som är skräp?

Övriga specs:
i7 8700k
DDR4 16GB 3000MHz
Samsung 850 evo
Corsair RM 750x

Spelar i 1080 x 1920, kan kanske vara bra att veta det också!

Har nyss bytt från 1060 till 2080, och har en 9900k i min dator med 240hz-skärm. På tävlingsvänliga inställningar i fortnite (1080p, max view distance, hög antialiasing, resten lågt) så visade sig 9900k vara flaskhalsen, inte 1060-kortet! Testa the witcher 3 eller liknande, där märks stor skillnad...

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Sötast
Skrivet av flodgroda:

Jo jag är med på noterna nu Förstod redan innan att det inte skulle hända så mycket men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad även om den skulle vara liten! Dock förstår jag inte hur folk lyckas spela fortnite i 300+ fps... Har sett vissa streamers göra det, antar att de har dubbla kort då kanske?

Nej, två kort gör ingen skillnad i det fallet heller. Om ett kort är tillräckligt snabbt, eller som i detta fallet, redan alldeles för snabbt för sagt spel så är det processorn som flaskar isåfall.

Du kan med enkelhet kolla detta i valfritt spel genom att kolla GPU usage kontra CPU usage.

Om grafikkortet har 40% belastning och processorn 90-100% så är det processorn som flaskar (vissa spel använder bara 1-2 kärnor, viktigt att kolla per kärna då och inte snitter för alla kärnor)

Om GPU usage ligger på 90-100% och CPU ligger på 45% så är grafikkortet flaskhalsen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av flodgroda:

Tack för tipsen! Kollade CPU-Z och där står att jag har Dual ram. Så där verkar jag i alla fall ha gjort rätt Såhär ser mina 3D-Mark resultat ut: https://www.3dmark.com/3dm/30975612 Det verkade som ett bra resultat men kollade här: https://benchmarks.ul.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+RTX+208... och då blev jag lite osäker... Den har ju jättehög score? :/

Ser fint ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Nej, två kort gör ingen skillnad i det fallet heller. Om ett kort är tillräckligt snabbt, eller som i detta fallet, redan alldeles för snabbt för sagt spel så är det processorn som flaskar isåfall.

Du kan med enkelhet kolla detta i valfritt spel genom att kolla GPU usage kontra CPU usage.

Om grafikkortet har 40% belastning och processorn 90-100% så är det processorn som flaskar (vissa spel använder bara 1-2 kärnor, viktigt att kolla per kärna då och inte snitter för alla kärnor)

Om GPU usage ligger på 90-100% och CPU ligger på 45% så är grafikkortet flaskhalsen.

Okej! Men vad märkligt isåfall, när jag mäter med afterburner så ligger cpu och gpu båda under 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Okej! Men vad märkligt isåfall, när jag mäter med afterburner så ligger cpu och gpu båda under 50%

Står det att dina minnen körs i dual channel i CPU-Z? Under "Memory" "Channel #" ska det stå "Dual".

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@flodgroda: kolla individuella kärnor. Säkert någon kärna som ligger på 100%, medan några knappt används.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Står det att dina minnen körs i dual channel i CPU-Z? Under "Memory" "Channel #" ska det stå "Dual".

Ja precis! Såhär ser det ut:

Permalänk
Skrivet av pzaren:

@flodgroda: kolla individuella kärnor. Säkert någon kärna som ligger på 100%, medan några knappt används.

Hur gör jag detta? Jag kan inget om processorer

Permalänk
Medlem

Vet inte men kanske Fortnite är ett dåligt spel att avgöra hur bra ens dator fungerar? Har ingen aning om vad för fps man kan förvänta sig i det spelet då jag inte har det själv. Har du några andra spel där du märkt någon skillnad? Men om du spelar i 1080p så räcker ett GTX 1070 väldigt långt i de flesta spel så det är inte sagt att det blir någon iögonenfallande skillnad i de spel du spelar i den upplösningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@flodgroda: Man kan kolla i windows task manager om man väljer att se belastning per logisk tråd för processorn. Testade nyss för fortnite 240 hz:

syns tydligt att det är processorn som flaskar. 58% på 2080, 29% användning på 9900k totalt sett men en kärna/ett par trådar är helt maxade.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vet inte men kanske Fortnite är ett dåligt spel att avgöra hur bra ens dator fungerar? Har ingen aning om vad för fps man kan förvänta sig i det spelet då jag inte har det själv. Har du några andra spel där du märkt någon skillnad? Men om du spelar i 1080p så räcker ett GTX 1070 väldigt långt i de flesta spel så det är inte sagt att det blir någon iögonenfallande skillnad i de spel du spelar i den upplösningen.

Som vi redan sagt så definitivt är det det. Fortnite planar ut med ett 980Ti vid 1080p.

Är bara att testa nåt som typ Superposition istället. Jag körde precis mitt 2080 Strix genom 1080p extreme, 6823 poäng i quiet bios mode, 75 grader max (35 efter en timme helt idle) och en klock runt 1930mhz. Från andras poäng på superposition så ser det ut att vara enligt förväntan.

Permalänk

Vad tror ni om att överklocka processorn? Jag har inte gjort det då jag inte tyckt att det behövs, men nu kanske det är dags.. Lite fundersam på om min processor är dålig? Testade "Bench CPU" i CPU-Z med samma processor som referens, fick 381 i single thread och 3074 i multi, medans referensen låg på 550 single och 3701 i multi Kanske inte är något konstigt men det lät inte så bra i mina öron

Edit: Testade Stress CPU också och kikade i HWmonitor under "Clocks" så är max 3913 Mhz, ska den inte boosta upp i 4.7 ghz under ett sånt test?