Ny dator startar om när som helst. Vet inte vad jag ska göra!

Permalänk

Ny dator startar om när som helst. Vet inte vad jag ska göra!

Jag köpte delar till en dator på Black friday och fick delarna igår. Bygg processen gick bra windows 10 installerades utan problem och jag kunde börja använda den. Det enda jag ändrade i BIOSen var RAM minnenas hastighet till 3000mhz eftersom det var på auto vilket gjorde att de blev 2133mhz. (Jag har testat ändra detta till det vanliga också med det händer endå).

Men när jag testade det första spelet CSGO så startades datorn om. Min första tanke var att grafikkortet överhettades eftersom jag har monterat det med fläktarna pekandes mot glaset på chassit. Men nästa gång hände det när jag googlade problemet och då var GPUn bara på 50C och processorn har aldrig var varmare än 50C så det kan inte heller vara problemet. Det verkar heller inte vara efter en viss tid det kan vara efter 10min eller en timme.

Jag har även försökt uppdatera drivrutinerna på processorn genom Device Manger, men det stod att jag hade de senaste. Och GPUn har jag uppdaterat genom Geforce experience.

Vet inte vad jag ska göra, hjälp uppskattas!

SPECS
GPU: PNY 2080 OC
CPU: Ryzen 7 2700x
Moderkort: Asus ROG Strix b450-f Gaming
RAM: Corsair vegeance RGB 2x8gb 300mhz
PSU: 1000W EVGA GOLD
Chassi: CoolerMaster MasterCase h500p

EDIT:
Jag har nu testat uppdatera BIOSen men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kolla i windows event logg så kanske du kan se vad det är som triggar en omstart. Du kan hitta eventloggen genom att skriva eventvwr i startmenyn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookiebeast99:

Jag köpte delar till en dator på Black friday och fick delarna igår. Bygg processen gick bra windows 10 installerades utan problem och jag kunde börja använda den. Det enda jag ändrade i BIOSen var RAM minnenas hastighet till 3000mhz eftersom det var på auto vilket gjorde att de blev 2133mhz. (Jag har testat ändra detta till det vanliga också med det händer endå).

Men när jag testade det första spelet CSGO så startades datorn om. Min första tanke var att grafikkortet överhettades eftersom jag har monterat det med fläktarna pekandes mot glaset på chassit. Men nästa gång hände det när jag googlade problemet och då var GPUn bara på 50C och processorn har aldrig var varmare än 50C så det kan inte heller vara problemet. Det verkar heller inte vara efter en viss tid det kan vara efter 10min eller en timme.

Jag har även försökt uppdatera drivrutinerna på processorn genom Device Manger, men det stod att jag hade de senaste. Och GPUn har jag uppdaterat genom Geforce experience.

Vet inte vad jag ska göra, hjälp uppskattas!

SPECS
GPU: PNY 2080 OC
CPU: Ryzen 7 2700x
Moderkort: Asus ROG Strix b450-f Gaming
RAM: Corsair vegeance RGB 2x8gb 300mhz
PSU: 1000W EVGA GOLD
Chassi: CoolerMaster MasterCase h500p

På min dator, Ryzen 1800x med Asus X370 Prime, var jag tvungen att flytta minnena till de andra två minnesplatserna så det kan vara en grej att testa. Annars, uppdatera BIOS/UEFI och se om det hjälper.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har också nyligen skaffat samma processor och moderkort + ett 980Ti.
Testade först att köra minnena i 3200Mhz (som dom ska klara) men då kraschade datorn direkt när jag startade ett spel. Kör nu 3000MHz och det har fungerat bättre men har åkt på omstart två gånger tror jag när jag spelat (DOOM).

Vattenkylt, CPU 47C, GPU 42C, vatten 39C.

Har inga direkta tips men är också nyfiken om någon vet vad det kan bero på.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Startar den om vid random användning också eller bara vid csgo eller annat spel?

**Min första tanke var att grafikkortet överhettas eftersom jag har monterat det med fläktarna pekandes mot glaset på chassit.** ????
Du monterar väl kortet så att fläktarna pekar nedåt right?

Minnen brukar sitta på 2 platsen och 4 platsen, men kolla manualen för moderkortet.

Kolla drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Startar den om vid random användning också eller bara vid csgo eller annat spel?

**Min första tanke var att grafikkortet överhettas eftersom jag har monterat det med fläktarna pekandes mot glaset på chassit.** ????
Du monterar väl kortet så att fläktarna pekar nedåt right?

Minnen brukar sitta på 2 platsen och 4 platsen, men kolla manualen för moderkortet.

Kolla drivrutiner från tillverkarens hemsida.

Man kan montera grafikkort ståendes i vissa chassin med fläktarna mot chassisidan om man vill men brukar resultera i ett varmare grafikkort.

Dubbelkolla så att minnet ditt är monterat rätt enligt moderkortets manual tycker jag du ska kolla

Permalänk

@mmarks: Jag testade göra det och fick felet:The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe (WIN-5Q3790KOQML) has initiated the restart of computer DESKTOP-GNFFT1E on behalf of user DESKTOP-GNFFT1E\alvin for the following reason: Other (Unplanned)
Reason Code: 0x0
Shutdown Type: restart
Comment:

Säger detta dig något, för jag kan inte förstå mig på det.

Permalänk
Medlem

Kolla pins på CPUn

Kör med en minnessticka och utan grafikkortet samt ta bort allt onödigt skräp.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Googla fel koden och se om du hittar något som kan hjälpa

Skrivet av Cookiebeast99:

@mmarks: Jag testade göra det och fick felet:The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe (WIN-5Q3790KOQML) has initiated the restart of computer DESKTOP-GNFFT1E on behalf of user DESKTOP-GNFFT1E\alvin for the following reason: Other (Unplanned)
Reason Code: 0x0
Shutdown Type: restart
Comment:

Säger detta dig något, för jag kan inte förstå mig på det.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

Hittat problemet! Det var ett program som jag hade installerat på datorn, ironiskt nog var det programet jag använde för att felsöka. Programet heter nzxt cam monitor.