Hur kopiera/spegla en hel SSD Hårddisk

Permalänk
Medlem

Hur kopiera/spegla en hel SSD Hårddisk

Funderar på att skaffa en större hårddisk till min stationära dator ( PC ) som jag byggt ihop själv för några år sedan.
Har idag en SSD på 120GB och en vanlig hårddisk på 2TB.
På SSD har jag windows och diverse program och på den andra allt annat... bilder, videos, downloads mm mm.
Men datorn gnäller konstant på att det är lite utrymme kvar på SSD så jag får nog skaffa en ny på 240GB eller kanske en Vanlig på 1-2TB?
Men min fråga är hur gör jag för att få över en exakt kopia av min SSD på den nya hårddisken? Dvs jag vill bara kunna kopiera den rakt över och sedan koppla in den nya o ta bort den gamla
Går detta?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det två gånger på kort tid nu. Har använt clonezilla. Man skapar ett bootbart usb-minne och startar från det, väljer vilken disk som är källa och vilken som är mål. Funkade väldigt bra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har gjort det två gånger på kort tid nu. Har använt clonezilla. Man skapar ett bootbart usb-minne och startar från det, väljer vilken disk som är källa och vilken som är mål. Funkade väldigt bra.

okok så det finns inget program i windows man kan använda?
och vad hade du gjort? en ny SSD på 240GB eller en vanlig HDD på 1TB. Snabba uppstarter spelar mindre roll för mig eftersom datorn är på dygnet runt året om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

okok så det finns inget program i windows man kan använda?
och vad hade du gjort? en ny SSD på 240GB eller en vanlig HDD på 1TB. Snabba uppstarter spelar mindre roll för mig eftersom datorn är på dygnet runt året om.

Kör på en 240-500GB SSD, det är inte bara uppstarterna som är snabbare på en SSD utan allt är snabbare på en SSD.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag var i en liknande situation för en vecka sedan och löste det med Macrium Reflect Free. Har inte kunskapen att verifiera att allting gick rätt men har som sagt kört en vecka och hittills inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

okok så det finns inget program i windows man kan använda?
och vad hade du gjort? en ny SSD på 240GB eller en vanlig HDD på 1TB. Snabba uppstarter spelar mindre roll för mig eftersom datorn är på dygnet runt året om.

Jo finns ett backup program inbyggt i Windows som funkar fint. Funkar så länge disken du sen installerar backupen till är samma eller större storlek samt att resterande hårdvara är sen samma.

Leta efter ”Backup and Restore (Windows 7).” i kontrollpanelen.

Klona din disk till en extern USB-disk. Starta sen datorn från en Windows sticka å välj repair och välj sen din image från USB disken.

Hade förövrigt aldrig valt HDD som systemdisk
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SSD som systemdisk är alltid att föredra - windows och NTFS är jobbig att hantera på snurrdiskar när det är väldigt många småfiler, och mycket småskrivningar i små block, därav alltid en SSD som systemdisk när det är möjligt. - köp 480-512 GB storlek på SSD disk för dagens OS-storlekar med tillbehör, det börja vara på gränsen att man växer ut en 240-256 GB SSD ganska fort idag och definitivt inom några år. SSD håller länge och kan flyttas med nyare datorer. Och det där att man skriver sönder en SSD är inget som händer om man är normalbrukare, sådan kan man börja oroa sig över om man kör server och databas med massa transaktioner hela tiden arbetande i 24/7 - inte innan dess...

du är också van att lägga data/spel och media på annan disk så det bör inte vara allt för ovant med en mindre systemdisk och större snurrdiskar då du redan kör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo finns ett backup program inbyggt i Windows som funkar fint. Funkar så länge disken du sen installerar backupen till är samma eller större storlek samt att resterande hårdvara är sen samma.

Leta efter ”Backup and Restore (Windows 7).” i kontrollpanelen.

Klona din disk till en extern USB-disk. Starta sen datorn från en Windows sticka å välj repair och välj sen din image från USB disken.

Hade förövrigt aldrig valt HDD som systemdisk
Skickades från m.sweclockers.com

låter bra men nu börjar det dyka upp frågetecken...
Extern USB Disk? Jag har precis beställt en ny intern SSD disk på 240GB. Det är den jag vill ha allt till
Windows sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo finns ett backup program inbyggt i Windows som funkar fint. Funkar så länge disken du sen installerar backupen till är samma eller större storlek samt att resterande hårdvara är sen samma.

Leta efter ”Backup and Restore (Windows 7).” i kontrollpanelen.

Klona din disk till en extern USB-disk. Starta sen datorn från en Windows sticka å välj repair och välj sen din image från USB disken.

Hade förövrigt aldrig valt HDD som systemdisk
Skickades från m.sweclockers.com

Systemavbildning hittar jag är det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

låter bra men nu börjar det dyka upp frågetecken...
Extern USB Disk? Jag har precis beställt en ny intern SSD disk på 240GB. Det är den jag vill ha allt till
Windows sticka?

Detta är som time machine för mac, det är en backup, det är inget man speglar över direkt till disken du vill byta till.

Så enklast är att göra kopian till en extern hårddisk. Skapa en bootbar Windows sticka (görs till en USB sticka på lämplig storlek (minst 8GB). Byt till nya ssd-disken. Boota datorn med Windows stickan och välj repair. Har du den externa disken med din backup på ikopplad kan du då välja att kopiera över klonen till den nya disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gör dig själv en tjänst och formatera om bara
Skippa det där med spegling, har personligen endast dåliga erfarenheter utav det

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Självklart ska du klona, det tar kortare tid, du är upp och snurrar efter första omstarten och du slipper vänta på alla installationer och konfigurationer av mjukvara.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Självklart ska du klona, det tar kortare tid, du är upp och snurrar efter första omstarten och du slipper vänta på alla installationer och konfigurationer av mjukvara.

Tror jag testar Macrium Software o clonar med det verkar superlätt.
Men när jag är klar med kloningen. är det bara att ta bort den gamla SSD disken o sätta i den nya klonade på samma ställe?

Permalänk
Medlem

@RichiB: När man klonar med Samsung Data Migration så blir man uppmanad att stänga av datorn direkt när kloningen är klar.

Jag vet ej om det har med att båda SSD/HDD har C: som enhetsbeteckning men jag stängde av datorn direkt och kopplade bort den gamla SSDn.

Edit: Det är bra om systemdisken är kopplad till första SATA porten på moderkortet och att den är som första bootenhet i BIOS/UEFI.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

Jag har köpt en extern usb docka för alla typer av diskar, heter icy box, där kan man klona diskar oavsätt storlek och datorn behöver inte ens vara på, funkar också som läsare av hårdiskar vilket jag mest använder den för, ska man klona en disk sätter man bara in 2 st diskar och trycker på en knapp, sedan är de bara att vänta en stund och när de är klart har man två diskar som är identiska. Kostade under tusenlappen.
https://www.komplett.se/product/857234/datorutrustning/lagrin...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Men datorn gnäller konstant på att det är lite utrymme kvar på SSD så jag får nog skaffa en ny på 240GB eller kanske en Vanlig på 1-2TB?

Gör dig själv en tjänst och köp en 500GB istället annars har du snart samma problem igen.
Går du tillbaka till vanlig snigeldisk så kommer du snart vilja kasta ut datorn genom fönstret.

Angående kloningen, fundera på om det inte är värt att köra en fräsch installation.

Nuförtiden när man inte måste installera om windows var och varannan vecka kan det vara rätt gött med en omstart efter några år

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Sedan så ska man inte fylla disken för mycket för de slöar ner hastigheten på din disk speciellt ssd diskar, man bör ha minst 20% ledigt på disken så har du en 240gb disk ska du alltid ha minst 40-50gb på disken oanvänt.

Permalänk
Medlem

Ett tips när du kör Windows:

Kolla "temp" katalogen som ligger under Windows på hårddiskem. Har varit med om ett antal datorer där den inte rensas korrekt utan svämmar över hela disken ända till det inte är någon plats kvar alls. Då har jag helt enkelt tagit bort alla filer äldre än någon vecka och frigjort många tiotal Gig och datorn blir som ny. När disken har 0byte ledigt kan Windows verkligen få märkliga problem...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Samsung Magician har jag använt när jag klonat mina diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nassepuh:

Samsung Magician har jag använt när jag klonat mina diskar!

Jag hittar ingen klonings funktion i Samsung Magican.

Samsung Data Migration är ett separat program som man kan använda gratis för att klona till en Samsung SSD och är ursprungen ett program från företaget Acronis.

How To Clone Your Operating System Drive To A Samsung SSD Using Samsung's Migration Software https://www.youtube.com/watch?v=AvJpAnQeHws

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett tips när du kör Windows:

Kolla "temp" katalogen som ligger under Windows på hårddiskem. Har varit med om ett antal datorer där den inte rensas korrekt utan svämmar över hela disken ända till det inte är någon plats kvar alls. Då har jag helt enkelt tagit bort alla filer äldre än någon vecka och frigjort många tiotal Gig och datorn blir som ny. När disken har 0byte ledigt kan Windows verkligen få märkliga problem...

tekniskt sett skall man alltid kunna slänga alla filer under temp under windows och även de tempfiler under /user/användare/AppData (dold directory om man inte har visningen för dolda filer påslagen i sin filhanterare) - dessa kan bli enormt stora när olika appar glömmer att städa efter sig eller helt enkelt skiter i att städa. filerna under appdat (som inte ligger under TMP/TEMP) är dock svårt att städa i då man inte vet om de är viktiga eller 'left over'

en del av våra webbrowsar kan ha rätt stora klickar av cachefiler och rensas bäst av apparna själva även om man i många fall kan använda cclean eller bleachbit för att städa.

Sedan växer själva windows ganska mycket över tiden - ibland över alla kanter med filer som inte används men ändå inte rensas ut och man får surfa om det för att minska på den delen, det är ett antal kommandon med olika argument som måste köras på kommandolinjen om det skall städa djupare än vad de olika GUI erbjuder (drivestore mm. och olika uppdaterings-cache som de envisas att ha kvar fast behovet är 0) då det inte finns någon gemensam 'knapp' som kallas 'städa'

Att det blivit så här med temp och cachefilerna som klyddas runt på egna ställen under appdata och registerposter kan nästan spåras till dagen när 'registret' infördes under win9x - då tyckte helt plötsligt utvecklarna av programmen att man inte längre behövde hålla reda på sitt egen junk och så har attityden fortsatt efter detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag hittar ingen klonings funktion i Samsung Magican.

Samsung Data Migration är ett separat program som man kan använda gratis för att klona till en Samsung SSD och är ursprungen ett program från företaget Acronis.

How To Clone Your Operating System Drive To A Samsung SSD Using Samsung's Migration Software https://www.youtube.com/watch?v=AvJpAnQeHws

Jag har nu klonat min disk o satt in den nya istället för den gamla...
Men har nu 2 bekymmer.
När jag kollar mina hårddiskar så visar Macrium Reflect att 111GB av nya hårddisken ej används, dvs det är mörklagt.
Högerklickar jag på hårddisken i utforskaren o väljer egenskaper så visar den att den bara är 120GB dvs precis som den gamla....
Hur gör jag får att använda/öppna upp hela hårddisken? dvs 240GB?
Nästa problem är att när jag startar datorn så visas en svart skärm o texten Bootmgr is missing, please restart.

Permalänk
Medlem

@RichiB: Om det oallokerade utrymmet finns direkt till höger om C: partitionen så är det enkelt att utöka C: volymen i Diskhantering.

1. Högerklicka på start knappen nere till vänster och välj Diskhantering.

2. Högerklicka på C: partitionen och välj utöka volym.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@RichiB: Om det oallokerade utrymmet finns direkt till höger om C: partitionen så är det enkelt att utöka C: volymen i Diskhantering.

1. Högerklicka på start knappen nere till vänster och välj Diskhantering.

2. Högerklicka på C: partitionen och välj utöka volym.

Jag löste det faktiskt precis
Hittade funktionen själv

Dock kvarstår problem 2
Dvs varför vill inte datorn Boota direkt från nya SSD?
Jag komme rinte in i windows utan att klicka på F2/del vid uppstarten och sedan där i menyn välja att den ska starta med min nya SSD.
Den gamla är helt urkopplad men ändå syns den där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Jag löste det faktiskt precis
Hittade funktionen själv

Dock kvarstår problem 2
Dvs varför vill inte datorn Boota direkt från nya SSD?
Jag komme rinte in i windows utan att klicka på F2/del vid uppstarten och sedan där i menyn välja att den ska starta med min nya SSD.
Den gamla är helt urkopplad men ändå syns den där!

Du kan kolla om denna video löser ditt boot problem https://www.youtube.com/watch?v=lGd3JZoOrzQ

Edit: Du skriver att den gamla syns även efter du har kopplat ur den. har du någon annan lagringsenhet inkopplad?

Edit 2: Och jag förmodar att du har startat om datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan kolla om denna video löser ditt boot problem https://www.youtube.com/watch?v=lGd3JZoOrzQ

Edit: Du skriver att den gamla syns även efter du har kopplat på den. Har du någon annn lagringsenhet inkopplad?

Yes jag har en hårddisk på 2TB också . Den nya SSD är bara till windows o dess program mm
Men det är den gamla SSD som syns kvar har jag för mig.... får kolla igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan kolla om denna video löser ditt boot problem https://www.youtube.com/watch?v=lGd3JZoOrzQ

Edit: Du skriver att den gamla syns även efter du har kopplat ur den. har du någon annan lagringsenhet inkopplad?

videon är till Win 10.
Jag har Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

videon är till Win 10.
Jag har Win 7

Kör CMD och gör som "Solution 3: Manually attempt to rebuild the BCD" på denna sida https://www.backup-utility.com/windows-7/startup-repair-windo... Du kan behöva köra Repar 3 gånger med omstart av datorn mellan reparation.

Edit: How to Run a Startup Repair in Windows 7 https://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Kör CMD och gör som "Solution 3: Manually attempt to rebuild the BCD" på denna sida https://www.backup-utility.com/windows-7/startup-repair-windo... Du kan behöva köra Repar 3 gånger med omstart av datorn mellan reparation.

Edit: How to Run a Startup Repair in Windows 7 https://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html

Sorry jag skrev lite fel innan
Eller snarare jag såg fel....
Den försökte starta från min 2TB hårddisk.... gick lite djupare i biosen och lyckades ställa in att den skulle starta från nya ssd
Nu verkar allt funka kanon

Återstår nu o se om datorn slutar gnälla efter lågt virtuellt minne som den gjorde innan
Det var anledningen till att jag skaffade en större SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Sorry jag skrev lite fel innan
Eller snarare jag såg fel....
Den försökte starta från min 2TB hårddisk.... gick lite djupare i biosen och lyckades ställa in att den skulle starta från nya ssd
Nu verkar allt funka kanon

Återstår nu o se om datorn slutar gnälla efter lågt virtuellt minne som den gjorde innan
Det var anledningen till att jag skaffade en större SSD

Här kan du se hur man ändrar virtuellt minne https://support.hp.com/se-sv/document/c04773430

Visa signatur

janee