Macbook Pro - Återställa raderade filer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Macbook Pro - Återställa raderade filer

Hejhej,

Min syster hade av misstag råkat slänga i 2,5 års arbete i form av dokumenter till papperskorgen på hennes macbook air och därefter tömt papperskorgen, dumt nog hade hon inte en backup på detta och timemachine(eller vad den nu heter) funktionen var ej påslagen. Kan förstå att det kan vara knepigt att återställa dokument, men tänkte att det var värt ett försök att kolla med er då ett företag vid namn techlabb vill ha 10 000 - 15 000 kronor för att återställa dessa.

Alla svar & tips är välkomma och uppskattas enormt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av VLumi:

Hejhej,

Min syster hade av misstag råkat slänga i 2,5 års arbete i form av dokumenter till papperskorgen på hennes macbook air och därefter tömt papperskorgen, dumt nog hade hon inte en backup på detta och timemachine(eller vad den nu heter) funktionen var ej påslagen. Kan förstå att det kan vara knepigt att återställa dokument, men tänkte att det var värt ett försök att kolla med er då ett företag vid namn techlabb vill ha 10 000 - 15 000 kronor för att återställa dessa.

Alla svar & tips är välkomma och uppskattas enormt.

IBAS lär ligga på något liknande, har för mig att de startar på 9,000:- eller vad det är.

På PC brukar jag använda Recuva om jag har "råd" att förlora datan som finns på disken, nu är ju inte det anledningen att använda programmet utan snarare tvärt om.
Men för varje sak som görs så minskar chansen att få tillbaka datan, i din systers fall dokumenten, så se till att hon INTE använder datorn mer för tillfället.

Så det är typ IBAS eller Recuva (som även finns till Mac) som gäller, beroende på hur viktiga dokumenten är.

/Lifooz

Frer8833:
Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Många av recoveryprogrammen funkar på samma sätt om jag har förstått det rätt. Dom scannar disken/ssdn efter borttagna filer på nåt sätt och försöker återställa dom. Som sagt använd inte datorn alls innan du ska göra recoveryn - stäng av den tom och kör inte bara nån vila eller stänga locket.

Jag använde nåt som hette Disk Drill för att få tillbaka EN fil nån gång. Det var gratis under nån viss megabytegräns tror jag. Jag har ingen aning om det är bra eller inte - men snåla inte utan kolla upp vilket sånt program som är bäst och starta bara datorn för att göra en sån scan om du ska försöka göra det själv.

Dom där firmorna gör nog nåt liknande men säkert med bättre mjukvara eller tom hårdvara för att maximera oddsen för återställning.
Om filerna är väldigt viktiga så skulle jag ha lämnat över det till proffsen på nån firma - så har ni ju gjort ert yttersta hur det än går. Hoppas det löser sig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Tusen tack för era svar, vi löser detta med hjälp av råden på ett eller annat sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Berätta gärna hur det gick. Kan vara kul att veta.
Lycka till igen!