Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också haft problem med att min kontroll bara dör helt plötsligt. Dock har det enbart skett när jag varit i nån loading-screen eller dylikt. Har en XBOX one X med.

Permalänk
Medlem

Kör ni med controller problem wifi anslutning till nätet kanske? Kör kabel själv så kanske det påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kör med kabel. Borde inte spela någon roll.
Det är inte hela världen eftersom det aldrig skett när jag spelar, enbart när jag inte använder den på 30 sek till 2 min. Ska kolla om det är någon konstig inställning vilken stänger av den när den inte används. Väldigt kort tid bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zosma:

Någon som har nån aning varför min Spelkontroller tappar ibland kontakten med spelenheten (one X), det händer inte jätte ofta, men när jag spelar RDR2, så kommer det ibland en svart skärm med text att man ska koppla kontrollen igen. Den brukar dock koppla upp sig snabbt, så det tar bara någon sekund. Men irriterande när det händer.

Skrivet av issue:

vet inte varför men detta händer mig varje spelsession. kan inte komma ihåg att jag hade samma problem med första utgåvan av Xbox One

Enda liknande jag märkt (med 6-7 Xbox One-kontroller i olika versioner (allt från launch-kontroller till V2, S och Elite)) är att min laptop kan ha rejäla problem med att ansluta kontrollen via Bluetooth ibland. Fungerar bra via USB-kabel, och via första generationens Xbox One trådlösadapter med samma dator. Är nog mer att bluetooth-lösningen är usel i datorn då jag har en del problem med annat Bluetooth också.

Värt att prova kontrollern med exempelvis andra konsoller och liknande, men det kanske redan föreslagits. Definitivt inte ett normalt och väntat beteende. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Precis, jag föredrar att köra snabba shooters på PC men efter att ha provat ett tag nu så föredrar jag definitivt lugna singleplayer lir med 4K HDR även om det levereras med 30fps, det blir helt enkelt den bättre upplevelsen bildfrekvensen till trots.

Jo precis. Jag känner lika i dagsläget med och då spelar jag oftast i 144Hz eller 90Hz beroende på spel och skärm vid PC'n.

Ser verkligen fram att se vad MS vill göra med Xbox och PC som spelplattformar framöver. Alla studioköp ger väldigt många intressanta möjligheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jallle:

Kör med kabel. Borde inte spela någon roll.
Det är inte hela världen eftersom det aldrig skett när jag spelar, enbart när jag inte använder den på 30 sek till 2 min. Ska kolla om det är någon konstig inställning vilken stänger av den när den inte används. Väldigt kort tid bara.

Just ja, kolla om det går att uppdatera firmware. Kontrollerna har ju även de en firmware som uppdateras ibland. Nu är jag tveksam till att detta löser detta problem men kan vara värt en titt. Ska gå via någon settingsmeny i Xboxen, iallafall tidigare, var nog 2 år sedan jag senast uppdaterade en kontroller. Går, eller iallafall har gått, via Windows 10 och någon app tidigare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Någon som har nån aning varför min Spelkontroller tappar ibland kontakten med spelenheten (one X), det händer inte jätte ofta, men när jag spelar RDR2, så kommer det ibland en svart skärm med text att man ska koppla kontrollen igen. Den brukar dock koppla upp sig snabbt, så det tar bara någon sekund. Men irriterande när det händer.

Kör du med laddbara batterier?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kör du med laddbara batterier?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, vanliga AA-batterier. Sen är Xboxen med wifi, fast det borde inte spela någon roll. Har bara testat med kontrollen som följde med xboxen, borde kanske testa med kontrollen till min gamla Xbox one, har den kvar. Nu händer det inte jätte ofta, men det blir så att lampan på kontrollen börjar blinka, sen återtar den kopplingen efter några sekunder. Igår tappade den inte alls.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Nej, vanliga AA-batterier. Sen är Xboxen med wifi, fast det borde inte spela någon roll. Har bara testat med kontrollen som följde med xboxen, borde kanske testa med kontrollen till min gamla Xbox one, har den kvar. Nu händer det inte jätte ofta, men det blir så att lampan på kontrollen börjar blinka, sen återtar den kopplingen efter några sekunder. Igår tappade den inte alls.

Controller avnvänder en radiofrekvens mellan 2.4 och 2.5GHz, praktiskt taget allt annat använder också dessa frekvenser vilket gör att kör man många wifi enheter och en router som är lite för bred i frekvens/har en övre eller undre resonans så kan man råka ut för problem. Att låsa wifi till 5GHz är med andra ord ingen dum idé, förutsatt att alla enheter du kör pallar det. Ett annat alternativ är att byta frekvens/kanal på sitt wifi nät eller att para om sin kontroller så den nyttjar en annan frekvens, gör då parningen medans något nyttjar wifi för fullt, få ska anslutningen undvika en för upptagen frekvens.

TL:DR Jo, WiFi kan definitivt störa Xbox One handkontroller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Controller avnvänder en radiofrekvens mellan 2.4 och 2.5GHz, praktiskt taget allt annat använder också dessa frekvenser vilket gör att kör man många wifi enheter och en router som är lite för bred i frekvens/har en övre eller undre resonans så kan man råka ut för problem. Att låsa wifi till 5GHz är med andra ord ingen dum idé, förutsatt att alla enheter du kör pallar det. Ett annat alternativ är att byta frekvens/kanal på sitt wifi nät eller att para om sin kontroller så den nyttjar en annan frekvens, gör då parningen medans något nyttjar wifi för fullt, få ska anslutningen undvika en för upptagen frekvens.

TL:DR Jo, WiFi kan definitivt störa Xbox One handkontroller

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade problem med min xbox och wifi, men det blev mycket bättre när jag bytte kanal på mitt Wifi (2,4 ghz). Kunde i inställningarna i min router se att flera grannar hade sin wifi på samma kanal som jag. Bytte då till en kanal som ingen annan använde och vips blev wifi mycket stabilare och snabbare. Så min erfarenhet är att det där med kanalen inom en wifi-frekvens kan spela rätt stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Controller avnvänder en radiofrekvens mellan 2.4 och 2.5GHz, praktiskt taget allt annat använder också dessa frekvenser vilket gör att kör man många wifi enheter och en router som är lite för bred i frekvens/har en övre eller undre resonans så kan man råka ut för problem. Att låsa wifi till 5GHz är med andra ord ingen dum idé, förutsatt att alla enheter du kör pallar det. Ett annat alternativ är att byta frekvens/kanal på sitt wifi nät eller att para om sin kontroller så den nyttjar en annan frekvens, gör då parningen medans något nyttjar wifi för fullt, få ska anslutningen undvika en för upptagen frekvens.

TL:DR Jo, WiFi kan definitivt störa Xbox One handkontroller

Skickades från m.sweclockers.com

Får testa att para om kontrollen, för egentligen parade jag den aldrig när jag kopplade min Xbox one X utan det blev uppkopplad direkt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Kör med kabel. Borde inte spela någon roll.
Det är inte hela världen eftersom det aldrig skett när jag spelar, enbart när jag inte använder den på 30 sek till 2 min. Ska kolla om det är någon konstig inställning vilken stänger av den när den inte används. Väldigt kort tid bara.

Vet att kontrollen kan stänga av sig själv när den är inkopplad och inte används på en stund. Dock bara när du har en laddare (t.ex. mobilladdare) ansluten till den och den fortfarande kommunicerar trådlöst med själva konsolen), däremot om du ansluter kontrollen med en USB-kabel direkt till konsolen ska den aldrig stänga av sig själv.

Permalänk
Medlem

Någon annan som spelat Mutant Year Zero: Road to Eden? Jävligt bra lir iallafall, svenskutvecklat också! Finns på Game Pass.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Någon annan som spelat Mutant Year Zero: Road to Eden? Jävligt bra lir iallafall, svenskutvecklat också! Finns på Game Pass.

Köpt men inte hunnit starta, men till PC då. Hoppas ha hunnit starta spelet senast imorgon, har sett fram emot spelet sedan första trailern släpptes.

Känns nästan som jag kraftigt bör överväga att bara slå till på Game Pass. 599kr för ett år som det kostat ett flertal gånger nyligen är det ju ett kap. Hade gärna sett fler göra det både MS och EA gör bra, vettigt prissatta speltjänster där man även får spela nya spel när de släpps.

Permalänk

köpte en begagnad xbox one på gamestop igår, kom hem och skulle starta men det var inga batterier i gamepaden. som en total nybörjare med xbox så undrar jag - vad för batterier, ska det inte ingå såna, och kan man använda vanliga aa-batterier/ uppladdningsbara såna.
som det är nu fick jag ansluta med en mobilladdare för att få igång den .

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

köpte en begagnad xbox one på gamestop igår, kom hem och skulle starta men det var inga batterier i gamepaden. som en total nybörjare med xbox så undrar jag - vad för batterier, ska det inte ingå såna, och kan man använda vanliga aa-batterier/ uppladdningsbara såna.
som det är nu fick jag ansluta med en mobilladdare för att få igång den .

Båda typerna fungerar, helst är ju batteripacket från microsoft att föredra. Men använder du AA-batterier kan du inte ladda dessa i handkontrollen, utan du får ladda dem externt.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av broschi:

Båda typerna fungerar, helst är ju batteripacket från microsoft att föredra. Men använder du AA-batterier kan du inte ladda dessa i handkontrollen, utan du får ladda dem externt.

aaah okej. tack!

en till fråga:

min xbox ones menyer och store är på engelska, svenska finns inte som alternativ , kan man ladda ner nåt språkpaket?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

aaah okej. tack!

en till fråga:

min xbox ones menyer och store är på engelska, svenska finns inte som alternativ , kan man ladda ner nåt språkpaket?

Konstigt, det ska finnas med under language och location, du ska inte behöva göra något.

Citat:

Xbox One - How to change the language settings
Press the menu key of the controller.
Go to Settings > System.
Go to the Location section and select "Language & location".
Use the "Language" menu to make your selection.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem

Svenska som språk är knutet till platsen, alltså location: sweden, är den satt til något annat kommer du inte kunna välja svenska, vet inte varför man envisas med att knyta språket med just regionen, verkar inte som någon på MS har flyttat till annat land någon gång

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

tack! nu kunde jag byta

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Spelade lite nu ikväll, han nog inte ens spela 2min innan kontrollern dog/disconnecta. Men sen kunde jag spela utan problem i 1h.

Xbox går på lan. Kontrollern trådlös med laddningsbara batterier. Accesspunkt för wifi flera meter bort från Xbox och kontroller. Blir inte riktigt klok på det där.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Spelade lite nu ikväll, han nog inte ens spela 2min innan kontrollern dog/disconnecta. Men sen kunde jag spela utan problem i 1h.

Xbox går på lan. Kontrollern trådlös med laddningsbara batterier. Accesspunkt för wifi flera meter bort från Xbox och kontroller. Blir inte riktigt klok på det där.

Kör du vanliga AA/RL06 laddbara eller batteripack? jag kör original batteripack på elite & vanlig handkontroll utan strul alls. vanliga laddbara har lite låg spänning så det kanske påverkar? blir inte mer än 2.4V istället för 3V med AA, även deras batteripack är 3V så är det vanliga laddbara du kör skulle jag nog överväga att byta.

Edit: bara som info så kan du spela extremt många timmar med ett fullt laddat original batteripack, har sträckspelat en hel helg utan problem med rumble i triggers & main rumble/feedback påslaget, det är värt pengarna med ett "play & charge" kit faktiskt.

https://www.webhallen.com/se/product/187987-Xbox-One-Play-Cha...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör du vanliga AA/RL06 laddbara eller batteripack? jag kör original batteripack på elite & vanlig handkontroll utan strul alls. vanliga laddbara har lite låg spänning så det kanske påverkar? blir inte mer än 2.4V istället för 3V med AA, även deras batteripack är 3V så är det vanliga laddbara du kör skulle jag nog överväga att byta.

Edit: bara som info så kan du spela extremt många timmar med ett fullt laddat original batteripack, har sträckspelat en hel helg utan problem med rumble i triggers & main rumble/feedback påslaget, det är värt pengarna med ett "play & charge" kit faktiskt.

https://www.webhallen.com/se/product/187987-Xbox-One-Play-Cha...

jag kör precis med det där batteripacket. dock är det några år gammalt, köpte det till min day one edition, men det är inte välanvänt då jag knappt spelade på det

EDIT: OT, ikväll kommer min nya TV, äntligen tar jag steget från en FHD TV

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag kör precis med det där batteripacket. dock är det några år gammalt, köpte det till min day one edition, men det är inte välanvänt då jag knappt spelade på det

EDIT: OT, ikväll kommer min nya TV, äntligen tar jag steget från en FHD TV

Aha, då missuppfattade jag dig, då återstår väl egentligen bara att försöka para om handkontrollen och/eller uppdatera firmware på den samma, firmware uppdateras genom att kabel ansluta den och gå till tillbehör i systemmenyn och välja just handkontrollen.
Om inte detta hjälper så vette fasen vad felet är, skulle såklart i det läget kunna vara en radiostörning eller felaktig hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82
Ska hdr10 gaming funka med xboxen och xf9005?
Har precis kopplat in allt (via en reciever) men när man går in under Xbox settings så står det att min tv setup inte supporters hdr10 i spel.
Det står däremot att hdr10 video samt Dolby Vision funkar. (Dock får jag inte Dolby Vision i Netflix appen på xboxen9

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@tellus82
Ska hdr10 gaming funka med xboxen och xf9005?
Har precis kopplat in allt (via en reciever) men när man går in under Xbox settings så står det att min tv setup inte supporters hdr10 i spel.
Det står däremot att hdr10 video samt Dolby Vision funkar. (Dock får jag inte Dolby Vision i Netflix appen på xboxen9

Både HDR10 och Dolby ska funka, du måste dock utöka bitdjupet till minst 10 bit och upplösning till 4K, det sistnämnda bör inte vara ett krav men bitdjupet är definitivt det.

Detta är med TV'n satt till 10bit djup & 4K UHD, glöm inte att du kan behöva uppdatera TV'ns mjukvara och att du dessutom kan behöva köra HDMI ingång 3 eller 2, sedan kan din receiver ha för låg bandbredd på just HDMI anslutningarna så du kan behöva köra direkt till TV'n, beror helt på hur gammal den är.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: står och fixar lunch när en sag slog mig,. Tyckte jag läste om att man tar tvungen att aktivera enhanced HDMI på tv portarna väl?

Tv var Up to date, tillverkad i november
Min reciever har hdcp 2.2 på portarna och använder plus Dolby Vision, så ska inte vara ett problem.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@tellus82: står och fixar lunch när en sag slog mig,. Tyckte jag läste om att man tar tvungen att aktivera enhanced HDMI på tv portarna väl?

Tv var Up to date, tillverkad i november
Min reciever har hdcp 2.2 på portarna och använder plus Dolby Vision, så ska inte vara ett problem.

Enbart port 2 & 3 stödjer utökat format

Med nyaste mjukvaran så ska du gå till instälningar under "Home menu"

Sedan externa ingångar

sedan hdmi signalformat

sedan välja förbättrat format

På gamla mjukvaror så finns detta alternativ i snabbmenyn under snabbmeny, video, avancerat, videoalternativ

PS, får ursäkta lite halvdana bilder, inte jättelätt att fota med mobilkamera, finns säkert någon metod att screengrabba direkt i TV'n men har inte kollat hur.

Edit: anledningen till att detta inte är valt som default sägs vara kompatibilitets problem med lastgamla grejer som kan få problem att göra HDMI handskakningen när man kör hdmi 2.x+, har man en sådan enhet kan man med fördel köra dom i port 1 eller 4.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Månadens spel till Xbox Game Pass!

Mutant: Year Zero (4/12)
The Strange Brigade (6/12)
Mortal Kombat X (7/12)
Ashen (7/12)
Kingdom Two Crowns (11/12)
Pro Evo Soccer 2019 (13/12)
Spintires: Mudrunner (13/12)
Below (14/12)
Hellblade (17/12)
Ori and the Blind Forest (20/12)
Shadow Warrior 2 (20/12)

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

har en blå ruta nere till höger som visar olika ikoner. hur få bort

köpte en xbox häromdagen och hur får man bort den irriterande blå rutan nere till höger som visar diverse saker?
grymt irriterande att se den hela tiden

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred