Permalänk
Medlem

Jobba på eller plugga igen

Hej, en förvirrad jäkel här.

Utbildning: 2-årig Högskoleexamen inom nätverk/systemadministration, tog examen denna sommarn.
Ålder: 20-25
Jobb: IT-supporttekniker(60% 1st line support med inslag av 2nd line samt 40% onsite) lönen är dålig enligt mig 22,5k (kommun), tog det första jobbet jag fick efter examen. Jag har varit här i 5 månader och ser inte hur jag ska utvecklas vidare(ganska simpelt jobb), verkar inte finnas några planer på interna utbildningar, så det bästa verkar vara att försöka komma bort härifrån.

Jag har börjat söka jobb igen och hoppas få något som är mer relevant och som jag personligen tycker är roligare, detta kan vara systemtekniker eller nätverkstekniker. Hade praktik innan sommarn för stadens stadsnät, detta tyckte jag var mycket roligare än det jag gör nu, dock så anställde de en samtidigt som jag började praktisera där.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan har jag gått i andra tankar också. Jag har nämligen också haft intresse för programmering och funderat på om det är något jag borde lägga energi på. Ser ut att vara ett framtidsyrke och jag förstår att man skall gilla hålla på med det och vidareutveckla sig "hela" tiden.

Tror ni att det jag är utbildad till inte kommer vara så mycket värt om nu programmerare kan automatisera stora delar av arbetet?

Är det verkligen en så stor brist på programmerare/utvecklare som jag ser när jag exempelvis kollar runt på Indeed?
Verkar som det finns mängder med jobbannonser för programmerare/utvecklare, eller är detta någon slags manipulering som bemanningsföretag och övriga ägnar sig åt?

Om jag nu skulle bestämma mig för byta spår hade jag i första hand valt att:

2 år på en YH-utbildning distans(jobba samtidigt) eller icke, där jag sedan förhoppningsvis får ett jobb som programmerare.

och i andra hand:

3-årig kandidat/högskoleingenjör inom systemutveckling/programmering.

Så baserat på informationen ovan vad hade ert råd varit, jobba på och avancera(byta jobb, etc.) eller utbilda sig till programmerare?

Tack för att ni tog tid att läsa detta.

Permalänk
Medlem

Det måste vara passionen som styr en sån grej. Du kommer självklart hitta bra jobb med betydligt bättre lön med din nuvarande utbildning, men om du brinner för att lära dig programmering kommer du aldrig vara nöjd om du inte utforskar det.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Vart tog du examen ifrån? Det gör att vi kan hjälpa dig bättre, då vi kan kolla mer exakt vad du har lärt dig.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vart tog du examen ifrån? Det gör att vi kan hjälpa dig bättre, då vi kan kolla mer exakt vad du har lärt dig.

Datanätteknik(120hp/2 år) hette programmet, numera heter det IT-infrastruktur och nätverksdesign (180 hp/3 år)

Permalänk

@WoodPC: I Jönköping?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Glömde lägga till det, japp Jönköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Är det verkligen en så stor brist på programmerare/utvecklare som jag ser när jag exempelvis kollar runt på Indeed?
Verkar som det finns mängder med jobbannonser för programmerare/utvecklare, eller är detta någon slags manipulering som bemanningsföretag och övriga ägnar sig åt?

Min uppfattning är att det verkligen finns en extremt stor efterfrågan. Kanske kommer mattas av om konjunkturen toppar nu, men tror det kommer fortsätta vara en mycket stark arbetsmarknad även efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fargoth:

Min uppfattning är att det verkligen finns en extremt stor efterfrågan. Kanske kommer mattas av om konjunkturen toppar nu, men tror det kommer fortsätta vara en mycket stark arbetsmarknad även efter det.

Jag får fundera och om jag väljer utbildning så blir det att fundera över utbildningstyp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns gott om jobb som nätverkstekniker, gå in på indeed/blocket och arbetsförmedlingen. Dock ser jag att du är bosatt i Jönköping och alla de flesta jobben finns tyvärr endast i Stockholm men om du är öppen för flytt samt utveckla dig själv och din karriär så kanske är du sugen på att flytta till Stockholm eller i närheten av Stockholm (även om det är inte det enklaste att få bostad där tyvärr).

De skriker efter nätverkstekniker och med din bakgrund med examen plus att du har lite erfarenhet så kommer det inte bli svårt för dig att skaffa jobb.

Din lön på 22.5k efter skatt är kanske inte så dumt trots fem månaders erfarenhet. Du kommer ju får mer om du sticker till storstan så att säga, eller att du byter arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Det finns gott om jobb som nätverkstekniker, gå in på indeed/blocket och arbetsförmedlingen. Dock ser jag att du är bosatt i Jönköping och alla de flesta jobben finns tyvärr endast i Stockholm men om du är öppen för flytt samt utveckla dig själv och din karriär så kanske är du sugen på att flytta till Stockholm eller i närheten av Stockholm (även om det är inte det enklaste att få bostad där tyvärr).

De skriker efter nätverkstekniker och med din bakgrund med examen plus att du har lite erfarenhet så kommer det inte bli svårt för dig att skaffa jobb.

Din lön på 22.5k efter skatt är kanske inte så dumt trots fem månaders erfarenhet. Du kommer ju får mer om du sticker till storstan så att säga, eller att du byter arbetsgivare.

22,5k brutto är det. 22,5k netto som supporttekniker hade varit nåt du hehe.

Jag vill heslt inte flytta utan skulle vilja jobba i närområdet(Jönköping). Kanske är svårare vetifan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

22,5k brutto är det. 22,5k netto som supporttekniker hade varit nåt du hehe.

Jag vill heslt inte flytta utan skulle vilja jobba i närområdet(Jönköping). Kanske är svårare vetifan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo iofs, det skulle vara en redig lön. Så du får runt 17k efter skatt. Inte heller dåligt egentligen.

Men men, du får tänka på det. Hittade fyra jobbannonser i närheten av Jönköping.

Programmerare är inte dåligt det heller. Har du orken att lägga ner 2-3 år till på att plugga så tycker jag att du ska köra. Det beror helt och hållet på dig. Möjligheterna och jobb finns så ingen oro där. Får dock en känsla av att du inte tycker om/tröttnat på nätverksteknikbranschen så man får sig en riktig funderare på vad man vill göra.

Tänk på att de flesta nätverkstekniker programmerar också, Python, SQL osv. Dagens nätverkstekniker har det nästan blivit krav på att man ska kunna programmering faktiskt. Det är bara att kolla jobbannonserna. Senaste intervjun man var på ville de gärna att man har erfarenhet av programmering, scripting osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att flytta till Stockholm. Jag bodde i Linköping när jag skulle börja söka jobb och det var ganska dött. Sen flyttade jag till stockholm från ett Sommarjobb jag fick och sökte annat jobb samtidigt. Det tog inte alls lång tid att hitta en start på en grym Supporttekniker position vilket jag sedan jobbat mig upp ifrån under de 3 år jag bott här. Idag är jag Drifttekniker vilket är jättekul.

Tvivlar väldigt starkt på att jag hade kunna jobbat mig uppåt såhär långt i Linköping. Jönköping är väll rätt så likt Linköping om jag inte minns fel så utifrån mina egna erfarenheter så tycker jag att du ska flytta

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Hej, en förvirrad jäkel här.

Utbildning: 2-årig Högskoleexamen inom nätverk/systemadministration, tog examen denna sommarn.
Ålder: 20-25
Jobb: IT-supporttekniker(60% 1st line support med inslag av 2nd line samt 40% onsite) lönen är dålig enligt mig 22,5k (kommun), tog det första jobbet jag fick efter examen. Jag har varit här i 5 månader och ser inte hur jag ska utvecklas vidare(ganska simpelt jobb), verkar inte finnas några planer på interna utbildningar, så det bästa verkar vara att försöka komma bort härifrån.

Liknande examen här, dock på YH. Jag jobbade nästan 3 år med support för 20k/mån, innan jag lyckades få ett jobb som var mer stimulerande och relevant för min utbildning. De flesta arbetsgivare vill att man ska ha några års arbetslivserfarenhet, så att jobba några år med 1st/2nd line support är något många blir tvungna att gå igenom, även om man är gravt överkvalificerad för det. Det är lite som IT-världens version av lumpen. Usel lön, stressigt och dåliga villkor, men även en del trevliga minnen därifrån

Dock kan du säkert hitta något annat jobb tidigare om du verkligen ligger i och söker allt som finns, anmäler intresse till olika arbetsgivare o.s.v. Men räkna med åtminstone något år inom support så slipper du bli besviken.

Just nu är det fortfarande stor brist på kompetenta utvecklare/programmerare och ingångslönerna är högre än för support, server och nätverksfolk. Samtidigt kommer du troligen hitta ett bättre jobb inom de 2-3 år det skulle ta dig att "skola om" till utvecklare. Så det viktigaste är kanske att satsa på det du känner mest för - utveckling eller nätverks och systemadministration.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"IT-supporttekniker(60% 1st line support med inslag av 2nd line samt 40% onsite) lönen är dålig enligt mig 22,5k"

Som ingångslön så är det bra lön du har för att du har nyss börjat i arbetsmarknaden. Du är inte sådär "Attraktiv" än för än du har fått mer kunskap speciellt inom 1st line support. Hade du suttit på 3rd line så hade det varit lite annat.

Men som sagt, du är helt ny på arbetsmarknaden och sitter i 1st line. Så enligt mig är det inte en dålig lön utan en helt normal ingångslön för någon som dig!

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för att läsa till högskoleingenjör inom Datateknik (eller liknande) vid ett större universitet. Studentlivet är en sak som ger ett brett nätverk och har ganska många roliga inslag i sig.

Konsultbolaget som jag jobbar på ger våra nyanställda h. ing ca 31k i ingångslön (civ. ing får 900kr/mån mer i ingångslön) men anställer i princip inga YH-are. Jobbar med embedded (Mest C och C++) och man har fast lön oavsett beläggningsgrad.

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att plugga så kör, annars finns det väldigt goda möjligheter till att utbilda sig på egen hand i denna bransch. Jag hade nog i vilket fall börjat med att köra lite online-kurser inom programmering för att se om det är något för dig.

Jag började i first-line support efter gymnasiet och bytte efter 4 år jobb till systemutvecklare (med lön en bit över snitt för civ. ing), efter att ha labbat på hemma främst, men även suttit en del med skripting och web/java-utveckling på jobbet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips jag har fått, uppskattas verkligen

Skickades från m.sweclockers.com