Amazon.de och kortbetalning

Permalänk
Medlem

Amazon.de och kortbetalning

Hej!

jag beställer sällan eller ja aldrig från utlandet men damen fyller 40 och jag hittade något bra till henne på amazon. så sagt och gjort så beställde jag därifrån men det som slog mig som lite underligt var att jag enbart behövde skriva in mitt mastercard nummer och datum men inget mer?
brukar åtminstone behövas det 3 eller 4 siffriga nummret på baksidan av kortet?

när kommer pengarna dras så jag vet om det fungerat? har givetvis kollat att mitt kort är öppet för köp på internet.

har jag missat något eller är allt I sin ordning?

MVH: Adam

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Amazon är den största nätbutiken alla kategorier, de kommer inte att lura dig.
De har ju patent på 1-click så nu när du skrivit in ditt kortnummer kan du genom att
trycka på en knapp beställa någon annan verifiering.
Så om de kan göra något för att du enklare ska köpa något av dom så fixar dom det,
vilket säkert förklarar om de 'inte behöver' CVV-kod eller 3d-secure.

Jag gissar att de tar en viss risk själva med att inte verifiera, men att de har system för att
se till så att de inte blir blåsta av vem som helst. I ditt fall kanske din bank är trovärdig.

Du kan logga in och kolla dina ordrar, sparade kontokort och 1-click settings på amazon.

Permalänk
Medlem

Kollat mitt betalni gs sätt och det finns inget mer att fylla i, däremot har jag läst än äkdre tråd här att swedbank tydligen kommer vara länken som felar.
Misstänkte att dom troligtvis inte behöver allt pga att dom är så stora.
Mest orolig att dom inte skickar varan pga att betalni gen inte går igenom.
Kanske måste göra nått på min bank? Varan kostar 4000kr, brukar det finnas beloppsgränser eller något på banken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollat mitt betalni gs sätt och det finns inget mer att fylla i, däremot har jag läst än äkdre tråd här att swedbank tydligen kommer vara länken som felar.
Misstänkte att dom troligtvis inte behöver allt pga att dom är så stora.
Mest orolig att dom inte skickar varan pga att betalni gen inte går igenom.
Kanske måste göra nått på min bank? Varan kostar 4000kr, brukar det finnas beloppsgränser eller något på banken?

Skickades från m.sweclockers.com

Lås upp kortet för "alla internetköp" för att vara säker att du inte stöter på problem

Permalänk
Medlem

Vad jag minns från när vi jobbade med kortbetalningar på företaget, så står bolaget för ev. risk vid kortbetalningar om 3D-secure/MC SecureCode inte används. Om något går snett så bör alltså Amazon vara ersättningsskyldiga. Skall såklart inte svära på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Lås upp kortet för "alla internetköp" för att vara säker att du inte stöter på problem

det står öppen vid internet köp men jag kanske bör kolla att den släpper igenom allt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

har kollat i min bankapp och det enda som finns är att kortet antingen är öppet eller stängt för internet köp?
får nog kolla noggrannare hemma med dosan på datorn om det star nått mer, nu har jag bara tillgång till mobilt bank id.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

1. Amazon blåser dig inte
2. Amazon kommer inte skicka något innan det betalats
3. Om betalning inte går igenom så får du ett mail
4. Längtar tills Amazon kommer och kör över alla våra inhemska skitbutiker

Permalänk
Medlem

Jag föredrar lång betalning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

1. Amazon blåser dig inte
2. Amazon kommer inte skicka något innan det betalats
3. Om betalning inte går igenom så får du ett mail
4. Längtar tills Amazon kommer och kör över alla våra inhemska skitbutiker

Då hoppas jag du kommer gilla att betala monopol priser...du har mkt hat mot svenska butiker. Tycker dom oftast funksr rätt bra? Köper du enbart från amazon?

Angående ordern så har dom dragit pengarna och skickat med postnord, finns dom i tyskland eller kastar dom paketet till Danmark?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag föredrar lång betalning.

Jag med! Vem vill ha kort betalning, liksom?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då hoppas jag du kommer gilla att betala monopol priser...du har mkt hat mot svenska butiker. Tycker dom oftast funksr rätt bra? Köper du enbart från amazon?

Angående ordern så har dom dragit pengarna och skickat med postnord, finns dom i tyskland eller kastar dom paketet till Danmark?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju monopol på nordiska marknaden idag utan internationell konkurens, det som amazon löser

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Det är ju monopol på nordiska marknaden idag utan internationell konkurens, det som amazon löser

Det är det inte då inget företag ägs av ett stort företag och priserna skulle varit skyhöga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

CSC/CVV etc koden på baksidan är bara extra verifiering, den koden ska inte sparas av t.ex. återförsäljare eller liknande och rekommendationen är ofta att den egentligen bara ska användas vid osäkerhet osv.
Amazon kan mycket väl skita i den, ta lite risk på att kortet är ditt när adresser m.m. stämmer och därmed slippa massa extra säkerhetshantering m.m. Exakt hur olika kort hanterar det m.m. varierar från utgivare till utgivare men koden i sig är inte nödvändig för ett köp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Det är ju monopol på nordiska marknaden idag utan internationell konkurens, det som amazon löser

Underlig definition av monopol där måste jag säga.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Underlig definition av monopol där måste jag säga.

"Monopol är en situation där en enskild aktör eller grupp kontrollerar hela eller nästan hela marknaden för en viss typ av vara eller tjänst. Monopol karaktiseras av avsaknaden av konkurrens vilket ofta resulterar i höga priser samt undermåliga produkter."

utan yttre påverkan av internationella aktörer så har man monopol vilket är den nordiska situationen idag skulle jag säga. Hur tolkar du det

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

"Monopol är en situation där en enskild aktör eller grupp kontrollerar hela eller nästan hela marknaden för en viss typ av vara eller tjänst. Monopol karaktiseras av avsaknaden av konkurrens vilket ofta resulterar i höga priser samt undermåliga produkter."

utan yttre påverkan av internationella aktörer så har man monopol vilket är den nordiska situationen idag skulle jag säga. Hur tolkar du det

Monopol har ingenting med huruvida internationella aktörer är verksamma eller ej. Det handlar om som i ditt citat, konkurrens på marknaden. Med Inet, Webhallen, CDON, Netonnet, Mediamarkt, Komplett, Elgiganten, mfl bara på elektronikmarknaden så skulle jag inte säga att det finns något monopol. Dessutom är Mediamarkt tyskt, Proshop danskt, Komplett norskt, Wish amerikanskt, etc. Så din internationella tolkning håller inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Amazon är ju en gigant inom e-handel och etablerar sig just nu även i Norden med säte i Sverige.

Det här kommer förmoligen att leda till ett riktigt "stålbad" för nuvarande svenska handlare.

Om, 4 sidor:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.698658/amazon-sverige

Amazon har stenhård styrning av sina handlare/leverantörer och inget får strula för en kund utan en bra förklaring.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y