Permalänk

Datorn blir inget bättre.

Hallå

Håller på att uppgradera min sons dator så han kan spela Fortnite men jag får inte till det så jag tänkte ställa frågan här om nån kan hjälpa mig med problemet. (Kan även tillägga att jag är kass när det gäller datorer)

Såhär var setupen först...

Moderkort: Asus A68HM-Plus med 2st Corsair Vengeance 4gb (8gb totalt) DDR3
Processor: AMD A10
Grafikkort: AMD Radeon HD 5570 1024mb
Nät agg: Corsair 1000w

Och då hade han ca 30-40 fps och det laggar, sen så stoppade jag i ett grafikkort som jag lånat och det var ett Zotac GTX 560 1gb då kom han upp på 80-100 fps och det laggar. Och igår så handlade jag ett Zotac Geforce GTX 1060 6Gb AMP Edition och han ligger fortfarande kvar på 80-100fps och det laggar, vart ingen skillnad från GTX 560.

Kan det var moderkortet som är flaskhalen och finns det nå hyffsade moderkort på begagnat marknaden som man kan inhandla utan att behöva byta ramminnen,processor osv?

//Tobbe

Permalänk
Medlem

CPU som är flaskhalsen.

El så kör du kanske på den integrerade grafiken ?

Permalänk
Medlem

Ja, den CPUn är verkligen inget att hänga i julgranen.

Det blir nog ett plattformsbyte som bästa lösning ändå.

T.ex. komplett säljer hela "uppgraderingspaket" med cpu+mobo+ram - Vet inte riktigt hur prisvärd de är, men hyfsat antar jag?

Permalänk
Medlem

Vilken CPU har du. A10 5800 ?

Vi har en reservrigg hemma med AMD Athlon II X4 845 och det fungerar bra, du borde kunna slänga i en sådan,kolla stödet på moderkortet,men skulle tro det passar. https://www.youtube.com/watch?v=bFMLy5kHMTE

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

SVAG processor, 8gb ram är väl i minsta laget med, men borde räcka.

Permalänk

@AmdX2: Ja det tror jag det är....kan kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören, med väldigt stor sannolikhet CPU'n som gör att han upplever lag. I en lättrenderad scen kommer grafikkortet inte ha några problem att spotta ut mycket frames men sen kommer då och då CPU'n slå i taken och det innebär alltid att det känns laggigt.

Permalänk
Medlem

Stoppa i en SSD så försvinner lagget i Fortnite 120GB SSD 299kr

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeturbo:

Hallå

Håller på att uppgradera min sons dator så han kan spela Fortnite men jag får inte till det så jag tänkte ställa frågan här om nån kan hjälpa mig med problemet. (Kan även tillägga att jag är kass när det gäller datorer)

Såhär var setupen först...

Moderkort: Asus A68HM-Plus med 2st Corsair Vengeance 4gb (8gb totalt) DDR3
Processor: AMD A10
Grafikkort: AMD Radeon HD 5570 1024mb
Nät agg: Corsair 1000w

Och då hade han ca 30-40 fps och det laggar, sen så stoppade jag i ett grafikkort som jag lånat och det var ett Zotac GTX 560 1gb då kom han upp på 80-100 fps och det laggar. Och igår så handlade jag ett Zotac Geforce GTX 1060 6Gb AMP Edition och han ligger fortfarande kvar på 80-100fps och det laggar, vart ingen skillnad från GTX 560.

Kan det var moderkortet som är flaskhalen och finns det nå hyffsade moderkort på begagnat marknaden som man kan inhandla utan att behöva byta ramminnen,processor osv?

//Tobbe

Det var väldigt... obalanserat system du fått till.
1000W PSU för något som aldrig lär dra mer än 250W. (Nästan så du kunde bytt detta till ett 500W och fått lite pengar över till annat för systemet)
A10 med modern GPU (1060 6GB), är väldigt CPU begränsat.
8GB RAM är väl på gränsen också, vilket sätter mer last på CPUn, och i moderna spel har frekvensen på dessa också påverkan (om de är för lågt) då CPUn blir väntande på RAM, vilket ser ut som CPU last, och ger stutters.

Så CPUn är utan tvekan flaskhalsen, och faktiskt ev minnet också (beror ju på dess bandbredd bla). Men dina gamla GPUer var också problem, pga 1GB VRAM, där den verkligen vill ha 2GB+

Om du desperat vill gå begagnat så tror jag ett haswell system bör vara det mest prisvärda för dig. Du kan då behålla ditt DDR3 och det finns en del bra haswell CPUer att leka med i olika prisklasser. Det som måste kollas är vad du har för budget, samt förväntan och kylning idag. Svåraste att hitta är moderkort om de ska vara överklockbara. Ibland kan de kosta 1000kr+ nästa gång 500kr... trots samma kort.

Kan du hitta en Z87 + 4770k tex, har du ett bra nog system för ett bra tag till, men enligt fortnite spec ska det räcka med en i5a (4690/4670 eller tom lägre). Är väl mer frågan som sagt om du vill att det ska hålla ett tag, eller du ska få problem med nästa spel igen. Mao... hur länge ska det "hålla"?

Du kan gå billigare och ta låsta moderkort, som H87/H97 eller OEM B85/Q87/Q97 tex. Enda jag avråder är H81, då detta kort saknar PCI-E 3.0 och är låst till 2 RAM slots. Då är det dock nästan bara i5a som är lönt, om du inte hittar en väldigt billig i7 (tex en av de få låsta).

Om du dock kan acceptera att byta RAM också, då finns det prisvärda AMD Ryzen lösningen till dig. Ett B350/B450 moderkort med både 8 och 12 trådars cpuer är väldigt prisvärda. Enda man ska tänka på är att B350 behöver en uppdatering om du ska ha en 2xxx CPU, men ofta kan datorbutikerna hjälpa dig där.

Oavsett så har du ju ett bra grafikkort. Så om du känner att du inte kan spendera något nu, spara lite och satsa på bättre grund hade jag gett som råd, för gör du det en gång nu, har du ett bra spelmaskin i åratal fram. En GPU behöver dock en vettig grund att sitta på, annars får man dessa hack och stutters då resten av systemet inte hänger med.

Tänker du behålla det ett tag och vill minska problemet... gå in i Nvidias kontrolpanel och lås mål FPS till 60. Om den klarar 80+ när det laggar, är oddsen stor att du kan med lite marginal där få jämnare upplevelse.

Permalänk
Avstängd

Om det nu är så vilket inte är troligt att du bra har en a10 5800 till ett fm2+ mob (märklig kombination) så finns flera generationer bättre apu/cpu att uppgradera till som passar moderkortet. Lägg några hundra på en bättre fm2+ cpu. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s161796833&o=produkt_p...

Permalänk

@Paddanx: Tack för infon, länkar till en annons på blocket med Z87 men vad menar du med + 4770? Hahaha

https://www.blocket.se/goteborg/Garderobsrensning_82756400.ht...

Permalänk
Medlem

@Tobbeturbo: Om du får tag i det där moderkortet + CPU så är det ju klockrent, kanske lika bra att köpa ramstickorna också.

Permalänk
Medlem

Det är inte ett nätverksproblem då bara? Antar att datorn är ansluten med kabel och inte trådlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AmdX2:

Vilken CPU har du. A10 5800 ?

Vi har en reservrigg hemma med AMD Athlon II X4 845 och det fungerar bra, du borde kunna slänga i en sådan,kolla stödet på moderkortet,men skulle tro det passar. https://www.youtube.com/watch?v=bFMLy5kHMTE

Vad menas med stödet på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeturbo:

Vad menas med stödet på moderkortet

Vilka processorer man kan använda med det moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Tobbeturbo: Med stödet menar han att den ska finnas med på kompatibel listan (fungera ihop med)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeturbo:

@Paddanx: Tack för infon, länkar till en annons på blocket med Z87 men vad menar du med + 4770? Hahaha

https://www.blocket.se/goteborg/Garderobsrensning_82756400.ht...

Ofta brukar 4770k (CPU) vara billigare än 4790k tex, men de är trots allt en 8-trådig helt okej CPU. Så det var mer en minimum nivå som bör kunna ge dig bra spelande i ett tag framöver. Finns så klart snabbare och bättre, men om kravet var just beg pga du ville behålla RAM så var det mitt bättre förslag.

Är absolut inget fel med 4790k dock, bättre CPU, men kostar lite mer.

BTW. Tänk på att 4790k ofta behöver BIOS uppdatering för att fungera bra i Z87 kort. Om killen säljer det som här ovan, bör det inte vara något problem dock, och de går vad jag minns oftast att plugga in och bara uppdatera (de kan dock vara instabila utan uppdatering, så man behöver göra det så snabbt som möjligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Vilka processorer man kan använda med det moderkortet.

Av vad jag kunde se, endast Axx CPUer och athlon, inga FX, därav ansåg jag inte det vara värt att behålla.
https://www.asus.com/se/Motherboards/A68HMPLUS/HelpDesk_CPU/

Permalänk
Skrivet av Sevenix:

Det är inte ett nätverksproblem då bara? Antar att datorn är ansluten med kabel och inte trådlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ansluten med kabel.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ofta brukar 4770k (CPU) vara billigare än 4790k tex, men de är trots allt en 8-trådig helt okej CPU. Så det var mer en minimum nivå som bör kunna ge dig bra spelande i ett tag framöver. Finns så klart snabbare och bättre, men om kravet var just beg pga du ville behålla RAM så var det mitt bättre förslag.

Är absolut inget fel med 4790k dock, bättre CPU, men kostar lite mer.

BTW. Tänk på att 4790k ofta behöver BIOS uppdatering för att fungera bra i Z87 kort. Om killen säljer det som här ovan, bör det inte vara något problem dock, och de går vad jag minns oftast att plugga in och bara uppdatera (de kan dock vara instabila utan uppdatering, så man behöver göra det så snabbt som möjligt)

Hittade detta moderkort...kan det vara nått?

https://www.blocket.se/jamtland/Dator_delar_saljes_styckvis_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Av vad jag kunde se, endast Axx CPUer och athlon, inga FX, därav ansåg jag inte det vara värt att behålla.
https://www.asus.com/se/Motherboards/A68HMPLUS/HelpDesk_CPU/

Säg det till TS och inte till mig.

Skrivet av Tobbeturbo:

Alltså moderkortet har inte så mycket med prestandan att göra utan fungerar snarare som en plattform som man bygger ifrån. Indirekt påverkar det prestandan genom att de bättre processorerna behöver nyare och ev. bättre moderkort.

Det som alltså du bör leta efter är en bättre processor - men om det är en processor utav nyare modell än ditt moderkort måste du även byta moderkortet (och eventuellt RAM-minnena).

Z270 har t.ex inte stöd för 4790K (som tillhör 4:e generationen) utan har endast stöd för 7:e generationen som t.ex 7700K. Z87 som är en 4:e generations moderkort har däremot stöd för 4790K men inte 7700K etc.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Stoppa i en SSD så försvinner lagget i Fortnite 120GB SSD 299kr

Mycket tveksamt, varför skulle det hjälpa? TS CPU är sämre än minimum requirements för Fortnite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeturbo:

Av vad jag kan se är detta Socket 1151, dvs moderkortet är inte för haswell (4xxx) utan för skylake-kabylake (6xxx-7xxx) och dessa kräver DDR4 RAM, så du kan då inte använda ditt nuvarande RAM-minne.

Moderkort du letar efter är Z97 eller Z87 och Socket 1150 om du ska behålla RAM.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Av vad jag kan se är detta Socket 1151, dvs moderkortet är inte för haswell (4xxx) utan för skylake-kabylake (6xxx-7xxx) och dessa kräver DDR4 RAM, så du kan då inte använda ditt nuvarande RAM-minne.

Moderkort du letar efter är Z97 eller Z87 och Socket 1150 om du ska behålla RAM.

Ok, men om vad skulle vilja börja på ny kula o köra ddr4 är det nått att satsa på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu fick jag tag på detta moderkort av en kompis och han hade även en I5-7400 o jag fick köpa allt för 1000kr så nu är det väl bara att fixa ram minnen DDR4 på 16GB o då borde det väl funka? I5 var socket 1151 med fläkt o allt.

https://www.dustinhome.se/product/5010876715/z170-deluxe?ssel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Tobbeturbo: Kommer funka fint med fortnite 👍

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbeturbo:

Nu fick jag tag på detta moderkort av en kompis och han hade även en I5-7400 o jag fick köpa allt för 1000kr så nu är det väl bara att fixa ram minnen DDR4 på 16GB o då borde det väl funka? I5 var socket 1151 med fläkt o allt.

https://www.dustinhome.se/product/5010876715/z170-deluxe?ssel...

Skickades från m.sweclockers.com

Z170 är väl egentligen tänkt för sjätte generation, dvs 6700k/6600k osv. Bör dock fungera med en uppdatering av BIOS, men då måste du ha en redan fungerande processor. Har han kört med dessa två tillsammans går det ju förstås bra.

Stämmer att det ska vara DDR4-RAM. Köp gärna lite snabbare som t.ex 3000Mhz (kostar generellt sett inte mer) så blir det så bra som det kan bli. Om du ska köpa nytt så t.ex dessa DDR4-minnena. Det går förövrigt bra med 8GB också om man vill spara lite pengar, men 16GB är ju förstås mer framtidssäkert och att föredra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Z170 är väl egentligen tänkt för sjätte generation, dvs 6700k/6600k osv. Bör dock fungera med en uppdatering av BIOS, men då måste du ha en redan fungerande processor. Har han kört med dessa två tillsammans går det ju förstås bra.

Stämmer att det ska vara DDR4-RAM. Köp gärna lite snabbare som t.ex 3000Mhz (kostar generellt sett inte mer) så blir det så bra som det kan bli. Om du ska köpa nytt så t.ex dessa DDR4-minnena. Det går förövrigt bra med 8GB också om man vill spara lite pengar, men 16GB är ju förstås mer framtidssäkert och att föredra.

Ok, så det är bara inte att montera processorn o köra igång? 😂 Inte bara det här med o bygga datorer....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Z170 är väl egentligen tänkt för sjätte generation, dvs 6700k/6600k osv. Bör dock fungera med en uppdatering av BIOS, men då måste du ha en redan fungerande processor. Har han kört med dessa två tillsammans går det ju förstås bra.

Stämmer att det ska vara DDR4-RAM. Köp gärna lite snabbare som t.ex 3000Mhz (kostar generellt sett inte mer) så blir det så bra som det kan bli. Om du ska köpa nytt så t.ex dessa DDR4-minnena. Det går förövrigt bra med 8GB också om man vill spara lite pengar, men 16GB är ju förstås mer framtidssäkert och att föredra.

Varför skulle han behöva en CPU när det moderkortet ASUS Z170-Deluxe har USB BIOS Flashback?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)