Får en massa skräppost, vad ska jag göra? Uppdaterad

Permalänk
Medlem

Får en massa skräppost, vad ska jag göra? Uppdaterad

Hallå SC! Sen en tid tillbaka (har aldrig öppnat dem förutom en gång av misstag) får jag ungefär varje dag brev från tjejer som helt enkelt vill ha någon att sexa med. Eftersom alla vet att Internet är laglöst land där det är så lätt att utge sig för att vara någon annan/skicka virus och betydligt värre saker, så undviker jag såklart att både öppna och svara men nu börjar jag lessna på det här. Finns det något filter jag kan installera för att slippa det här? För det mesta kommer breven till min ordinarie inkorg men några hamnar i skräpposten också.

Uppdaterad, jag hade glömt bort en sak, för nåt år sen gick jag ur Facebook, trots det får jag stup i kvarten mail där det står Hej **** Du har fler vänner på FB än du tror, jag har gång på gång klickat på Avsluta prenumerationen men trots det kommer dem. Vad kan jag göra åt det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle du öppna dem överhuvudtaget? Släng och rapportera som skräp/scam/phishing.
Gmail får aldrig sånt skräp, Liveadressen får väldigt ofta, kanske ligger nåt i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du öppna dem överhuvudtaget? Släng och rapportera som skräp/scam/phishing.
Gmail får aldrig sånt skräp, Liveadressen får väldigt ofta, kanske ligger nåt i det?

Min gmail får massor med skräp, men allt hamnar i skräpposten vilket gör det till ett icke problem. Min gamla live-address däremot lägger allt i inkorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du öppna dem överhuvudtaget? Släng och rapportera som skräp/scam/phishing.
Gmail får aldrig sånt skräp, Liveadressen får väldigt ofta, kanske ligger nåt i det?

Gör då aldrig det, råkade hända en enda gång av misstag och det var rätt längesen. Enda anledningen jag skulle ha att öppna skulle vara så jag kan ta reda på hur de fått tag på min mail. Undrar om det kan ha något att göra med att jag förut hängde i något år på en sida som är till för sexdating. Har Hotmail f.ö. men även av nån anledning två gmail så kommer väl avsluta min Hotmail förr eller senare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Penguin:

Min gmail får massor med skräp, men allt hamnar i skräpposten vilket gör det till ett icke problem. Min gamla live-address däremot lägger allt i inkorgen.

Jag får nästan aldrig skräp direkt i inkorgen men div. nigeriabrev i skräplådan. Skönt där iaf.

Permalänk
Medlem

Så, hade en till grej som jag infogat nu.

Permalänk
Inaktiv

Kolla om din e-postadress har varit offer för dataläcka någon gång.
https://haveibeenpwned.com/

Har själv en hotmail-adress som får mycket skräp eftersom den råkat ut för tre dataläckor, bland annat när Sweclockers läckte data 2015. Inte mycket man kan göra annat än att byta adress eller använda spamfilter. Är adressen ute på vift i cyberrymden så hamnar den på alla möjliga listor som skräppostutskickarna använder sig av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vipa:

Gör då aldrig det, råkade hända en enda gång av misstag och det var rätt längesen. Enda anledningen jag skulle ha att öppna skulle vara så jag kan ta reda på hur de fått tag på min mail. Undrar om det kan ha något att göra med att jag förut hängde i något år på en sida som är till för sexdating. Har Hotmail f.ö. men även av nån anledning två gmail så kommer väl avsluta min Hotmail förr eller senare.

För att slippa den typen av misstag rekommenderar jag att använda en riktig e-postklient och ställa in den så att den inte hämtar fjärrinnehåll utan att först varna (vilket brukar vara standardinställningen om det är en seriös klient).

Typ såhär:

Genom att använda en e-postklient så blir det även enkelt att hantera flera olika e-postkonton och då rekommenderar jag att ha ett privat konto som man aldrig använder till att registrera sig någonstans, och så har man ett separat konto som man använder när man registrerar sig någonstans på webben. Då slipper man få skräppost på sitt privata konto där man har sina viktiga konversationer.