[FreeNAS 11.2] ny version ute!

Permalänk
Avstängd

[FreeNAS 11.2] ny version ute!

Tjo,

Dom har ändrat en del i den nya version som är bra att känna till.

Glöm inte att göra en backup av configen. Man kan även behöva uppdatera pool och då kan man inte gå tillbaka, läs mer här.

Den gamla UI kommer skrotas i framtiden.

Citat:
  • The login screen defaults to the new, Angular-based UI. Users who wish to continue to use the classic UI can select “LEGACY WEB INTERFACE” in the login screen.

  • Beginning with this release, there are two published versions of the 11.2 User Guide: one contains the screenshots for the new UI using the default dark theme and the other contains the screenshots for the legacy UI. The availability of both versions of the Guide is to assist users as they become familiar with the new UI during the transition period before the legacy UI is deprecated in a future release. Both versions contain a menu selector, making it easy to navigate between different versions of the Guide.

  • The rewrite from the old API to the new middlewared continues. Once the API stabilizes and the rewrite is complete, api.freenas.org will be deprecated and replaced by the new API documentation. In the mean time, to see the API documentation for the new middleware, log into the new UI, click on the URL for the FreeNAS system in your browser’s location bar, and add /api/docs to the end of that URL.

  • The boot loader has changed from GRUB to the native FreeBSD boot loader. This should resolve several issues that some users experienced with GRUB. GRUB was introduced as a temporary solution until the FreeBSD boot loader had full support for boot environments, which it now has.

  • The Plugins and Jails backend has switched from warden to iocage and warden will no longer receive bug fixes. The new UI will automatically use iocage to create and manage Plugins and Jails. Users are encouraged to recreate any existing Plugins and Jails using the new UI to ensure that they are running the latest supported application versions.

  • Virtual Machines are more crash-resistant. When a guest is started, the amount of available memory is checked and an initialization error will occur if there is insufficient system resources. When a guest is stopped, its resources are returned to the system. In addition, the UEFI boot menu fix allows Linux kernels 4.15 and higher to boot properly.

  • Cloud Sync Tasks provides configuration options to encrypt data before it is transmitted and to keep it in the encrypted format while stored on the cloud. The filenames can also be encrypted. Additionally, support has been added for these providers: Amazon Cloud Drive, Box, Dropbox, FTP, Google Drive, HTTP, Hubic, Mega, Microsoft OneDrive, pCloud, SFTP, WebDAV, and Yandex.

  • Support has been added for Self-Encrypting Drives (SEDs).

  • OpenZFS is up-to-date with Illumos and slightly ahead due to support for sorted scrubs which were ported from ZFS on Linux. Notable improvements include channel programs, data disk removal, more resilient volume import, the ability to import a pool with missing vdevs, pool checkpoints, improved compressed ARC performance, and ZIL batching. Note that many of these improvements need further testing so have not yet been integrated into the UI.

//källa https://www.ixsystems.com/blog/library/freenas-11-2-release/

Vad tycker ni om den nya UI?

Edit: Bättre lista över saker som har förbättrat https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11.2/intro.ht....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

ooooh spännande. Kommer dock vara lite restriktiv med att uppgradera prod-systemet. Men en installation i en VM kommer det bli när tid finnes.

Nya UI är rappt när jag provade det tidigare. Det gamla var lite ologiskt, med navigering både på vänstersidan och i toppen som _nästan_ var samma.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

ooooh spännande. Kommer dock vara lite restriktiv med att uppgradera prod-systemet. Men en installation i en VM kommer det bli när tid finnes.

Nya UI är rappt när jag provade det tidigare. Det gamla var lite ologiskt, med navigering både på vänstersidan och i toppen som _nästan_ var samma.

Håller med att den gamla var lite ologiskt med navigering det som stör med mest är att knappen för att logga ut ligger nära knappen för att starta om/stänga av och hända mig en gång att jag tryckte fel hoppas den nya UI så att logga ut knappen är bättre platserierad.

Av att döma denna bild

så ser den mycket trevlige ut än innan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är 11.2 stable än? Jag har förstått det som att "STABLE" branchen i GUI:t hänvisar till FreeBSD-versionen och inte till att FreeNAS är stable.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Är 11.2 stable än? Jag har förstått det som att "STABLE" branchen i GUI:t hänvisar till FreeBSD-versionen och inte till att FreeNAS är stable.

https://www.freenas.org/download-freenas-release/

Citat:

CURRENT STABLE RELEASE | NEW WEB INTERFACE

Download FreeNAS 11.2

Dom skriv att det är en "STABLE" då får man hoppas på det med.

Jag tolka det som att version är stabilt plus en ny UI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://www.freenas.org/download-freenas-release/

Dom skriv att det är en "STABLE" då får man hoppas på det med.

Jag tolka det som att version är stabilt plus en ny UI.

Det där med stable är lite av en anka just nu i freenas. Stable betyder inte att det är stabilt utan att det är den familj som kommer att bli stabil. Tillskillnad från nightly etc, typ om jag förstår rätt. Det har funnits 11.2 beta1-3, 11.2 rc1-2, och 11.2 release, och alla tillhör 11.2 stable train.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det där med stable är lite av en anka just nu i freenas. Stable betyder inte att det är stabilt utan att det är den familj som kommer att bli stabil. Tillskillnad från nightly etc, typ om jag förstår rätt. Det har funnits 11.2 beta1-3, 11.2 rc1-2, och 11.2 release, och alla tillhör 11.2 stable train.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu med 11.2 release är väl tanken att den ska vara stake så som ordet vanligtvis förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://www.freenas.org/download-freenas-release/

Dom skriv att det är en "STABLE" då får man hoppas på det med.

Jag tolka det som att version är stabilt plus en ny UI.

Skrivet av guermantes:

Det där med stable är lite av en anka just nu i freenas. Stable betyder inte att det är stabilt utan att det är den familj som kommer att bli stabil. Tillskillnad från nightly etc, typ om jag förstår rätt. Det har funnits 11.2 beta1-3, 11.2 rc1-2, och 11.2 release, och alla tillhör 11.2 stable train.

Skickades från m.sweclockers.com

@superegg, se @geurmantes svar.

@geurmantes. Kollade release notes och det var tydligen 11.2-RELEASE som släpptes igår. Det är ju vad vi vanliga människor kallar STABLE. (Körde rc när jag körde FreeNAS 9, men slutade med det efter .... well, händelser.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kollade release notes och det var tydligen 11.2-RELEASE som släpptes igår.

Precis! It's a big event. Jag har väntat på detta släpp ända sen i somras... då den ursprungligen skulle ha kommit!! Men sen blev det uppskjutet, och uppskjutet igen... det är tydligen lite kosmetik som inte funkar fortfarande så jag tänker i alla fall vänta tills efter jul innan jag uppgraderar så att eventuella allvarligare buggar hinner visa sig. Att döma av forumen är 11.1-U1-6 uppdateringarna ganska fulla av krångligheter. Min förhoppning är att sånt inte kommer att finnas med nu i 11.2, men jag tänker stanna på 11.0-U4 innan jag gör nåt överilat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Nu med 11.2 release är väl tanken att den ska vara stake så som ordet vanligtvis förstås.

Förhoppningsvis förstår alla att det där var ett typo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förhoppningsvis förstår alla att det där var ett typo...

Nej..
Jag har stämplat dig som en mycket märklig individ och det kommer kommer vara svårt att släppa..

J.K

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ska slänga in 2 WD Red Pro 4 TB i poolen nästa vecka, uppgraderar samtidigt för att få det så krångligt som möjligt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Grundregel: Vänta alltid till U1 släpps innan produktionsmiljöer uppgraderas.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd

https://redmine.ixsystems.com/issues?fixed_version_id=479&set...
Nya bugar som har kommit upp idag vad förväntar man sig med en ny UI.

@guermantes:

Har kollat på denna https://redmine.ixsystems.com/projects/freenas/roadmap nästan vare dag så har haft bra koll när något händer så denna ska vara stabil dock så bruka det komma lite bugar med ett nytt UI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

följer tråden innan jag uppgraderar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

att det skulle komma buggar i UI är väll ändo "ok" det är bara lite bökigt när man skall administrera manicken. Känner att man inte gör det så ofta att det inte påverkar funktionen av produkten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Inga bekymmer vid min uppdatering

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Såg just den här, kanske kan vara intressant eftersom HP MS Gen8 verkar vara populär här på Swec:
https://forums.freenas.org/index.php?threads/11-2-who-has-ins...