Microsoft arbetar på Chromium-baserad webbläsare för att ersätta Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

.... har inte Edge, men senast jag testade så kunde man inte ha mappar i mappar i bokmärkesfältet vilket sabbar riktigt jäkla ordentligt för mig med cirka 150 bokmärken och utesluter Edge för vardagligt användande till förmån av Firefox.

Också min anledning till att inte använda Edge. Och synk mellan datorer är katastrofalt dåligt. Ska väll fungera men gör det inte. Sedan har det flyttat runt bokmärkes-mappen i systemet under åren så ingen sync-tjänst vill ta i skiten.

Annars tycker jag den är den bästa Webbläsaren av Chrome vs Edge, Firefox ligger i en egen klass. Synd att Google har så mycket eget på sina tjänster som bara fungerar i deras egna webbläsare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Använder Edge dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Nästa steg är att porta Windows till Linux så att de slipper vidareutveckla och underhålla sin egen kernel. Bakåtkompatibilitet kan de åstadkomma med kompatibilitetslager och genom att porta sina API, och så kan de sälja ett Windows-gränssnitt som kör ovanpå Linux så har de fortfarande sitt monopol intakt.

De släppte även en del källkod under MIT-licens idag på GitHub som en tidig julklapp:

Microsoft Makes Open-Source Windows Forms, WinUI, WPF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nästa steg är att porta Windows till Linux så att de slipper vidareutveckla och underhålla sin egen kernel. Bakåtkompatibilitet kan de åstadkomma med kompatibilitetslager och genom att porta sina API, och så kan de sälja ett Windows-gränssnitt som kör ovanpå Linux så har de fortfarande sitt monopol intakt.

De släppte även en del källkod under MIT-licens idag på GitHub som en tidig julklapp:

Microsoft Makes Open-Source Windows Forms, WinUI, WPF

Det är nog inte en helt omöjlig tanke. Microsoft är ju med i Linux Foundation, och har en hel del lösningar byggda på just Linux.

Fast bygger de ett desktop os, baserat på Linux, så är det inte längre Windows, även om det har ett kompatibilitets lager.
Så då lär de ju byta namn till t.ex Microsoft OS , eller något sådant.

Permalänk
Inaktiv

@raxxor: Ja, det har verkligen hänt mycket sedan Steve Ballmer stod och sa "Linux is cancer" i 2001. Finns säkert en och annan som fortfarande tror man är heltokig för att man lägger fram iden om att porta Windows till Linux, men det är ingen omöjlighet. Tror också att Microsoft är sugna på att köpa upp Canonical, särskilt nu efter att IBM köpte upp Red Hat. Linux dominerar molnet och det är inget Microsoft kan ignorera. Desktop blir allt mer irrelevant för dem samtidigt som det är den enda marknaden där Windows fortfarande har monopol.

Permalänk
Medlem

Lite flummigt.
När jag använder W10 tycker jag Edge är riktigt trevlig.
Men jag misstänker att det är mer interna orsaker, liksom att Chrome får skjuts av att Chrome kommer med Android och det gjort att det man har i Android vill man kanske också ha i sin PC för att synka bokmärken etc, och få blir det enklare att ha Chrome överallt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

En webbläsares första prioritet borde ju vara att skydda användaren och dennes data och identitet till varje pris.
Dagens webbläsare gör ju tvärtom och försöker ju samla in så mycket data som möjligt och knyter det till användaren för att skapa otroligt detaljerade profiler.
Och med MS's läsare äger dom ju hela systemet, vilket gör det hela ännu läskigare.

Så jag kan aldrig tänka mig att MS kommer att lyckas göra en populär webbläsare igen när dom envisas med att köra ner den i halsen på användarna.
Vad läsaren baseras på spelar ju ingen som helst roll.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inkluderar sub-tabs. Är det någon browser som sköter detta på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Använder Microsoft Edge på Google/Android-telefonen, men allt mera sällan på min stationära PC.

Är Edge för Android redan kodad på det nya viset..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Nästa steg är att porta Windows till Linux så att de slipper vidareutveckla och underhålla sin egen kernel. Bakåtkompatibilitet kan de åstadkomma med kompatibilitetslager och genom att porta sina API, och så kan de sälja ett Windows-gränssnitt som kör ovanpå Linux så har de fortfarande sitt monopol intakt.

De släppte även en del källkod under MIT-licens idag på GitHub som en tidig julklapp:

Microsoft Makes Open-Source Windows Forms, WinUI, WPF

Det brinner lite i knutarna om dom vill ha kvar sitt windows-program monopol.

Permalänk
Medlem

Tycker Edge är mycket smidigare och flyter snabbare på PC än tex Chrome och Firefox som är så proppfulla med funktioner och annat krimskrams att det känns alltid lite laggigt när jag använder dom.

Dock Edge verkar ha problem med mer än en Tab öppen i mitt fall. Man skriver in en adress och inget händer, den respondar inte. Förhoppnignsvis så blir det problemet åtgärdad i nästa uppdatering.

Men att dom på helhet ska lägga ner Edge känns lite tråkigt. Edge med Dark Mode aktiverat ger en mycket härlig upplevelse, det tycker hela familjen. Surfa tillsammans görs bäst med Edge.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk

Så länge Bing förblir standardsökmotor känner jag mig lugn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag föredrar faktiskt Edge över Chrome, så det är lite synd att de tänkt överge den.

Kommer dock fortsätta köra Firefox oavsett, så nån större roll spelar det inte för min del.

Samma här, jag hade hellre sett att de fortsatt med Edge men utvecklat den nya som ett alternativ.
Jag har mycket svårare för både Chrome, Firefox och de andra på dator.

Telefonen får dock köra Chrome.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Usch, Chrome är skräp och borde förbjudas.
Edge är en riktigt bra browser och är min sekundära efter Pale Moon.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset ska gå över till Pale Moon, har saknat bra bläddrare ett tag och gått ner mig i Chrome träsket (iochförsig med DuckDuck). Lite kul var att Googles Chrome trilskades "skadlig och har blockerats" så jag fick hämta med Edge.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Hoppas dom inkluderar sub-tabs. Är det någon browser som sköter detta på ett smidigt sätt?

Vivaldi har en funktion som kallas Stack Tabs där du kan lägga exempelvis alla tabbar med Wikipedia i en och samma tab. Vet inte om det är.den funktionen du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Microsoft även bryter loss webbläsaren från OS:et iom detta.

Jag gillar verkligen Edge, men att inte kunna uppdatera webbläsaren utan att uppdatera hela OS:et är galenskap.
I och med att plugins som uBlock kom, så blev det en fullt användbar webbläsare.

Jag anser att Edge är långt mycket bättre och stabilare än Windows 10 i sig.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft släppte ett blogginlägg där de nu bekräftat ryktena samtidigt som de lovordar open source på ett sätt som jag aldrig tror jag sett Microsoft göra förr

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/12/06/micros...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lifooz:

Samma här, jag hade hellre sett att de fortsatt med Edge men utvecklat den nya som ett alternativ.
Jag har mycket svårare för både Chrome, Firefox och de andra på dator.

Telefonen får dock köra Chrome.

/Lifooz

Ja, eller erbjuder den som en separat installation så man även kan installera den på maskiner som inte kör Windows. Hade gärna kört den på linuxburken på jobbet om jag kunde.

Kör Firefox på desktop, men på telefonen kör jag faktiskt Edge.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleepstreameR:

Ja, eller erbjuder den som en separat installation så man även kan installera den på maskiner som inte kör Windows. Hade gärna kört den på linuxburken på jobbet om jag kunde.

Kör Firefox på desktop, men på telefonen kör jag faktiskt Edge.

I blogginlägget så säger de att de kommer släppa den till andra OS och nämner macOS som exempel. Med tanke på detta så tror jag det finns en chans att vi kommer få se en Snap till GNU/Linux, som de har gjort med Skype och Spotify.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Hur ofta installerar folk Chrome utanför Google? Har aldrig hört någon installera Chrome på annat sätt än via Googles egen site. Använder man Edge eller IE och söker via adressfältet som oftast söker via Bing så får man Googles sida som första träff. Ska gå väldigt mycket fel för att någon ska ignorera det och välja en tredjeparts-sida för Chrome ... Tror snarare det är när folk laddar hem och installerar program som typ FileZilla med bundles och bara klickar Next, Next, Next, Finished utan att kolla vad som ibland också hänger med; toolbars etc utöver själva programmet man ville ha.

Det händer faktiskt. Undrar ifall det i te var någon vanlig programvara i stil med PDF reader som skickade med det krysset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#nul