TV:ns TOSLINK trasig. Hur får ut ljudet (via HDMI)?

Permalänk

TV:ns TOSLINK trasig. Hur får ut ljudet (via HDMI)?

Jag behöver verkligen er hjälp.
Jag fick betala 10 tusen kronor för teven och bio systemet.

Och Elgiganten vill inte ens hjälpa till. De är värdelösa.

Det går en sån optiskt ljudkabel från ljudsystemet in i teven. Och vi skulle möblera om så jag koppade ut alltihop och sen när jag skulle koppla in kabeln in i teven igen så var jag lite för hårdhänt så en plast sak gick sönder och ramlade ut.

Nu lyser det rött och kabeln vill inte gå in. Den vill gå in men den sitter löst där inne och ramlar bara ut. Dessutom kommer det inget ljud. Här är en bild.

http://forumbilder.se/H8VTC/a156d710...f-66119a2a688b

Jag ringde till Elgiganten och jag förklarade felet. Han sa att garantin inte täcker och att det kommer kosta cirka 4 tusen att fixa det. De måste skicka teven. Frakt. Undersökning och allting sånt kostar.

Herregud. Jag kan ju köpa en ny teve för dem pengarna och han höll med mig.

Han frågade om ljudsystemet har HDMI och det har det men jag kunde inte testa det då eftersom jag EJ var hemma.

Men nu när jag kom hem testade jag med HDMI kabeln från teven till ljudsystemet.
Och det kommer upp på teven ”HDMI infogad. Vill du växla nu”

Och när jag trycker på OK blir bilden svart och det står på teven Ingen Signal.

MEN...Jag testade koppla HDMI kabeln från ljudsystemet till min bärbara dator och då funkade det. Då kom äntligen ljudet från ljudsystemet.

Ljudsystemet har 2 HDMI.
På ena står det AV OUT TV (arc) och när jag kopplar in i den så kommer det upp på teven HDMI infogad vill du växla nu.

Men i den andra HDMI står det AV IN BD/DVD och när jag kopplar i denna händer det inget. Men när jag kopplar den med datorn då fungerar det.

Men det är inte datorn jag vill ska funka utan det är teven med ljudsystemet.
Jag har betalat 4 tusen för bara ljudsystemet och vill verkligen att det ska fungera..!!

Vore evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Du ska ha tvn inkopplad i ARC (audio return channel) och sedan får du antagligen ställa in på TVn att du ska använda det för ljud ut istället för TV-högtalarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Du ska ha tvn inkopplad i ARC (audio return channel) och sedan får du antagligen ställa in på TVn att du ska använda det för ljud ut istället för TV-högtalarna.

Men när jag kopplar den i ARC så kommer det upp på teven HDMI infogad. Vill du växla nu. Sen kan man trycka på ok eller avbryt.
Jag trycker på OK och då står ingen signal med svart bild.

Jag använder sen fjärrkontrollen för att byta kanal men inget ljud i ljudsystemet, kommer dock ljud från teven.

Permalänk
Medlem

@aadvice77: kolla så den hdmi du kopplar in på i tv är märkt med arc

Permalänk
Skrivet av Froojd92:

@aadvice77: kolla så den hdmi du kopplar in på i tv är märkt med arc

Jag har 4 HDMI uttag i teven.
På alla står det 4K
På första uttaget står det också MHL och på det fjärde står det ARC
Jag kopplade in i den där det står ARC men fortfarande INGET ljud

Permalänk

Jag fattar inte varför det funkar när jag kopplar in HDMI kabeln i mim bärbara dator men inte i teven :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadvice77:

Men när jag kopplar den i ARC så kommer det upp på teven HDMI infogad. Vill du växla nu. Sen kan man trycka på ok eller avbryt.
Jag trycker på OK och då står ingen signal med svart bild.

Jag använder sen fjärrkontrollen för att byta kanal men inget ljud i ljudsystemet, kommer dock ljud från teven.

Det är klart du inte får någon signal, du skickar ju inget? Testa koppla in din dator i blueray-ingången eller vad du kallade det på förstärkaren och sätt sedan tvn på HDMI ARC så ska det komma upp datorn på TVn.

Jag tror som sagt fortfarande att du måste ställa in på tvn att du ska skicka ut ljud genom HDMI. Vad har du för TV?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl