Hdd och ssd märks inte..? Kan inte boota nytt system. Behöver fortfarande mer hjälp tack! :D

Permalänk
Medlem

Hdd och ssd märks inte..? Kan inte boota nytt system. Behöver fortfarande mer hjälp tack! :D

Hej, har precis byggt klart datorn o tänkte starta den. Först fick jag upp, PLUG IN, PCIE, hade en 6 pin, har nu köpt en 6 - 8 pin adapter så vi får se om det fungerar. Men. Mina boot drives dyker inte upp. Kunde hitta att de fanns under någon tab någonstans. Alltså känner datorn av de men verkar inte vilja starta från de? Jag har bara uppgraderat datorn. Alltså är ssd och hdd full med saker. Kan det ha något med det att göra? Tänkte bara starta och köra med mina nya grejor men. Nej nej... köpte 16gb ram corsair, asus prime390-a, nzxt 500h, nzxt x52 och en i5 9600k. Har kvar det andra som grafikkort och sådant. Vad kan vara fel? Kommer jag kunna starta datorn och allt kommer att vara kvar eller behöver jag tömma mina diskar? Hjälp snälla.

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn:

Din text är väldigt snurrig.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Felet är att du inte har installerat om windows efter uppgraderingen. Du kan inte flytta en redan installerad windows hårddisk som fungerat ihop med ditt gamla moderkort till ett nyare och bara tro att det ska fungera, Du måste installera om windows!

Permalänk
Medlem

@jycken: Klart du kan flytta en installerat Windows beroende på hur du gör det.

T.ex. Flytta till en Samsung disk/stick. Finns ju program speciellt för det. Har gjort det för bara en månad sen på två olika datorer. Har inte ominstallerat eller nått. Bytte i princip allt MB, Minnen, CPU, SSD osv på båda. Använde Samsungs program. Bara ett problem att Windows behövde aktiveras igen men det hade ju med komponentbytet att köra själva OS fungerade lugnt.

Sen kanske TS bara flyttat över saker och då kan det förstås bli problem. Men det går att göra om det görs rätt.

Permalänk
Medlem

Testat trycka f8 (oftast) och se om disken med Windows installationen dyker upp där?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Testat trycka f8 (oftast) och se om disken med Windows installationen dyker upp där?

Hmm okej, ska prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

@jycken: Klart du kan flytta en installerat Windows beroende på hur du gör det.

T.ex. Flytta till en Samsung disk/stick. Finns ju program speciellt för det. Har gjort det för bara en månad sen på två olika datorer. Har inte ominstallerat eller nått. Bytte i princip allt MB, Minnen, CPU, SSD osv på båda. Använde Samsungs program. Bara ett problem att Windows behövde aktiveras igen men det hade ju med komponentbytet att köra själva OS fungerade lugnt.

Sen kanske TS bara flyttat över saker och då kan det förstås bli problem. Men det går att göra om det görs rätt.

Eh, jag måste inte sätta ihop min andra dator igen för att avaktivera windows va? Äre inte moderkortet som har windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@Wrk4Pwn:

Din text är väldigt snurrig.

Hur menar du då? Att den inte är uppdelad i stycken?

Skrivet av jycken:

Felet är att du inte har installerat om windows efter uppgraderingen. Du kan inte flytta en redan installerad windows hårddisk som fungerat ihop med ditt gamla moderkort till ett nyare och bara tro att det ska fungera, Du måste installera om windows!

Måste jag bygga ihop min gamla dator igen för att windows är kvar på det gamla moderkortet...?

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn: Ok jag tror att följande är det bästa i detta läge:

Du börjar om från början med att tydligt (läs igenom din text minst en gång till innan du postar) och detaljerat beskriva vad du har gjort med din gamla dator osv. och sen nya dator.
Speciellt hur du gjorde med hårddiskarna och om du bara flyttade över Windows rakt av eller använde något specialprogram.
Eller om du inte ens köpte några nya diskar utan bara behöll dina gamla med allt på.

Exempel
Jag hade en dator med följande konfiguration CPU MB xxx osv, i en Xlåda.
Jag ville uppgradera och köpte följande delar xx xx xx för att uppgradera.
Jag installerade min nya HDD först på den gamla datorn och sen XXX med Windows 10 osv.
Sen tog jag ut det gamla MB och satte in XXX och XX osv.

När jag startar datorn ser jag/ser jag inte HDD disk xx och händer...
När jag går in i Bios och tittar på boot inställningar etc ser jag...

Då kan vi i tråden som vill hjälpa dig, få fullförståelse för vad du faktiskt har gjort.

TL:DR Windows blir avaktiverat av komponentbyte ibland, speciellt moderkortsbyte. Du behöver inte avaktivera men kanske ha ditt gamla moderkort för att få fram licensnyckeln för att aktivera. Om det ens är sparat/fortfarande finns kvar på ditt gamla kort. Knappast ditt problem här och nu utan sen i Windows.

Du skriver om moderkortet har Windows, menar du att det brukar läggas in en markör från Windows som gör att man kan byta några komponenter utan att behöva omaktivera? Så är det men du skrev ju att du köpte ett "asus prime390-a" kort. Nytt kort = oftast avaktiviering av windows. Hur ska ditt nya moderkort känna av ditt gamla Windows i det fallet? Avaktivering sker automatiskt du behöver inte göra något. Så du kommer troligen behöva omaktivera Windows som jag gjorde. Så hoppas du registrat din licens på något konto kopplat till Windows eller har kvar licensnyckeln. Annars finns den oftast att leta upp från det gamla moderkortet.

Dock är knappast detta det som är ditt problem här. Utan något du får hantera när du väl kommer in i Windows.

Så gå igenom hur du gjorde så börjar vi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

@Wrk4Pwn: Ok jag tror att följande är det bästa i detta läge:

Du börjar om från början med att tydligt (läs igenom din text minst en gång till innan du postar) och detaljerat beskriva vad du har gjort med din gamla dator osv. och sen nya dator.
Speciellt hur du gjorde med hårddiskarna och om du bara flyttade över Windows rakt av eller använde något specialprogram.
Eller om du inte ens köpte några nya diskar utan bara behöll dina gamla med allt på.

Exempel
Jag hade en dator med följande konfiguration CPU MB xxx osv, i en Xlåda.
Jag ville uppgradera och köpte följande delar xx xx xx för att uppgradera.
Jag installerade min nya HDD först på den gamla datorn och sen XXX med Windows 10 osv.
Sen tog jag ut det gamla MB och satte in XXX och XX osv.

När jag startar datorn ser jag/ser jag inte HDD disk xx och händer...
När jag går in i Bios och tittar på boot inställningar etc ser jag...

Då kan vi i tråden som vill hjälpa dig, få fullförståelse för vad du faktiskt har gjort.

TL:DR Windows blir avaktiverat av komponentbyte ibland, speciellt moderkortsbyte. Du behöver inte avaktivera men kanske ha ditt gamla moderkort för att få fram licensnyckeln för att aktivera. Om det ens är sparat/fortfarande finns kvar på ditt gamla kort. Knappast ditt problem här och nu utan sen i Windows.

Du skriver om moderkortet har Windows, menar du att det brukar läggas in en markör från Windows som gör att man kan byta några komponenter utan att behöva omaktivera? Så är det men du skrev ju att du köpte ett "asus prime390-a" kort. Nytt kort = oftast avaktiviering av windows. Hur ska ditt nya moderkort känna av ditt gamla Windows i det fallet? Avaktivering sker automatiskt du behöver inte göra något. Så du kommer troligen behöva omaktivera Windows som jag gjorde. Så hoppas du registrat din licens på något konto kopplat till Windows eller har kvar licensnyckeln. Annars finns den oftast att leta upp från det gamla moderkortet.

Dock är knappast detta det som är ditt problem här. Utan något du får hantera när du väl kommer in i Windows.

Så gå igenom hur du gjorde så börjar vi där.

Okej, jag hade en dator med x grejer i. De jag känner till är i5 2500k gtx 1060 6gb och 16gb ddr3 ram.
Jah tog lite grejer från den datorn och köper lite nytt. Jag köpte nzxt 500h, asus prime z390-a, i5 9600k, nzxt kraken x52, ram minne från corsair med 16gb minne och ddr4. Allt annat är återanvänt. Det.Vill.Säga. ssd hdd nätaggregat osv. Jag har kopplat in allt förutom moderkortet eftersom jag måste köpa en 6-8 pin. När jag startar datorn kommer jag direkt in i BIOS och det kommer inte upp något under, bootable drives. MEN någon stans, vet inte vart sorry/kommer inte ihåg/hittar inte det/tror det var typ drives så ser jag namnen på diskarna, ADATA o SEAGATE osså deras nummer o modell efter osv. Vad behöver jag göra för att komma in i windows. Jag hade en pro version innan och det vore ju nice att ha igen. Samma. Behöver jag sätta in en USB sticka eller?

Är det något mer som saknas eller? Ska tänka på det du sa nästa gång. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn: Hej hinner bara med ett kort svar just nu.

Bra jobbat med beskrivningen.

Så du har en Adata SSD och en Seagate HDD

På vilken av dessa sitter Windows?
Och har du kollat att du kopplat kablarna rätt enligt manualen?

Och har du kollat om hur diskarna dyker upp i Bios kollat bootordning osv enligt manualen?

Till slut när du startar upp datorn dyker eller dyker det inte upp en första sida som visar din CPU ditt Ram och diskar datorn känner av?

Permalänk
Medlem

@Wrk4Pwn: Du använder alltså samma hårddiskar som innan uppgraderingen, du har inte tagit bort någon? Windows brukar annars vara duktig på att lägga bootloadern på fel disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordian:

@Wrk4Pwn: Hej hinner bara med ett kort svar just nu.

Bra jobbat med beskrivningen.

Så du har en Adata SSD och en Seagate HDD

På vilken av dessa sitter Windows?
Och har du kollat att du kopplat kablarna rätt enligt manualen?

Och har du kollat om hur diskarna dyker upp i Bios kollat bootordning osv enligt manualen?

Till slut när du startar upp datorn dyker eller dyker det inte upp en första sida som visar din CPU ditt Ram och diskar datorn känner av?

Windows är på SSDn Adata. Allt dyker upp (förutom grafikkortet men nu har jag skaffat en 8 pin adapter så det bör fungera nu) tom diskarna, men jag kan inte boota från de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Wrk4Pwn: Du använder alltså samma hårddiskar som innan uppgraderingen, du har inte tagit bort någon? Windows brukar annars vara duktig på att lägga bootloadern på fel disk.

Samma diskar, har tagit bort en som hade en halv windows på sig men det är inte den jag bootar ifrån. / bootade ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hänger inte riktigt med på vad du har testat i BIOS. Har du kontrollerat att din ADATA SSD är vald som första boot-alternativ? Du kanske borde vänta med att koppla in Seagate HDD i detta läge tills du fått det att fungera?

Angående att boota med en tidigare Windows-installation på en dator med annan hårdvara så beror är det lite "hit and miss". Det kan fungera ibland och ibland inte.

Det kan sluta med att du behöver skaffa en ny hårddisk och börja om på den för att sedan se dina andra två diskar som sekundära.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Samma diskar, har tagit bort en som hade en halv windows på sig men det är inte den jag bootar ifrån. / bootade ifrån.

Du är alltså helt säker på att bootloadern ligger på en av diskarna du använder nu, och inte disken du tagit bort? Att du installerat Windows på en viss disk betyder inte att installationen även lagt bootloadern på den disken. Om disken du tagit bort hade en bootpartition från en äldre installation av Windows så är sannolikheten stor att Windows installationsprogram återanvänt den.