Permalänk
Medlem

Grafikkorts problem vid nybygge.

Tjena! Jag har nu byggt mig en datorn med hjälp av sweclockers guider och lite tips och trix från nätet. Allt gick över förväntan tills jag skulle starta upp. De va inget liv i mitt VEGA kort alls. Har nu satt i ett äldre 1050ti på en annan PCI-e slot och det fungerar alldeles utmärkt. VEGA kortet i sig "lyser" men inga fläktar rör sig eller liknande. Någon som har möjlighet att guida lite?

* Ryzen 2700x,
* EVGA SuperNOVA 750 G3, 750W PSU,
* ASUS TUF X470-PLUS GAMING,
* Sapphire Radeon RX VEGA 56 Pulse - 8GB HBM2,
* Samsung 860 EVO 2.5" SSD - 500GB,
* Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB,
* Phanteks P400 Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Bilder skulle hjälpa, har du kopplat in extra strömsladdarna i kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Strömkablarna sitter korrekt till kortet 2 st 8 pin?
alternativt använd en annan strömutgång från nätagget?
Prova använda det fungerade kortet i slottet där vega kortet satt?

https://www.youtube.com/watch?v=bSZfqN_uVIs&t=2210s&ab_channe...

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Ska ta lite bilder och lägga upp på Imgur. kommer strax

Permalänk
Medlem

@Chubbi: Bytt plats på båda korten och ingen av platserna kan hitta vega kortet just nu. Ska prova att byta plats på nätagget. Har ju mina "vga" platser och nu sitter jag i plats 1.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara korrupta bios inställningar. Ta ut jumpern till bateriet.

Är det ingen bild alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

@Chubbi: Bytt plats på båda korten och ingen av platserna kan hitta vega kortet just nu. Ska prova att byta plats på nätagget. Har ju mina "vga" platser och nu sitter jag i plats 1.

Lyser någon diod på moderkortet?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Chubbi: Jag skulle säga nej. Hittar ingen just nu

Permalänk
Medlem

@mallot: Har jag bara i mitt Vega kort kan jag inte få bild alls. De enda som ger mig bild är mitt 1050ti kort faktiskt. Kan inte plugga in HDMI på modekortet och få bild därifrån heller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jophiel:

@mallot: Har jag bara i mitt Vega kort kan jag inte få bild alls. De enda som ger mig bild är mitt 1050ti kort faktiskt. Kan inte plugga in HDMI på modekortet och få bild därifrån heller.

Har också haft byggproblem i veckan, visa sig vara fel på nätagget, trots att moderkort lyste osv.

Tror det är så att ryzen inte har integrerad grafik likt intel har så därav ingen bild utan grafikkort

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Har du testat ett tex plugga in i VGA2+VGA3, och inte använda båda grenarna av sladden?

Permalänk
Medlem

@mallot: Menar du att jag ska koppla in dubbla sladdar med bara 1 6+2 kontakt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Har också haft byggproblem i veckan, visa sig vara fel på nätagget, trots att moderkort lyste osv.

Tror det är så att ryzen inte har integrerad grafik likt intel har så därav ingen bild utan grafikkort

Nu har jag provat att köra i 1 och 2. de hjälpte ju inte alls.

Men man får väl hoppas att de är samma "problem" som denna trådskapare hade https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539565-far-ingen-sign...

Permalänk
Medlem

Som mallot skrev så behöver du koppla in en till vga kabel till ditt Vega kort.
Det blir för lite ström till kortet och det är högst troligt att det är orsaken till att du inte får någon signal från grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Som mallot skrev så behöver du koppla in en till vga kabel till ditt Vega kort.
Det blir för lite ström till kortet och det är högst troligt att det är orsaken till att du inte får någon signal från grafikkortet

Då kör vi med dubbel ström och de blir ingen skillnad tyvärr... Får ta och lägga mig och grubbla på det över natten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jophiel: Då kanske det är skärmen, aldrig hört talas om ett sånt problem förut, trodde de flesta va plug n play.
Använder du inte HDMI eller DP för både vega 56 och 1050 ti?

Koppla in speaker annars, så kan du höra om den postar eller om den ger felmedelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallot:

@Jophiel: Då kanske det är skärmen, aldrig hört talas om ett sånt problem förut, trodde de flesta va plug n play.
Använder du inte HDMI eller DP för både vega 56 och 1050 ti?

Koppla in speaker annars, så kan du höra om den postar eller om den ger felmedelande. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31dXtOoEJnL._SX425_.jpg

Kör på HDMI på båda. Och nu på förmiddagen har jag försökt hitta de andra kortet. Men nu har jag slut på tips från andra och min kunskap är inte tillräckligt stor så de blir ett besök till den lokala datakillen och se om han kan hjälpa till. De går ju använda datorn just nu, Men jag vill ju ha mitt vega kort i drift och inget 1050

Permalänk
Medlem

Så haft grafikkortet hos den lokala databutiken. Dem provade de i sin testbänk där dem konstaterade att grafikkortet är defekt. Så nu är de bara att skicka tillbaka och vänta på ett nytt.