Vad betyder ”förbättrad uppdateringshastighet” på TV?

Permalänk
Medlem

Vad betyder ”förbättrad uppdateringshastighet” på TV?

TV paneluppdateringshastighet, bildfrekvens, förbättrad uppdateringshastighet och native refresh rate, vad betyder?

Hej,

jag kollade på vissa 4k TV och det står att de har 100hz paneluppdateringshastighet, 400hz förbättrad uppdateringshastighet, 60p bildfrekvens (prisjakt.nu) och 50hz native refresh rate, vad vetyder dessa termer, hur komplementerar de varandra, vad skiljer dem åt? Jag tänker använda TV-n för spel också (koppla till datorn) och jag vill ha minst 100 bilder per sekund (100hz?) för detta och även för vanligt filmtittande, vad behöver jag veta för att välja rätt TV? T.ex. denna TV
https://www.dustinhome.se/product/5011043661/bravia-65xe7096-...

Kortade ned rubriken och lade ursprungliga överst/Thomas Y
Permalänk
Sötast

Sökte lite på olika sidor och verkar enhälligt stå att det är en standard 60Hz panel.
Kan dock interpolera upp till 400hz, dvs få precis allt material att se hemskt ut (Egen åsikt)

enligt Sony själva:
Stöd för videosignal:
4096 x 2160p (24, 50, 60 Hz), 3840 x 2160p (24, 25, 30, 50, 60 Hz), 1080p (30, 50, 60 Hz), 1080/24p, 1080i (50, 60 Hz), 720p (30, 50, 60 Hz), 720/24p, 576p, 576i 480p, 480i

Motionflow™ XR 400 Hz (ursprungsformat 50 Hz)
Vet inte om man ska tolka det sista som att panelen faktiskt är 50Hz, Står inget om 60hz på deras egen "fullständiga produktinformation"
Källa: https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/xe7000-series/sp...

Permalänk
Medlem

@Allexz: tack för svar, jag märkte nu att den första TV-n jag länkade till har utgått ur sortimentet, men den här TV-n (https://www.webhallen.com/se/product/285792-Sony-65-KD65XF700...) finns kvar på webhallen där det står att den har 100hz paneluppdateringshastighet (vad är detta, en kapacitet hos panelen att visa 100hz om begränsingarna i kretskorten och annat byts ut hos en tekniker eller tv-reparatör och tv-ns cpu överklockas, har de använt en snabb panel men slängt in billiga kretskort som bara klarar 50hz?) men på sony's webbsida (https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/xf7000-series/sp...) står inget om 100hz där står istället "ursprungsformat 50hz" och 200hz motionflow XR. Så det är lite rörigt det här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@frer8833: Även om jag har 250.000 kronor i Nya Finans och 150.000 kronor i Monopol, så är jag fortfarande lika fattig i verkligen.

Ungefär så mycket betyder dessa siffror. Det är någon som hittar på diverse begrepp där den dyrare (och ofta bättre) modellen får högre siffror.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: så alltihop är nonsens, nä det tror jag inte, datorskärmar anger t.ex. Hz för att säga hur många bilder per sekund skärmen kan visa, tex 144hz och jag har sett själv en sån skärm och det ser faktiskt bättre ut på den än på låg-hz skärmar, det anges även HDR, färgdjup 10-bit, 12-bit etc, men dessa termer och siffror är missvisande när det gäller TV? Du kallar dig bildexpert, vad kollar du på för siffror och grejer när du ska köpa en 4k tv, vad jämför du?

Jag är alltså intresserad av bildfrekvensen, jag vill köpa en TV som kan visa minst 100 bilder per sekund när jag spelar via datorn kopplad till Tv-n eller kollar på film, hur ska jag veta i förväg om TV-n klarar detta, måste jag köpa hem TV-n och testa hemma?

Permalänk
Bildexpert 📺

@frer8833: En TV kan återge signaler med upp till 60 Hz. Det är vad de är konstruerade för. Majoriteten paneler arbetar också i upp till 60 Hz. Detta är inget nytt utan känt sedan länge, vilket också framgår med i de flesta seriösa tester.

Det finns också TV-paneler som är kapabla att arbeta i 120 Hz, främst då toppmodellerna. Men det är fortfarande ovanligt att tillverkaren tillåter dig skicka en 120 Hz-signal. Detta har börjat ändra sig något, främst då på vissa toppmodeller som LG:s OLED-modeller, vissa SK-modeller och Samsungs Q-modeller och NU8-modeller. Även Sony har lagt in 120 Hz som en officiell funktion i absolut senaste toppmodellerna, AF9 och ZF9. Men också kan nås via custom resolution på äldre modeller. För närvarande är gränsen 1080p i 120 Hz men Samsung utnyttjar också bandbredden i HDMI för att ta emot 2560x1440 i 120 Hz.

För alla andra, oavsett vad som hittas på i form av siffror och annat trams, är det max 60 Hz som gäller.

Jag har en detaljerad genomgång kring detta i denna guide, samt för varje tillverkare vilka modeller som klarar 120 Hz: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar. Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Hur ska man titta på TV-toppmodellerna på en film som laddats ned på en lagringsmedia i 4k 60hz (18gbps) (eller 4k 120hz) utan dator, att koppla in i TV-n en USB med filmen i sig duger inte för usb 3.0 (5gbps) är för långsam, har TV-n en hårddisk som man kan ladda ner filmen på för att sedan titta? Eller har Tv-n snabb wifi mottagning så man kan streama med super snabb modem/router i 4k 60hz? Eller spelar man upp filmen via nån mediaenhet och överför bilden via hdmi-kabeln? Jag undrar om det här med nedladdad film på lagringsmedia eftersom jag tror inte att 4k 60/120 hz filmer sänds ut via tv-nätet.

När jag tänker efter så finns det ju inte nån film som är i 4k 100/120hz, så allt detta var lite för tidigt att ta upp känns det som. Däremot finns det 8k 60fps som man kan titta på och då behövs hdmi 2.1 och dp 1.4 i alla fall, eftersom jag tror att en 8k bild ser bättre ut än en 4k bild på en 4k tv, samma gäller 4k bild på 1080p tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

Hur ska man titta på TV-toppmodellerna på en film nedladdad på mediaenhet i 4k 60hz (10gbps) (eller 4k 120hz) utan dator, att koppla in i TV-n en USB med filmen i sig duger inte för usb 3.0 (5gbps) är för långsam, har TV-n en hårddisk som man kan ladda ner filmen till för att sedan titta? Eller har Tv-n snabb wifi mottagning så man kan streama med super snabb modem/router i 4k 60hz?

5 Gb/s är 625 MB/s, om du kollar på hur stor en normal film är så inser du nog snabbt att USB 3.0 räcker rätt långt ändå. Skillnaden mellan en film och en bildanslutning är att filmen är hårt komprimerad, och kräver inte i närheten av lika hög bandbredd som en normal okomprimerad bildsignal.

Permalänk
Medlem

@perost: jag skrev fel, inte 10gbps, 4k 60hz är 18gbps, är filmer i vanligt mp4 format verkligen så hårt komprimerade att 5gbps räcker ändå, hinner tv-n avkoda så mycket bildinformation? Var kan man läsa mer om detta? Edit: tack, du har nog rätt, 4k 60fps är ungefär 110mbps enligt den här beräkningssajten: https://toolstud.io/video/filesize.php?imagewidth=3840&imageh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frer8833:

@Laxpudding: Tack för svar. Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten.

Signaturmaterial.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

@frer8833: Bara några snabba pusselbitar till det pussel du försöker lägga:

(1) HDMI 2.1 och 48 gigabit/s existerar ännu inte i produkter
(2) HBR3-hastigheten med DP 1.3/1.4 klarar en 4K/120-signal. Så de flesta grafikkort från 2014/15 och framåt kan skapa själva bildsignalen...
(3)...men det få produkter på marknaden som klarar en reproducera 4K/120-signal. De första skärmarna kom i år.

Jag har en teknikstund om detta: https://www.sweclockers.com/artikel/26482

(4) Vad swedx påstår om frekvenser har samma svar: Det finns inget sätt att i dagsläget mata in 4K/120 Hz i deras skärmar
(5) Det 4K/120 Hz-material som finns tillgängligt är spel från PC – kan diskuteras då inte ens en 2080Ti räcker långt i 4K-upplösning.
(6) Majoriteten av allt material i fråga om film/TV är 24 eller 25 bilder i sekunden. 50 och 60 Hz är ovanligt och nås enklast via Youtube.

(7) USB-portars hastighet har inget med detta att göra
(8) Som du själv insåg till slut handlar 18 gigabit/s om bildsignalen. Inte om strömmande av film/TV som (givetvis) är komprimerad. Annars skull en video i 4K/60 kräva flera terrabyte, vilket man givetvis inte skickar över Wifi
(9) Strömmad 4K-video ligger som regel mellan 10-20 megabit/s och för UHD Blu-ray är det översta gränsen 128 megabit/s