Lång tid för SMART-test, bör man vara orolig?

Permalänk
Medlem

Lång tid för SMART-test, bör man vara orolig?

Skaffade en WD Elements SE 4TB när Elgiganten sålde dem för 990kr på Black Friday. Den har visserligen USB 3.0, men är ingen under av snabbhet men jag behövde ta en backup för att kunna bygga om en RAID på 3TB.

Fick hem dem och körde ett par längre SMART-test(smartctl -d sat -t long /dev/sdX). Vart och ett av dem tog runt 10 minuter(disken var helt ny och tom) och visade inga fel.
Började därför skriva data till den och har nu runt 2.6TB på den. Nu när jag försöker köra samma SMART-test vill den ha 530minuter vilket kanske kan vara OK med tanke på den data som finns på den.
Men när jag kollar status 1-2 timmar efter den borde vara klar får jag:

Self-test execution status: ( 248) Self-test routine in progress... 80% of test remaining.

Men är det då 80% av testerna som är kvar? Det kan gå snabbt om det bara är korta deltester. Eller är det 80% av den tid den tycker sig behöva kvar? Eftersom den testat i runt 600 minuter nu skulle det alltså behövas nästan två dagar för att testa den.
Borde man vara fundersam eller kan det t.ex. vara någon strömspar-funktion i disken som ställer till det?

Permalänk
Medlem

@Naki: Ja, de externa diskarna går ner i strömsparläge efter en stund om man inte accessar dem, av någon anledning gör smart-testerna inte tillräckligt. 10 minuter för ett långtest låter dock väldigt lite, det borde ta iaf 6h.

Jag har nyss kört långtest på en ny 8TB MyBook och det tog ~18h. Det tog dock några försök att komma underfund med strömsparläget och hur man kunde komma runt det, det slutade med att jag körde ett cron-jobb som skrev aktuell tid i en fil på disken var tionde minut. Just nu håller jag på och kör badblocks på samma disk, det tar en vecka...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Var noga med att kyla diskarna om ni ska lasta dem så många timmar i sträck, annars riskerar ni bränna lagren på dem och faktiskt "orsaka" att de havererar istället. De är ju inte gjorda för att jobba 24/7 i externt kabinett, därför går de ju ner i vila så fort de kan.

Räcker med någon fläkt eller så som blåser på chassit.

Permalänk
Medlem

Tack @zarkov Jag för experimentera lite med cron och se om det hjälper.

Kan hålla med om att 10 minuter låter lite. Men jag testade fyra gånger och fick samma tid varje gång. Antog att det var på grund av att disken var helt nu och därför kan snabba upp read/verify-bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack @zarkov Jag för experimentera lite med cron och se om det hjälper.

Kan hålla med om att 10 minuter låter lite. Men jag testade fyra gånger och fick samma tid varje gång. Antog att det var på grund av att disken var helt nu och därför kan snabba upp read/verify-bitarna.

En SSD kan snabbas upp genom att kontrollern svarar, "sektorn har 0x00" då en LBA adress inte har en specifik NAND plats, så extern test gör ingen nytta (om du tex blockerar en LBA sektor rättar inte till felet). Men en HDD gör inte detta normalt då det är en fysisk LBA adress som ska testas och läsas även som 0x00, så all form av yt-test bör ta otaliga timmar på disken.

Sen finns det ju korta smart tester mm som bara gör enklare "avsökning" och typ stickprover på disken. Dessa kan gå betydligt snabbare.