Bethesda läcker Fallout 76-användares uppgifter via kundtjänstsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag håller med dig. Men är det inte gällande Fallout 76 som de har ljugit och som som i sin tur har floppat?. Eller ljög de något när folk faktiskt kastade pengar på dem, alltså innan Fallout 76? Nu verkar det ju som de försöker på alla sätt de kan att sätta sig själv i så mycket skit de bara kan. Min gissning är på att det är pengafolket som varken bryr sig eller kan något om spel som styr allting.

Men min poäng är väl att spelarbasen verkligen har visat att de inte tycker det här är okej genom att inte kasta pengar på dem när det gäller 76? Handlar väl iofs om att det är ett dåligt spel. Hade det vart ett fantastiskt spel och de bara hade ljugit hade nog folk köpt på som vanligt. Bara en känsla jag har, jag har inte sett några försäljningssiffror. Men din poäng kvarstår ju iofs. Ifall 76 hade vart ett bra spel så hade folk köpt spelet oavsett om de ljugit eller hur dåliga de är som företag. Är ju så med alla stora företag egentligen. Stora företag kan ju göra nästan vad som helst och folk fortsätter att köpa deras produkter sålänge de är billigast eller bäst.

De har iaf lyckats vända mig som skulle kalla mig själv för en falloutfanatiker till att inte ens bry mig om att testa 76. Även om de tappade atmosfären redan i 3an så var det fortfarande roliga spel. Men ja, har de alltid ljugit så är det ju väldigt sorglig.

Det enda jag vet som okunnig är 60fps-gränsen, som är olidlig. Vad har de mer för problem som följer med i den här motorn?

Låt mig sammanfatta med några videoklipp:

Bonusvideo:

Dold text

De förväntar sig att moddare ska lösa alla problem som de inte orkar bry sig om. Finns hur många inofficiella patchar som helst till deras spel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa nästa Tes och Fallout

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nästa skitstorm påväg!

Är inte dessa artiklar lite som hänt i veckan, fast för "IT".

Bethesta är heta att klaga på just nu, p.g.a att de flesta tycker att F76 är riktigt dåligt och deras girighet med canvas. Blir lätt att saker förstoras om just dem, just nu. Populärt att hacka på dem.

Men, detta är ju fan dåligt. Vad är det för jävla utvecklare de har...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Se där;
Kundsupportmjukvaran är från samma decenium som grafikmotorn i F76...

Permalänk
Medlem

Hoppas någon stämmer dem för brott mot GDPR och de får betala en stor summa, då kanske de blir pressade till att faktiskt göra ett bra spel nästa gång. Ett annat drömscenario är att de konkar helt och någon kompetent studio köper deras IPs.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Enligt GDPR så definieras en personlig uppgift som något som kan identifiera en individ.

Att då veta var de nu bor är i min bok "känsliga uppgifter" för det känns som om man kan identifiera individen!

Nu kan jag äntligen briljera med kursen jag tvingades gå på jobbet. GDPR gör skillnad på en personuppgift och en känslig personuppgift. Namn, adress och personnummer räknas tekniskt sett inte som känslig uppgift utan en "vanlig" personuppgift. Saker som hör till känsliga personuppgifter är bland annat sexuell läggning, medicinsk data och religiös åskådning.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Är Bethesda nya EA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Hoppas någon stämmer dem för brott mot GDPR och de får betala en stor summa, då kanske de blir pressade till att faktiskt göra ett bra spel nästa gång. Ett annat drömscenario är att de konkar helt och någon kompetent studio köper deras IPs.

Om dom inte har några bra spel, varför skulle nån vilja köpa deras IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Nu kan jag äntligen briljera med kursen jag tvingades gå på jobbet. GDPR gör skillnad på en personuppgift och en känslig personuppgift. Namn, adress och personnummer räknas tekniskt sett inte som känslig uppgift utan en "vanlig" personuppgift. Saker som hör till känsliga personuppgifter är bland annat sexuell läggning, medicinsk data och religiös åskådning.

Fast det gäller att inte blanda ihop insamlingen av personuppgifter med läckage av desamma. Att "läcka uppgifterna" lär vara ett brott mot GDPR i vilket fall som helst. Dvs banken får fråga dig om och lagra ditt personnummer och ekonomi om du ansöker om ett lån men inte ifall du är t.ex. muslim och afrikan.

Permalänk
Medlem

Det går utför i ett rasande tempo...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

"Enligt dem har dock inga känsliga uppgifter såsom betalkortsnummer och lösenord läckt ut." ...

De bilder på kvitton som användarna skickat in innehåller kontokortsinformation, om än inte fullständig.

Skrivet av RPGWiZaRD:

... Undrar vad de gör sen ifall några européer som blivit påverkade detta tar kontakt med Bethesda och requestar att få all sin info raderad som läckts ut. ...

Är informationen redan spridd finns ju ingen anledning att radera den hos BGS, som ju faktiskt behöver uppgifterna för att lösa användarens ursprungliga problem.

Skrivet av improwise:

Fast det gäller att inte blanda ihop insamlingen av personuppgifter med läckage av desamma. Att "läcka uppgifterna" lär vara ett brott mot GDPR i vilket fall som helst. ...

Att avsiktligt sprida uppgifterna är förstås olagligt. Jag utgår ifrån att det här inte är frågan om avsiktlig spridning.
Då återstår några andra punkter att titta på:

  1. Har BGS/ZineMax i förväg utvärderat vilka data som skulle samlas in?

  2. Har de vidtagit lämpliga åtgärder för att skydda dessa data och förhindra att de sprids?
    (Uppenbart har det brustit i implementationen, men en utredning krävs för att visa var det gick fel.)

  3. Efter att läckan upptäcktes, har de informerat berörda kunder i tid? (Fristen har ännu inte gått ut.)

  4. Har de (eller snarare: kommer de att ha) i tid informerat berörd myndighet(er) om läckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Att avsiktligt sprida uppgifterna är förstås olagligt. Jag utgår ifrån att det här inte är frågan om avsiktlig spridning.
Då återstår några andra punkter att titta på:

  1. Har BGS/ZineMax i förväg utvärderat vilka data som skulle samlas in?

  2. Har de vidtagit lämpliga åtgärder för att skydda dessa data och förhindra att de sprids?
    (Uppenbart har det brustit i implementationen, men en utredning krävs för att visa var det gick fel.)

  3. Efter att läckan upptäcktes, har de informerat berörda kunder i tid? (Fristen har ännu inte gått ut.)

  4. Har de (eller snarare: kommer de att ha) i tid informerat berörd myndighet(er) om läckan?

Tror nog man kan vara rätt säker på att det inte är en avsiktlig spridning, men precis som du tar upp så förväntas man skydda sina personuppgifter. Exakt vad det innebär i praktiken lär vi väl eg inte veta till det första rättsfallet avgjorts, vilket nog många ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Liksom hur i h-e man ska använda en BankID signatur för att bevisa någonting i en domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om dom inte har några bra spel, varför skulle nån vilja köpa deras IP?

Förväntar du dig ett svar på detta eller är det en retorisk fråga?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Förväntar du dig ett svar på detta eller är det en retorisk fråga?

Förväntar du dig ett svar på detta eller är det en retorisk fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förväntar du dig ett svar på detta eller är det en retorisk fråga?

Jag frågade först, härmapa!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om dom inte har några bra spel, varför skulle nån vilja köpa deras IP?

Ett spel kan ju ha ett bra innehåll (IP) och samtidigt vara uselt rent tekniskt. Finns gott om exempel på detta och innebär ingen motsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ett spel kan ju ha ett bra innehåll (IP) och samtidigt vara uselt rent tekniskt. Finns gott om exempel på detta och innebär ingen motsättning.

Ingen motsättning kanske men förmodligen ett samband. Det är vad jag vet inte så vanligt att folk säger typ "Vilket jäkla skitspel men det är så snyggt att jag ändå lägger 500 timmar på att spela det". Syftningen var på IP (Intellectual property) vilket rimligtvis är totalen av det egenskapade värdet. Dock då kombinerat med den högst personliga åsikten att studions spel inte skulle vara bra, vilket det rimligtvis råder rätt delade meningar om antar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Detta är ju rätt roliga nyheter för oss som inte är påverkade. Det är ofattbart hur ett företag kan fucka upp så hårt och så många gånger på så kort tid. Man kan ju nästan tro att de vill driva sitt företag i botten. Skadeglädje kanske är den enda sanna glädjen trots allt

Skrivet av Varg:

Att alla problem som de har i sin motor följer med i varenda spel är tillräcklig anledning att inte ge dem pengar, men att de står och ljuger rakt upp i ansiktet på hela världen och kör med falsk marknadsföring borde få de flesta att tänka en extra gång innan de köper deras spel. Tycker jag i alla fall.

Skrivet av Six:

Bara råkar läcka person info på alla som nu vill ha en riktig väska för sin kollektors edition.

Det mest ironiska i det hela är ju just detta. Vems uppgifter och hur stor nyhet är det?

Om de inte hade snålat på initiala väskan, hade folk inte klagat i den nivån. Då flera olika saker gått fel, blir det mer och mer negativ PR, så kostnaden för att göra väskorna billigare har nu kostat dem både trogna kunder + massor med negativ PR och nu en läcka som troligen inte hade fått så mycket uppmärksamhet om de inte krävt vettig ersättning för väskorna.

Så även om de så guldplätterat väskorna, hade det nog kostat dem mindre än det gör nu... när korthuset rasar. Troligen hade detta inte ens uppmärksammats i den nivån om inte allt annat redan legat till grund.

Enda man kan hoppas är att de inser vilken total flopp deras sätt att göra denna lansering har blivit. Och att folk slutar ge dem pengar när de gör bort sig.

Permalänk

lol älskar det överdrivet spekulativa språket, tror de fokuserat mer på att klämma in så många "maybe"/"might"/"limited" som möjligt istället för att förhindra vidare problem