Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Någon mer än jag som kör Hubitat Elevation?

TL;DR så handlar det om en hubb/plattform byggd av SmartThings-entusisater som tröttnade på vägen Samsung valde. Den bygger på liknande koncept, även om gränssnitt och annat är helt annorlunda. Däremot går till exempel appar och drivrutiner att översätta med väldigt små medel, ibland bara search and replace.

Jag har använt sedan i våras, och är rätt inkörd vid det här laget. Finns det intresse för mer information, recension eller annat? Shoot! Och givetvis, har vi andra ägare där ute?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av emilakered:

Någon mer än jag som kör Hubitat Elevation?

TL;DR så handlar det om en hubb/plattform byggd av SmartThings-entusisater som tröttnade på vägen Samsung valde. Den bygger på liknande koncept, även om gränssnitt och annat är helt annorlunda. Däremot går till exempel appar och drivrutiner att översätta med väldigt små medel, ibland bara search and replace.

Jag har använt sedan i våras, och är rätt inkörd vid det här laget. Finns det intresse för mer information, recension eller annat? Shoot! Och givetvis, har vi andra ägare där ute?

Det vore intressant att höra vad du tycker och om du har jämförelser med andra.
Något speciellt du gillar/ogillar med den? Begränsningar?
Någon i Sverige som säljer?

100USD är ju ett bra pris.

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av CorbendallasX:

Det vore intressant att höra vad du tycker och om du har jämförelser med andra.
Något speciellt du gillar/ogillar med den? Begränsningar?
Någon i Sverige som säljer?

100USD är ju ett bra pris.

Inte glömd!

Har inte hunnit med att skriva ihop något bra. Men kort, ingen säljer i Sverige utan det är import som gäller. De har en EU-version på webbplatsen, där medföljer det Z-wave-sticka för vår frekvens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Jag är intresserad av den. Vad fick du betala för att få den - Tull osv?

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av spanga:

Jag är intresserad av den. Vad fick du betala för att få den - Tull osv?

Kan kolla mer exakt, men vill minnas typ 14-1500 kr totalt. Minns dock inte vad själva hubben hade för pris just då, får spana!

Är mitt i en flytt, så lite lågprio dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Är intresserad av denna också. Går i tankarna att byta ut min halvt använda HA på Pi, och kickar på denna, Homey och Animus.

i7 5820k - Asus X99-S - NH-U14S - DDR4 16GB - EVGA 1070 - AX 650W GOLD - Samsung 840 Pro 512GB

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Sådär, dags att börja sammanfatta lite tankar då!

Jag började med SmartThings, men tröttnade förra vintern när Samsung hade upprepade problem med molndelen. Det gjorde att mina automationer och drivrutiner slutade fungera, vilket inte kändes bra.

Snubblade över Hubitat av en slump nästan, just eftersom det handlar om en "avknoppning" från just SmartThings där en del av syftet är att ha kvar visst liknande upplägg. Det märks till exempel genom att appar och drivutiner skrivs i Groovy med i princip samma upplägg - en enkel search and replace av några hårdvarubundna fraser är oftast enda som behövs för att porta.

Själva Hubitat, då. Hårdvaran är bokstavligt en TV-box i grunden, med två USB-stickor (i Europa, USA har en enda). Den ena hanterar Zigbee, den andra Z-Wave. Inte mycket mer att säga där, enkelt att gömma undan. Utvecklingen har gått snabbt, och mjukvaran har blivit avsevärt mindre beta under året. Nu har jag inga problem att kalla den stabil, den tuffar på utan att märkas vilket givetvis är en bra sak. Dessutom har flera komponenter tillkommit under året, bland annat stöd för larmsystem och Google Home.

Upplägget och GUI:t är rätt "skäggigt" jämfört med SmartThings, mera tabeller med text och färre ikoner. Att styra enheter direkt via gränssnittet är klumpigt, utan det är bara till för konfiguration. Styrning sköts via dashboards (inbyggt) eller knappar, brytare etc (såklart).

Regelstyrning sköts via Rule Machine eller andra appar. Går att så ihop rätt komplexa grejer, men också svårt att få en bra översikt. Blir snabbt regler som pratar med andra regler som kickar andra.. ja, ni förstår. Saknar Webcore från SmartThings! Finns visserligen en tredjeparts port där, men den verkar inte helt pålitlig.

Begränsningarna jag annars ser är framför allt tröskeln att komma igång, då upplägget inte alltid är logiskt eller självklart. För de som kommer från "GUI-baserade" system tror jag det är avskräckande, även om det givetvis är småpotatis om man kommer från HASS-sidan. Till mig är det precis lagom, jag "orkar" inte med HASS riktigt samtidigt som jag vill ha lokal styrning och frihet att integrera i princip vilka enheter som helst.

Här är exempel på inbyggda dashboard, från förra lägenheten. I nya nu har jag typ dubbla anta devices, så behöver tänka om och.. köpa en större surfplatta.