Permalänk

Tidig julklapp

Tja! Tänkte köpa mig en tidig julklapp till mig själv och då min stationära dator är trasig och jag flyttar på mig mycket tänkte jag köpa en bärbar, min fråga är då vad man ska köpa, har en budget på cirka 12k! Sen tänkte jag höra rent prestanda mässigt hur dom sköter sig mot en stationär i samma prisklass! Jag är då totalt värdelös på datorer så därför vänder jag mig till er för hjälp! Med vänlig hälsning,

Permalänk

Beror ju helt enkelt på vad du ska använda datorn till?

Laptops kommer alltid vara sämre.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Inte alls samma prestanda. Du får bättre komponenter och prestanda om du köper en stationär.

Om du har tur får du in ett 1050 eller 1060 TI för den prisklassen i en laptop och någon snikvariant av i5 på intel sidan.

Stationär en bättre i5 med överklockningspotential pluss ett 1070 samt snabbare och mer minne.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orangetang:

Tja! Tänkte köpa mig en tidig julklapp till mig själv och då min stationära dator är trasig och jag flyttar på mig mycket tänkte jag köpa en bärbar, min fråga är då vad man ska köpa, har en budget på cirka 12k! Sen tänkte jag höra rent prestanda mässigt hur dom sköter sig mot en stationär i samma prisklass! Jag är då totalt värdelös på datorer så därför vänder jag mig till er för hjälp! Med vänlig hälsning,

I regel får du mycket mindre prestanda i en bärbar dator än i en stationär iaf om du nu har kringutrustningen till den stationära. För en bärbar så får du ju utöver datorn med skärm, tangentbord, trackpad, batteri osv.
Vad har hänt med din stationära?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Datorn ska ju va till spelande! Glömde nämna det😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

I regel får du mycket mindre prestanda i en bärbar dator än i en stationär iaf om du nu har kringutrustningen till den stationära. För en bärbar så får du ju utöver datorn med skärm, tangentbord, trackpad, batteri osv.
Vad har hänt med din stationära?

Den brann upp😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska även vara medveten om att laptopversioner av processorer och grafikkort kan vara mycket svagare även fast de heter (nästan) samma som desktopvarianten. Dvs låt dig inte luras av att det står i5 eller GTX1070 och tro att du får motsvarande desktopprestanda. Titta på benchmarks!

Permalänk

Jo såklart, tanken är väl inte att den ska maxa alla feta spel, utan mer typ kunna spela gta 5 på lite halv vettig nivå iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orangetang:

Den brann upp😂

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar kringutrustningen? Funkar det att återanvända något av den uppbrunna datorn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Funkar kringutrustningen? Funkar det att återanvända något av den uppbrunna datorn?

Allt i datorn e trasigt, skärm o de funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orangetang:

Allt i datorn e trasigt, skärm o de funkar

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/b1046725/schaktarn

Jag hade nog tagit ett lite större nätagg och en 8-kärnig processor om jag hade köpt dator idag.
Chassit hade jag nog oxå bytt till Fractal Design Define C. Men då börjar vi springa iväg mot 15kkr:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Så inga tips på en bra bärbar gaming dator då? )

Skickades från m.sweclockers.com