Permalänk

Ny processor och moderkort.

Hej! jag och en kompis köpte ett uppgraderingspaket ifrån komplett med moderkort och processor. nu har vi satt in allt i burken. behöver man installera om windows även fast det finns på ssd:n som sitter i systemet. mvh en glad amatör.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte säkert att du måste men det är rekommenderat att ni gör det. Finns möjlighet att det annars uppstår buggar och instabilitet i systemet.

Permalänk

Tack för dit svar! nu när jag skulle starta pc:n för första gången kommer jag till bios. ser att alla fläktar är inkopplade och vilka komponenter som sitter i. min fråga är nu hur kommer jag till windows? det finns redan på en ssd disk i datorn. eller behöver jag skaffa ett usb med windows att boota ifrån? tacksam för svar, har dålig koll men försöker att lära mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengladeamatören:

Tack för dit svar! nu när jag skulle starta pc:n för första gången kommer jag till bios. ser att alla fläktar är inkopplade och vilka komponenter som sitter i. min fråga är nu hur kommer jag till windows? det finns redan på en ssd disk i datorn. eller behöver jag skaffa ett usb med windows att boota ifrån? tacksam för svar, har dålig koll men försöker att lära mig.

Om windows redan är installerat och SSDn är vald att bootas ifrån så BÖR du komma direkt in i windows. (Första gången du startar hamnar du i BIOS för den känner av att det är annan hårdvara än tidigare.) Sen bör du komma in direkt.

Som ovan skrev, det kan bli mycket buggar och instabilitet.

Har själv samma installation av OS som jag hade på min 5 år gamla laptop, en uppdatering ända från Windows 8 till nu 10 då... Gått från laptop till stationär som bytt moderkort, cpu, hårddisk x flera. Ingen instabilitet än så länge, men buggar så det heter duga! (Borde ta mig tid att blåsa skiten och börja om egentligen.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dengladeamatören:

Tack för dit svar! nu när jag skulle starta pc:n för första gången kommer jag till bios. ser att alla fläktar är inkopplade och vilka komponenter som sitter i. min fråga är nu hur kommer jag till windows? det finns redan på en ssd disk i datorn. eller behöver jag skaffa ett usb med windows att boota ifrån? tacksam för svar, har dålig koll men försöker att lära mig.

Kan vara så att du måste ställa in rätt "Boot order". D.v.s. ställa in vilken lagringsenhet (vare sig det är hårddisk, ssd, skiva osv) som Windows ska boota ifrån. Som sagt så rekommenderas det att man installerar om Windows - och det kan man lättast göra via USB.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack så mycket till samtliga! burken är nu igån. vilken community detta är, grymt!