Att tänka på vid köp av NAS, tips och råd önskas!!

Permalänk
Medlem

Att tänka på vid köp av NAS, tips och råd önskas!!

Behöver en centrallagringsplats för samtliga filer. Tänker att ingenting ska längre lagras lokalt på en eller flera datorer. Utan att allt ska ligga på en NAS som kör Raid1. Windows och Linux burkar, samt android enheter ska kunna läsa och skriva till enheten. NASen ska ha väldigt goda prestanda och kunna lagra 4TB eller mer. Det är inte speciellt sannolikt att mer än 1 enhet åtgången, läser eller skriver till NASen. Vore trevligt om NASen kan ligga och vila i standby, och väckas upp då någon enhet vill läsa/skriva till den.

Några fler funktioner jag behöver ha eller nåt mer jag ska tänka på så här långt?

Jag har goda erfarenhet av Western Digitals produkter och därav har jag sneglat lite på dessa produkter:
https://www.dustinhome.se/product/5010899006/my-cloud-ex2-ult...
https://www.dustinhome.se/product/5011042463/wd-my-cloud-home...
https://www.dustinhome.se/product/5010975581/wd-my-cloud-pr21...

Är nåt att satsa på eller finns det några andra rekommendationer?

Permalänk
Vila i frid

Du vill samla familjens viktiga data till en enda plats så när åskan går försvinner all er digital historik istället för att vara utspridd på flera enheter? Du nämner raid1, det är alltså viktigt att hotswap är möjligt, dvs att maximera upptiden? Det KAN skydda mot diskfel, däremot inte logiskt diskfel dvs buggar i firmware eller användarfel eller överslag i dess nätaggregat. Måste du prompt centralisera lagrningen, se till att ha en BACKUP-strategi på den Centrala Scrutinizern.

Läsvärt @ https://yro.slashdot.org/story/18/09/19/2035227/im-admin-your...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du vill samla familjens viktiga data till en enda plats så när åskan går försvinner all er digital historik istället för att vara utspridd på flera enheter? Du nämner raid1, det är alltså viktigt att hotswap är möjligt, dvs att maximera upptiden? Det KAN skydda mot diskfel, däremot inte logiskt diskfel dvs buggar i firmware eller användarfel eller överslag i dess nätaggregat. Måste du prompt centralisera lagrningen, se till att ha en BACKUP-strategi på den Centrala Scrutinizern.

Läsvärt @ https://yro.slashdot.org/story/18/09/19/2035227/im-admin-your...

Jag var väl inte helt tydlig när jag startade denna tråd. Det är tänkt att det ska finnas en backup på datan i NASen.
Hotswap är mkt välkommet. Tråden du länkade till, talade inte direkt till WDs fördel. Känner att jag behöver titta efter nåt annat alternativ..
Fler förslag! Vilka produkter ska jag titta närmre på??

Permalänk
Vila i frid

Hotswap och raid1 är enligt min uppfattning det som är av minst intresse för vardaglig användning. Lättanvända, pålitliga och gott rykte har t.ex. QNAP och Synology's produkter. QNAP är lite flashiga och Synology lite tråkiga. Om du har pålitlig backup till annan extern hårdvara, kör hellre raid0/jbod eller raid5 för att maximera nyttjandet av diskarnas utrymme.

Permalänk
Medlem

Hellre en RAID5 än en Jbod/RAID0, det märker man när man första gången återställer en trasig jbod från sina backupper... med RAID5 så slipper man förhoppnings göra återställning de flesta gångerna om man råkar på diskstrul.

Det tar tid att flytta multi-TB data mellan olika enheter - det var inte som en gång i tiden när diskarna var på typ 100 GB i storlek och kunde göras på mindre än någon timme, även om överföringshastigheterna i dagens diskar har 10-dubblats (och mer än så) ...

Permalänk
Medlem

@Pe_Er_79: Ska du ha en NAS för hemmabruk så titta på Synology. Marknadens bästa konsument-OS beträffande användarvänlighet, funktionalitet och säkerhet. Personligen valde jag en Synology för med plats för 4 st HDD/SSD som jag konfigurerade i RAID5.

RAID5 Rekommenderas inte för "stora" volymer. Det kan väldigt lång tid att återskapa en volym efter diskkrasch men med mindre volymer som 4TB är det ingen större fara med. Däröver och i produktion bör man titta på R6.

I det bästa av världar kan man ha två mindre NAS som står placerade på geografisk olika platser som synkronisera innehållet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En ny 2-diskars qnap med vettiga diskar och sen köper du en begagnad singeldiskqnap och ställer hos föräldrarna eller nåt. Sätt upp en tunnel mellan dom och kör den inbyggda rsync:en så har du en hygglig lösning. Lägg till en USB disk som du tar backup till nån gång var tredje månad och förvarar på ett tredje ställe (typ jobbet).
(Funkar kanske med synology också, men äger inga såna så jag vet inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Edits: du köper en ny disk till singelNASen! Och gör första kopian innan du ställer den på ställe två...

Permalänk
Medlem

Köper man en köpenas - köp en med 4 diskfack även om du startar med 2 diskar den första året, för eller senare kommer det vara för fullt för att vara bra och då att peta in en 3' disk är då väldigt välkommet - de flesta köpenas har väldigt bra hantering av expansion och man behöver inte kopiera ut datat och mata tillbaka igen utan allt går automagiskt - Men givetvis skall du ha backup ändå på tex. externa USB-diskar som kopplas in och synkas med nasens filinnehåll då och då.

kom dock ihåg - backupdiskar skall inte vara inkopplade hela tiden utan kopplas ur och läggs undan mellan backupperna.

alternativ är att nyttja molntjänst för backup, men tänk på att kostnaden för utrymmet på en molntjänst snart betalar en USB-disk i utrymme (ungefär på 1 år för en mindre backupdisk)...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Napoleongl:

(Funkar kanske med synology också, men äger inga såna så jag vet inte)

Driftar båda märkena på olika företag. Både QNAP och Synology har multiversioning. Synology har hittat väldig rätt på senare tid med sin "Active Backup For Server" som inte bara backar upp servers utan vilka maskiner som helst. Enda nackdelen är att man inte kan skapa fler än en schedule för en och samma maskin utan att skapa olika aliases i NAS'ens /etc/hosts fil som pekar till den maskinen.

Permalänk
Medlem

Funderar nu på denna: https://www.dustinhome.se/product/5011043658/diskstation-ds41...
Kommentarer på den?
Tänkte sätta i 2st WD Red 4TB diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Skillnaden i pris för DS418 och DS418j beror på skillnaden i cpu-prestanda, dual respektive quad core. Du kan spara 1300 på att köpa en DS418J. Du får i båda fallen ut ca 112 MB/sek vid läsning av filer medans transcoding i Plex blir lidande med dual core.