Permalänk
Medlem

G10 + EVGA 1080ti SC2

God dag!

Så, jag fick bytt till mig/köpt en NZXT Kraken G10 inklusive AIO av en på forumet.
Nu tänkte jag göra slag i saken och bryta upp mitt EVGA 1080ti SC2 och köra den vattenkylt. Jag försöker verkligen googla och se vad jag hittar men kan inte dra några slutsatser. Det jag kan konstatera är att:

Så frågan är: går det att köra med en G10 eller behöver jag springa och köpa en G12?
Jag gissar att det faller på hålens position i PCB:n och det är ju egentligen ganska enkelt att plocka isär och bara testa men jag vill slippa det om någon vet vad skillnaderna faktiskt är och varför det går/inte går.

Tack på förhand!

//H

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Okej, det var ingen direkt anstormning av hjälp. Men, eftersom någon annan möjligtvis någon dag i framtiden kommer googla fram samma fråga så tänker jag säga att grejerna "passade" och jag kommer fortsätta hålla monolog tills jag löst allt eller gett upp. For future reference liksom.

Nu måste jag bara dubbelkolla så jag fått bra kontakt mellan block och GPU and all that för temp är för hög på GPU. Den throttlade kraftigt när jag testade men pumpen låter som en slagborr som tuggar betong hos grannen så jag behöver börja med att undersöka så att AIO:n gör sitt jobb.

Så, frågan är ju ännu inte besvarad även om nödvändiga hål och annat i PCB faktiskt var till belåtenhet placerade.

-"Tack för hjälpen Henrik."
-"Varsågod Henrik."

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Ja, underligt nog är det betydligt populärare att aio kyla cpu än gpu trots att väldigt många här är gamers, något udda kan jag tycka?

Själv har jag precis märkt att jag fått något ökad värme på min gpu eftersom jag har min nya aio radiator (för cpu) placerad i fronten som blåser in luft i chassit genom radiatorn. Som följd har gpu temp gått upp några grader jämfört med luftkylning av cpu'n...... (cpu'n har dock grym kylning)

Permalänk
Medlem

Pumpen bör inte låta som en slagborr när den går.
Kan vara att det är luft i AIO dvs för lite vatten eller så är pumpen på gång att gå sönder.
Vad är det för AIO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Pumpen bör inte låta som en slagborr när den går.
Kan vara att det är luft i AIO dvs för lite vatten eller så är pumpen på gång att gå sönder.
Vad är det för AIO?

Ja, jag håller med dig. Sitter med en 240 AIO för CPU och där ligger grafikkortet och får äta spillvärmen från CPU med sina stackars högljudda fläktar. Fläkthastighet över 40% på GPU tycker jag låter bedrövligt. Dom har så high pitch.

Borde ju göra tvärt om - kyla GPU med AIO och CPU på luft egentligen. Tror det hade blivit bättre balans.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Pumpen bör inte låta som en slagborr när den går.
Kan vara att det är luft i AIO dvs för lite vatten eller så är pumpen på gång att gå sönder.
Vad är det för AIO?

Det är en Antec Kühler H2O 920. Vet inte hur gammal, men gammal.
Förvärvad här på forumet för pengar som absolut inte gör ont.

Får för mig att det ska gå över när den fått ur luften (och hur fan går det till i ett slutet system...?) men det låter faktiskt riktigt illa. Går det att plocka isär dom på ett rimligt vis? Jag har en H80i liggandes dessutom och jag hade gärna använt den radiatorn för skruvhålen är riktigt kass på Antec's.

Haha.. du hör ju hur det här låter. Jag får fan skaffa nya grejer.

Kompletteringar.
Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

@Alumax: Hej,
Jag har kört G10 på 980ti, 1080, 1080ti. Fungerar väldigt bra, kom ihåg att montera små kylflänsar på minnen och vrm. Enkelt jobb och en engångsinvestering, bara att flytta till nästa kort vid uppgradering. Beställ färdiga med tunn värmeledande tejp färdigmonterat, så slipper du pillet med å klippa å passa in. Kolla nu när kylarn är på hur höga flänsar du kan använda.Gör rent ytorna noga med t-röd lr liknande på tex kaffefilter som inte luddar, tryck fast hårt. Då sitter de små flänsarna som berget och riskerar inte att ramla av.

Inget kort jag kört med detta kit har överstigit 60grader under stresstester, oftast mellan 52-57 med 120mm aio. Corsair H55.

Jag har varit kanonöjd med mina konverteringar, blir en väldigt tyst dator.

Kolla som en annan sa att det inte är luft i systemet, vänd på datorn i olika vinklar och lyssna om ljudet på pumpen ändras. Har aion många år på nacken så kan det vara värt att köpa en ny.

Sen tror jag att evga kort ibland behöver ett koppar shim imellan kulhuvud och chip för att de överhuvudtaget ska få kontakt med varandra om du har original kylplattan för minne och vrm monterad.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Alumax:

Det är en Antec Kühler H2O 920. Vet inte hur gammal, men gammal.
Förvärvad här på forumet för pengar som absolut inte gör ont.

Får för mig att det ska gå över när den fått ur luften (och hur fan går det till i ett slutet system...?) men det låter faktiskt riktigt illa. Går det att plocka isär dom på ett rimligt vis? Jag har en H80i liggandes dessutom och jag hade gärna använt den radiatorn för skruvhålen är riktigt kass på Antec's.

Haha.. du hör ju hur det här låter. Jag får fan skaffa nya grejer.

Snurra runt på datorn så får du luften att lägga sig högst upp i radiatorn.

Kan även vara att bladen i pumpen tar i när den är uppochner.
Har bl.a en h90 som inte tycker om att ligga ner under grafikkortet.

Körde rma på den när den var ny men fick en till med samma problem

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

@Alumax: Hej,
Jag har kört G10 på 980ti, 1080, 1080ti. Fungerar väldigt bra, kom ihåg att montera små kylflänsar på minnen och vrm. Enkelt jobb och en engångsinvestering, bara att flytta till nästa kort vid uppgradering. Beställ färdiga med tunn värmeledande tejp färdigmonterat, så slipper du pillet med å klippa å passa in. Kolla nu när kylarn är på hur höga flänsar du kan använda.Gör rent ytorna noga med t-röd lr liknande på tex kaffefilter som inte luddar, tryck fast hårt. Då sitter de små flänsarna som berget och riskerar inte att ramla av.

Inget kort jag kört med detta kit har överstigit 60grader under stresstester, oftast mellan 52-57 med 120mm aio. Corsair H55.

Jag har varit kanonöjd med mina konverteringar, blir en väldigt tyst dator.

Kolla som en annan sa att det inte är luft i systemet, vänd på datorn i olika vinklar och lyssna om ljudet på pumpen ändras. Har aion många år på nacken så kan det vara värt att köpa en ny.

Sen tror jag att evga kort ibland behöver ett koppar shim imellan kulhuvud och chip för att de överhuvudtaget ska få kontakt med varandra om du har original kylplattan för minne och vrm monterad.

Lycka till!

Grymt, tack för utförligt svar.

Ska kika på såna där flänsar - kan ju knappast vara dåligt på något vis. Har sett en del youtubers köra utan men i längden är det sannolikt vettigt att jämna ut dom där temperaturtopparna lite.

Ja, målet är ju tystare dator. Verkar som att det räcker med en 120 AIO, eller ska man satsa på 240?

Jag har inga plattor för kylning installerade alls. Tänkte att jag skulle ge mig på att sätta på backplaten, men den gör väl inte lika stor nytta så som midplate, antar jag. Kan du förklara hur du menar med att det behövs brickor, och varför koppar?

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

@Alumax: När du har på midplaten på så kan det vara så att den gör så att aio kylhuvudet inte når ända fram till chippet. Då beställer man en tunn koppar bricka i samma strl som chippet och sätter imellan för att få kontakt!

Kolla här, detta är ang 1080 men då ser du vad jag menar.
https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/NZXT/comments/6q...

120mm aio räcker absolut, corsair H55 använde jag, billigt och bra men se upp med korta slangar.

Använd backplate om det går, blir stabilare, snyggare och kyler bättre. Jag satte inga brickor imellan "hållaren" med pinnskruvarna och backplaten utan bara skumgummibiten imellan som skydd. Har för mig att jag fick skära av en skiva på skumgummit för att det skulle passa utan överdrivet våld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

@Alumax: När du har på midplaten på så kan det vara så att den gör så att aio kylhuvudet inte når ända fram till chippet. Då beställer man en tunn koppar bricka i samma strl som chippet och sätter imellan för att få kontakt!

Kolla här, detta är ang 1080 men då ser du vad jag menar.
https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/NZXT/comments/6q...

120mm aio räcker absolut, corsair H55 använde jag, billigt och bra men se upp med korta slangar.

Använd backplate om det går, blir stabilare, snyggare och kyler bättre. Jag satte inga brickor imellan "hållaren" med pinnskruvarna och backplaten utan bara skumgummibiten imellan som skydd. Har för mig att jag fick skära av en skiva på skumgummit för att det skulle passa utan överdrivet våld.

Ytterst fantastiskt svarat. Jag förstår precis!
Optar också att få på backplate. Kortet ser lite sårbart ut sådär. Tunt och slappt liksom...

I'll get to it.
Tack för alla svar!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, kan mycket väl bli ett framtida projekt för mig just för att få en tystare dator.

Permalänk
Medlem

Backplate + valfri 120/140mm aio i bra skick med 2 fläktar i PnP konfig så får du ner ljudnivån

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Backplate + valfri 120/140mm aio i bra skick med 2 fläktar i PnP konfig så får du ner ljudnivån

Trådkapning:

Intressant, nu blir jag lockad, nu när jag fixat aio för cpu som fungerar löjligt bra har jag börjat titta på gpu'n.

Vilken backplate man behöver beställa antar jag beror på vilket kort man har?

Själv har jag detta kort:
https://www.gigabyte.com/us/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-11GD

Permalänk
Medlem

Så, jag vände burken upp och ner. It worked. Allt knackande från pump försvann. Då börjar dessutom kylningen fungera. Stresstestade i 3dmark och den stabiliserar sig på 68 grader. Minnen/VRM ramlar upp på 80 och stannar där och då är dom helt rena - inga flänsar ingenting. Grymt bra med EVGA och iCX så man kan mäta temp på mer än GPU. Med ett stängt chassi utan övrigt luftflöde (inte kopplat in några chassifläktar än...) finns det förbättringspotential på den fronten.

Det här är fan superior. Ingen överdriven throttling utan den ligger konsekvent på 1900+ Mhz. För att hålla den klockan i mitt chassi på luftkylning hade det dånat i hela rummet. Har faktiskt aldrig ens testat att se om det går att köra utan throttling om den fått gå lös med hög fläkthastighet.

Att göra:
Tweaka GPU-kylningen lite och eventuellt lösa en bättre AIO.
Tystare fläkt för VRM/Minne och få på backplate.
Återställa maskinen med chassifläktar och styrning av övriga fläktar.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Trådkapning:

Intressant, nu blir jag lockad, nu när jag fixat aio för cpu som fungerar löjligt bra har jag börjat titta på gpu'n.

Vilken backplate man behöver beställa antar jag beror på vilket kort man har?

Själv har jag detta kort:
https://www.gigabyte.com/us/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-11GD

Jag skulle våga påstå att du kan behålla din backplate. Jag ska testa ikväll. Kan redogöra för hur det har gått då.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Jag skulle våga påstå att du kan behålla din backplate. Jag ska testa ikväll. Kan redogöra för hur det har gått då.

Ok jag får läsa på lite helt enkelt så går det säkert upp ett par ljus

Permalänk
Medlem

Så, nu sitter jag här med dött grafikkort och gråter.

Nej, skojar bara. Nu är allt ihopplockat och det rullar.
Inga fläktar på mer än 1000 rpm i varken chassi eller AIO. GPU-VRM-fläkten rampar upp lite tidigare och landar på 1300 men där sitter en Noctua-fläkt som seriöst inte hörs alls. Allt är monterat i ett Define C.

GPU toppar på 68 grader med en Corsair H75 AIO med nya fläkt: NF-A12x25.
VRM och minnen (helt nakna) toppar på 80 grader efter 60 min 98% användning av GPU.
Detta efter att powertarget är lagt på 120% och boost på 100 Mhz på GPU. Tror den jobbar konsekvent på 2050 Mhz utan avbrott.

Så galet nöjd. Ingen throttling och datorn hörs knappt.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok jag får läsa på lite helt enkelt så går det säkert upp ett par ljus

Så, apropå backplate. Det beror på hur den är konstruerad. Jag kan t.ex. inte använda min backplate utan midplate. Eller, ja, jag kan om jag fäster den på något annat sätt än med de skruvar som den är tänkt att fästas med, som då fäster i midplaten. Så då kan man ju undra hur mycket nyttja backplaten gör. Det är ju trots allt midplaten som faktiskt har den direkta kontakten med ovansidan minnen och vrm.

I ditt fall vet jag inte. Du får kolla om det är någon youtubare som plockar isär ditt grafikkort eller så får du kolla själva

Så, nu väntar jag på kopparshims från Kina med hutlös leveranstid. Jag ska lägga i mellan en shim mellan GPU och kylblock. Verkar bara vara EVGA-korten det behövs på för att midplaten är inte tillräckligt fasad för att göra den plats som behövs för blocket att komma hela vägen ner för kontakt med GPU:n.

Men, innan det kommer det konverteringskablar från VGA-fläktport till "vanlig" chassi-fläktport så jag kan styra hastigheten på AIO-fläkt och VRM-fläkt medelst grafikkortets sensorer istället för det som erbjuds på CPU och moderkort just nu.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Men, innan det kommer det konverteringskablar från VGA-fläktport till "vanlig" chassi-fläktport så jag kan styra hastigheten på AIO-fläkt och VRM-fläkt medelst grafikkortets sensorer istället för det som erbjuds på CPU och moderkort just nu.

Angående fläktstyrning så köpte jag en NZXT GRID+ V2 och använde som fläkthub till samtliga fläktar.. I tillhörande program kan man ställa in vilka fläktar eller pumpar som ska styra på vilken temp. Beroende på vilken aio du använder så kan du ha möjlighet att reglera pumphastighet också om man jagar ljud på låglast. Har man ett strixkort 10-serie och framåt så kan du använda de extra aux fläktkutgångarna på gpu, smidigt värre att bara justera fläktkurva i asus gpu tweak då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stamp1s:

Angående fläktstyrning så köpte jag en NZXT GRID+ V2 och använde som fläkthub till samtliga fläktar.. I tillhörande program kan man ställa in vilka fläktar eller pumpar som ska styra på vilken temp. Beroende på vilken aio du använder så kan du ha möjlighet att reglera pumphastighet också om man jagar ljud på låglast. Har man ett strixkort 10-serie och framåt så kan du använda de extra aux fläktkutgångarna på gpu, smidigt värre att bara justera fläktkurva i asus gpu tweak då.

Ja men precis, jag har ett EVGA 1080 ti SC2, alltså med sådana portar. Får konverteringskablar för detta ändamål imorgon. Eller, menar du några andra portar jag inte känner till?

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Så, nu sitter jag här med dött grafikkort och gråter.

Nej, skojar bara. Nu är allt ihopplockat och det rullar.
Inga fläktar på mer än 1000 rpm i varken chassi eller AIO. GPU-VRM-fläkten rampar upp lite tidigare och landar på 1300 men där sitter en Noctua-fläkt som seriöst inte hörs alls. Allt är monterat i ett Define C.

GPU toppar på 68 grader med en Corsair H75 AIO med nya fläkt: NF-A12x25.
VRM och minnen (helt nakna) toppar på 80 grader efter 60 min 98% användning av GPU.
Detta efter att powertarget är lagt på 120% och boost på 100 Mhz på GPU. Tror den jobbar konsekvent på 2050 Mhz utan avbrott.

Så galet nöjd. Ingen throttling och datorn hörs knappt.

Härligt ja, det är lite skumt att så många verkar prioritera cpu kylning trots att de egentligen mest spelar spel och skulle få bättre totalprestanda med att köra cpu stock och istället lägga pengarna på gpu kylning?

Sist men inte minst får man helt nya möjligheter att bygga ett betydligt tystare system med vattenkylning (aio) för gpu, kanske framförallt är det sistnämnda som intresserar mig även om det självklart är kul med bättre prestanda också.

Jag har ca 75 frågor men jag kommer säkert hitta en vettig guide eller två på Internet. (har knappt letat ännu)

Hört så exceptionellt mycket skit om aio men jag gillar det hittills (klart nöjd) och nu är jag redo att också börja titta på gpu kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Ja men precis, jag har ett EVGA 1080 ti SC2, alltså med sådana portar. Får konverteringskablar för detta ändamål imorgon. Eller, menar du några andra portar jag inte känner till?

Strix korten har 2st extra vanliga fläktkontakter lätt åtkomligt i änden, för att just koppla in chassifläktar som då kan styras av gpu, som en inbyggd hub, det jag menade. Fin finess som fler tillverkare borde ta efter!