Microsoft omfamnar Chromium med Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft omfamnar Chromium med Edge

Rykten blir till verklighet när Microsoft bekräftar att webbläsaren Edge i nuvarande skepnad nått vägs ände och i början av år 2019 återföds med Chromium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

MS Edgy Chromium: Edgelord edition

Permalänk
Medlem

Edge har verkligen inte varit någon höjdare. Knappt bättre än IE, och det är klart att när det är så dåligt så måste ju något göras. Vet inte hur det ser ut i stort men på min egen webbsida har Edge <1% av useragents och det är klart att det är ett extremt kraftigt underbetyg till en standardwebbläsare, så även om folk nu kommer gnälla och säga att de "snor google's grejer" och allt vad folk nu gapar om så tycker jag detta är bra. Chrome är fortfarande en usel browser i mina ögon då tabs on top fullkomligt suger, men den är i alla fall bättre än edge. Vilken läsare kör jag då? Pale Moon, inställt till tabs on bottom!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir garanterad bättre prestanda i Youtube. Edge är katastrofalt dålig på just den punkten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Blir garanterad bättre prestanda i Youtube. Edge är katastrofalt dålig på just den punkten.

Jag märker tvärtom.

Min äldre lekdator med en gammal T8300 klarar ej av att spela upp Youtube 720P via Chrome.

Men den klarar av 720P genom Edge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edge har verkligen inte varit någon höjdare. Knappt bättre än IE, och det är klart att när det är så dåligt så måste ju något göras. Vet inte hur det ser ut i stort men på min egen webbsida har Edge <1% av useragents och det är klart att det är ett extremt kraftigt underbetyg till en standardwebbläsare, så även om folk nu kommer gnälla och säga att de "snor google's grejer" och allt vad folk nu gapar om så tycker jag detta är bra. Chrome är fortfarande en usel browser i mina ögon då tabs on top fullkomligt suger, men den är i alla fall bättre än edge. Vilken läsare kör jag då? Pale Moon, inställt till tabs on bottom!

Det håller jag inte med om. Edge är ljusår bättre än IE, dock inte i närheten av Chrome och FF när det kommer till kompatibilitet med senaste standarder. Så jag är fortfarande glad att den försvinner.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir segare och mer minneskrävande. Kör Edge på min Win10 surfplatta då det presterar mycket bättre än Chrome/Firefox och drar mindre batteri.

Hur länge har Microsoft råd att dra igång jätteprojekt för att sedan avbryta dem eller helt byta inriktning?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Både min sandy bridge desktop och surface pro 4 visar rätt usel prestanda i youtube med edge. Opera fungerar klockrent. Opera är chromium baserad. Chrome var länge sedan jag testade men vill minnas att det också fungerade utan anmärkning. Konstigt vore annars då det är googles egen webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det håller jag inte med om. Edge är ljusår bättre än IE, dock inte i närheten av Chrome och FF när det kommer till kompatibilitet med senaste standarder. Så jag är fortfarande glad att den försvinner.

Jag kanske uttryckte mig aningens otydligt.

Men säg att IE är 1% bra, så kanske Edge är 2-3% bra, det innebär ju att den är "minst dubbelt så bra" som IE, men fortfarande totalt skitdålig jämfört med Chrome och FF som ligger på runt 90-95% enligt mig, och sedan tycker jag själv att Pale Moon får 100%. Det var så jag menade.

Alltså, utgår man från IE's 1% så är edge, som du säger "ljusår" bättre än IE men också fruktansvärt jävla efter de stora läsarna i braighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag märker tvärtom.

Min äldre lekdator med en gammal T8300 klarar ej av att spela upp Youtube 720P via Chrome.

Men den klarar av 720P genom Edge.

Det kan bero på att Chrome väljer VP9-codecs som standard, det finns extensions som tvingar fram användning av h264 istället, det lär göra att det flyter bättre på gammal hårdvara.

Permalänk

Tror de får svårt att slå sig in på webbläsar-marknaden vad de ön gör. Om de inte lyckas med något banbrytande. Alla har ju redan sin favorit.

Själv sitter jag kvar på FF tror jag. Körde Chrome ett tag men gillar inte Google och FF har en plats i mitt hjärta då jag använde den genom min barndom (gillar inte att de flyttade historik och bokmärken dock).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Hoppas det inte blir segare och mer minneskrävande. Kör Edge på min Win10 surfplatta då det presterar mycket bättre än Chrome/Firefox och drar mindre batteri.

Det är ju något som tyvärr kommer (iaf initialt) att bli problem, då det blir en annan motor. Sen kan ev MS välja att optimera den på olika sätt, precis som olika Chromium projekt gör, så det måste ju inte bli så i långa loppet, men jag tror ändå inte de lär nå ner till den nivån Egde gör.

Skrivet av Pepsin:

Hur länge har Microsoft råd att dra igång jätteprojekt för att sedan avbryta dem eller helt byta inriktning?

Hehe... hur långt är ett snöre?

De har råd att göra precis vf de vill, 10x om, så länge folk är "låsta" på deras plattformar.

Skrivet av dlq84:

Det kan bero på att Chrome väljer VP9-codecs som standard, det finns extensions som tvingar fram användning av h264 istället, det lär göra att det flyter bättre på gammal hårdvara.

Så kan det nog vara.
kan tipsa @VadSaDu med detta tillägg (eller liknande) https://chrome.google.com/webstore/detail/h264ify/aleakchihdc...
Om du har en maskin vars GPU är H264 accelererad kan detta göra mycket skillnad.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilka som utvecklar Chromium? Står på Wikipedia att det är Open Source Project men inte om det finns en kontinuitet i release eller om en grupp sköter allting.

Permalänk
Snusfri

Horribelt.
Edge är ljusår bättre än skräpet Chrome som är det absolut sämsta jag någonsin använt i browser-väg.

Pale Moon är min daily driver, men för YouTube och annat så kör jag med Edge, det är en riktigt bra browser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Horribelt.
Edge är ljusår bättre än skräpet Chrome som är det absolut sämsta jag någonsin använt i browser-väg.

Nej.

Permalänk
Medlem

Microsoft har själva bevisat att det går att vara sämre än Edge men detta bör bli ett steg i rätt riktning

Permalänk
Medlem

Tja... partiell webbutvecklarnisse som jag är så är jag inte ledsen. Stötte så sent som idag på ett lite udda beteende hos Edge som ingen annan webbläsare har (dvs precis som det var förr, med IE).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jag gillade faktiskt Edge, men det fanns buggar som gjorde att den inte gick att använda för mig. jag är en flikofil, en person som gillar flikar.. det hände massa gånger att nästa gång jag startade Edge var alla mina flikar borta.. gav till slut upp och började använda en annan läsare.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kanske uttryckte mig aningens otydligt.

Men säg att IE är 1% bra, så kanske Edge är 2-3% bra, det innebär ju att den är "minst dubbelt så bra" som IE, men fortfarande totalt skitdålig jämfört med Chrome och FF som ligger på runt 90-95% enligt mig, och sedan tycker jag själv att Pale Moon får 100%. Det var så jag menade.

Alltså, utgår man från IE's 1% så är edge, som du säger "ljusår" bättre än IE men också fruktansvärt jävla efter de stora läsarna i braighet.

Nåja, vad du tycker personligen om Edge är väl helt irrelevant?

Ska man sätta i relation vad Edge kan mot t.ex. Chrome så ligger den siffran runt 70%, vilket är extremt mycket högre än IE.
Det må vara dåligt för en standardwebbläsare, men långt ifrån så dåligt som du vill få det att låta.

Vilket som, kul om det kommer ett till alternativ värt att prova.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Nåja, vad du tycker personligen om Edge är väl helt irrelevant?

Ska man sätta i relation vad Edge kan mot t.ex. Chrome så ligger den siffran runt 70%, vilket är extremt mycket högre än IE.
Det må vara dåligt för en standardwebbläsare, men långt ifrån så dåligt som du vill få det att låta.

Vilket som, kul om det kommer ett till alternativ värt att prova.

Personligen så tycker jag att Edge med Chromium blir ett alternativ mindre på marknaden.

Ska väl sägas att det var väntat, främst av kompatibilitets skäl även för Microsoft Store. Edge för Chrome (surfplatta) har väl också byggt på Chrome, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Nåja, vad du tycker personligen om Edge är väl helt irrelevant?

Ska man sätta i relation vad Edge kan mot t.ex. Chrome så ligger den siffran runt 70%, vilket är extremt mycket högre än IE.
Det må vara dåligt för en standardwebbläsare, men långt ifrån så dåligt som du vill få det att låta.

Vilket som, kul om det kommer ett till alternativ värt att prova.

Där håller jag inte med alls. Hur många användare en browser har står i direkt korrelation till användarnas subjektiva upplevelse. Det är det enda som är relevalt.

Som exempel kan tas IE, som väl hade 96% av userbase, men den var lååååångt långt efter utmanaren Firefox.

Om folk subjektivt tyckt om Edge så hade de inte behövt vidta åtgärderna de nu gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många av oss som kört med en och samma webbläsare, år ut o år in, tror jag skiter i vilket.

Jag själv t e x som har kört med Firefox sen 3.5
Kör fortfarande med Firefox.

Visst har jag testat Opera, Explorer, Edge, Chrome etc.

Men jag kan ju Firefox, tar min några minuter att confa firefox exakt som jag vill ha det, för att jag är van vid det.

Jag vill ha min Webbläsare exakt som jag vill ha det, och det får jag med eldräven

Vanemänniska (?) Japp

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Någon som vet vilka som utvecklar Chromium? Står på Wikipedia att det är Open Source Project men inte om det finns en kontinuitet i release eller om en grupp sköter allting.

Det är Google som har kontroll över utvecklingen. Vill du bidra med patchar så måste de gå via Google innan de godkänns. Tyvärr måste jag säga, för det är ingen bra utvecklingsmodell för ett open source projekt. Licenserna som koden publiceras med är iallafall fria så det finns inget som hindrar dig från att göra en egen fork som du själv kontrollerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Personligen så tycker jag att Edge med Chromium blir ett alternativ mindre på marknaden.

Ska väl sägas att det var väntat, främst av kompatibilitets skäl även för Microsoft Store. Edge för Chrome (surfplatta) har väl också byggt på Chrome, om jag minns rätt.

Ja, men Edge i sin nuvarande form är inte ett alternativ heller tyvärr.

Skrivet av Ozzed:

Där håller jag inte med alls. Hur många användare en browser har står i direkt korrelation till användarnas subjektiva upplevelse. Det är det enda som är relevalt.

Som exempel kan tas IE, som väl hade 96% av userbase, men den var lååååångt långt efter utmanaren Firefox.

Om folk subjektivt tyckt om Edge så hade de inte behövt vidta åtgärderna de nu gör.

Ja. Men var det inte braighet du pratade? För rent objektivt är den inte så dålig som du säger.

Men visst, i slutändan så är det enda som spelar roll hur många som använder den. Det hade det gjort även om den var i princip lika bra som de övriga.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Ja, men Edge i sin nuvarande form är inte ett alternativ heller tyvärr.

Är väl en av få som fortfarande kör med Windows Phone (och skyr alternativen som besten - för att de är mycket sämre ) och Edge där är betydligt bättre än Firefox, Safari eller Chrome. Sidor renderas snabbare och ergonomin, enda webbläsaren med adressfältet i botten...

Permalänk
Medlem

@anon78208: Ok tack för svar. Ganska vanligt att man i större projekt har en stabil grupp som står bakom och så bjuder man på snälla licenser för de som vill använda dessa. Men jag håller med dig, gillar det inte alls.

Angående diskussionen kring Edge vs Chrome så tycker jag att Chrome är en aning bättre. Med det sagt så är Edge inte alls dålig, tvärtom så tycker jag den är bra. På en tio-gradig skala så skulle jag dela ut betyg (overall):

  • Chrome 9/10

  • Firefox 9/10

  • Edge 7/10

Har inte använt Opera på 10 år men skulle gissa på att de låg på cirka 8/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är väl en av få som fortfarande kör med Windows Phone (och skyr alternativen som besten - för att de är mycket sämre ) och Edge där är betydligt bättre än Firefox, Safari eller Chrome. Sidor renderas snabbare och ergonomin, enda webbläsaren med adressfältet i botten...

Windows Phone och en av dom få (?)
Min direkta känsla är ju faktiskt att du är direkt utrotningshotad 0=

Men respekt till dig!

Såklart är Edge så mycket bättre där.
Ingen annan utvecklare vill ta i Windows Phone med tång ens. Inte ens Microsoft själva.

Trodde vi snackade om mjukvara på datorer.
Inte på mobiler.¨

Jag köpte (och sålde illa kvickt) Nokia Lumia p g a kameran.
Men det OS

Varför gillar du det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

En av anledningarna bakom valet att gå över till Chromium är absolut det fula spelet Google kör på Microsoft med att göra Edge fungera riktigt jävla drögt på Googles tjänster, vilket får typiska populationen att gå över till Chrome för att det är "snabbare" och inte lika trögt.

Edge har vissa riktigt bra funktioner, som t.ex. dess PDF-läsare som spöar skiten ur Chrome och Firefox (stöd för EPUB, noteringar och mycket annat), samt dess rapphet och "smoothness".

Även har Edge bättre motor gällande musskrollning, samt milstolpar före Chrome och Firefox när det kommer till touch också.

Med det sagt hamnar det efter på grund av att Google fular sig med deras monopol på marknaden. Smart val av Microsoft att hoppa på tåget med Chromium där de även kommer bidra till projektet med stor styrka. Bättre för öppna webben men sämre för konkurrenskraftigheten?

Permalänk
Medlem

Jag "gillar" edge, tycker den duger som windows standard webbläsare. Men inget jag skulle använda dagligen.
Jag kör Firefox hemma och är nöjd med den, men för de som kör Chrome kanske det inte finns någon anledning att byta standard webblässare i windows öht om deras nästa baseras på Chromium.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Uppgift: (bara en rolig sak) Posta era bilder m Swecs förstasida hur er webbläsare ser ut.

Så här ser min ut: Firefox.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]