Ljud ur högtalarna vid arbetande processor

Permalänk
Medlem

Ljud ur högtalarna vid arbetande processor

Hej,
mitt problem är att det kommer ett högt tjutande ljud/sprakar ur högtalarna när processorn arbetar. När den går över ca 1GHz så börjar sprakandet, är det under så finns det inte alls. Har läst en massa trådar på internet där folk haft liknande problem men inga lösningar har fungerat.

Använder även ett trådlöst headset där det inte är några problem alls.

Processor: Inte Core i7 7700k
Headset: Astro A50
Högtalarsystem: KRK 10S & 2st KRK VXT 4

Permalänk

min första tanke är att det är något med nätagget som bråkar, kan du testa med ett annat om du har tillgång till ett?

låter som om det blir någon störning vid högre belastning?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

min första tanke är att det är något med nätagget som bråkar, kan du testa med ett annat om du har tillgång till ett?

låter som om det blir någon störning vid högre belastning?

Hej,
hade ett Corsair HW1000W tidigare, använder ett Seasonic Prime Ultra Titanium 850W nu, samma problem kvarstår tyvärr.
Kan belasta hela datorn hur mycket jag vill men så fort det gäller processorn så dyker ljudet upp.

Permalänk
Medlem

Använder du en anslutning på framsidan av datorn för högtalarna? Testa använda den där bak i sådana fall. Om där är en analog kabel från ljudkortet till framsidan kan den plocka upp störningar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Använder du en anslutning på framsidan av datorn för högtalarna? Testa använda den där bak i sådana fall. Om där är en analog kabel från ljudkortet till framsidan kan den plocka upp störningar.

Hej,
Har testat den på framsidan, den på baksidan, ett eget ljudkort samt en JBL MSC1, samma problem tyvärr.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jordad kontakt är datorn ansluten till eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jordad kontakt är datorn ansluten till eller?

Hej,
alla kontakter är jordade, hela huset samt kringliggande kablar blev färdigbyggt för 2 år sedan så inga gamla kablar någonstans.

Permalänk
Rekordmedlem

Det behöv endera galvansik separation mot ljudsystemet eller så är det cpun som läcker så mycket rf att den stör ljudkretsen internt i datorlådan. att se till att man ansluter till ett jordat vägguttag brukar göra det bättre men räcker inte det så behöver du isolera datorn från ljudsystemet eller byta ljudkort.
När det gäller dina högtalare så bör du driva dem balanserat, helst via ett byte av ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Telf:

Har du någon billig skit-skarvsladd bakom datorn som allt sitter i?

Hur är högtalarna anslutna, RCA?

Intressant att veta är också vad mer är anslutet i samma slinga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Telf:

Har du någon billig skit-skarvsladd bakom datorn som allt sitter i?

Hej,
jag har en Belkin SurgeMaster Superior 6-Way, ingenting trasigt eller liknande på den, fungerar utmärkt till resten av utrustningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Telf:

Har du någon billig skit-skarvsladd bakom datorn som allt sitter i?

Hur är högtalarna anslutna, RCA?

Hej,
han svara innan redigeringen. Mellan baslådan och datorn är det RCA. Mellan högtalarna och baslådan är det XLR kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöv endera galvansik separation mot ljudsystemet eller så är det cpun som läcker så mycket rf att den stör ljudkretsen internt i datorlådan. att se till att man ansluter till ett jordat vägguttag brukar göra det bättre men räcker inte det så behöver du isolera datorn från ljudsystemet eller byta ljudkort.
När det gäller dina högtalare så bör du driva dem balanserat, helst via ett byte av ljudkort.

Hej,
jag är inte helt säker på vad en galvanisk separation är men är det en sak man köper?
Jag är ansluten till ett jordat uttag.
Har testat 2 olika ljudkort, kan man behöva köpa något med "högre kvalité"?

Permalänk

Samma sak med andra högtalare?

Prova stänga av processorns turbo funktion i bios/uefi

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag tror du behöver en sån här, eller liknande

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Någon form av jordslinga orsaker ditt problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterpawn:

Samma sak med andra högtalare?

Prova stänga av processorns turbo funktion i bios/uefi

Hej,
Har haft samma sak med alla mina högtalare men ju "högre kvalité" det blivit på dem så ökar även ljudet vilket gör att jag märker av det tydligare och med baslådan påslagen så funkar det inte då det tar över för mycket. Hade även samma problem tidigare i ett trådanslutet headset.

Har testat att slå av turbofunktionen men problemet kvarstår tyvärr.

Skrivet av Trigger:

Jag tror du behöver en sån här, eller liknande

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Någon form av jordslinga orsaker ditt problem

Har läst lite om dem men lite osäker på om det är just mitt problem? Det mesta jag läst handlar mer om brummande ljud än tjutande/sprakade men det kanske är olika ljud beroende på situation?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telf:

Hej,
jag är inte helt säker på vad en galvanisk separation är men är det en sak man köper?
Jag är ansluten till ett jordat uttag.
Har testat 2 olika ljudkort, kan man behöva köpa något med "högre kvalité"?

Galvanisk separation innebär att du bryter den metalliska kontakten, det går att göra på flera sätt, tex balanserad signalöverföring ger oftast den möjligheten då man ofta använder speciella elektronikkretsar eller en transformator och "ljudsignalen" inte refereras mot jord utan sin egen spegelbild.
En sån enhet som tidigare länkades är ett sätt man jag tror att det är bättre att göra om signalen till balanserad och inte köra obalanserat via en trafo.
Besök en musikaffär och frågar dem om en Di-box eller nån transformatorbaserad enhet som gör om signalen till balanserad och be att få prova en sån eller om du kan få ta den på öppet köp.
Exempel på Di-bocar
https://www.gear4music.se/sv/DI-boxar
Exempel på en "färdig" transformatorlösnnig från Lundahl, de är inte direkt billiga men det är absolut världsklass på deras transformatorer.

https://www.lundahltransformers.com/product/sib15/

Ett annat alternativ är att byta till ett bättre ljudkort, helst med balanserade utgångar eller en dac som du helst ansluter via toslink eller usb förutsatt att usbkretsarna är bra konstruerade så de isolerar bort datorn för det gör de inte på alla usbdacar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Galvanisk separation innebär att du bryter den metalliska kontakten, det går att göra på flera sätt, tex balanserad signalöverföring ger oftast den möjligheten då man ofta använder speciella elektronikkretsar eller en transformator och "ljudsignalen" inte refereras mot jord utan sin egen spegelbild.
En sån enhet som tidigare länkades är ett sätt man jag tror att det är bättre att göra om signalen till balanserad och inte köra obalanserat via en trafo.
Besök en musikaffär och frågar dem om en Di-box eller nån transformatorbaserad enhet som gör om signalen till balanserad och be att få prova en sån eller om du kan få ta den på öppet köp.
Exempel på Di-bocar
https://www.gear4music.se/sv/DI-boxar
Exempel på en "färdig" transformatorlösnnig från Lundahl, de är inte direkt billiga men det är absolut världsklass på deras transformatorer.
https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/2015/10/Lundahls_Transformers_SIB15_3.jpg
https://www.lundahltransformers.com/product/sib15/

Ett annat alternativ är att byta till ett bättre ljudkort, helst med balanserade utgångar eller en dac som du helst ansluter via toslink eller usb förutsatt att usbkretsarna är bra konstruerade så de isolerar bort datorn för det gör de inte på alla usbdacar.

Hej,
tack för ett väldigt utförligt svar! Efter att ha läst ditt svar så står jag och velar mellan ljudkort eller DI-Box. Vilket är bäst tycker du om man tänker sig ren ljudkvalité i slutändan? Prisskillnaderna är enorma och har inte riktigt koll på vad man ska gå på? Vill i princip bara bli av med oljudet med så lite försämring som möjligt på ljudkvalité samtidigt som jag inte är villig att spendera tiotusentals kronor.

Är inte emot dac heller men precis samma sak där, vet inte vad man ska gå på när man ska försöka hitta rätt? Pratar vi grafikkort eller processor så kan jag läsa specifikationer och förstå skillnaden och få ut vad jag vill ha men inte lika lätt här tycker jag.

Tack än en gång för ett väldigt bra svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telf:

Hej,
tack för ett väldigt utförligt svar! Efter att ha läst ditt svar så står jag och velar mellan ljudkort eller DI-Box. Vilket är bäst tycker du om man tänker sig ren ljudkvalité i slutändan? Prisskillnaderna är enorma och har inte riktigt koll på vad man ska gå på? Vill i princip bara bli av med oljudet med så lite försämring som möjligt på ljudkvalité samtidigt som jag inte är villig att spendera tiotusentals kronor.

Är inte emot dac heller men precis samma sak där, vet inte vad man ska gå på när man ska försöka hitta rätt? Pratar vi grafikkort eller processor så kan jag läsa specifikationer och förstå skillnaden och få ut vad jag vill ha men inte lika lätt här tycker jag.

Tack än en gång för ett väldigt bra svar.

Di box eller ljudkort är billigast och fördelen med ett musikljudkort är att du kan koppla på en riktig mikrofon om du skulle vilja det till skillnad mot ett spelljudkort
En dac och hörlursförstärkarkombination ger dig bäst ljud via hörlurar och om du lämnar instegsmodellerna så kan du få ljudkort och bra hörlursförstärkare och försteg i samma enhet.
Vad man väljer beror på smak och om man vill ha nån speciell uppdateringsmöjlighet, många skaffar ju nån bättre mikrofon om de får smak för att streama och då behöver man oftast en riktig mikrofoningång med fantommatning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Di box eller ljudkort är billigast och fördelen med ett musikljudkort är att du kan koppla på en riktig mikrofon om du skulle vilja det till skillnad mot ett spelljudkort
En dac och hörlursförstärkarkombination ger dig bäst ljud via hörlurar och om du lämnar instegsmodellerna så kan du få ljudkort och bra hörlursförstärkare och försteg i samma enhet.
Vad man väljer beror på smak och om man vill ha nån speciell uppdateringsmöjlighet, många skaffar ju nån bättre mikrofon om de får smak för att streama och då behöver man oftast en riktig mikrofoningång med fantommatning.

Hej,
tack så mycket för svaren. så om jag tänker rätt kopplar jag högtalarna till basen med XLRkablar. Från basen till ljudkortet med RCA (Eller ska jag hellre använda XLR där med för att balansera det? Och sen från ljudkortet med USB till datorn?

Tänker jag rätt om jag använder någon av följande ljudkort?:
Ljudkort 1
Ljudkort 2
Ljudkort 3
Eller kan man använda billigare varianter?

Baksida Bas
Baksida Högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telf:

Hej,
tack så mycket för svaren. så om jag tänker rätt kopplar jag högtalarna till basen med XLRkablar. Från basen till ljudkortet med RCA (Eller ska jag hellre använda XLR där med för att balansera det? Och sen från ljudkortet med USB till datorn?

Tänker jag rätt om jag använder någon av följande ljudkort?:
Ljudkort 1
Ljudkort 2
Ljudkort 3
Eller kan man använda billigare varianter?

Baksida Bas
Baksida Högtalare

Det viktiga för att få bort störningar från datorn är att den ansluts balanserat (eller rättare sagt att inte ansluta den alls galvaniskt) oljudet uppstår troligen pga att du kopplar ihop datorns jord med ljudsystemet och det kan man undvika vid balanserad signalöverföring eftersom den inte behöver nån referens mot jord.

Du bör alltså se till att isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet endera genom att ansluta den balanserat, via en trafo eller optiskt för störningarna uppkommer oftast i den änden.

Det minsta av de ljudkort du länkar har inte balanserad utgång utan litar i det fallet helt på att usbreceivern sköter isoleringen, ett bra usbljudkort har oftast den funktionen men inte alla, Focusrite gör bra apparater så de har troligen hög undertryckning av datorn.
De större har dessutom balanserade utgångar vilket gör dem bättre men dyrare.

Det bästa när det gäller att jaga störningar är att prova prylar med rätt funktionsprinciper och välja det som löser uppgiften utefter verkligt behov så besök en musik eller pa firma och hyr/låna eller köp på öppet köp och prova.
Experiment kan krävas och ibland behöver man också göra kablar.

De flesta som håller på med ljud och musik har di boxar, transformatorer och olika typer av kablar liggande i beredskap för det är ganska vanligt att det uppstår problem men det är kanske inte prylar nån som inte håller på med musik har liggande och det kan ju kosta några tusen att skaffa en grunduppsättning så man alltid är redo att lösa de kopplingsproblem som uppstår.

Därför är det vettigt att inte handla innan du vet exakt vad du behöver och det vet du inte innan du provat såvida du inte köper det tekniskt bästa som finns för de delarna löser allt men kostar därefter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga för att få bort störningar från datorn är att den ansluts balanserat (eller rättare sagt att inte ansluta den alls galvaniskt) oljudet uppstår troligen pga att du kopplar ihop datorns jord med ljudsystemet och det kan man undvika vid balanserad signalöverföring eftersom den inte behöver nån referens mot jord.

Du bör alltså se till att isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet endera genom att ansluta den balanserat, via en trafo eller optiskt för störningarna uppkommer oftast i den änden.

Det minsta av de ljudkort du länkar har inte balanserad utgång utan litar i det fallet helt på att usbreceivern sköter isoleringen, ett bra usbljudkort har oftast den funktionen men inte alla, Focusrite gör bra apparater så de har troligen hög undertryckning av datorn.
De större har dessutom balanserade utgångar vilket gör dem bättre men dyrare.

Det bästa när det gäller att jaga störningar är att prova prylar med rätt funktionsprinciper och välja det som löser uppgiften utefter verkligt behov så besök en musik eller pa firma och hyr/låna eller köp på öppet köp och prova.
Experiment kan krävas och ibland behöver man också göra kablar.

De flesta som håller på med ljud och musik har di boxar, transformatorer och olika typer av kablar liggande i beredskap för det är ganska vanligt att det uppstår problem men det är kanske inte prylar nån som inte håller på med musik har liggande och det kan ju kosta några tusen att skaffa en grunduppsättning så man alltid är redo att lösa de kopplingsproblem som uppstår.

Därför är det vettigt att inte handla innan du vet exakt vad du behöver och det vet du inte innan du provat såvida du inte köper det tekniskt bästa som finns för de delarna löser allt men kostar därefter.

Hej,
jag testade den billigaste varianten jag länkade, Scarlett Solo efter rekommendation från butik och problemet kvarstod. Testade koppla in på min laptop med, där var det inga problem alls. Ska tillbaka till affären imorgon och ge tillbaka den samt se vilka fler tips de kan ha. Kanske är som du säger att jag behöver balanserade utgångar även på ljudkortet.

Testade även att koppla in ljudkortet i mitt tangentbord där jag har USBport där jag fick samma problem. Kopplade jag in den i min skärms USBport så försvann sprakandet men det konstanta tjutande ljudet kvarstod.

Har du några tips så tar jag gärna emot dem annars så återkommer jag efter att jag har varit i butik imorgon och förhoppningsvis med en ny lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga för att få bort störningar från datorn är att den ansluts balanserat (eller rättare sagt att inte ansluta den alls galvaniskt) oljudet uppstår troligen pga att du kopplar ihop datorns jord med ljudsystemet och det kan man undvika vid balanserad signalöverföring eftersom den inte behöver nån referens mot jord.

Du bör alltså se till att isolera datorn galvaniskt från ljudsystemet endera genom att ansluta den balanserat, via en trafo eller optiskt för störningarna uppkommer oftast i den änden.

Det minsta av de ljudkort du länkar har inte balanserad utgång utan litar i det fallet helt på att usbreceivern sköter isoleringen, ett bra usbljudkort har oftast den funktionen men inte alla, Focusrite gör bra apparater så de har troligen hög undertryckning av datorn.
De större har dessutom balanserade utgångar vilket gör dem bättre men dyrare.

Det bästa när det gäller att jaga störningar är att prova prylar med rätt funktionsprinciper och välja det som löser uppgiften utefter verkligt behov så besök en musik eller pa firma och hyr/låna eller köp på öppet köp och prova.
Experiment kan krävas och ibland behöver man också göra kablar.

De flesta som håller på med ljud och musik har di boxar, transformatorer och olika typer av kablar liggande i beredskap för det är ganska vanligt att det uppstår problem men det är kanske inte prylar nån som inte håller på med musik har liggande och det kan ju kosta några tusen att skaffa en grunduppsättning så man alltid är redo att lösa de kopplingsproblem som uppstår.

Därför är det vettigt att inte handla innan du vet exakt vad du behöver och det vet du inte innan du provat såvida du inte köper det tekniskt bästa som finns för de delarna löser allt men kostar därefter.

Hej,
jag har nu löst mitt problem. Lämnade tillbaka ljudkortet och köpte en DAC på Kjell & Company så ljudet kopplas via toslink in i datorn vilket löste mitt problem. Tack så mycket för din hjälp!