Nytt grafikkort, RTX 2080 - Datorn startar inte.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, RTX 2080 - Datorn startar inte.

Hejsan,

Köpte ett nytt grafikkort, ett ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC 8GB. Efter att ha monterat det i burken så vill inte datorn starta. Pwr LED-lampan lyser på moderkortet och två vita LED lyser på grafikkortet, så det verkar iaf få ström...men när jag försöker att starta datorn så händer absolut ingenting. Har testat att koppla i och ur det flera ggr för att försäkra mig om att det sitter i ordentligt.

Kan det vara mitt nätagg som är för klent och kan inte förse tillräckligt med ström? Har ingen vidare koll på detta eller vad jag ska göra. Så fort jag kopplar in mitt gamla grafikkort, ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC så startar datorn direkt.

Det som sitter i min dator nu är:
Intel i5 8600K 3,6GHz
2x8 DDR4 3000MHz
ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming
Fractal Design Integra M 650W PSU
Cryorig H7 CPU Cooler
140mm fläkt Corsair ML140 PRO LED White
Sitter även två 140mm fläktar fram och en 120mm fläkt bak i chassit.

Eller är det någon annan del som inte är kompatibelt med RTX 2080?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat i all extraström som grafikkortet kräver då? Ett GTX 1060 behöver bara en 6 eller 8 pin men ett RTX 2080 behöver en 8 pin plus en 6/8 pin eller något dylikt. Nätaggregatet är absolut inte för klent.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan inte se att det skulle vara några problem, det borde absolut fungera.
Dock skulle jag rekommendera att uppdatera BIOS till senaste versionen om du inte redan gjort det.

Och även kolla så du har kopplat all ström rätt till grafikkortet.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Du kan prova att inte koppla in de extra 6/8-pin strömkablarna. Om grafikkortet fungerar ska datorn starta, men istället för att visa BIOS-loggan kommer ett meddelande upp att du måste koppla in de extra strömkablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du kopplat i all extraström som grafikkortet kräver då? Ett GTX 1060 behöver bara en 6 eller 8 pin men ett RTX 2080 behöver en 8 pin plus en 6/8 pin eller något dylikt. Nätaggregatet är absolut inte för klent.

Jag har kopplat in 8 + 8 pin till RTX 2080. Ska man avinstallera några drivrutiner innan man kopplar in nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Kan inte se att det skulle vara några problem, det borde absolut fungera.
Dock skulle jag rekommendera att uppdatera BIOS till senaste versionen om du inte redan gjort det.

Och även kolla så du har kopplat all ström rätt till grafikkortet.

Ska kolla att jag har senaste uppdatering i BIOS.

Skrivet av dunis90:

Du kan prova att inte koppla in de extra 6/8-pin strömkablarna. Om grafikkortet fungerar ska datorn starta, men istället för att visa BIOS-loggan kommer ett meddelande upp att du måste koppla in de extra strömkablarna.

Tack, ska testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputnik1:

Jag har kopplat in 8 + 8 pin till RTX 2080. Ska man avinstallera några drivrutiner innan man kopplar in nytt grafikkort?

Nej det är bara i Windows drivrutinerna har någon betydelse. Datorn ska boota oavsett drivrutiner. Det verkar som att det är ett defekt kort du har fått. Reklamera är nästa steg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej det är bara i Windows drivrutinerna har någon betydelse. Datorn ska boota oavsett drivrutiner. Det verkar som att det är ett defekt kort du har fått. Reklamera är nästa steg.

Jag testade att byta ena 8 pins kabel och då startade allt som det ska. Tjoho! Vet inte om det var fel eller en deffekt 8 pins kabel.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tog er tid at försöka hjälpa mig. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Bra att du fick det att fungera till slut. Lycka till med det nya grafikkortet!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Härligt att att funkade till slut, känslan när man löser problemet hehe

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@Sputnik1: se till att använda 2x 8pin kablar, och inte 1x 8pin med splitter... kan vara nätagget som inte orkar leverera allt över en kabel

edit: ah du löste det