Allmän beräkningsserver - 2950X vs EPYC 7601

Permalänk
Medlem

Allmän beräkningsserver - 2950X vs EPYC 7601

Hejsan,

Jag hade tänkt sätta ihop en server och behöver lite råd då jag inte är vidare insatt i serverprocessorer.

Valet står mellan en dual-socket EPYC 7601 x2 och en 2950X.

Mina tankar går som följande. 2x EPYC 7601 ger mig 64 kärnor på 2.2GHz (3.2 i turbo) och upp till 2TB 2666MHz minne (kommer börja med 512GB). Om jag istället går på 2950X så får jag 16 kärnor på 3.5GHz (4.4 i turbo) och 128GB raketminne på 3200MHz CL14. Jag kan antagligen klocka upp den lite dessutom då jag tänker mig att kyla processorn med en Enermax 360mm LiqTech radiator på ett ASUS ROG Zenith Extreme.

Båda varianterna kommer att ha 2x2080 TI Gaming Trio X kort från MSI, 2x Samsung 970 Pro M2 1TB, 4x Seagate Enterprise 12TB HDD (kanske fler senare), och 1x Corsair HX1200W för att fylla ut behoven.

Så, min fråga är följande. Hur bra är EPYC på allmänna beräkningar jämfört med 2950X? Jag förstår att massivt trådade situationer främjar fler kärnor, medans tyngre (och färre) beräkningar får en större fördel av höga hastigheter. Vad jag inte vet är hur bra EPYC klarar tunga men få beräkningar med den lägre frekvensen, eller hur bra dessa konfigurationer klarar att hantera problem som är till större del bundna till minne eller hårddisk. Saknar någon processor moderna instruktionsset? Jag antar att båda kommer vara lika bra på accelererade lösningar då det finns tillräckligt med PCI lanes för att fylla 2x2080TI. Minne kommer vara ett bekymmer oavsett, och hårddiskarna kommer fyllas till kapacitet.

Jag uppskattar alla synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var skall du köra för program? Min erfarenhet av olika beräkningsprogram är att det är väldigt stor skillnad i hur de fungerar på olika konfigurationer. Många kärnor, snabba kärnor, snabbt internminne, snabba diskar etc.

Det är svårt att lämna en allmän rekommendation då som sagt olika programvaror beter sig väldigt olika.

Använder du grafikkorten till beräkning så kanske du inte behöver lägga lika mycket krut på processorn.

Permalänk
Sötast

Ditt första krav specificerar du till minst 512GB ram (upp till 2048)

I ditt andra exemepel så nämner du 128GB. Då saknar du 4/5 ram, samt att överklocka en systemkritisk maskin låter rätt så oseriöst.

En plattform är för servrar, en är för enthusiast.
Vad är ändamålet?

Permalänk
Medlem

@joakim99: Alla möjliga. Allting inom genetik, statistik, och medicin. Dessutom många som vi bygger själva för samma syften, vanligtvis i C++. Mitt bekymmer är just att det kommer vara allt möjligt som händer på servern, så det finns inget exakt mönster jag kan bygga efter.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Ja, RAM delen är en stor grej och den största fördelen med EPYC servern. Och även på RAM sidan så finns det skillnader då det blir snabbt och smärt mot långsamt och stort.

Överklockning en liten smula är inga sörre bekymmer. Denna server är till för att experimentera och prova olika saker snabbt, och bör ej användas för beräkningar som tar över en månad; vi har redan 4 andra för stabila operationer som har enklare krav på minne eller utrymme (tyvärr ingen bra HPC). Jag tror du tänker mer på produktionsbandserver när du funderar på behovet av stabilitet. Denna server kommer antagligen att köra CentOS btw.

Ändamålet är väldigt allmänt, därav mitt bekymmer. Den kommer användas till beräkningar, MCFS, ROSETTA, R(av alla slag), Julia, BEDTools, SAS, STATA, funMotif, kompilering av diverse, profilering, mer R, Tensorflow grejer, Keras grejer, Visunet, Gecode grejer, helvetiska mängder parsing av genetikdata, och en hel del python/perl kladd mellan allting annat.

Som du säger så är en plattform för servrar, och en för entusiast. Vart exakt på det spektrat hamnar snabba och stora beräkningar som blir färdiga på under en månad?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fey:

@Allexz: Ja, RAM delen är en stor grej och den största fördelen med EPYC servern. Och även på RAM sidan så finns det skillnader då det blir snabbt och smärt mot långsamt och stort.

Överklockning en liten smula är inga sörre bekymmer. Denna server är till för att experimentera och prova olika saker snabbt, och bör ej användas för beräkningar som tar över en månad; vi har redan 4 andra för stabila operationer som har enklare krav på minne eller utrymme (tyvärr ingen bra HPC). Jag tror du tänker mer på produktionsbandserver när du funderar på behovet av stabilitet. Denna server kommer antagligen att köra CentOS btw.

Ändamålet är väldigt allmänt, därav mitt bekymmer. Den kommer användas till beräkningar, MCFS, ROSETTA, R(av alla slag), Julia, BEDTools, SAS, STATA, funMotif, kompilering av diverse, profilering, mer R, Tensorflow grejer, Keras grejer, Visunet, Gecode grejer, helvetiska mängder parsing av genetikdata, och en hel del python/perl kladd mellan allting annat.

Som du säger så är en plattform för servrar, och en för entusiast. Vart exakt på det spektrat hamnar snabba och stora beräkningar som blir färdiga på under en månad?

Ah, är så långt utanför min kunskap/erfarenhet i sagt område.

Däremot rent tekniskt så låter epyc betydligt mer framtidssäkrat då du inte vet exakt hur maskinen kommer att användas framöver.

2x 6701 ger ju hela 64kärnor / 128 trådar vilket gör att ni bör kunna parallellisera betydligt fler beräkningar än på en Threadripper.
Jag förutsätter att minneshastighet kommer att göra viss skillnad på hur snabbt beräkningar utförs, men blir inte det grovt uppvägt av att paralellisera 2, 4 eller fler liknande beräkningar på samma gång?

Medans Threadrippern ändå har en del trådar så är det ju betydligt färre, och eventuellt så räcker minnet inte till att parallellisera lika stora/många jobb.

Som sagt lite theorycraft utan faktiskt kunskap i ämnet.
Var märker ni av flaskhalsarna på de maskinerna ni kör nu? Är det att minnet tar slut eller cpucykler som brister? Visserligen så är ju epyc kraftfullare i båda scenario.