Chromecast problem mellan fiberomvandlare och router(Nätverkskabel)

Permalänk
Medlem

Chromecast problem mellan fiberomvandlare och router(Nätverkskabel)

Tjena! Jag har en chromecast ultra som jag försöker konfigurera upp här i lägenheten.

Är som så att jag har min stationära dator i ett rum och sedan chromecasten i ett annat rum. Datorn är uppkopplad direkt till fiberomvandlaren för internet access. Chromecasten är dock ansluten i routern med kabel, och routern i sin tur är kopplad till fiberomvandlaren.

Mitt problem är då att jag vill casta från min PC till chromecasten, men PC:n hittar den inte. Kopplar jag dock upp PC:n direkt i routern så hittar den chromecasten direkt. Detta vill jag dock undvika då jag inte vill ha en lång sladd mellan min PC och routern(pc har inget trådlöst nätverkskort)

Någon som vet ifall detta går att lösa? Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte gå för kopplar du datorn före routern är den inte inkopplad på ditt lan och jag tvivlar på att din operatör låter dig routa mellan näten i deras utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ingen praktisk erfarenhet men om du har kopplat ihop chromecasten i google home och är inloggad med samma konto i chrome kan det eventuellt fungera. (källa)

Permalänk
Medlem

@BlommaNN: Detta går (sannolikt) inte att lösa, och det är en jättedålig idé att ha datorn rakt in i fiberkonverteraren då du tappar routningsförmåga till LAN (vilket du redan märkt) samt (sannolikt) inte har någon brandvägg i fiberkonverteraren vilket exponerar alla dina (öppna) portar i datorn rakt mot stora stygga Internet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Så med andra ord går detta att lösa med att jag kör med 2 routrar?(Ifall jag inte vill ha en långsladd genom lägenheten)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Du ska bara använda en router och ansluta alla pryttlar i den.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du ska bara använda en router och ansluta alla pryttlar i den.

Jo det hade givetvis varit det smidigaste. Problemet är att routern är i ett annat rum. Och chromecasten klarar inte av att spela upp 4k material trådlöst(buffrar).

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Stort tack för alla svar! Så med andra ord går detta att lösa med att jag kör med 2 routrar?(Ifall jag inte vill ha en långsladd genom lägenheten)

Som ovanstående säger är två routrar ingen bra idé. Går det att flytta routern till fiberomvandlaren och sätta en nyinköpt switch där du har routern nu, med befintlig kabel som nu går mellan fiberomvandlare och router mellan router och switch i stället? Då kan du koppla ihop fiberomvandlare och router (på routerna WAN-port) samt router och dator.

Eller köp ett wifi-instickskort eller USB-wifi-modul till datorn och kör trådlöst (förutsatt att routern klarar det)

Det framgår inte om du har fungerande internet-access på routern där den står nu, det förutsätter jag ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Stort tack för alla svar! Så med andra ord går detta att lösa med att jag kör med 2 routrar?(Ifall jag inte vill ha en långsladd genom lägenheten)

Det kan inte jag tolka av våra svar. Rita upp hur ditt nätverk ser ut idag och var din chromecast är ansluten.
Om du redan kopplat upp chromecasten borde du kunna undersöka mitt tidigare svar, har ingen chromecast så kan inte prova själv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Stort tack för alla svar! Så med andra ord går detta att lösa med att jag kör med 2 routrar?(Ifall jag inte vill ha en långsladd genom lägenheten)

Förstår inte hur du resonerar där med kabeln men du ska i alla fall inte dra en kabel till en router utan det är en accesspunkt närmare CCn du behöver, dra en kabel till en AP.

Men vill du inte dra kabel alls så är det svårt att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kan inte jag tolka av våra svar. Rita upp hur ditt nätverk ser ut idag och var din chromecast är ansluten.
Om du redan kopplat upp chromecasten borde du kunna undersöka mitt tidigare svar, har ingen chromecast så kan inte prova själv

https://imgur.com/a/HoXLsDQ

För att förtydliga lite av bilden, så kör jag idag trådlöst till chromecasten. Det fungerar kanon förutom när jag streamar 4k material. Och jag vill inte ha en sladd mellan det ena rummet och vardagsrummet som ni ser på bilden. Därav min fråga

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

https://imgur.com/a/HoXLsDQ

För att förtydliga lite av bilden, så kör jag idag trådlöst till chromecasten. Det fungerar kanon förutom när jag streamar 4k material. Och jag vill inte ha en sladd mellan det ena rummet och vardagsrummet som ni ser på bilden. Därav min fråga

Svårt att läsa texten i bilden på grund av jpeg komprimeringen. Det finns ju en USB-laddare med nätverksuttag till chromecasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Svårt att läsa texten i bilden på grund av jpeg komprimeringen. Det finns ju en USB-laddare med nätverksuttag till chromecasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det vet jag. Min fråga är vad jag kan ansluta chromecasten till för enhet (med sladd) som sedan ska gå in i nätverksuttaget i väggen så att min dator hittar chromecasten.

För på så viss, så borde det bli stabilt att streama 4k material från datorn till chromecasten? Vilket det inte blir nu när jag kör trådlöst till chromecasten.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Precis det vet jag. Min fråga är vad jag kan ansluta chromecasten till för enhet (med sladd) som sedan ska gå in i nätverksuttaget i väggen så att min dator hittar chromecasten.

För på så viss, så borde det bli stabilt att streama 4k material från datorn till chromecasten? Vilket det inte blir nu när jag kör trådlöst till chromecasten.

https://store.google.com/gb/product/ethernet_adapter_for_chro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Jo det hade givetvis varit det smidigaste. Problemet är att routern är i ett annat rum. Och chromecasten klarar inte av att spela upp 4k material trådlöst(buffrar).

Routern är alltså i det lilla rummet enligt skissen, tillsammans med den stationära datorn och media/fiber-omvandlaren?
Cromecasten i det stora rummet är kopplad via uttag i väggen till routern som står i det lilla?

Då är det ju bara att koppla datorn till ett av de andra LAN-uttagen på routern...eller är det någon information som inte kommer fram.
Både dator och chromecast ska ju vara i samma LAN. I media/fiber-omvandlaren ska det ju bara vara routerns WAN kopplat. Det är lixom avsikten med routern att den ska sköta uppgifter som Gateway/Brandvägg/NAT och därmed avskärma ditt intranät från internet och bara släppa igenom den trafik du själv kör.