Försäljningen av spelskärmar har fördubblats under 2018

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mange43:

@mrqaffe:
Allt är ju relativt.
Är i alla fall supernöjd med min skärm 1440P G-sync.
Vad har du för skärm då?

Det intressanta är väl vad man vill ha för skärmar, nått som är bra ...
De skärmar som har hög uppdateringsfrekvens brukar inte ha särskilt bra bildkvalitet och vara små och lågupplösta. De är helt enkelt inte så trevliga för nått annat än just spelande och jag väntar på nått som funkar bra till annat också eftersom spelande är en så liten del av vad jag har skärmen till, det sker väldigt lite utveckling på skärmsidan och spelande är väl snarast en broms för utvecklingen av skärmar för folk väljer lågupplösta skärmar med dålig bild för att få hög uppdateringsfrekvens i stället för att utvecklingen går mot 4-8 k och oled med bra bild som huvudargument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@kettlebell:
Off:
Tänkte det men skrev det inte. I mitt fall inte black.
Snarare så att då de väntade på nvidia att komma med något nytt så böt de som inte hade 1440 till det. Jag är den som är kvar på 1080, av ekonomi. En 30 eller 32" 1440@144 hade jag nog inte tackat nej till annars.

Edit:
@mrqaffe:
Man kan ju undra hur lång ti det tar. 17" LED var häftiga då jag läste om OLED första gången. De trodde då att det skulle ta 2år att få ut det. Satt på en 85hz 19" CRT då. Några år sedan... Vad ska man säja. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Grymt arg på mig själv att jag hade den i köpkorgen, men tryckte aldrig på köpknappen.
3500 för en 32" 144 QHD ser man inte ofta - hoppas den kommer tillbaka till mellandagsrean.

Fast förklaringen till det är ju den lägre upplösningen. Det är ju typ summan (eller snarare produkten om jag minns rätt från skolan för LÄNGE sedan) som avgör av upplösning x uppdateringsfrekvens x "bildkvalité". Därmed inte sagt att C32JG50 skulle vara dålig, det är ävl upp till var och en att avgöra vad man priorterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vet inte om det gäller alla men LGs OLEDs fixar ju 120hz också.

Tror bara det gäller LGs och då bara i FullHD, har dock inte testat det på 77C8an ännu ifall det är något som skulle ändrats iom årets modeller. Blir ju lite pixligt om man sitter nära, men på lite håll är det nice.

Permalänk

Primär: 32" 4k60hz - LG 32UD99-W freesync
Gaming: 24" 1080p144hz Asus VG248QE
TV-Gaming: Samsung 65" Q6 - 4k60hz, men även stöd för 1080p120hz och freesync (& 1440p120hz (utan chroma 4:4:4))

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Vad menar du med bra bild? Tar du steget från TN till en snabb IPS så är väl bilden inte så tokig.

Jag gissar att han menar att de flesta spelskärmar, liksom de flesta LCDer faktiskt har rätt dassig kvalité (personlig uppfattning). På en TV på lite håll tycker jag inte det märks lika tydligt, men på en skärm på skrivbordet där man sitter nära upplever jag problemen som tydliga. I synnerhet om man vant sig med OLED sen innan (som datormonitor då). Men uppdateringsfrekvens och display lag gör att detta ändå skrivs på en X34P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är väl vad man vill ha för skärmar, nått som är bra ...
De skärmar som har hög uppdateringsfrekvens brukar inte ha särskilt bra bildkvalitet och vara små och lågupplösta. De är helt enkelt inte så trevliga för nått annat än just spelande och jag väntar på nått som funkar bra till annat också eftersom spelande är en så liten del av vad jag har skärmen till, det sker väldigt lite utveckling på skärmsidan och spelande är väl snarast en broms för utvecklingen av skärmar för folk väljer lågupplösta skärmar med dålig bild för att få hög uppdateringsfrekvens i stället för att utvecklingen går mot 4-8 k och oled med bra bild som huvudargument.

Håller helt med. Dock bör det påpekas att den riktiga boven här väl är överföringskapaciteten, dvs en 4K@240hz skärm inte skulle gå att driva även om den gick att bygga (och sen ska ju GPUn hänga med också men inte ens om vi tänker oss en stillbild lär det fungera). Rekommenderar @Laxpuddings utmärkta guide om pixelklockan för intresserade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Håller helt med. Dock bör det påpekas att den riktiga boven här väl är överföringskapaciteten, dvs en 4K@240hz skärm inte skulle gå att driva även om den gick att bygga (och sen ska ju GPUn hänga med också men inte ens om vi tänker oss en stillbild lär det fungera). Rekommenderar @Laxpuddings utmärkta guide om pixelklockan för intresserade.

HDMI 2.1 ska stödja detta

Q: What are the supported resolutions and frame rates?
A:
4K50/60
4K100/120
5K50/60
5K100/120
8K50/60
8K100/120
10K50/60
10K100/120

Q: Is compression used to achieve those resolutions and frame rates?
A: The specification supports both uncompressed and compressed modes. Manufacturers can implement either or both modes. The designations are:

4K100A – supports uncompressed mode
4K100B – supports compressed mode
4K100AB – supports both
4K120A – supports uncompressed mode
4K120B – supports compressed mode
4K120AB – supports both
8K50A – supports uncompressed mode
8K50B – supports compressed mode
8K50AB – supports both
8K60A – supports uncompressed mode
8K60B – supports compressed mode
8K60AB – supports both

Q: How do I identify which modes are supported in my products?
A: Manufacturers may use the designations indicated above (e.g. 8K60A, 8K60B, 8K60AB) in their product marketing, advertising, user guides, packaging, website, and on-product.

Q: What type of compression is supported?
A: The specification incorporates VESA DSC 1.2a link compression, which is a visually lossless compression scheme. VESA DSC 1.2a also can be used to obtain higher resolutions than 8K60/4:2:0/10-bit color, such as 8K60 RGB, 8K120 and even 10K120. VESA DSC 1.2a also supports 4Kp50/60 with the benefit of enabling operation at much lower link rates.

Q: What colorimetry is supported?
A: HDMI 2.1 Specification supports the latest color spaces including BT.2020 with 10, 12, and 16 bits per color component.

Och så kan man ju hoppas att kablarna kallas för rätt sak och inte vid nått versionsnummer likt det kaos som råder idag.

Ultra High Speed HDMI Cable

Q: What is an Ultra High Speed HDMI Cable?
A: The Ultra High Speed HDMI Cable is the first cable defined by the HDMI Forum. Ultra High Speed HDMI Cables comply with stringent specifications designed to ensure support for high resolution video modes such as 4Kp50/60/100/120 and 8Kp50/60 as well as new features such as eARC and VRR. Ultra High Speed HDMI Cables exceed the requirements of the latest international EMI standards to significantly reduce the probability of interference with wireless services such as Wi-Fi.

Q: Is the Ultra High Speed HDMI Cable a Category 3 cable?
A: Yes

Q: Is this cable required for delivering HDMI 2.1 Specification features?
A: The cable is the best way to ensure that high-bandwidth dependent features are delivered including the enhanced video and audio performance, and accounting for the new EMI characteristics

https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx

Det blir intressant att se hur seriöst tillverkarna kommer att ange vad apparaterna stödjer den här gången så att de inte bara anger versionsnummer, om man gör rätt från början kanske kaoset som råder idag kan undvikas när det kommer ut produkter på marknaden.

Och 4k 240Hz ligger hur som helst utanför det som officiellt ska stödjas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter med 240Hz idagsläget men kör den dock i 144Hz + BenQ Blur Reduction (strobing) eftersom det ger ännu mjukare rörelser och påverkar inte kontrasten/bildkvalitén lika mycket.

Nästa skärm jag skaffar skulle gärna få vara:

- IPS 31.5" 1440p icke böjd
- 144Hz strobing / ULMB kapabel

Är dock inte kräsen av mig vad gäller upplösning och väldigt nöjd med färgerna på BenQen trots TN panel efter lite justering i inställningarna (såg ju bedrövlig ut som standard, såsom den var inställd av CS spelare) så klarar mig nog ett bra tag till.

Visste inte att 1440p 240Hz var p G, låter bra, borde säkert klara av lite högre strobing frekvenser än 120Hz då också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Varför behövs det hög uppdateringsfrekvens när dagens spel är så mycket långsammare än Quake?

Hehe, från en som fortfarande lirar Quakeworld än idag sedan 1996, så får jag nästan en tår i ögat när jag läser detta Har själv haft 120 Hz-skärmar sedan de kom för 6-8 år sedan (minnet sviker) och idag sitter jag på 144 Hz. Omöjligt att gå tillbaka till <144 Hz.

Men jag måste ändå rätta dig och säga att andra fps-spel i allmänhet också kräver skärmar med höga uppdateringsfrekvenser. Inget spel är lika snabbt och känsligt för inställningar som Quakeworld vågar jag hävda, men finns andra lir som ändå kräver sin skärm.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

@Mange43: Inte bara i spelen, själva upplevelsen att bara röra musen i Windows exempelvis är enormt stor skillnad också att gå till 144+ Hz.

Som att börja röra musen i sirap istället, på ett positivt vis menat!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har aldrig testat skärmar med högre uppdatering än 60. Är det verkligen stor skillnad? Kan du isåfall rekommendera en skärm på minst 30 tum med hög uppdatering och minst 2560 1440. Jag vill även ha väldigt bra bildkvalitet/ färgåtergivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! Gick från 60Hz -> 144Hz i December förra året och hade inte direkt kännt att högre än 60 var något jag skulle bry mig om. Men det blev större skillnad än jag kunde tro. I samma veva även en skärm som klarade adaptiv synk. M.a.o två stora förändringar. Kommer alltid att uppskatta muspekarens mjuka rörelser med hög uppdateringsfrekvens.

Gällande rekommendation så är det bara att leta. Kör själv på en 27" idag.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att det kostar 25(+15) lax att få både riktigt bra bild och någorlunda acceptabelt flyt.
Jag kan inte neka till hur mycket bättre bild jag har på min OLED TV än min TN monitor men varje gång jag försöker spela på min OLED så slutar det med att jag skruvar på inställningar men aldrig blir nöjd.
Den minst dåliga inställningen på den är 120hz 1080p med vsync of men även där stör jag mig på stutter och tearing. Visst det är mycket snyggare men stör mig så på det kassa flytet att jag alltid stänger av i frustration efter 10 min.

På min TN monitor tänker jag inte på den urusla kontrasten eller de mediokra färgerna så fort jag börjar skjuta och hoppa i spelen.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1